Het grote(?) 'Mijn zoon is 18 en wil een motor'-topic

Ik heb op mijn 19e mijn motorrijbewijs gehaald en mijn vader(toen 50) besmet
met het motor virus. :+
Andersom kan dus ook :]


Maak voor je zoon maar eens een realistisch kostenplaatje
en zet daar zijn inkomen naast.
;)
 
Laat 'm werken en sparen. Ik heb ook mijn autorijlessen en motorrijlessen allemaal zelf moeten betalen. Op m'n 19e beide gehaald (autorijles begon ik al wel mee op m'n 18e) en toen ook een auto en een motor gekocht, goed, die eerste motor ging via een lening, maar na een jaar was die lening afbetaald.

Maar als hij nu al geen telefoonrekening kan betalen, dan zal hij toch eerst moeten kijken waar dat mis gaat en hoe hij geld kan besparen/sparen. Qua leeftijd is 18 natuurlijk een prima moment om te starten, maar als hij nu al geen geld heeft.. dan is het nog even wachten denk ik. Ik zou in elk geval niet de rijlessen van mijn zoon betalen (als ik kinderen zou hebben), daar moet ie zelf maar z'n best voor doen.
 
ben zelf vandaag 19 geworden :P, heb na mijn 18e verjaardag meteen mijn autorijbewijs gehaalden ben nu bezig met mijn motow rbw, eerst vonden mijn ouders het ook niets maar nu lest mijn vader gezellig mee.
en over hed geld: als je het niet zelf kunt betalen kan je het ook niet zelf halen:P
 
Laat 'm werken en sparen. Ik heb ook mijn autorijlessen en motorrijlessen allemaal zelf moeten betalen. Op m'n 19e beide gehaald (autorijles begon ik al wel mee op m'n 18e) en toen ook een auto en een motor gekocht, goed, die eerste motor ging via een lening, maar na een jaar was die lening afbetaald.

Hmmm lijkt me niet echt een geschikt iets voor iemand van 18.... (het liefste niemand magoed), Vraag me zowiezo af hoe hijzelf erover denkt (werken/nu al lenen/auto,motor/ geld etc...)
Was btw zelf rond de 1500 kwijt voor rijbewijs (alles in 1x)

@ Fully: Nog van harte met de uitbereiding!
 
Persoonlijk vind ik dat iedere beginnende motorrijder eerst zijn B moet halen. Als je dan eenmaal je A hebt, begrijp je pas waarom een motorrijder vaak niet gezien wordt.

Voorkomen is beter dan genezen (of zoiets)
Juist.

Mijn oudste is pas 11, maar die was al bij een rijschool wezen vragen wanneer hij kon gaan komen lessen.
 
[edit]
T3r!ng, ook hier ging wat mis, sorry.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Nee lening is ook niet slim, maar ach ik had een goed betaalde parttime baan naast m'n studie dus dat kon allemaal wel. Was nog in het guldentijdperk he. ;)
Na een jaar de motor verkocht voor aanschafprijs en direct lening afbetaald en wat ik over hield kocht ik een andere motor van.
Maar ik denk dat meer mensen dan jij denkt een lening hebben voor auto en/of motor, de meesten zullen het alleen niet direct zeggen. Al heb je er natuurlijk altijd tussenzitten die van jongs af aan flink hebben gespaard, weinig leuke dingen hebben gedaan en dan nu prachtige motoren kunnen kopen.

Voor mij geen leningen meer (behalve hypotheek), maar je moet toch ergens mee beginnen als je 18 of 19 bent. Mooiste is natuurlijk rentevrij lenen bij je ouders. :+
 
Ouders die telefoonrekeningen betalen zijn überhaupt neit goed wijs imho, maar goed :XMaar in die 18 jaar word jij ook 18 jaar ouder he, denkproces gaat dus niet zo vlot meer... zal maar alvast beginnen :Y

mwah, zei ik ook, maar ja, ze heeft nu toch een abbo, kost 2,50 in de maand, daar kom ik nog wel overheen, voor de rest vinden ze het alledrie wel leuk zeggen ze, maar mijn dochter moet nog 7 jaar wachten, en mijn zoontje nog 12 jaar :)

En tegen die tijd zijn er alleen nog maar mp3`s op accu`s ben ik bang, dat wil je je kind toch ook niet aandoen.
 
brommer is geen motor, dus is best mogelijk denk dat hij zich verkijkt. Verder ikzelf heb ook eerst auto gehaald en na enige jaren begonnen met motor. Vind dit een niet meer dan logische keus. Verder zal hij zich eerst moeten "bewijzen" dat hij verantwoordelijkheid aankan en oa een baantje moeten gaan zoeken. (bedoel ik geen krantenwijk voor 15 euro per week)..
Mijn ouders waren simpel: Autorijbewijs krijg je van ons, aanhanger hebben ze nog een kleine bijdrage gegevan, maar alle andere dingen moet je zelf betalen, zo ook het A-rijbewijs.

(maargoed ik ben geen vader)

Ik heb 5 jaar nadat ik A gehaald heb(op mn 18e) B en C gehaald(binnen 2 maanden) en nooit spijt van gehad. Dat gelul over eerst ervaring opdoen in de auto... Je leert pas motorrijden als je daadwerkelijk motor rijd.
 
Waarschijnlijk heeft die ook opgevoerd gereden op die scooters?? Laat hem dan is op een 25kw fiets rijden.. Ik was er snel van genezen en heb na 3mnd rondscheuren op een Aprilia RS125 toen ik 17 was de motor verkocht en na mijn 18e verjaardag maar begonnen met autolessen met de gedachte ik ga wel motorrijden als ik op een fatsoenlijke brommer mag zitten.

Oftewel laat hem wat rond knallen op een 25kw fietsje.. Als die dan nog zijn motorrijbewijs wil halen moet je hem dat dan maar toestaan. Zo ging het bij mij thuis ook.
Toen ik eenmaal in mijn Honda CRX naar het gemeentehuis reed om mijn rijbewijs op te gaan halen van de auto was ik het hele motorgebeuren al weer vergeten tot groot geluk van mijn ouders..
 
Wat bedoelt hij dan met scooterervaring? Opstappen, het gas vol opentrekken en niet meer dichtdraaien tot je op je bestemming bent aangekomen ongeacht de omstandigheden?

Ik zou zeggen ga eerst lekker je B halen, verkeersinzicht en rijervaring opdoen en dan zien we wel weer verder maar zolang je nog thuis woont en je rekeningen niet eens kan betalen :W
 
Ik heb 5 jaar nadat ik A gehaald heb(op mn 18e) B en C gehaald(binnen 2 maanden) en nooit spijt van gehad. Dat gelul over eerst ervaring opdoen in de auto... Je leert pas motorrijden als je daadwerkelijk motor rijd.

Dat houdt wel in dat je je auto al wel erg snel hebt gehaald, waardoor je ook het gemak van de auto meteen kon hebben. Ik ben het wel eens met wat je zegt dat je het ook moet leren op de motor. Van autorijden leer je geen motorrijden, al zie ik wel zelf het nut van B voor A in. (o.a. verkeersinzicht). Niet dat dit voor iedereen altijd helemaal hoeft te gelden, de een is meer verantwoord en beter in het verkeer dan de andere.
 
Wat bedoelt hij dan met scooterervaring? Opstappen, het gas vol opentrekken en niet meer dichtdraaien tot je op je bestemming bent aangekomen ongeacht de omstandigheden?

Ik zou zeggen ga eerst lekker je B halen, verkeersinzicht en rijervaring opdoen en dan zien we wel weer verder maar zolang je nog thuis woont en je rekeningen niet eens kan betalen :W

:^
 
Zolang je ouders je telefoonrekening betalen heb je m.i. niet zo gek veel te willen B|

Gelukkig is mijn kleine spruit net een week oud. Ik kan er dus nog 18 jaar over nadenken :+
Ho wacht effe, hij betaald het wel zelf maar omdat een abbo op zijn 17e nog niet op zijn naam kon heb ik met mijn hand over mijn hart gestreken. Officieel mag abbo op zijn naam nu hij 18 is maar zijn ID is gejat dus daarmee kunnen we niet naar de KPN. Hiij heeft effe geen geld voor een nieuwe ID.. ;)

Enneh, geniet maar van die 18 jr. It's over before you know it.

Wat ook meespeelt (althans bij mij) is dat je je zoon ineens volwassen ziet worden. Als ouder loop je daar vaak een beetje achter aan te sukkelen ;)
Absoluut waar.. Maar de good-cop-bad-cop-routine werkt hiet ook heel erg goed hoor..
Mams is momenteel de kwaaie pief in dit verhaal.. *O*

ps. enneh.. De baan; Sushikoerier!!
 
Laatst bewerkt:
[me="Yonni"]heeft 25 keer opgedrukt, mag ik nu wat zeggen?[/me]

Ik weet niet hoe je zoon qua studie/werk zit, maar als ik z'n pa was zou ik 'm eerst eens aan het werk zetten. Zo zou ik hem de helft van de lessen laten betalen, jij de andere helft.
 
Als hij zijn zaakjes goed op orde heeft snap ik niet waarom hij het niet op z'n 18e kan doen? heb het zelf ook zo gedaan, had heel veel gespaard, weinig uitgaan en weinig geld uitgeven aan onnodige dingen en 2 maanden na m'n 18e verjaardag m'n motor rijbewijs gehaald. Alles zelf gefinancierd(ouders wilden alleen B gedeeltelijk financieren). Maar zoals het er nu naar uitziet moet hij eerst eens met z'n geld leren om te gaan, voor hij aan het lessen begint.
 
Laat hem zelf gewoon de keuze maken. Het enige wat je zou kunnen overwegen is hem een proefles cadeau te doen zodat hij 'beter' weet of dat het is wat hij wil. of je geeft hem 30% korting als hij een goed pak koopt.

Je klinkt haast te bezorgd over je zoon. Wat je vooral niet moet doen is hem uiteindelijk gaan helpen met de financiering van dingen want dan zal die het nooit leren.

Mij lijkt ook dat hij er niet aan zal beginnen, met een kleine baan en als je tog al geen geld op zij hebt gezet voor dat soort dingen.

Tip: Als je de zoek functie gebruikt kun je zo vinden wat je +/- kwijt bent voor een motor/rijbewijs.
 
Idd, ik heb ook gespaard en heb in 3 maanden nadat ik 18 werd mijn auto en motorrijbewijs gehaalt.

Voor een dikke KTM heb ik het geld er niet voor natuurlijk, daarom heb ik een 180cc 2takt motorscootertje aangeschaft voor 1500 (duitsland) om ff lekker te spelen en ook omdat ik in de stad woon.

Zolang iemand verantwoordelijk is en goed kan omgaan met dingen in het leven, moet het geen enkel probleem zijn.
 
Of je dochter van 21 komt ook even vertellen dat ze het wilt _O-
Mijn ouders waren niet blij, maar dat omdat ze het gevaarlijk vinden.
Als hij nu al geldproblemen heeft, dan zou tie beter een goed baantje vinden. Maar ik denk niet dat je het echt kan verbieden. De motivatie is er al, dus zolang die er is, komt de rest vanzelf. Ik heb ook mijn leren pak gekocht, helm en thermoondergoed... Ben nu bezig met lessen en in februari wil ik de handschoenen en laarzen halen... En tegen de tijd dat ik mijn rijbewijs heb, hoop ik een goedkope motor te kunnen aanschaffen. (Ik ben student)...
Succes ermee!
 
Leeftijd lijkt mij minder het probleem dan de financiering.
Ik zou zeggen "Tuurlijk mag je, maar je financiert wel alles zelf".
Ik heb enkel financiering voor rijbewijs B gekregen, A was alles zelf te betalen (rijlessen, motor, verzekering).. Daarom dat ik met A ook heb gewacht tot ik al een aantal jaar werkte :)
Is misschien een ideale reden ;) Je kan het nog altijd inkleden als "verantwoordelijkheid tonen" van zijn kant :)
 
nou, als je maar niet zo'n ouder bent die het dan maar gaat betalen voor je kind.
Dan blijven ze de rest van je leven aan je hangen en je portemonnaie plunderen omdat jij je kind niet heb geleerd dat NEE ook echt Nee is.

Succes met het verdere opvoeden van je kinderen......
 
Persoonlijk zou ik hem zijn motivatie om met de motor te willen rijden laten uiten door hem te laten werken; je kunt hem als ouder uiteraard wel een ruggesteuntje geven, maar dat ruggesteuntje zou slechts een bepaald totaal mogen worden (vb, nu krijg je 1000 eur voor een pak, maar dat gaat van de 5000 EUR af die ik voor jouw "trouwkado" gereserveerd heb...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan