Het grote(?) 'Mijn zoon is 18 en wil een motor'-topic

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
527
104
En nét 18 he.. Twee maanden geleden. Ik zeg -in aangepaste bewoordingen uiteraard-
Joh je kan je telefoonrekening nog niet eens betalen. (hij loopt wat achter op de rekening die op mijn naam staat)
Ik heb inderdaad de neiging om hem te jong te vinden alhoewel zijn verdediging is dat hij al veel scooterervaring heeft. En dat klopt..
Verder ben je voordat je eenmaal het rijbewijs hebt en een motort kunt kopen tegenwoordig wel een slordige 40 euro per les kwijt (maal x lessen) en dan de aanschaf zelf nog.. ik schat zo in dat ie zich hier vreselijk op verkijkt.

Ben ik streng? Verbieden wil ik eigenlijk niet, eerder afraden.
Hoe zou je het jouw zoon vertellen?
 
ik zou me eerder afvragen hoe ik aan een zoon van 18 kom....

Laat hem eerst maar eens z'n rekeningen betalen voordat ie aan een rijbewijs gaat beginnen. :)
 
als ie echt wilt op deze leeftijd dan zal die ervoor moeten werken/ sparen...
lessen 1000
pak 1000
leuke motor vanaf 3000...

als je "geluk" hebt is het een luie donder, dan lukt het hem nooit *D
 
ik zou me eerder afvragen hoe ik aan een zoon van 18 kom....

_O-




Misschien is het wel raadzaam dat ie eerst wat meer geld op de bank zet voordat ie er aan begint.. anders heb je geen geld meer om uit te geven om bijv uit te gaan met vrienden enzo.. en ook net niet genoeg geld meer om goed van je motor te kunnen genieten.
 
Als mijn zoon zover is laat ik hem kiezen...of zijn auto-rbw of motor-rbw. Je kunt ze niet tegenhouden, lijkt me ook niet goed. Daarbij vind ik het ook erg belangrijk dat hij 'mobiel' is en een eigen vervoermiddel heeft.

Wel vind ik het 'verstandig en nodig' dat hij in de tijd voordat hij gaat lessen een 'baantje' heeft zodat hij zelf en bijdrage kan leveren zodra hij geslaagd is en dus een auto of motor gaat kopen.

Afraden om motor te gaan rijden is niet verstandig...juist dan WIL hij motor gaan rijden, wat op zich best begrijpelijk is...het is nl. erg leuk. Laat hem gaan werken in z'n vrije uren en het verdiende geld sparen.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig ben ik 2 weken terug 18 geworden, overmorgen mag ik al afrijden voor m'n AVB :Y Als je écht wilt, dan komt dat geld er wel.. (+1 jaar gespaard hiero).. M'n ouders vinden het 3x niks, als het aan hun ligt ga ik lekker autorijden. Maar ja, op deze leeftijd mag je nou eenmaal zelf bepalen of je dat wilt of niet? Afraden mag altijd, maar verbieden :N Maar je moet je echt niet verkijken op de kosten, ik heb alles van te voren uitgecalculeerd en nog ben ik honderden euro's meer kwijt.. Je betaalt per klokuur +-40 euro, examens bij mekaar 350 ofzo.. Dan komt er nog 'n pak e.d. .. Hij moet dus een goed vast inkomen hebben zoals ik (supermarkt, maar geld is geld :') ) EN een spaarpotje :Y Want met 'n supermarktloon alleen red je het niet kan ik je vertellen :+

Moedig hem aan om werk te zoeken e.d. :Y
 
Laatst bewerkt:
Gewoon reverse psychogology toepassen. Dus vooral aanmoedigen en hoe sneller hoe beter, verheug je vooral hardop om iedere zondag samen te gaan toeren. :)
 
Ik ben ook pas 2 maandjes 18 en heb donderdag mijn AVB. Als je niet te veeleisend bent maar gewoon wilt rijden dan heb je voor 400-500 euro wel een volledig pak en helm, en voor 1000 euro ook wel een leuke motor. lessen hangt af van hoeveel je nodig hebt, ik zit nu op zo'n 1700 euro.

Ik heb gelukkig wel mijn hele leven gespaard omdat ik geen zin had om t te verspillen aan nutteloze dingen. Ook rijden mijn ouders motor dus kleding had ik ongeveer wel al.

Als hij echt wil motorrijden en niet denkt dat het een soort snelle scooter is is er niks mis mee om op je 18e te beginnen met rijden vind ik.
 
Ik wilde ook vanaf mijn 18e motor rijden, maar ook ik had het geld er gewoon niet voor. -O-
(alles verbrast aan brommers en uitgaan O-) )
Van mijn pa mocht ik het niet eens. Hij zei; 'ga eerst maar eens leren rijden in een auto.'
Want als er daar iets mee gebeurt is het toch een stúk veiliger.
Natuurlijk had mij pa helemaal geen gelijk, maar nu moet ik zeggen dat het inderdaad een verstandige keuze was :Y
Nu ben ik 21 en heb toch een hele andere kijk op auto- / motorrijden dan 3 jaar terug.
 
Laatst bewerkt:
~mark-k schreef op 16 november 2009 @ 18:54:[/
Ik heb gelukkig wel mijn hele leven gespaard omdat ik geen zin had om t te verspillen aan nutteloze dingen. Ook rijden mijn ouders motor dus kleding had ik ongeveer wel al.

Als hij echt wil motorrijden en niet denkt dat het een soort snelle scooter is is er niks mis mee om op je 18e te beginnen met rijden vind ik.


Helemaal goed, zo werkt het idd :Y
 
Ik mocht eerst op m'n 16e niet met de brommer rijden. Na lang zagen heeft ie met dat toch toegelaten.

Dus motorrijden kon m'n vader me helemaal niet verbieden toen ik 18 werd. Natuurlijk heb ik voor elke stukje motor zelf moeten werken ( behalve m'n pak. Inzake veiligheid zijn we zover gekomen dat hij een centje bij zou leggen. Want anders zou ik ook maar in de goedkopere reeksen gekeken hebben, terwijl ik nu wel een erg degelijk pak heb. )

En ben wel blij dat het zo is. Maar ik wou het dan ook wel. Als hij het écht wil, zal hij er voor moeten werken.
 
Ik ben ook pas 2 maandjes 18 en heb donderdag mijn AVB. Als je niet te veeleisend bent maar gewoon wilt rijden dan heb je voor 400-500 euro wel een volledig pak en helm, en voor 1000 euro ook wel een leuke motor. lessen hangt af van hoeveel je nodig hebt, ik zit nu op zo'n 1700 euro.

Ik heb gelukkig wel mijn hele leven gespaard omdat ik geen zin had om t te verspillen aan nutteloze dingen. Ook rijden mijn ouders motor dus kleding had ik ongeveer wel al.

Als hij echt wil motorrijden en niet denkt dat het een soort snelle scooter is is er niks mis mee om op je 18e te beginnen met rijden vind ik.
Klopt, mijn 1e motortje mag ook rond de 1000 gaan kosten.. FZR600 :9Of misschien toch 'n GS500.. Voor m'n lerenpak was ik 200 kwijt (probiker, prima om mee te beginnen!!), laarzen 100 (waterdicht), helm 400,--thermoondergoed 20 euro en 't werkt PERFECT :/ en de handschoenen had ik al. :Y 't is nou niet dat ik bakken met geld verdien, maar met hard werken en 'n hoop motivatie kom je 'n end!

Gewoon reverse psychogology toepassen. Dus vooral aanmoedigen en hoe sneller hoe beter, verheug je vooral hardop om iedere zondag samen te gaan toeren. :)
Whahahaa :') _O-
 
Laatst bewerkt:
Én, ik denk dat je er meer aan hebt dat je je A hebt als je voor je B gaat dan andersom. Dit omdat de meeste mensen alles qua kijken enzo vergeten als ze eenmaal hun eigen auto hebben, terwijl je dit bij de motor wel elke dag blijft doen (en andere delen van het rijden). Daardoor weet je ook nog precies hoe dit alles moet als je na een paar jaar voor je B gaat, waardoor je minder lessen en dus minder geld nodig hebt ;)
Dit was voor mij ook een reden om eerst A te doen, maar de grootste reden was dat ik motoren helemaal te gek vind en auto's echt saaie prut :P
 
brommer is geen motor, dus is best mogelijk denk dat hij zich verkijkt. Verder ikzelf heb ook eerst auto gehaald en na enige jaren begonnen met motor. Vind dit een niet meer dan logische keus. Verder zal hij zich eerst moeten "bewijzen" dat hij verantwoordelijkheid aankan en oa een baantje moeten gaan zoeken. (bedoel ik geen krantenwijk voor 15 euro per week)..
Mijn ouders waren simpel: Autorijbewijs krijg je van ons, aanhanger hebben ze nog een kleine bijdrage gegevan, maar alle andere dingen moet je zelf betalen, zo ook het A-rijbewijs.

(maargoed ik ben geen vader)
 
Persoonlijk vind ik dat iedere beginnende motorrijder eerst zijn B moet halen. Als je dan eenmaal je A hebt, begrijp je pas waarom een motorrijder vaak niet gezien wordt.

Voorkomen is beter dan genezen (of zoiets)
 
ben zelf nu bijna een jaar 18, heb een autorijbewijs+eigen auto, scooter en ben nu bezig met me motorrijbewijs. Op mijn autorijbewijs na alles zelf bekostigt, gewoon door goed sparen en een leuk vakkenvul baantje. Ik zou dus zeggen: zorg dat uw zoon een baantje krijgt, en eerst goed spaart! Vooral geen leningen ed. gaan doen want dat kan alleen maar fout gaan!

Hou zijn wil voor het motorrijden vooral NIET tegen want het is gewoon geweldig!

gr joost
 
Én, ik denk dat je er meer aan hebt dat je je A hebt als je voor je B gaat dan andersom. Dit omdat de meeste mensen alles qua kijken enzo vergeten als ze eenmaal hun eigen auto hebben, terwijl je dit bij de motor wel elke dag blijft doen (en andere delen van het rijden). Daardoor weet je ook nog precies hoe dit alles moet als je na een paar jaar voor je B gaat, waardoor je minder lessen en dus minder geld nodig hebt ;)
Dit was voor mij ook een reden om eerst A te doen, maar de grootste reden was dat ik motoren helemaal te gek vind en auto's echt saaie prut :P

Waarschijnlijk vind hij het geweldig om ook al met auto te beginnnen. Iets nieuws. Verder auto is gewoonweg handiger en veiliger. Maar daarin zijn de mensen verschillend, sommige zijn er klaar voor en anderen zie ik liever toch wat langer in de auto prutsen om de verantwoording te leren die je neemt als je op de weg begeeft. De eerste jaren na het rijbewijs overschatten de meesten(zo niet alle) beginnende bestuurders zichzelf.

Eerst laten leren in de auto, die ook vaker zal worden gebruikt, vind ikzelf daarom belangrijker.
 
En nét 18 he.. Twee maanden geleden. Ik zeg -in aangepaste bewoordingen uiteraard-
Joh je kan je telefoonrekening nog niet eens betalen. (hij loopt wat achter op de rekening die op mijn naam staat)
Ik heb inderdaad de neiging om hem te jong te vinden alhoewel zijn verdediging is dat hij al veel scooterervaring heeft. En dat klopt..
Verder ben je voordat je eenmaal het rijbewijs hebt en een motort kunt kopen tegenwoordig wel een slordige 40 euro per les kwijt (maal x lessen) en dan de aanschaf zelf nog.. ik schat zo in dat ie zich hier vreselijk op verkijkt.
Een startbedrag van €2500,- (€1000 motor, €500 kleding, €1000 rijbewijs) is echt mínimaal nodig naar mijn mening, en dan doe jet het allemaal erg zuinigjes aan. Dus als die telefoonrekening al lastig is.... ;)
 
Een startbedrag van €2500,- (€1000 motor, €500 kleding, €1000 rijbewijs) is echt mínimaal nodig naar mijn mening, en dan doe jet het allemaal erg zuinigjes aan. Dus als die telefoonrekening al lastig is.... ;)


De meeste 18 jarigen zullen denk ik toch wel ietsje meer nodig hebben voor hun RBW, zeker met de prijzen van tegenwoordig. Ik zou toch op safe spelen en 2000 uittrekken voor je Atje. Mocht je minder nodig hebben kun je daardoor meer besteden aan je motor ;)
 
Mijn zoon word volgende maand 19 en is ook druk bezig met zn motorrijbewijs. Ik ben dr ook niet echt happig op, maarja, rij zelf ook evenals mn man. Heb hem uitgelegd dat het misschien beter is dat hij eerst zn autobewijs haalt, maar die keuze mag hij zelf maken. En hij heeft dus gekozen om eerst zn motor te halen.

Verbieden heeft geen zin, vind ik. Daar is hij nou net te oud voor. Blijf in gesprek met elkaar en leg uit hoe jij het ziet. Wat ook meespeelt (althans bij mij) is dat je je zoon ineens volwassen ziet worden. Als ouder loop je daar vaak een beetje achter aan te sukkelen ;)

Laat hm dr maar lekker voor werken zou ik zeggen *O*
 
Toevallig ben ik 2 weken terug 18 geworden, overmorgen mag ik al afrijden voor m'n AVB :Y Als je écht wilt, dan komt dat geld er wel.. (+1 jaar gespaard hiero).. M'n ouders vinden het 3x niks, als het aan hun ligt ga ik lekker autorijden. Maar ja, op deze leeftijd mag je nou eenmaal zelf bepalen of je dat wilt of niet? Afraden mag altijd, maar verbieden :N Maar je moet je echt niet verkijken op de kosten, ik heb alles van te voren uitgecalculeerd en nog ben ik honderden euro's meer kwijt.. Je betaalt per klokuur +-40 euro, examens bij mekaar 350 ofzo.. Dan komt er nog 'n pak e.d. .. Hij moet dus een goed vast inkomen hebben zoals ik (supermarkt, maar geld is geld :') ) EN een spaarpotje :Y Want met 'n supermarktloon alleen red je het niet kan ik je vertellen :+

Moedig hem aan om werk te zoeken e.d. :Y
Zolang je ouders je telefoonrekening betalen heb je m.i. niet zo gek veel te willen B|

[offtopic]als dat abbo op mijn naam stond had ik em allang omgezet naar een prepaid kaartje O-) [/offtopic]

Gelukkig is mijn kleine spruit net een week oud. Ik kan er dus nog 18 jaar over nadenken :+
 
Zolang je ouders je telefoonrekening betalen heb je m.i. niet zo gek veel te willen B|

[offtopic]als dat abbo op mijn naam stond had ik em allang omgezet naar een prepaid kaartje O-) [/offtopic]
Ouders die telefoonrekeningen betalen zijn überhaupt neit goed wijs imho, maar goed :X


Gelukkig is mijn kleine spruit net een week oud. Ik kan er dus nog 18 jaar over nadenken :+
Maar in die 18 jaar word jij ook 18 jaar ouder he, denkproces gaat dus niet zo vlot meer... zal maar alvast beginnen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan