Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dynamo en regelaar ga je niet zwaarder belasten. Dynamo levert altijd max. vermogen, en de regelaar fikt het teveel af. Als je dus meer verbruikt, heeft de regelaar het makkelijker. De dynamo zal geen verschil merken.

Ik zou zelf niet zo'n accu meeslepen, maar evt. een verlengkabeltje oid gebruiken om de pomp op de motor aan te sluiten, en een standaard USB accu om de telefoon/tablet mee op te laden. Deze laad je dan tijdens het rijden weer op.
 
wat moet je in godesnaam allemaal opladen dat je een auto accu me wilt slepen? heb een 10 000mah powerbank en heb daar 1,5 week mijn telefoon mee geladen zonder tussendoor te hoeven bijladen tijdens het rijden.

houd er ook rekening mee dat je je laadcircuit van je motor zwaar gaat belasten en daarmee spanningsregelaar en dynamo omzeep brengt. luchtbed pomp gewoon stationair aan je motor hangen. en de rest met een powerbank die je overdag weer bij laad.
Wat ik allemaal moet opladen?
2x BT headsets à 1,5A bij 5V
2x telefoon à 1,7A bij 5V
Led verlichting in de tent 12V Ampere nog onbekend.
Natuurlijk de pomp op 12V

En aan een SR zat ik ook al te denken.
 
ik heb de mazzel dat een vorige eigenaar van mijn Honda SilverWing al een draadje naar het afsluitbare vakje in de kuip heeft getrokken met daaraan een 12-volts aansluiting, zodat ik daar overdag mijn telefoon en tablet op kan opladen. het heeft nog wel even een controle (en eventueel soldering) van de aansluitingen nodig. ik prik er een USB-12voltsplug in en daar gaan dan de draadjes naar tel en tab in.
tzt vervang ik het wel door een USB-laadpunt.
Ik heb ook een usb laadpunt op de motor gemaakt, werkt alleen niet makkelijk omdat de motor dan in de tent moet staan..
 
_O- tractiebatterij kan lekker veel stroom vragen om op te laden als hij er zin aan heeft. dus regel een knappe laadregeling ertussen. zou het niet zomaar meeslepen. en kwa gewicht zal je ook zomaar 7,5 kilo meezeulen. zou dan liever de hoofdaccu wat verzwaren.
Ik wil het dus buiten de motor om hebben.
 
Dynamo en regelaar ga je niet zwaarder belasten. Dynamo levert altijd max. vermogen, en de regelaar fikt het teveel af. Als je dus meer verbruikt, heeft de regelaar het makkelijker. De dynamo zal geen verschil merken.

Ik zou zelf niet zo'n accu meeslepen, maar evt. een verlengkabeltje oid gebruiken om de pomp op de motor aan te sluiten, en een standaard USB accu om de telefoon/tablet mee op te laden. Deze laad je dan tijdens het rijden weer op.
Ach so,

Ik wil het dus anders.

Toch bedankt, jullie geven me stof tot nadenken.
 
Ik heb ook een usb laadpunt op de motor gemaakt, werkt alleen niet makkelijk omdat de motor dan in de tent moet staan..

Het is bij mij het idee/de bedoeling dat tel en tab opladen tijdens de rit terwijl ze verbonden zijn met een nog aan te schaffen bt-headset voor wat muziek en navigatie (dat wordt dus nog een probleem met de headset. tot nu toe kan alleen de 20S van Sena dat aan), zodat ik ze overdag (als fototoestel), s avonds (foto's overzetten van tel naar tab) en s nachts (als wekker voor de volgende ochtend) kan gebruiken.

:]
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch niet zo moeilijk ?
Kabeltje vanaf de accu naar de tanktas leggen, 12v->USB , en daar al je op te laden apparatuur op koppelen. Eventueel kun je een nog een powerbrick oid kopen en tijdens het rijden opladen.
Maar als je overdag je apparaten kan bijladen, dan trekken ze dat toch wel een nachtje ?
 
kabeltje met 12V-aansluiting ligt er bij mij al. van links naar rechts in de kuip van mijn GL500, en komt uit in een afsluitbaar opbergvakje en daar gaan dus tablet en telefoon in. ik merk dat mijn telefoon (LG) na een dag (inclusief continu internep, dat wel) al aardig op weg naar de 50% is, soms staat-ie aan het eind van de dag op 30%.

blijft over: de uitdaging om (beide) te pairen met een headset. voor zover ik het bekeken heb, is de Sena 20S dus de enige die 2 toestellen tegelijk kan pairen. maar dat ding heeft wel een (behoorlijke) prijs.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Sena SMH5 is gekoppeld zowel aan mijn telefoon en mijn navigatie (in mijn geval een Iphone en Zumo). En het werkt echt :Y
Dus muziek via de telefoon en als de mevrouw van de navigatie informatie voor mij heeft wordt de muziek gedimd. Hetzelfde geldt als de telefoon gaat (en ik ben via de microfoon in de helm verstaanbaar voor anderen).

Pairen was niet eenvoudig (lees, ik deed het fout :$ ) maar na een bezoek aan de GPS shop was het probleem opgelost.

Opladen tijdens de 500 Euro tocht is nog niet uitgedacht. Sowieso heeft de navigatie niet opgeladen worden, die heeft zijn eigen oplaadunit op de motor :P

Zal wel iets worden van een 12 volts stekker op de accu en dan in de nacht met een USB verlengsnoer eea opladen. En er zal een USB-powerpack meegaan als aanvulling (en nood).
 
blijft over: de uitdaging om (beide) te pairen met een headset. voor zover ik het bekeken heb, is de Sena 20S dus de enige die 2 toestellen tegelijk kan pairen. maar dat ding heeft wel een (behoorlijke) prijs.


Mijn Scala Q3 doet het ook met twee apparaten, TT5 en een Iphone6.
Als ik spotify op heb staan wordt dat wel onderbroken door de navigatie.
 
voor diegene die een gewone tent heeft :

neem een cargo bag, ideaal !
 
Laatst bewerkt:
foto
full
 
goeie smiddags allemaal!
Normaal gesproken ga ik elk jaar met de auto op vakantie, kamperen in Zwitserland.
vorig jaar rond die tijd had ik ook net een maand mijn A'tje dus ben ik toen ook gewoon met de auto gegaan.
dit jaar wil ik het anders doen, met de motort! nu heb ik een Varadero met alle koffers die erbij horen, geen andere personen bij me en de mogelijkheid voor een tanktas dus ik heb de mogelijkheid om flink wat mee te nemen.
navigatie heb ik in de vorm van mijn Garmin Oregon 600.
de meeste dingen voor het kamperen heb ik al, ik ga altijd met een tent, maar die tent is 16 kilo (Vango Tigris 400, niet de xl versie) heeft iemand ervaring met het meeslepen van zo'n tent? hij is verpakt als een koffer zeg maar. niet opgerold. voor een tafel en stoeltje ga ik kijken voor de chinese Helinox versies denk ik.
 
16 kilo?! voor die 16 kilo heb ik waarschijnlijk tent+slaapzak+matje+[nog wat andere zooi] op de motor. vraag: heb je echt zo'n lel van een tent nodig? zo nee: wellicht een (apart) tentje kopen voor motorvakanties? afmetingen van mijn ingepakte (Lidl-)tentje: 62x17x17.

donderdag ga ik even buurten bij Motozoom Utreg voor een tanktas(je) en headset (vind de 20S toch wel rete-practisch, al kost-ie een paar centen)
 
goeie smiddags allemaal!
Normaal gesproken ga ik elk jaar met de auto op vakantie, kamperen in Zwitserland.
vorig jaar rond die tijd had ik ook net een maand mijn A'tje dus ben ik toen ook gewoon met de auto gegaan.
dit jaar wil ik het anders doen, met de motort! nu heb ik een Varadero met alle koffers die erbij horen, geen andere personen bij me en de mogelijkheid voor een tanktas dus ik heb de mogelijkheid om flink wat mee te nemen.
navigatie heb ik in de vorm van mijn Garmin Oregon 600.
de meeste dingen voor het kamperen heb ik al, ik ga altijd met een tent, maar die tent is 16 kilo (Vango Tigris 400, niet de xl versie) heeft iemand ervaring met het meeslepen van zo'n tent? hij is verpakt als een koffer zeg maar. niet opgerold. voor een tafel en stoeltje ga ik kijken voor de chinese Helinox versies denk ik.

Toevallig vandaag mn chinese helinox stoeltjes binnen gekregen uit honghong. 9 mei verzonden :P. Zitten best prima, verslaat op de grond zitten!.

Heb jij al een chinese kopie gevonden van dat tafeltje dan :?
 
Probeer eens een proefnachtje ergens in Nederland.

Bevestig de zooi op de motor rijd een stuk van ongeveer 150 km, zoek een camping, overnacht en de volgende ochtend alles weer inpakken en weer terug.
Heb je dan geen frustraties of ben niet niet tegen bijzondere problemen aangelopen dan is voor jouw een 16 kg tent geen probleem.

Succes
 
hm...'n stoeltje voor onderweg moet ik ook nog ergens scoren. maar eens googlen naar dat chinese ding.

edit: soortgelijk voor 3 tientjes via banggood.com *D
 
Laatst bewerkt:
goeie smiddags allemaal!
Normaal gesproken ga ik elk jaar met de auto op vakantie, kamperen in Zwitserland.
vorig jaar rond die tijd had ik ook net een maand mijn A'tje dus ben ik toen ook gewoon met de auto gegaan.
dit jaar wil ik het anders doen, met de motort! nu heb ik een Varadero met alle koffers die erbij horen, geen andere personen bij me en de mogelijkheid voor een tanktas dus ik heb de mogelijkheid om flink wat mee te nemen.
navigatie heb ik in de vorm van mijn Garmin Oregon 600.
de meeste dingen voor het kamperen heb ik al, ik ga altijd met een tent, maar die tent is 16 kilo (Vango Tigris 400, niet de xl versie) heeft iemand ervaring met het meeslepen van zo'n tent? hij is verpakt als een koffer zeg maar. niet opgerold. voor een tafel en stoeltje ga ik kijken voor de chinese Helinox versies denk ik.
Ik zou zeggen: probeer het eens met die tent. Ik denk echter dat je em veel te log gaat vinden. Je kan gewoon een goedkoop tentje scoren met een kleine pakmaat. Als het allemaal bevalt, kan je volgend jaar (of zodra het goedkope tentje kapot is) iets kopen wat wat degelijker is.

Voor de rest klinkt het alsof je het meeste wel rond hebt. Nu gewoon je spullen op de motor binden en gaan :).
 
zo'n grote tent heb ik niet nodig, die heb ik omdat ik het lekker vind om wat ruimte te hebben met minder goed weer en omdat ik wat luxe dingen bij me heb, een koelkast, een redelijke stoel en tafel en een opvouwkastje. Met de auto is het nogal makkelijk, je dumpt alles er in en gaan!
maar de eerste paar keer had ik ook een klein tentje bij me, dus ik kan prima zonder. ik zat te kijken naar een Vango Omega 350 of een Coleman Tasman 3.
dat is in ieder geval het model dat mij erg aanspreekt. Mede omdat hij een zijdeur heeft, niet iedereen kijkt dus zomaar je slaapcabine in. dat heb je met veel andere tentjes wel.

andere vraag, zetten jullie een zwaar bepakte motor nog op de bok als je hem neerzet? of alleen op de zijstandaard?
 
Ik heb geen bok, dus nee, altijd op de jiffy. Maar zelfs al had ik een bok, dan zou ik die alleen gebruiken bij onderhoud oid... jiffy is veel stabieler.
 
zo'n grote tent heb ik niet nodig, die heb ik omdat ik het lekker vind om wat ruimte te hebben met minder goed weer en omdat ik wat luxe dingen bij me heb, een koelkast, een redelijke stoel en tafel en een opvouwkastje. Met de auto is het nogal makkelijk, je dumpt alles er in en gaan!
maar de eerste paar keer had ik ook een klein tentje bij me, dus ik kan prima zonder. ik zat te kijken naar een Vango Omega 350 of een Coleman Tasman 3.
dat is in ieder geval het model dat mij erg aanspreekt. Mede omdat hij een zijdeur heeft, niet iedereen kijkt dus zomaar je slaapcabine in. dat heb je met veel andere tentjes wel.

andere vraag, zetten jullie een zwaar bepakte motor nog op de bok als je hem neerzet? of alleen op de zijstandaard?
Altijd jiffy.
En als ik op pad ga, gaat er een onderzettertje mee. Niet in je bepakking doen, maar in borstzak van motorjas oid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan