Het grote motorkamperen topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is waar, maar ik zal er geen geniet van hebben. Dan liever de coleman feather voor 75euro. Deze zal het ook wel 75 jaar uithouden, dat is lang genoeg voor mij... :-)

Tenzij ik de optimus ergens te pakken kan krijgen voor 15euro zoals bolletjebas.
 
Als je interesse hebt in zo'n russische brander dan kan ik wel eens rondvragen!
Het is geen optimus, dat weet ik zeker! Het lijkt er op/is hetzelfde, maar Optimus is niet Russisch, en ik heb toch echt een russisch boekje/russische tekens op de draaiknop staan! ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe doen jullie dat met die benzine branders, altijd een kleine jerrycan mee of hevelen jullie benzine over uit de tank?

En stinkt het erg in je bagage?
 
Ik zelf heb een t-stukje met een kraantje tussen mijn benzineslang zitten.

Je kan ook zo'n aluminium drink/brandstof fles vullen met benzine.. 1 liter is meestal ruim voldoende voor 2 personen/2 weken.

Maar zoals ik al zei, een t-stukje is ( voor mij ) veel praktischer.

En wat betreft het stinken, ik verpak mijn branders altijd in het grondzeil, en heb nog nooit stinkende kleren oid gehad.
 
Laatst bewerkt:
Dat T-stukje is ook slim bedacht!

Heb zelf bij de dierenwinkel een stuk aquariumslang gehaald van 1,5 meter, en dan gewoon vanuit de tank overhevelen. Het is alleen even oppassen dat je geen benzine in je bek krijgt. :')

Stinken doet het niet, een plastic tasje voor om de brander is voldoende als verpakking.
 
Als je interesse hebt in zo'n russische brander dan kan ik wel eens rondvragen!
Het is geen optimus, dat weet ik zeker! Het lijkt er op/is hetzelfde, maar Optimus is niet Russisch, en ik heb toch echt een russisch boekje/russische tekens op de draaiknop staan! ;)
Ja, zo'n russische brander heb ik wel oren naar! Zo'n simpel stuk techniek dat niet kapot kan gaan voor zo'n goedkope prijs...
 
Allez jong -O-

Zo weinig animo voor een gaspitje? Wat is dan nu ineens met die hardcore avonturiers hier? :) Als je maar 5 dagen weg bent is een gasvuurtje ruim voldoende. Geen stinkende benzine, goed regelbaar, proper en gemakkelijk aan te steken (met piezo ontsteking).

Benzinebrander is voor mijn wereldreis. :W

Btw, blij dat mijn topic gestaag volloopt met interessante meningen en informatie. Do zo verder jongens! :]
 
Gaspitje? wat is dat? :P

( zo'n ) benzinebrander heeft 1: tig meer joules.
2: compacter
3: steviger
4: geen noodzaak om gastankjes mee te nemen/kopen
5: is veel stoerder :P
 
je eten stinkt naar de benzine met die dingen.
de gasbrandertjes zijn er voor de kleinste maat vullingen , neemt niet meer ruimte in dan een blikje bier.
benzinebranders is leuk als je naar koude plekken gaat .
onder 0 heb je weinig aan Butaan gas.
komt de fles niet uit , moet dan overschakelen op Propaan.
kan tot - 45 ofzo.
:P
 
Allez jong -O-

Zo weinig animo voor een gaspitje? Wat is dan nu ineens met die hardcore avonturiers hier? :) Als je maar 5 dagen weg bent is een gasvuurtje ruim voldoende. Geen stinkende benzine, goed regelbaar, proper en gemakkelijk aan te steken (met piezo ontsteking).

Benzinebrander is voor mijn wereldreis. :W

Btw, blij dat mijn topic gestaag volloopt met interessante meningen en informatie. Do zo verder jongens! :]

Ik heb ook gestaan voor de keuze gas of benzine, met name het prijsverschil vond ik vrij fors. Toch uiteindelijk wel voor de benzinebrander gegaan omdat je dan gewoon in 1 keer klaar was. Je hoeft geen gasflesjes meer te kopen of mee te nemen. Het stinken is onzin, je ruikt het 2 keer, 1x als je het gas open draait om de boel aan te steken, en bij het ontluchten als je je eten al lang en breed op hebt. Die coleman's branden heel erg schoon, eten die naar benzine ruikt?, echt niet.
 
nee je hoeft geen gasvulling meer te kopen , maar veel vaker benzine bijvullen vanuit je tank of aparte flessen benzine meesjouwen.
gasvulling wisselen is 5 tellen werk , benzine vullen is een morsig gebeuren als het waait.
als de benzinebrander in je koffer zit meurt het dag later nog naar de benzeen omdat dat ding bij opwarming moet ontluchten.
bovendien moet je oppassen dat ie rechtstandig opgeborgen wordt anders werkt de ontluchting niet.
de benzinevlam stinkt altijd , ruik het direct als iemand op de camping op benzine kookt.
waarom denk je dat de meeste kampeerders op gas koken..???
ik hoef die zooi niet in m,n koffers en al helemaal niet in het eten/drinken.
alleen beginnende kampeerders wagen zich aan de benzineflop.
denken daarmee proffesioneler te zijn dan de gewone doorsnee kampeerder.
ervaren kampeerders weten wel beter.
 
Laatst bewerkt:
De getoonde `Rus` is een Primus Touristi en een kloon van de oorspronkelijke Optimus 8R (Hunter). De russen hebben die tot in de negentiger jaren gemaakt en zijn ook nu nog voor een paar tientjes splinternieuw te koop . Mooi nostalgisch, vooral met zo´n hoekige perculator erop, maar meer voor de mensen die ook een Ural rijden en deze ook kunnen onderhouden. Onhandige dingen.

Ik houd ik het zelf al jaren bij de eenpits Coleman branders (met metalen pootjes modellen, zeg maar) vanwege het gebruiksgemak, vooral in de kou (niet voorverwarmen). Met gewone benzine, dus eens in de zoveel jaren hebben die wel eens een nieuwe vergasser nodig. Een leertje voor de pomp als reserve mee, als er nog een rubbertje in zit. Leertje blijft heel, rubbertje niet.

Wat ik zie ontbreken is het “windscherm” in welke vorm dan ook. Meeste warmte is zonder zo’n ding al snel weg. Geldt ook voor een dekseltje op de pan, als je geen keteltje gebruikt.

Alu pannetjes vind ik een`nono`. Worden denk ik niet eens meer verkocht. Je gaat jezelf toch niet vergiftigen als er prima rvs pannetjes zijn. Alu messtins (leger) heb je ook niet voor niets niet meer.

Indien iemand tips nodig heeft voor koud weer kamperen, daarin kan ik wel wat betekenen.
 
Ik gebruik een eenvoudig gasbrandertje, van campinggas. Zo een met zo'n "doorprik" vulling. Die vullingen kun je in elke bouwmarkt in geheel oost en west Europa kopen voor een bedrag tussen 40 eurocent en 2 euro.

Met een beetje handigheid kun je een complete maaltijd voor 4 personen koken op zo'n ding. Een beetje prullen vind ik wel leuk op vakantie.
Maar 9 van de 10 keer wordt dat gaspitje gebruikt om water te koken voor koffie, of om een eitje te bakken of zo. Dat werkt prima.
Ik zorg er trouwens wel voor dat ik in de voortent kan koken, i.v.m. de wind.

Afgelopen week heeft het ding weer prima gewerkt. En over twee weken gaat hij nog eens een weekeind mee naar het EGT. Daarna berg ik 'm weer op voor een maand of 8. Zonder te hoeven schoonmaken of leegmaken of zo. Lekker makkelijk.

EDIT:
Uit ervaring met kookspullen van anderen weet ik dat de meeste (duurdere) benzinebranders sneller werken (Meer vermogen hebben) dan zo'n eenvoudig gaspitje. Voor mij is dat niet nodig, ik heb op vakantie niet zo'n haast.

Overigens heb ik ook een gaslantaarn welke op zo'n zelfde gasvulling werkt. Ik zorg er altijd voor dat ik een blikje op voorraad heb.

Zowel het gaspitje als de gaslantaarn worden in extreme gevallen wel eens gebruikt als kacheltje in de tent. Gewoon om de ergste koude er even uit te halen. Omdat ze reukvrij werken kan dat prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we mogen besluiten:

GASVUUR:
+ Stinkt niet
+ Proper
+ Goed regelbaar voor de bereiding van de fijnste sauzen :9
+ Geen onderhoud
+ Heel eenvoudig in gebruik
+ Goedkoper

- Minder power dan benzinevuur
- Brandstof niet overal verkrijgbaar
- Lagere energiedichtheid per volume
- Niet bruikbaar onder het vriespunt of op grote hoogte

BENZINEVUUR
+ Veel power; koken met grote potten en.of voor veel personen is mogelijk
+ Brandstof overal verkrijgbaar
+ Zeer hoge energiedichtheid
+ Bruikbaar in bijna alle klimaten en hoogtes

- Stinkt behoorlijk (tenzij je coleman fuel stookt)
- Brandstoffles bewaar je best niet in de motortas
- Onderhoud is nodig
- Moeilijker regelbaar; brandt altijd erg heet
- Moeilijker in gebruik; je moet het vuur 'primen' enz...
- Duurder

Ik denk dat benzinevuurtjes vooral goed zijn voor de hardcore mannen die lang weg zijn of ver van de bewoonde wereld gaan. Als je voor 4 dagen naar de eifel gaat zoals ik heb gedaan raad ik je toch een gasvuurtje aan. Flesje gas: 4€ Branderkopje: 35€ En gaan met die benaan. (Prijzen: Decathlon belgië, bij benadering)
 
Laatst bewerkt:
nee je hoeft geen gasvulling meer te kopen , maar veel vaker benzine bijvullen vanuit je tank of aparte flessen benzine meesjouwen.
gasvulling wisselen is 5 tellen werk , benzine vullen is een morsig gebeuren als het waait.
als de benzinebrander in je koffer zit meurt het dag later nog naar de benzeen omdat dat ding bij opwarming moet ontluchten.
bovendien moet je oppassen dat ie rechtstandig opgeborgen wordt anders werkt de ontluchting niet.
de benzinevlam stinkt altijd , ruik het direct als iemand op de camping op benzine kookt.
waarom denk je dat de meeste kampeerders op gas koken..???
ik hoef die zooi niet in m,n koffers en al helemaal niet in het eten/drinken.
alleen beginnende kampeerders wagen zich aan de benzineflop.
denken daarmee proffesioneler te zijn dan de gewone doorsnee kampeerder.
ervaren kampeerders weten wel beter.

oeh, wat uit de hoogte zeg. Ervaren kampeerders weten wel beter :z

Benzine bijvullen een morsig gebeuren? blijkbaar weinig ervaring in dan, hetzelfde geldt voor het 'moeten' ontluchten.
Het beestie ontlucht niet uit zichzelf. Het hele principe is juist op drukvulling gebaseerd. Die 'zooi' in je koffer laat dus helemaal niks ontsnappen, een tanktas heeft meer last van benzeen door je tankontluchting dan een coleman brander in je koffer.
 
Ik denk dat we mogen besluiten:

GASVUUR:
+ Stinkt niet
+ Proper
+ Goed regelbaar voor de bereiding van de fijnste sauzen :9
+ Geen onderhoud
+ Heel eenvoudig in gebruik
+ Goedkoper

- Minder power dan benzinevuur
- Brandstof niet overal verkrijgbaar
- Lagere energiedichtheid per volume

BENZINEVUUR
+ Veel power; koken met grote potten en.of voor veel personen is mogelijk
+ Brandstof overal verkrijgbaar
+ Zeer hoge energiedichtheid

- Stinkt behoorlijk (tenzij je coleman fuel stookt)
- Brandstoffles bewaar je best niet in de motortas
- Onderhoud is nodig
- Moeilijker regelbaar; brandt altijd erg heet
- Moeilijker in gebruik; je moet het vuur 'primen' enz...
- Duurder

Ik denk dat benzinevuurtjes vooral goed zijn voor de hardcore mannen die lang weg zijn of ver van de bewoonde wereld gaan. Als je voor 4 dagen naar de eifel gaat zoals ik heb gedaan raad ik je toch een gasvuurtje aan. Flesje gas: 4€ Branderkopje: 35€ En gaan met die benaan. (Prijzen: Decathlon belgië, bij benadering)


misschien belangrijk bijhet gas het koudeverhaal mee te nemen in je beoordeling.
temp. onder 0 geen butaanvlam.

voor Losbol onmisbaar natuurlijk als ie weer es eten aan het koken is op de Noordpool :+
 
Pfff, heb een brander die het zowel op gas als op vloeistoffen doet... kon niet kiezen;)

Maaruh, die wok! daar ben ik wel benieuwd naar.
 
misschien belangrijk bijhet gas het koudeverhaal mee te nemen in je beoordeling.
temp. onder 0 geen butaanvlam.

voor Losbol onmisbaar natuurlijk als ie weer es eten aan het koken is op de Noordpool
:+

:Z

Ik ben gewoon een iets andere mening toe gedaan.
Heb voor mijzelf een goed overwogen keuze gemaakt voor een allesbrander, en daar geen enkel moment spijt van gehad.
Iedereen moet voor zichzelf overwegen wat het best bij hen past, maar enkele nadelen die je noemt zijn gewoon achterhaald.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we mogen besluiten:
Nee, ik denk van niet.

Conclusie is gebaseerd op incidentele ervaringen. Als ik je nu vertel dat zo´n doorprikgasbusje bij mij 1 x brand in de tent heeft veroorzaakt (koelkastje, en ja mee op de motor), 1x eenpitskooktoestel in de fik, wegens lekkage en 1 x gaslamp met een spuitervlam, ga je dit dan meenemen in je conclusies en doorprikgasbusjes levensgevaarlijk verklaren? En deze drie voorbeelden zijn niet eens uit de duim gezogen.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie wil, maar niet met deze conclusies, want die zijn bijhoorlijk gekleurd, vooral t.o.v. benzinebranders.

Ik gebruik een eenvoudig gasbrandertje, van campinggas (……..) , berg ik 'm weer op voor een maand of 8. Zonder te hoeven schoonmaken of leegmaken of zo. Lekker makkelijk.
Als je twaalf maanden per jaar een brander nodig hebt met de motorfiets, kies je voor een benzinebrander met genoeg brandervermogen, die het altijd doet. De ouwe rus, die wat bewerkelijker is of een schone Coleman, om het even. Voor incidenteel gebruik voor wat warm water of een eitje, is een gasbrandertje prima. Ga je er wat meer mee doen, dan een benzinebrander.

Benzine bijvullen een morsig gebeuren? blijkbaar weinig ervaring in dan, hetzelfde geldt voor het 'moeten' ontluchten.
Waarschijnlijk ook voorstander van ``zittend plassen`` want dat is ook properder. :+

onder 0 heb je weinig aan Butaan gas.
komt de fles niet uit , moet dan overschakelen op Propaan.
kan tot - 45 ofzo.
:P
En waar haal je die `propaan`-busjes? Ben benieuwd. :?

Benzinegas brand inderdaad altijd. Butaan/propaan-mix 80/20% al heel snel niet meer. Zelfs in Nederland meegemaakt, dat het gas er vloeibaar uitkomt en dat wil je echt niet aansteken.

Hier overigens een voorbeeld van het al eerder genoemde `eenpanssysteem`, in dit geval een Coleman Feather in combinatie met een gietijzeren wok met steel.

full


Met één pan, kun je ook friet met erwtjes en paprika en vlees maken. Whatever. Ja, zelfs patat bakken. Met twee losse brandertjes kun je helemaal alle kanten op. Kook je voor het gehele gezin. (ja, ook dat kan op de motor). Het voordeel tegenover de tweepits Coleman, is dat er ook nog een grote pan op kan.

Ik heb ze overigens allemaal, maar heb zo mijn voorkeuren. Die valt in vrijwel alle gevallen uit in het voordeel van een benzinebrander. 8-)

Maar nogmaals, gewoon lekker doen wat je zelf wilt.
 
Brrrrrr, das wel erg cool. Elefantentreffen?

ET in Bayern is voor zittende plassers, maar daar kom ik inderdaad nog wel eens op doorreis naar het echte werk. :+

Maar het ging me eigenlijk om de pan en de brander.

Als je met een paar man bent, gaat het makkelijker. De ene kookt de snelkookrijst, de andere rult en bakt het gehakt, weer een ander bakt de paprika en de uien of verhit de bonen etc etc en binnen twintig minuten heeft tig man chili con carne op zijn bord. Vers! Uiteraard op benzinebranders. Hardcore is pas als het allemaal op het kampvuur of de hobo gemaakt moet worden. Volgende dag koken dan anderen voor de rest.

Slechts als voorbeeldje bedoeld.
 
Ik gebruik al bijna 30 jaar een campinggaz 206, ook tijdens winterkamperen.
Wel af en toe een steekvlam, dus alleen buiten koken. 8-)
Trouwens, echt kamperen doe je niet en masse op een modderig of besneeuwd veldje met gele sneeuw, maar gewoon in het bos. 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan