Het Grote Motovlog Topic Deel I

Waar ik vooral een 360 camera voor overweg zijn bijvoorbeeld de 'voorbij-rij' B-roll shots. Ik film altijd alleen en heb dan niemand die even de camera kan meedraaien. Dat kan ik dan zelf doen in post achteraf.

Dingetje vind ik vooralsnog wel dat het een boel tijd kost in verwerking gezien elke video manueel bij elkaar geknoopt mag worden. Ik snap dat je dat niet kan vragen van het apparaat zelf gezien de processorkracht die daarbij gemoeid gaat en de inbreuk op je battery life maar holy smackers er gaat wel zat tijd in.

Die shots zouden voor mij ook de enige reden zijn. Of in elk geval de hoofdreden.
 
Mwaa, 't loopt wel los. Volgende keer is het weer iets anders.

Ik heb bij vooral een paar van mijn eerste filmpjes dat ik nu denk: serieus? Dat had ik beter kunnen doen!

Wel leuk om de progressie en leermomenten te zien als je terug kijkt :).

Al doende leren we. Scheelt ook dat we geen professionele crews om ons heen hebben die bekendere youtubers soms wel lijken te hebben.


Ik vind het erg gaaf wat je kunt doen met zo'n 360 camera! Vooral de pans, het 'heen en weer kijken'. De mogelijkheden lijken eindeloos.(y)
 
BTW, de koedijk, de essendijk en die brug is een fietspad ;)

Mooie omgeving, zeer herkenbaar. En dat fietspad ook al een overreden xD
Weet ik, weet jij... weet ook iedereen die een beetje goed kijkt. Ik was er dan ook zo weer weg, maar 't moest wel effe natuurlijk.
 
Ik heb bij vooral een paar van mijn eerste filmpjes dat ik nu denk: serieus? Dat had ik beter kunnen doen!

Wel leuk om de progressie en leermomenten te zien als je terug kijkt :).

Al doende leren we. Scheelt ook dat we geen professionele crews om ons heen hebben die bekendere youtubers soms wel lijken te hebben.


Ik vind het erg gaaf wat je kunt doen met zo'n 360 camera! Vooral de pans, het 'heen en weer kijken'. De mogelijkheden lijken eindeloos.(y)
Precies. Niks met kleine planeten of om je heen kijken, gewoon filmen wat je filmen kunt en dat naar je hand zetten.

Maar hopelijk komt niet iedeereen daar achter O-) \t moet niet té normaal worden natuurlijk :P
 
Ik zou een externe bron nog gebruiken om geluid op te nemen ipv met de interne microfoon van de camera zelf. Of je moet een externe microfoon kunnen aansluiten op die 360 camera, maar je moet ook nog een plek vinden om de microfoon weg te stoppen van de wind en aangezien je de camera alle kanten op gooit, zit je a. met een lange kabel en b. wil je die kabel niet zien. ;) Dus een apart apparaat gebruiken om het geluid op te nemen zonder (of met zeer beperkte) windruis.
 
Als je ooit eens echt vlogs gaat maken dan heb je met de brug wel echt een leuke intro. Geluid doet altijd te wensen over. Ook met een externe microphone. Hoe dan ook zal je als het echt een hobbie wordt wel overgaan naar een externe microfoon. Ik merk zelf ook dat ik steeds stapje voor stapje beter apparatuur koop.
Nee, ze heeft wel iets anders moois. Iets dat mijn vriendin ook heeft. :censored:

Een motor!

Hahaha hier moest ik net even te hard door lachen.
 
Ik zou een externe bron nog gebruiken om geluid op te nemen ipv met de interne microfoon van de camera zelf. Of je moet een externe microfoon kunnen aansluiten op die 360 camera, maar je moet ook nog een plek vinden om de microfoon weg te stoppen van de wind en aangezien je de camera alle kanten op gooit, zit je a. met een lange kabel en b. wil je die kabel niet zien. ;) Dus een apart apparaat gebruiken om het geluid op te nemen zonder (of met zeer beperkte) windruis.
Ik heb 'm wat gepimpt met een beetje geluid. Hoe is't zo?
Dit dus! Als je het geluid van je motor goed wilt hebben, dan moet je het met een externe geluidsbron opnemen en dat onder de video plakken. Iemand dit dat ook zeer goed snapt is Schaaf. Die heeft een audio recorder in zijn rugtas en synct de boel later. Zijn channel: Schaaf.

Verder moet ik bekennen: ik ben geen fan van muziek onder rij filmpjes waar je eigenlijk juist het motorgeluid wilt horen.
 
Externe microfoon laat te wensen over? Ligt er aan wat je hebt. Ik heb een lavelier achter in mijn motorjas in een zakje. In een andere motorjas een zakje laten maken, omdat ik anders mijn mic niet kwijt kon. Ik ben er best tevreden over. Kijk maar naar mijn CB300R ritje... kan het beter? Vast wel, maar het kost nauwelijks moeite en ik hoef niet te syncen. Lemmy zou dus zoiets als Schaaf moeten doen, anders ga je het zien op je video.

Check hier maar een filmpje van me met lavalier in achterzak. Zodra dat blokje wat toeren begint te maken komt het geluid lekker door. Een aantal vragen zich ook af of dit de standaard uitlaat is. Dat is zo.

Maar de Schaaf-methode is natuurlijk nog veel beter vanwege een veel betere microfoon en nog beter beschut tegen de wind. Ik wil er niet teveel tijd in stoppen, het blijft hobby waar ik al veel te veel tijd in stop. :) Blij als het straks winter is en de importeurs geen demo's hebben, want al mijn vrije tijd (ook 's avonds na het normale werk) gaat echt op aan motoren. :]

Ik heb nog 7 tests in de planning staan voor dit jaar (niet allemaal motoren, ook een actioncam en kleding, waarvan Meifesto een motorjas heeft getest) en dan ook even tijd in andere leuke dingen stoppen. In de winter heb ik denk ik ook helemaal geen content voor YouTube. Een beetje hetzelfde als afgelopen jaar. Of ik moet wat spul opsparen, maar als ik wat heb gefilmd, wil ik het zsm uploaden.

Wat ik dit jaar nog wel aan mijlpalen ga halen is 10k subs en 12.5 miljoen views. Benieuwd of ik dat daadwerkelijk ook heb eind van het jaar.
 
Laatst bewerkt:
Die shots zouden voor mij ook de enige reden zijn. Of in elk geval de hoofdreden.
Vooralsnog zijn de 360 camera's met een kwaliteit wat ik acceptabel vind aanzienlijk duurder dan een reguliere GoPro, daarentegen kwalitatief niet sterker en daarbovenop vergt het aanzienlijk meer tijd in post. In die zin kan ik wel stellen dat het voor mij de enige reden is _O- Wel een hele belangrijke.
 
Ik zou een externe bron nog gebruiken om geluid op te nemen ipv met de interne microfoon van de camera zelf. Of je moet een externe microfoon kunnen aansluiten op die 360 camera, maar je moet ook nog een plek vinden om de microfoon weg te stoppen van de wind en aangezien je de camera alle kanten op gooit, zit je a. met een lange kabel en b. wil je die kabel niet zien. ;) Dus een apart apparaat gebruiken om het geluid op te nemen zonder (of met zeer beperkte) windruis.
Joah joah joah..

Wat wel zo is, (ik heb ook geluidsclips kunnen weggooien hoor, precies hierom) dat als 't microfoontje een beetje uit de wind zit, zoals de montage op het stuur, de kwaliteit eigenlijk al opvallend goed is, voor wat 't apparaatje waard is. Dat heb ik dan ook zo veel mogelijk intact gelaten, aangevuld met wat extra als het zo uitkwam, met een ander shot eroverheen heb ik hier en daar dubbel geluid. Maar zoiets als van bovenaf is echt onbruikbaar, dus daar heb ik dan weer een stukje van een ander clipje onder geplakt. De volgende wordt vanzelf weer nog beter.
 
Laatst bewerkt:
Dit dus! Als je het geluid van je motor goed wilt hebben, dan moet je het met een externe geluidsbron opnemen en dat onder de video plakken. Iemand dit dat ook zeer goed snapt is Schaaf. Die heeft een audio recorder in zijn rugtas en synct de boel later. Zijn channel: Schaaf.

Verder moet ik bekennen: ik ben geen fan van muziek onder rij filmpjes waar je eigenlijk juist het motorgeluid wilt horen.
Je hoort nauwelijks de muziek he ;) Alleen voor 't eerste shot werkt het wel een stuk beter.
 
En dat is precies wat ze bedoelen met creatieve vrijheid. Ik zelf vond het niet storend, maar daarin heb je hebt altijd voor en tegenstanders.
 
Mijn sub heb je al, ik kan je dus verder niet helpen _O- Consequent uploaden doet het trucje doorgaans wel op YouTube. Dat doe je.

Goed bezig! :) Consequent uploaden.. nu nog wel, in de winter niet. Maar vaak laat ik dan een berichtje achter in de community. En ik reageer op de meeste vragen.

Wat wel zo is, (ik heb ook geluidsclips kunnen weggooien hoor, precies hierom) dat als 't microfoontje een beetje uit de wind zit, zoals de montage op het stuur, de kwaliteit eigenlijk al opvallend goed is, voor wat 't apparaatje waard is. Dat heb ik dan ook zo veel mogelijk intact gelaten, aangevuld met wat extra als het zo uitkwam, met een ander shot eroverheen heb ik hier en daar dubbel geluid. Maar zoiets als van bovenaf is echt onbruikbaar, dus daar heb ik dan weer een stukje van een ander clipje onder geplakt. De volgende wordt vanzelf weer nog beter.

Je moet inderdaad wat spelen met geluidsfragmenten van andere momenten. Hebben ze vaak niet eens door. Bij mijn laatste video was door een buffer-probleem video versneld opgenomen, geluid stond heel ergens anders. Gelukkig heb ik er nog wat van kunnen bakken.
 
Goed bezig! :) Consequent uploaden.. nu nog wel, in de winter niet. Maar vaak laat ik dan een berichtje achter in de community. En ik reageer op de meeste vragen.

Walkarounds en exhaust note clipjes kan je wel doen toch in de winterperiode? Vind ik ook niet vreemd staan tussen jouw content. Heb ik ook gedaan in een duister verleden, in elk geval de walkarounds. Schoot ik met een DJI osmo die al een poos ligt weg te stoffen. Mocht je belangstelling hebben...
 
Verder moet ik bekennen: ik ben geen fan van muziek onder rij filmpjes waar je eigenlijk juist het motorgeluid wilt horen.

Voor ritjes waar je niks zegt kan een muziekje alles best wat ´spannender´maken.
Ik zou ook wat meer motorgeluid in mijn filmpjes hebben, helaas neemt mijn actioncam vaak niet veel meer op dan windruis.
-O-
Voor de vlogs gebruik ik de microfoon van mijn bluetooth headset, met een omweg opgenomen via mijn telefoon en dan onder de video geplakt.
Helaas neemt die niet veel meer op dan mijn stem, motor geluid hoor je amper (helm zal te stil zijn? blijkbaar kan dat ook negatief zijn:9).

Vaak mix is dus in de vlogs nog een klein beetje geluid mee van mijn actioncam zodat je het gevoel hebt dat ik daadwerkelijk rijd._O-

Nog een microfoon kopen/gebruiken zie ik dan weer niet zitten, daarvoor is het teveel 'hobby', niet serieus genoeg.

Dilemma's, dilemma's.

Schaaf luister ik graag naar, inderdaad meestal goede opnames van het geluid. Aan de andere kant, als je compilatie filmpjes maakt, soort van de leuke momentjes tijdens een rit vind ik een combinatie wel mooi. Een achtergrondmuziekje en motorgeluid. Helaas uit noodzaak bij mij dus vooral muziek.

Ik denk dat wel meer van ons dit soort dilemma's hebben.
 
Walkarounds en exhaust note clipjes kan je wel doen toch in de winterperiode? Vind ik ook niet vreemd staan tussen jouw content. Heb ik ook gedaan in een duister verleden, in elk geval de walkarounds. Schoot ik met een DJI osmo die al een poos ligt weg te stoffen. Mocht je belangstelling hebben...

Ik had een FeiyuTech gimbal en GoPro 4 voor walk arounds, maar dat spul onlangs weggedaan voor heel weinig geld vergeleken met waar ik het destijds voor kocht (dat is altijd zo met elektronica, maar als je het weinig gebruikt een beetje zonde van het geld). Nam teveel ruimte in. Ik maak nu dus gewoon wat meer 'details & exhaust sound' video's en geen echte walk arounds. Een GoPro of DJI Osmo kan ook niet met scherptediepte werken en juist met details van een motor wil ik dat laten zien. Misschien koop ik ooit nog een Osmo Mobile 2 ofzo met adapter voor een actioncam, maar niet voor dat soort video's.

Maar in de herfst/winter even andere dingen doen, is ook niet verkeerd. Of wat meer zooi op een ander kanaal van mij zetten om te zorgen dat daar de reclame-inkomsten weer kunnen worden geactiveerd. Maar dat zal meer een dumpkanaal zijn met van alles en nog wat. 1000 subs moet denk ik wel lukken, maar niet veel meer.
 
Een GoPro of DJI Osmo kan ook niet met scherptediepte werken

Maar in de herfst/winter even andere dingen doen, is ook niet verkeerd. Of wat meer zooi op een ander kanaal van mij zetten om te zorgen dat daar de reclame-inkomsten weer kunnen worden geactiveerd. Maar dat zal meer een dumpkanaal zijn met van alles en nog wat. 1000 subs moet denk ik wel lukken, maar niet veel meer.

Klopt, scherptediepte kunnen ze niet. Maargoed, meer scherptediepte is meer focus werk en realistisch gezien zijn het wel 'point & shoot' apparaatjes. Je zou er dan een X5 op kunnen zetten met MFT fitting. Pancake lensje van F1.7 oid er op en gaan. Maar dan nader je wel alweer de 1,5k in totaal uit mijn hoofd.

Lastig, zeker als er niet echt een lijn is. Maargoed, dat mag de pret niet drukken. Als je het er maar mee naar je zin hebt*O**O*
 
De winter is inderdaad altijd een lastige tijd voor ons. Gedurende het jaar probeer ik altijd veel backup materiaal te verzamelen voor de winter. Je merkt wel dat in de winter het motorrijden veel minder leeft. Dus views en abonnees gaan sowieso achteruit. De lente is de beste tijd om goede content te plaatsen. Dan is iedereen weer helemaal gehypet voor het nieuwe seizoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan