Het Grote Motovlog Topic Deel I

Weekendje Eifel. Gisteren even paar opnames bekeken, kwam ik deze one-take tegen…

Eifelachtig
 
Weekendje Eifel. Gisteren even paar opnames bekeken, kwam ik deze one-take tegen…

Eifelachtig
Lekker stukkie gereden :)

Ik moet eigenlijk ook ff een korte video van mijn tripje op Gran Canaria maken. Wat een bochten daar joh, bijna geen rechte stukken in de bergen.
Even 100 km/u aantikken en meteen weer in de ankers, veel harder dan 60 km/u lukt vaak niet eens met alle bochten. Max snelheid daar is 40 km/u en de meeste automobilisten houden zich daar dan ook aan. Dan moet je of lang ergens achterblijven en dan hopen dat je ergens kan inhalen of dus ook ff stoppen, maar dan kom je ze alsnog vlot tegen, net als jullie met de bus. :+
 
Had me mini vakantie bijna volledig ge-edit in Davince Resolve.
Maar die crasht nu telkens, en geen zin om weer weken aan te zitten ;)
 
Had me mini vakantie bijna volledig ge-edit in Davince Resolve.
Maar die crasht nu telkens, en geen zin om weer weken aan te zitten ;)
Je kunt proberen om Resolve even opnieuw te installeren, en er is nu ook 18 beta beschikbaar, misschien dat die versie het probleem niet heeft?
 
Je kunt proberen om Resolve even opnieuw te installeren, en er is nu ook 18 beta beschikbaar, misschien dat die versie het probleem niet heeft?

Opnieuwe instal inderdaad al geprobeerd.
Ik ben wachtende tot de 18 beta iets verder is en probeer dan weer eens opnieuw.
Hopelijk lost de update het probleem op.
 
Opnieuwe instal inderdaad al geprobeerd.
Ik ben wachtende tot de 18 beta iets verder is en probeer dan weer eens opnieuw.
Hopelijk lost de update het probleem op.
Ik heb het zelf ook ooit eens gehad met Davinci, hij bleef hangen op het laden van Fairlight plugins, een update was toen ook de oplossing. (maar wel enorm irritant!)

Beta 18 draait hier overigens prima, slechts een paar kleine probleempjes tegengekomen met de nieuwe plugins. Aan de andere kant heb ik er ook niet enorm lang mee geëxperimenteerd.
 
Ik volg dit topic niet, maar ik heb sinds kort deze gopro houder en ben er erg over te spreken.
20220525_165942.jpg


20220526_091729.jpg


Filmpje wat ik er mee gemaakt heb.
 
Alweer deel 3 van mijn random offroad stukjes door Limburg/Brabant. Er zit progressie in (vind ik zelf dan), maar er is nog redelijk wat te leren. Gelukkig zijn we daar nooit te oud voor :) .

Vandaag ND-filters voor de GoPro gehaald, dus de volgende video's gaan er iets wat anders uitzien.

 
Alweer deel 3 van mijn random offroad stukjes door Limburg/Brabant. Er zit progressie in (vind ik zelf dan), maar er is nog redelijk wat te leren. Gelukkig zijn we daar nooit te oud voor :) .

Vandaag ND-filters voor de GoPro gehaald, dus de volgende video's gaan er iets wat anders uitzien.

Erg overbelicht. Die ND filters zullen dat wel oplossen. Met wat voor camera film je nu?
Ik film zonder ND filter en dan ziet het er zo uit.

Wellicht een beetje rommelen met je settings...
 
Erg overbelicht. Die ND filters zullen dat wel oplossen. Met wat voor camera film je nu?
Ik film zonder ND filter en dan ziet het er zo uit.

Wellicht een beetje rommelen met je settings...
Ik rij nu met een GorPro Hero 9, met iso op min-max 100. Dus voor nu heb ik de ND8 erop gedaan. Ik weet niet wanneer ik weer ga rijden, maar de ND32 zou nog een optie zijn wanneer het, zoals 2 weken geleden, gigantisch zonnig is wanneer ik ga rijden. Nu heb ik de sluitertijd op 1/120 gezet, dus ook daar maar eens mee kijken hoe dat zich gaat verhouden.
Moet dat eigenlijk ook nog steeds een keer halen _O-
Prepare to sell your soul. Ik heb ze vandaag gekocht bij Kamera express omdat ik de knoop wilde doorhakken. Maar als je dan €110 aftikt denk je wel "nondeju!" (tenminste, voor GoPro 9 ND's van PolarPro).
 
Laatst bewerkt:
Pro-tip: gebruik geen ND-filter in een bos, want je ziet erg weinig '(. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk materiaal te redden, maar helaas zijn er stukken waar het contrast tussen licht en donker zo groot was, dat de camera zich niet aanpaste aan de donkere stukken. Maar ik heb wel lol gehad :) . Vandaag 17:00u staat ie online.
 
Yep beter om 'm er dan af te halen. In principe doe je je camera een zonnebril op. ;)
Ik had de andere lenzen thuis gelaten, dus ik kon helaas niets wisselen. Maar ik wist ook niet dat het zo donker zou zijn, want ik dacht "oooh, ND-8, dat moet kunnen.". Nou... nee :D . Volgende keer beter.
 
Zelfs op de stukken met veel licht ziet het beeld er grijs en grauw uit ook zonder ND filter. Wat gebruik je voor instellingen? Want met mijn gopro 6 heb ik veel mooiere kleuren en levendiger beeld, terwijl jij met een gopro 9 filmt.

SmartSelect_20220713-183614_YouTube.jpg


VideoCapture_20220713-183931-1.jpg
 
Zelfs op de stukken met veel licht ziet het beeld er grijs en grauw uit ook zonder ND filter. Wat gebruik je voor instellingen? Want met mijn gopro 6 heb ik veel mooiere kleuren en levendiger beeld, terwijl jij met een gopro 9 filmt.
res/fps: 1080p 60fps
lens: wide
hypersmooth: boost
Bitrate: high
shutter: 1/120
White balance: native
ISO min-max: 100
Sharpness: high
color: flat
Raw Audio: off
Wind: On

Het enige wat ik edit in Davinci Resolve is de resolutie (upscale naar 1440p) en de temperatuur -1000 (tip welke ik vanuit een bepaald chat-programma gekregen heb ;) ).

Ik zie dat jij in 4k filmt, misschien dat dat de fix is in verband met de compressie e.d. welke YT toepast? Of zie jij (of iemand anders) andere settings waarvan jij/ diegene denkt "hmm, but why?!".
 
res/fps: 1080p 60fps
lens: wide
hypersmooth: boost
Bitrate: high
shutter: 1/120
White balance: native
ISO min-max: 100
Sharpness: high
color: flat
Raw Audio: off
Wind: On

Het enige wat ik edit in Davinci Resolve is de resolutie (upscale naar 1440p) en de temperatuur -1000 (tip welke ik vanuit een bepaald chat-programma gekregen heb ;) ).

Ik zie dat jij in 4k filmt, misschien dat dat de fix is in verband met de compressie e.d. welke YT toepast? Of zie jij (of iemand anders) andere settings waarvan jij/ diegene denkt "hmm, but why?!".
Waarom color flat? Shutter op auto, color op Gopro, in superview filmen en geen 60 fps, en 4k. Je filmt in een resolutie van 10 jaar geleden, en de framerate voor slowmotion beelden...
 
Laatst bewerkt:
Waarom color flat? Shutter op auto, color op Gopro, in superview filmen en geen 60 fps, maar 4k. Je filmt in een resolutie van 10 jaar geleden, en de framerate voor slowmotion beelden...
Color flat had ik ingesteld omdat dit gelijk zou staan aan "RAW" (zover als dat kan), en zo zou ik, wanneer ik zou willen, zelf de kleuren een beetje kunnen regelen i.p.v. een "filter" eroverheen geknikkerd krijgen. Tenminste, dat is wat twee jaar geleden uit mijn zoekresultaten kwam.

Shutter op een vaste waarde heb ik, net zoals ISO, gedaan zodat er geen wijzigingen plaatsvinden tijdens het opnemen van de video. Zo heb je altijd dezelfde lichtinval i.p.v. een wisselend gebeuren waarbij overbelichting een rol kan gaan spelen. De vuistregel hiervoor zou zijn 1/(fps*2). Zodoende 1/120.

1080p heb ik vooral ingesteld omdat ik 4k overkill vond, en mijn SD-kaartje niet zo groot is (moet nog een andere kopen). De meeste mensen kijken video's op een tablet/telefoon/laptop/computerbeeldscherm, en vaak zie je dan minimaal verschil tussen 1080p en 4k (of je moet een groter beeldscherm hebben, dan gaat het wel opvallen). 60fps vind ikzelf prettiger kijken (smoother), zodoende dat ik voor 60fps kies.

Maar ik zal de kleur eens gaan aanpassen en de volgende keer 4k filmen. Eens kijken of dat veel verschil maakt.

Dankjewel voor je input :) .
 
Waarom color flat? Shutter op auto, color op Gopro, in superview filmen en geen 60 fps, maar 4k. Je filmt in een resolutie van 10 jaar geleden, en de framerate voor slowmotion beelden...

Framerate en resolutie zijn niet hetzelfde. Als je beelden op YouTube zet heeft het ook geen zin om meer dan 60 fps te filmen tenzij je dus idd slowmotion wil doen, dan zou je op 120 of 240 fps kunnen schieten. Al kan een GoPro nog geen 240 fps bij 4K aan, maar dat komt nog wel. in de edit in elk geval dan niet hoger dan 60 fps gaan, want YouTube doet er niets mee.
Daarnaast is superview ook geen resolutie, maar een FOV-instelling (field of view), al zal die wel gekoppeld zijn aan bepaalde resoluties. Ik heb geen GoPro meer, dus ken niet alle (gekoppelde) instellingen van die actioncam.
 
Framerate en resolutie zijn niet hetzelfde. Als je beelden op YouTube zet heeft het ook geen zin om meer dan 60 fps te filmen tenzij je dus idd slowmotion wil doen, dan zou je op 120 of 240 fps kunnen schieten. Al kan een GoPro nog geen 240 fps bij 4K aan, maar dat komt nog wel. in de edit in elk geval dan niet hoger dan 60 fps gaan, want YouTube doet er niets mee.
Daarnaast is superview ook geen resolutie, maar een FOV-instelling (field of view), al zal die wel gekoppeld zijn aan bepaalde resoluties. Ik heb geen GoPro meer, dus ken niet alle (gekoppelde) instellingen van die actioncam.
Ik zei ook niet dat framerate en resolutie hetzelfde waren, en ook niet dat superview een resolutie is. Maar misschien kun je dat zo interperteren... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan