Het Grote Motovlog Topic Deel I

En weer eentje die een berg videos van mij steelt. Weer een verzoek gedaan om de video's offline te gooien, aan te passen en opnieuw te uploaden. Vraagt ie of die hij al heeft gebruikt, online mogen blijven. Dacht het niet! Zijn minstens 8 video's, ben gestopt met verder kijken. Had 'm ook een levenslange ban kunnen geven (alleen dan heb je weer van die lui die je op alle kanalen gaan stalken). Ik snap serieus niet waarom mensen niet gewoon eigen content maken... stop met stelen van anderen. Maar goed, op TV doen ze dat trucje ook met verkeershufters. Gewoon filmpjes van internet plukken, dik betaald krijgen met reclame ertussen. Beter kan je het niet krijgen, gratis materiaal 'aangeleverd' krijgen en aan bedrijven grof geld vragen om in een reclameblok tussendoor te komen.

Tijd dat de lente weer begint, dan zijn er weer demo's etc. om mooie filmpjes van te maken. :)
 
Even mijn YouTube-statistieken over 2020. Hoe is die van jullie? Ben ik ook wel benieuwd naar qua percentages.

Waarop zijn de video's het meest bekeken
Mobiele telefoon 72,3% (was 76% in 2019) (58,3% Android en 19,9% iPhone)
Computer 17,6%
Tablet 5,3%

Hoe komen ze bij (en start men) de filmpjes?
YouTube zoekopdracht: 57,2%
Aanbevolen videos: 16,6%
Browsefuncties ('startscherm' als je naar YouTube gaat): 12,7%
Eindschermen pas richting eind van het jaar in gebruik genomen: 0,6% (dit hoop ik in 2021 te verhogen, maar men moet dan natuurlijk wel je filmpje afkijken om bij de suggesties te komen van het eindscherm)

Meest bekeken in deze landen
India (8,7% van totaal, was 10,5% in 2019)
Duitsland (7,6%)
Italië (7,0%)
Frankrijk (5,4%)
Spanje (5,3%)

Nederland staat stukje verderop met 1,8% van totaal (was 1,4% in 2019). Niet heel vreemd, motorrijden in NL is een niche en dan ook
nog eens A1/A2: is een niche van een niche. In totaal zijn er in 137 landen naar mijn video's gekeken. Minste views uit Sint-Maarten, Guernsey en Dominica. Maar dat is niet gek, ook niet zoveel inwoners, laat staan mensen met smaak, die motorrijden.

Leeftijden van kijkers
Leeftijd; 13-17 jaar 4,2% (was 5,6% in 2019, mogelijk neemt de interesse in een motorrijbewijs wereldwijd af, of het deel is doorgeschoven naar 18 jaar, maar dan is de aanwas onderaan minder)
Leeftijd; 18-34 jaar 61% (18-24 is ongeveer 30% en 25-34 jaar ook).
65 jaar en ouder is 2%. Die kijken over het algemeen nog TV en minder YouTube en rijden natuurlijk dikke duuzends. :+

Geslacht
Vrouw 4,9%
Man 95,1%
Vrouwen blijven wel ietsje langer met de aandacht erbij, voor ze een filmpje wegklikken, namelijk gemiddeld 0,7% langer.


Ik ben benieuwd naar jullie percentages, aangezien er toch een aantal ook echt voor de Nederlandse markt vloggen.
 
Laatst bewerkt:
Waarop zijn de video's het meest bekeken
Mobiele telefoon: 49.9%
Computer: 29.5%
TV: 11.3% (dit is wel een speciale)
Tablet: 7.9%
Game console: 1.2%

Hoe komen ze bij (en start men) de filmpjes?
YouTube zoekopdracht: 53.3%
Aanbevolen videos: 13.3%
Browsefuncties ('startscherm' als je naar YouTube gaat): 11.5%
Extern; 9.1% (wanneer ik het op FB of Whatsapp, of de Discord groep deel)

Meest bekeken in deze landen
UK: 11%
USA: 10.6%
FR: 2.8%
NL: 2.7%
DE: 2.5%
BE: 1.7%
Wel grappig omdat de Belgische kijker toch wel één van mijn doelgroepen is, maar ik spreek wel vooral Engels.

Leeftijden van kijkers
13-17: 0%
18-24: 3.7%
25-34: 59.4%
35-44: 27.7%
45 - 54: 9.2%

Geslacht
Vrouw 0%
Man 100%

Ook 95.7% van mijn viewer base is NIET subscribed :(
 
Niet-geabonneerd92,0%
Geabonneerd8,0%

Leeftijd en gender​

Vrouw 0,2%
Man 99,9%


13–17 jaar -
18–24 jaar 13,5%
25–34 jaar 37,6%
35–44 jaar 24,4%
45–54 jaar 18,7%
55–64 jaar 5,8%
65 jaar en ouder 0,1%

Top geografische gebieden​

Weergaven · 2020
Nederland10,5%
Verenigd Koninkrijk7,6%
Duitsland6,5%
Verenigde Staten6,4%
Frankrijk4,4%


België van de top 5 gegooid door Frankrijk... Interesting
 
Bij mij 98% geen subscriber. Ergens ook niet heel gek, bij grote kanalen zie je het ook... neem bijv NikkieTutorials, bijna 14 miljoen abonnees, maar de gemiddelde video wordt 1 tot 3 miljoen keer bekeken. Meestal 1 tot 2 miljoen keer. Dus een groot deel van de abonnees kijken niet of veel later en wie zegt dat die 1-3 miljoen wel subscribers zijn?

Bij Instagram en FB zie je vaak ook hetzelfde, een berg volgers, maar weinig likes of reacties. Maar als je echt bijv. 10.000 volgers hebt en maar 100 likes op Insta bijv, dan heb je waarschijnlijk volgers gekocht. Meestal moet je toch wel 5-10% aan likes krijgen op een post. Maar goed, je moet ook vaak, liefst dagelijks wat posten... heb wel FB en Insta, maar ik doe het wanneer ik er zin in heb en dat ik daar dan weinig volgers heb... so be it. Als ik geen website en YT had, had ik sowieso geen Insta en deed ik weinig met FB. Prive doe ik sowieso niets met FB, hooguit in groepen reageren.
 
Ik zit er aan te denken om een video te maken van hoeveel geld ik verdien met een video met 1 miljoen views.
Heb er eentje van het uitlaatgeluid van de Kawa Z300, standaard en met Akrapovic. Ruim 1 miljoen views en het financiële resultaat is hilarisch. Ik ga even proberen om met OBS Studio een video te maken, screencapture van YouTube Studio / Analytics, headsetje op om er een verhaal aan vast te knopen in het Engels en er dan wat redelijks van te maken. Volgens mij vinden mensen het altijd wel leuk om dit soort dingen te weten. In mijn geval voor deze video gaan ze waarschijnlijk medelijden krijgen. :+
 
Ik zit er aan te denken om een video te maken van hoeveel geld ik verdien met een video met 1 miljoen views.
Heb er eentje van het uitlaatgeluid van de Kawa Z300, standaard en met Akrapovic. Ruim 1 miljoen views en het financiële resultaat is hilarisch. Ik ga even proberen om met OBS Studio een video te maken, screencapture van YouTube Studio / Analytics, headsetje op om er een verhaal aan vast te knopen in het Engels en er dan wat redelijks van te maken. Volgens mij vinden mensen het altijd wel leuk om dit soort dingen te weten. In mijn geval voor deze video gaan ze waarschijnlijk medelijden krijgen. :+
Dan vind je deze ook wel interessant denk ik:
 
Dan vind je deze ook wel interessant denk ik:

Ik heb de video bekeken. Ze heeft toch nog 1300 pond gemaakt via AWOL op die video En zelf de video gedemonetized. Dus mijn resultaat is toch extremer. In mijn geval is de oorzaak waar men vandaan kijkt en omdat het een low cpm niche is en mijn video’s kort zijn. Veel kijkers uit arme landen in Azië. Ik maak ze voor de lol, anders had ik een ander onderwerp gekozen. :) Daarnaast lopen andere video’s beter qua geld, maar ik pak natuurlijk de meest extreme.
 
Hij staat er op!


Normaal lul ik eigenlijk nooit in video's, laat staan in het Engels, dat is echt wel even wennen.
Gelukkig maken de andere video's op mijn kanaal wel meer, maar wel geleerd dat als je geld wil maken, je dan beter kan zorgen dat je kijkers hebt uit de USA, Canada, Noorwegen, Duitsland, de UK en Australië. Ik heb heel veel volk uit India, Indonesië etc. en dan krijg je veel minder geld. Maar ach, het is hobby, dus zo lang het niet mijn daytime job is, is het niet echt boeiend.

Het voordeel van veel views is natuurlijk wel weer dat je snel aan die 4000 uur zit, die je jaarlijks moet halen. Maar dat is eigenlijk alleen probleem voor hele kleine kanalen. Op 4000 uur zit ik al in 2 weken, in de winterperiode.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet met de enkele video die rond de 20k views hebben op gemiddeld +/- 4 euro.
Dus dat is 200 euro per miljoen, als er niks zou aanpassen.

In de buurt van jouw 1mil video dus.
 
Ik zet met de enkele video die rond de 20k views hebben op gemiddeld +/- 4 euro.
Dus dat is 200 euro per miljoen, als er niks zou aanpassen.

In de buurt van jouw 1mil video dus.

Dan heb je dus een RPM van 20 cent per 1000 views. De RPM is eigenlijk echt wat je verdient. De CPM is als men ook reclames afkijkt.
Voor die Z300 video is mijn RPM 17 cent. Ik heb ook video's die een stuk hoger scoren qua RPM.
Wil je dus geld verdienen, dan moet je eigenlijk motoren pakken die populair zijn in west-Europa, Noord-Amerika of Australie.

Maar goed, zit je in een niche die veel betaalt, dan zitten daar veel meer mensen in, dus hoe kom jij dan goed naar boven tussen al die anderen? Ik doe gewoon wat ik leuk vind en mijn videootjes zijn in principe ook zo gemaakt. Voor veel filmpjes ben ik met een uurtje werk al klaar (even los van het materiaal opnemen, maar edit is zo gepiept).
 
Ik moet niet meer dat soort videootjes maken over verdiensten op YouTube, ben er al 2 abonnees door kwijtgeraakt. 😆
Ondertussen had ik ook nog wel wat meer views er op verwacht, maar de markt is natuurlijk helemaal verzadigd met dit soort video's. Dat is al tienduizenden keren getoond. Alleen dan met (veel) hogere uitkomsten. Tijd dat het weer lente is en er weer motoren kunnen worden gereden, dan kan ik ook weer content uploaden want ik heb niets interessants meer.

@Meifesto gebruik jij nou inmiddels TubeBuddy of nog niet?
 
Laatst bewerkt:
Nee, nog niet.
Wel een tijdje af en toe op het bijhorende forum gezeten, maar eigenlijk niks meer mee gedaan.

Je hoort er steeds meer over. Er is dus een gratis variant in elk geval.
Verder blijkt het dus dat de meeste abonnees geen updates krijgen van nieuwe video's. En die polls in Youtube zijn f*cked, dat kan je exploiten, blijkt. Zo horen eigenlijk alleen mensen in je community de polls te krijgen, maar het tegengestelde blijkt waar. Er zijn mensen die ook mijn polls zien. Helemaal als je daar zoekwoorden in zet van populaire dingen, dan komen ze bij gigantisch veel mensen aan (kan tot in de miljoenen gaan).

In mijn video's moet ik dus een animatie zetten dat men op die notificatiebel moeten klikken, anders krijgen ze dus over het algemeen nooit meer een update van nieuwe video's. Nu snap ik dus waarom ik afgelopen jaar relatief veel video's heb die slechter lopen dan de jaren er voor. Overall is 8 miljoen views in een jaar netjes, maar daar zit dus veel tussen van video's die in voorgaande jaren erop zijn gezet.
 
Ja, dat notificatie belletje is al een tijdje zo.
Zeker voor kanalen die onregelmatig uploaden werkt dat niet ideaal.

Wist dat er een gratis versie is, maar je laat hun inloggen op jouw account, waar ik toch wat voorzichtig mee ben.

Dat van die polls hoor ik voor het eerst. Volgens mij ook nog nooit een poll gebruikt op youtube xD
 
Ja maar dat belletje was voor alles, ik had verwacht dat er nog wel een aantal filmpjes werden aangeboden.

Inloggen op je account vind ik ook tricky. Dat is ook het enige wat me weerhoud.
Dat van die polls.. ja ik kan een voorbeeld er in rammen van iemand die op die manier miljoenen mensen bereikte, maar ik durf het niet zo goed.
Heb er niets aan als YouTube iets met mijn kanaal daardoor zou doen. ;) Maar feit blijft wel dat polls niet terecht horen te komen bij mensen die niet in jouw community zitten en 50% bijna heeft dat wel ontvangen, blijkt. En dan heb je alleen de mensen die reageren, dat doet maar een paar procent, de rest scrollt door.
 
1613724489745.png


Dat is handig; YouTube geeft tegenwoordig een notificatie als ze weer nieuwe matches hebben gevonden. Dat is nieuw. 😆
 
Sinds kort eigenaar van een GoPro hero 7. In december een leuk rondje gemaakt om een beetje te proberen.
Ben niet ontevreden met het resultaat. Moet alleen nog iets vinden om de windruis een beetje te vermideren.

 
Ik ben sinds kort ook aan het experimenteren met een camera'tje, valt nog niet mee -O-

Eerst had ik hem aan het frame voor de motor bevestigd, dacht dat is handig, zit ie niet in de weg. Ook praktisch voor externe microfoon (plugd direct in de camera) want dat is leuk om geluid van de motor goed op te pikken. Maar vanwege de trillingen door het frame was het beeld niet optimaal, ook de hoek van de lens dan erg beperkt. Microfoon onder zadel stoppen was ook niet top, te veel herrie van de ketting en tandwielen.

Nu een video'tje gemaakt met de camera op de zijkant van mijn helm. Voor het beeld 10x beter maar nog geen fatsoenlijk geluid. Vandaag maar is een microfoon in mijn helm knutselen.

 
Ik denk dat je de camera iets hoger moet richten; nu zie je met name het kleine stukje asfalt vlak voor je en dat is voor een kijker wat minder interessant.
 
De eerste 5 minuten waren opgenomen met de camera meer naar boven gericht, denk dat ik nog een paar tandjes terug kan. De rest van de video is duidelijk te veel naar beneden gericht inderdaad. Ben vrij lang dus krijg de toerenteller/display en de horizon niet samen in beeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan