Het Grote Motovlog Topic Deel I

Color flat had ik ingesteld omdat dit gelijk zou staan aan "RAW" (zover als dat kan), en zo zou ik, wanneer ik zou willen, zelf de kleuren een beetje kunnen regelen i.p.v. een "filter" eroverheen geknikkerd krijgen. Tenminste, dat is wat twee jaar geleden uit mijn zoekresultaten kwam.

Shutter op een vaste waarde heb ik, net zoals ISO, gedaan zodat er geen wijzigingen plaatsvinden tijdens het opnemen van de video. Zo heb je altijd dezelfde lichtinval i.p.v. een wisselend gebeuren waarbij overbelichting een rol kan gaan spelen. De vuistregel hiervoor zou zijn 1/(fps*2). Zodoende 1/120.

1080p heb ik vooral ingesteld omdat ik 4k overkill vond, en mijn SD-kaartje niet zo groot is (moet nog een andere kopen). De meeste mensen kijken video's op een tablet/telefoon/laptop/computerbeeldscherm, en vaak zie je dan minimaal verschil tussen 1080p en 4k (of je moet een groter beeldscherm hebben, dan gaat het wel opvallen). 60fps vind ikzelf prettiger kijken (smoother), zodoende dat ik voor 60fps kies.

Maar ik zal de kleur eens gaan aanpassen en de volgende keer 4k filmen. Eens kijken of dat veel verschil maakt.

Dankjewel voor je input :) .
Ik zou mijn instellingen eens overnemen en kijken wat het verschil is. Overbelichten gebeurt niet zo snel, die Gopro is slim genoeg. En die 60 fps doet youtube zoals vermeld niets mee. Ik heb zelf een 256gb kaartje, daar kun je een aardig tijdje 4k beeld op filmen.
Ik zou niet zoveel op de theorie afgaan die je leest maar zelf beginnen met de standaard instellingen van Gopro en dan finetunen. Die camera komt echt niet heel beroerd ingesteld uit de doos, anders zouden ze niet verkocht worden;)

Nog een dingetje, je sd kaart raakt snel vol als je continu de gopro aan laat staan. Het word ook een beetje saai als de kijker minuten lang naar een recht zandpaadje moet kijken waar je met 40 overheen tuft. Als je de camera aanzet als het wat spannender of bochtiger word en uitzet op de minder bijzondere paadjes bespaar je een hoop ruimte op je SD en kun je ook makkelijker editten.
 
Ik zou mijn instellingen eens overnemen en kijken wat het verschil is. Overbelichten gebeurt niet zo snel, die Gopro is slim genoeg. En die 60 fps doet youtube zoals vermeld niets mee. Ik heb zelf een 256gb kaartje, daar kun je een aardig tijdje 4k beeld op filmen.
Ik zou niet zoveel op de theorie afgaan die je leest maar zelf beginnen met de standaard instellingen van Gopro en dan finetunen. Die camera komt echt niet heel beroerd ingesteld uit de doos, anders zouden ze niet verkocht worden;)

Dat dacht ik ook, maar ik had toch wat last van overbelichting in het begin.
De instellingen die eerder genoemd zijn zijn volgens mij wel berekend om een ND filter. Alhoewel je dan eigenlijk moet spelen met de hoeveelheid licht die er is.

Film persoonlijk ook liever op 60fps, oogt gewoonweg mooier als je het terug kijkt :O
 
Dat dacht ik ook, maar ik had toch wat last van overbelichting in het begin.
De instellingen die eerder genoemd zijn zijn volgens mij wel berekend om een ND filter. Alhoewel je dan eigenlijk moet spelen met de hoeveelheid licht die er is.

Film persoonlijk ook liever op 60fps, oogt gewoonweg mooier als je het terug kijkt :O
Veel van mijn video's hadden flink wat overbelichte stukken door het missen van een vastgezette ISO, dus dat probleem is al opgelost 😀. Maar de volgende keer(en) neem ik gewoon die lenzen mee in mijn rugtas. Het weegt niks, dus meenemen is niet zo'n probleem. Al weet ik nu dat (als ik daar ga rijden) ik de gewone lens erop moet hebben.

Jaren geleden was iemand me aan het verkondigen dat je het verschil tussen 30 en 60 fps niet ziet, maar dan moet je toch even bij de opticien langs gaan. Maak je redelijk standaard video's, met weinig bewegende delen (bijv. vlog op een statische plek), dan is 60fps overkill. Maar tijdens ritten op de motor worden de beelden net dat beetje smoother, en het kijkt rustiger.
 
@Gwiedert is dit beter :) ?


Niet echt een lange video, maar ik had na vorig weekend niet zo veel zin om te editen, maar ik was wel blij met het resultaat na het aanpassen van settings, en het niet gebruiken van het ND-filter :) .
 
@Gwiedert is dit beter :) ?


Niet echt een lange video, maar ik had na vorig weekend niet zo veel zin om te editen, maar ik was wel blij met het resultaat na het aanpassen van settings, en het niet gebruiken van het ND-filter :) .
Veel beter al. En nu nog even superview aanzetten, dan krijg je een stuk meer op beeld :t
Het lijkt ook nog ietwat donker. Heb je iets met de iso waardes gedaan? De mijne staan op minimaal 100 en max 800.
 
Veel beter al. En nu nog even superview aanzetten, dan krijg je een stuk meer op beeld :t
Het lijkt ook nog ietwat donker. Heb je iets met de iso waardes gedaan? De mijne staan op minimaal 100 en max 800.
Aaaaah nondeju! Ik dacht dat superview aanstond, blijkt dat ding gewoon op "wide" te staan :') . Maar dat is nu gefixt.

ISO heb ik inderdaad gewoon op 100 staan, want ik vind het korrelige erg vervelend wanneer ie hoge ISO waardes gaat gebruiken. En ja, de GoPro is snel met zelf corrigeren, maar in een bos met afwisselend veel/weinig licht gaat ervoor zorgen dat het nooit vlekkeloos bijgesteld wordt. Dus dan heb je ongewenst ineens overbelichte stukjes. Maar zo werkt het ook wel in het bos (in ieder geval met zonlicht).

Het grootste probleem de vorige keer is de shutter met ND-filter geweest. Heb je die op 1/120 staan en een ND-filter ervoor, dan wordt het wel erg donker.
 
Aaaaah nondeju! Ik dacht dat superview aanstond, blijkt dat ding gewoon op "wide" te staan :') . Maar dat is nu gefixt.

ISO heb ik inderdaad gewoon op 100 staan, want ik vind het korrelige erg vervelend wanneer ie hoge ISO waardes gaat gebruiken. En ja, de GoPro is snel met zelf corrigeren, maar in een bos met afwisselend veel/weinig licht gaat ervoor zorgen dat het nooit vlekkeloos bijgesteld wordt. Dus dan heb je ongewenst ineens overbelichte stukjes. Maar zo werkt het ook wel in het bos (in ieder geval met zonlicht).

Het grootste probleem de vorige keer is de shutter met ND-filter geweest. Heb je die op 1/120 staan en een ND-filter ervoor, dan wordt het wel erg donker.
Staat de ISO vast op 100? Dat verklaart het donkere beeld wel. Kun je geen minimum en maximum instellen. Een ISO waarde vastzetten gaat je nooit helpen omdat het licht in je beeld enorm varieert tijdens de rit. Ik kan je genoeg filmpjes laten zien waarin ik in het bos rij en geen overbelichte beelden krijg zonder vaste ISO waarden. Daarom is het wel belangrijk dat je een max instelt. Die is bij mij dus 800.

Om te zeggen dat je overbelichting tegen wil gaan en zelf een vaste ISO waarde kiest die het beeld dan maar veel te donker maakt vind ik erg ver gezocht om eerlijk te zijn.
 
Non Stoppie is ondanks wat z'n naam aangeeft toch gestopt. Wel jammer, hij maakte erg leuke content en was op weg om misschien wel de grootste Nederlandse motovlogger te worden. Alle video's staan op private. Misschien iets met z'n werkgever oid? Kan me niet voorstellen dat je je inkomstenbron stop zet, tenzij een werkgever dat zou eisen (en dan zou ik nog een andere baan zoeken want genoeg vraag, maar goed, dat ben ik).
 
Non Stoppie is ondanks wat z'n naam aangeeft toch gestopt. Wel jammer, hij maakte erg leuke content en was op weg om misschien wel de grootste Nederlandse motovlogger te worden. Alle video's staan op private. Misschien iets met z'n werkgever oid? Kan me niet voorstellen dat je je inkomstenbron stop zet, tenzij een werkgever dat zou eisen (en dan zou ik nog een andere baan zoeken want genoeg vraag, maar goed, dat ben ik).
Hij heeft zelf nog niet gereageerd, maar weet wel dat hij het lastig vond om met de hoeveelheid negatieve reacties om te gaan, en dat waren er nu die goldwing rijdt een stuk meer.
Of dat de reden is dat hij gestopt is... geen idee.
Kunnen heel veel redenen achter zitten natuurlijk, zowel negatief als positief.
 
Hij heeft zelf nog niet gereageerd, maar weet wel dat hij het lastig vond om met de hoeveelheid negatieve reacties om te gaan, en dat waren er nu die goldwing rijdt een stuk meer.
Of dat de reden is dat hij gestopt is... geen idee.
Kunnen heel veel redenen achter zitten natuurlijk, zowel negatief als positief.

Negatieve reacties geen aandacht aan geven, regelmatig pakken je volgers dat ook wel op. Maar goed, Nederland is weer een motovlogger armer en dat is jammer, want hij was leuk om naar te kijken, het sprak veel mensen aan, ik denk zelfs mensen die niet eens motorrijden. Misschien komt ie weer een keer terug op YT, ik hoop het.
 

Afgelopen weekend 4k en superview geprobeerd, kwam ik erachter dat superview ervoor zorgt dat je geen 60fps meer kunt gebruiken :') . Dus helaas is dat in het water gevallen, maar tijdens het rijden van 30km/u in een niet echt geweldig belichtte omgeving, ziet het er wel spectaculairder uit (en dat met 30km/u _O-).
 

Afgelopen weekend 4k en superview geprobeerd, kwam ik erachter dat superview ervoor zorgt dat je geen 60fps meer kunt gebruiken :') . Dus helaas is dat in het water gevallen, maar tijdens het rijden van 30km/u in een niet echt geweldig belichtte omgeving, ziet het er wel spectaculairder uit (en dat met 30km/u _O-).
Ik zou alsnog superview aanzetten. Op youtube kijk je het ook niet in 60 fps...
Je beeld is nog steeds erg bruin en donker. Daar zou ik zelf wat aan doen.
 
Ik zou alsnog superview aanzetten. Op youtube kijk je het ook niet in 60 fps...
Je beeld is nog steeds erg bruin en donker. Daar zou ik zelf wat aan doen.
Hoe weet jij of ik op YT iets in 60fps kijk :P ? Er zit een wezelijk verschil in 60fps en 30FPS op YT. 30fps laat details wegvallen t.o.v. 60fps waardoor het sneller lijkt te gaan. Superview staat nu aan, dan staat mijn TFT-scherm tenminste (enigszins) op beeld tijdens ritten.

Qua donker heeft puur ermee te maken hoe en wat qua ISO. En korrelig hou ik niet van (te hoge ISO), dus dit vind ik er redelijk strak uitzien. Ik heb de temperatuur iets omlaag gekrikt (-1000) om het rood van de motor wat beter te krijgen, dat was ook één van de dingen waarop ik gefocust heb tijdens het editen. Maar het is al veel beter dan dat het was.
 
Eindelijk tijd/rust gevonden om wat van mijn backlog te verwerken naar een filmpje. Is vorig jaar geweest maar dat maakt verder niet zoveel uit. Heerlijk rijden in Oostenrijk!
 
GoPro heeft eindelijk weer een beetje geluisterd naar de vraag voor een nieuwe "Session":
1663242704656.png

Deze moet nog uitgebracht worden, dus het is nog even wachten.
 
GoPro poept z'n modellen uit alsof het niets is. Als je nu een GoPro Black 11 koopt issie al bijna niet meer het laatste model als je de winkel uit loopt. :)
 
GoPro poept z'n modellen uit alsof het niets is. Als je nu een GoPro Black 11 koopt issie al bijna niet meer het laatste model als je de winkel uit loopt. :)
En je hebt er geen zier aan... Bij de 6 of 7 werd het al niet meer interessant om over te stappen.
 
En je hebt er geen zier aan... Bij de 6 of 7 werd het al niet meer interessant om over te stappen.

Ik denk, maar ik houd me niet meer bezig met GoPro na versie 4, dat de verschillen steeds kleiner worden.
Heb ook geen GoPro meer, enkel nog Drift camera's met draaibare lens (zijn qua beeldkwaliteit zeker geen GoPro, maar wel beter qua vorm, accuduur etc). Ohja, en nog een SJCAM SJ7 die ik eigenlijk alleen op vakantie gebruik. Ik moet nog wat filmpjes daarvan in elkaar zetten ook... bijna vergeten. Op Gran Canaria en Tenerife gereden. Had geen helm mee, dus huurhelm en dan is een chestmount + die SJCAM wel handig.
 
GoPro poept z'n modellen uit alsof het niets is. Als je nu een GoPro Black 11 koopt issie al bijna niet meer het laatste model als je de winkel uit loopt. :)
Elk jaar een nieuwe :) . De echte wijzigingen zitten nu vooral in de formfactor van die mini. Dat is waarom ik deze poste, aangezien het wel interessant is voor iemand die op de motor filmt en niet zo'n bulkie geval aan zijn helm wil hebben. Het enige wat ik me nu afvraag is: hoe zit die microfoon van die 11 mini in elkaar, wordt hier ook een media-mod of iets voor gemaakt, of moet je hiervoor de USB-dongle welke vanaf de 7 gebruikt wordt gebruiken? Allemaal vragen, maar die zullen vast en zeker snel beantwoord worden.

Het nadeel wat ik nu zie is dat de accu niet vervangbaar lijkt te zijn (lees "lijkt te zijn", dat is afgaan op de video van GP en de foto's). Dus dan moet je altijd je camera aan een powerbank hangen als je langer ervan wilt kunnen genieten. En voor offroad.... wil ik zeker weten geen kabel naar mijn helm hebben hangen. En als je andere dingen doet waarbij je veel beweegt, is dat ook niet echt een voordeel. Dan is een vervangbare accu toch wel erg handig. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Maar de formfactor is zeker nice. Eindelijk een waardige vervanger voor de "session", dat staat in ieder geval vast (als het om GoPro gaat).
 
Elk jaar een nieuwe :) . De echte wijzigingen zitten nu vooral in de formfactor van die mini. Dat is waarom ik deze poste, aangezien het wel interessant is voor iemand die op de motor filmt en niet zo'n bulkie geval aan zijn helm wil hebben. Het enige wat ik me nu afvraag is: hoe zit die microfoon van die 11 mini in elkaar, wordt hier ook een media-mod of iets voor gemaakt, of moet je hiervoor de USB-dongle welke vanaf de 7 gebruikt wordt gebruiken? Allemaal vragen, maar die zullen vast en zeker snel beantwoord worden.

Het nadeel wat ik nu zie is dat de accu niet vervangbaar lijkt te zijn (lees "lijkt te zijn", dat is afgaan op de video van GP en de foto's). Dus dan moet je altijd je camera aan een powerbank hangen als je langer ervan wilt kunnen genieten. En voor offroad.... wil ik zeker weten geen kabel naar mijn helm hebben hangen. En als je andere dingen doet waarbij je veel beweegt, is dat ook niet echt een voordeel. Dan is een vervangbare accu toch wel erg handig. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Maar de formfactor is zeker nice. Eindelijk een waardige vervanger voor de "session", dat staat in ieder geval vast (als het om GoPro gaat).

Als de microfoon makkelijk te doen is én waterdicht, dan is het interessant op de motor. Maar voor mij dan meer als 2e camera. Aan de ander kant; daarvoor heb ik bijv. een 2e Drift camera. De camera's van Drift, daarvan zijn de batterijen ook niet meer te vervangen. Maar de capaciteit zal langzaam afnemen want ze gaan uren mee op een lading. Heb hier nog een oude Ghost-S liggen waarvan de externe accu's na 7 jaar nog ruim 3 uur per stuk mee gaan. Sinds kort dus echt over op interne accu's. Bij mij is er nu één camera overleden na 5 jaar.. was wel m'n beste.
 
En je hebt er geen zier aan... Bij de 6 of 7 werd het al niet meer interessant om over te stappen.
Dit is precies het probleem van GoPro... Ik heb nog een 3+ black... Enige wat ik een beetje mis is dat deze nog helemaal geen stabilisatie heeft. Maar verder voldoet hij eigenlijk prima voor mij.
 
Dit is precies het probleem van GoPro... Ik heb nog een 3+ black... Enige wat ik een beetje mis is dat deze nog helemaal geen stabilisatie heeft. Maar verder voldoet hij eigenlijk prima voor mij.
3+ is wel wat minder. Dan heb je overduidelijk minder goed beeld en die kan een stuk minder goed omgaan met licht en donker.

Het onderstaande filmpje heb ik met een 7 gefilmt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan