Het Grote NC 700 NC 750 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe zit dat met KM teller? (motorfret) als je 15 tanden voor plaatst.
Gebruik 6 versnelling weinig, en in 2 moet koppeling er wel vaak bij in haakse Bochten.
 
kreeg een blad van Goedhartmotoren dat ze de nc binnenkort hebben staan, prijs is nog onder voorbehoud maar ziet er zo goed uit, gewoon de oude prijs.

[afbeelding]
Die lag ook bij mij in de bus (bij welke motorliefhebber eigenlijk niet :P ) en ga van de lente is een proefrit met de nieuwe X (DCT) maken :]
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of de NC700X (2016 model) ook in Nederland geleverd gaat worden?
Vind hem wel mooi, met nog de oude koplamp maar verder het nieuwe design.

2016-honda-nc700x-silver-metallic.jpg
 
Denk het niet in Nederland
700X is voor bepaalde markten. Van het 2015 model is er ook een 700x. De wordt in de US/Canada geleverd (iets met belastingen ofzo) en ook in Duitsland met 35 kw
 
Is blijkbaar tevens de snelheidssensor. Heb er zelf ook al naar gekeken
Volgens de werkplaatshandboek zit de snelheidssensor bij het achterwiel. Per model X/S met of zonder ABS kan het volgens mij verschillen
 
Zo! 17 tanden voor dat is gezond voor de ketting.
Kan achter ook een 45 plaatsen, maar dan ketting te kort denk ik.

520 maat ketting wordt ook voor Crossmotoren gebruikt relatief goedkoop.
full
 
Zo dat was wel even wat uitzoekwerk, kettingset word nog niet door elke leverancier duidelijk en compleet vermeld.
de 520 ketting is het probleem niet, die bestaat al weer even, gaat dan nog om de kwaliteit (vies woord eigenlijk) en de uitvoering.

advies prijs van de ketting is 98 euro
voortandwiel 31.50
achtertandwiel 40

maakt samen 170 euro : ketting is de did vx2

De link van mpartz geeft aan het met een 16 tands wiel te leveren, volgens de berichten schokt de motor daar alleen maar minder van dus dat is een meevaller.

Bij motorketting.nl was het juiste type niet te selecteren, maar ik had begrepen dat het mogelijk is daar een montagepunt te kiezen en deze de ketting voor 50 euro monteren.
Ben benieuwd wat het bij een motorzaak zou kosten om een completen kettingset te laten monteren als je die daar koopt.
Als die 50 euro verdient word als de ketting elders gekocht word of omdat men de ketting zelf levert... geen idee, dat moet een ieder voor zichzelf uitmaken.
Wel vlot als je dat in een uurtje kan, uitgaand van 50 euro per uur :)
 
Laatst bewerkt:
Nee.
Een 'eindeloze'ketting is de goedkoopste variant.
Dan word er waarschijnlijk een losse klinkschakel bijgeleverd om de ketting te klinken.
Er was een verschil of je een x of niet hebt, of je dan 112 of 114 schakels krijgt.
Ook het verwijderen van 2 schakels is best te doen met een slijptol, alleen niet iedereen heeft daar tijd en zin in of het gereedschap voor.
 
Ok prima, ik heb een redelijk uitgebreiden amateur garage tot mijn beschikken met een slijptol en bankschroef dus dat is geen probleem.
Als ik het goed begrijp is 17 het normale voortandwiel, als ik dit vervang met de aangegeven 16, bokt ie minder maar maakt hij ook minder rpm t.o.v. snelheid?

Wat is het normale aantal tands achtertandwiel?
 
achter is 43 standaard wat ik begrepen heb.

de modellen met dct willen nogwel eens schokken met het 17 tands voortandwiel.
Genoeg info in het vorige deel.
Met een kleiner voortandwiel zal de motor meer toeren maken, meer trekkracht leveren in elke versnelling.
een groter achtertandwiel doet hetzelfde, maar dan heb je een langere ketting nodig vanaf normaliter 2 tanden meer.
Een groter achtertandwiel heb ik zo 123 nog niet kunnen vinden, vandaar het niet beschikbaar zijn van alternatieven op motorketting.nl

Het is altijd leuk om zelf iets aan de motor te kunnen doen, dus afgezien van het feit dat ik dat voor anderen doe moedig ik niet aan om de motor voor alles maar weg te brengen.

Wat ik wel aanraad is om een werkplaatshandboek te hebben, je zou nog raar staan te kijken wat daar soms naar voren komt voor bepaalde modellen wat je moet doen.

een goede kettingpons, bijvoorbeeld te huur bij : AFS Motorparts

Het ene klinksetje kost 25 euro, een whale chain : Motorcycle Chain Tools | Demon Tweeks net iets meer.

een slijptol is al handig voor het afslijpen van de kop anders sloop je onnodig de doordruk pennen.
een werkbank/bankschroef heb ik nog nooit gebruikt aangezien de ketting op maat op de motor gemonteerd/geklonken moet worden.

Bovenstaande info is overigens wat ik begrepen heb uit posts/ervaringen van deel 1, de rest heb ik opgezocht.

Mocht je het niet aandurven dat zou je eens kunnen kijken wat je kwijt bent bij : Motorstek: kevinblade

schijnt een beetje een mopperaar, hier op het forum, te zijn ;), maar misschien niet een slecht idee om het te laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Ok prima, ik heb een redelijk uitgebreiden amateur garage tot mijn beschikken met een slijptol en bankschroef dus dat is geen probleem.
Als ik het goed begrijp is 17 het normale voortandwiel, als ik dit vervang met de aangegeven 16, bokt ie minder maar maakt hij ook minder rpm t.o.v. snelheid?

Wat is het normale aantal tands achtertandwiel?


Nee motor zal iets meer toeren maken.
Ik ga ook naar 16 tanden, motor draait bij 100km 3000 toeren met een 17voortandwiel
( NC750S ) dat zal met een 16 uiteraard meer zijn.

Ketting inkorten, 2 kopjes goed weg slijpen anders beschadigt gat bij verwijderen schakel.
 
Is blijkbaar tevens de snelheidssensor. Heb er zelf ook al naar gekeken
Volgens de werkplaatshandboek zit de snelheidssensor bij het achterwiel. Per model X/S met of zonder ABS kan het volgens mij verschillen

Volgens het werkplaatshandboek dat ik heb wordt de snelheid bepaald met behulp van de VS-sensor (pagina 22-17). Deze sensor zit op het blok, vanaf de zijkant gezien iets achter het voor-tandwiel en meet de omwentelingen van de uitgaande as:

full


Bij een kleiner voor-tandwiel (ehhh kettingwiel ;) ) zal de aangeven snelheid, bij gelijk toerental en versnelling, lager zijn dan met het originele tandwiel.

Zelf gebruik ik dit signaal voor mijn kettingsmeersysteem.
 
Bij dit systeem heeft een andere verhouding inderdaad invloed op de aangegeven snelheid.
Even uit mijn hoofd. Mijn vrouw heeft een NC750x DCT met ABS. Volgens het handboek zou de sensor bij het achterwiel zitten. Heb daar al gezocht maar kon geen losse sensor vinden (Alleen ABS).
 
2015-03-25%2019.31.29_zpssfg5tbae.jpg


ik weet niet of dit uitsluitsel geeft maar athome heeft gelijk dat er dus verschil is tussen de modellen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan