Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Leuke fotos man! Lijkt mijn heerlijk om dit ook eens
te kenne doen.
Zeker genoten wel met de NC?
En óf ik genoten heb van m’n NC! :Y
Mijn reisgezelschap reed een Yamaha Tracer 900GT en
een Triumph Speed Triple 1200.
Bergop konden ze me niet bijhouden.
Ik was in het voordeel dat ik de omgeving al wat kende.
Maar de Yamaha-rijder had zijn motor pas 8 maanden, na een aantal jaren van niet-rijden. En de Triumph-rijder wendde de semi slicks als excuus aan.
Egaal, heb ze op het hart gedrukt dat ieder zijn eigen tempo moest rijden.

Ik heb me een keer achter een Zwitser gehangen.
Bergop, hij op zijn oude Goldwing, ging het flink van jetje.
Wat ik minder fraai vond is dat hij op zijn boot beide weghelften nodig had om zijn momentum te behouden.
Ik hou het principe “stay in your lane” aan.

Dankzij de DCT en het rijke koppel onderin lukte het hem niet om bij me vandaan te rijden. Volstrekt puberaal vertoon, maar soms geef ik daar ook nog wel eens toe.

De vering/demping weet ik nog niet zo.
Op zich weinig klagen. Comfort vind ik prima en in de bochten eigenlijk ook geen enge dingen ontdekt. Maar op al mijn vorige motoren had ik de Streetbox laten monteren. Zou dat hier ook van voordeel zijn?

Het comfort van de Motovis bank maakt dat ik het in relatief comfort tot 9 uur rijden op uithou. Zonder dove kont, zeg maar.
Af en toe kunnen staan op de steps kan op de X prima. En dat komt de doorbloed van het laagste deel van de rug ook ten goede.

Verbruik blijft lachen!
Tijdens de 2500 km tour is het verbruik op 3,4 L/100km uitgekomen.
En daar zitten dus ook flinke stukken Autobahn bij waarbij ik tot 166 km/u volgens gps heb gereden.

De DCT had me al eens overtuigd op mijn VFR1200. Maar deze volgende generatie was met de verschillende schakel programma’s weer fijner. Bergop in S2 vond ik het fijnste En anders in S1.
Passen bergaf reed ik wel eens relaxed in D.
Maar dan moet zelf de motorrem activeren. Anders gaat ‘t wel heel rap naar beneej.

Ja, ben zeer tevreden met dit masjien. :]
 
En óf ik genoten heb van m’n NC! :Y
Mijn reisgezelschap reed een Yamaha Tracer 900GT en
een Triumph Speed Triple 1200.
Bergop konden ze me niet bijhouden.
Ik was in het voordeel dat ik de omgeving al wat kende.
Maar de Yamaha-rijder had zijn motor pas 8 maanden, na een aantal jaren van niet-rijden. En de Triumph-rijder wendde de semi slicks als excuus aan.
Egaal, heb ze op het hart gedrukt dat ieder zijn eigen tempo moest rijden.

Ik heb me een keer achter een Zwitser gehangen.
Bergop, hij op zijn oude Goldwing, ging het flink van jetje.
Wat ik minder fraai vond is dat hij op zijn boot beide weghelften nodig had om zijn momentum te behouden.
Ik hou het principe “stay in your lane” aan.

Dankzij de DCT en het rijke koppel onderin lukte het hem niet om bij me vandaan te rijden. Volstrekt puberaal vertoon, maar soms geef ik daar ook nog wel eens toe.

De vering/demping weet ik nog niet zo.
Op zich weinig klagen. Comfort vind ik prima en in de bochten eigenlijk ook geen enge dingen ontdekt. Maar op al mijn vorige motoren had ik de Streetbox laten monteren. Zou dat hier ook van voordeel zijn?

Het comfort van de Motovis bank maakt dat ik het in relatief comfort tot 9 uur rijden op uithou. Zonder dove kont, zeg maar.
Af en toe kunnen staan op de steps kan op de X prima. En dat komt de doorbloed van het laagste deel van de rug ook ten goede.

Verbruik blijft lachen!
Tijdens de 2500 km tour is het verbruik op 3,4 L/100km uitgekomen.
En daar zitten dus ook flinke stukken Autobahn bij waarbij ik tot 166 km/u volgens gps heb gereden.

De DCT had me al eens overtuigd op mijn VFR1200. Maar deze volgende generatie was met de verschillende schakel programma’s weer fijner. Bergop in S2 vond ik het fijnste En anders in S1.
Passen bergaf reed ik wel eens relaxed in D.
Maar dan moet zelf de motorrem activeren. Anders gaat ‘t wel heel rap naar beneej.

Ja, ben zeer tevreden met dit masjien. :]
Goed te horen 👍 dat we er weer een blije NC rijder bij hebben in onze forum, ken ook niet anders want
denk dat heel veel mensen niet weten in wat voor staat deze 'toerfiets' in staat is..
En ondanks dat je het gebied kent.... zal er toch ook goed gestuurt en least but not least, goed
gekeken moeten worden.

Maar elke motor [g]heeft een andere feedback, gevoel en zeker de acceleratie, en
dan met maar 54 PK.
Tis niet veel maar genoeg om anderen soms het nakijken te geven.

Vergeet ook niet dat het een lange slag blok is en heeft al bij zeer lage toeren genoeg koppel om...en dan
het verbruik en onderhoudskosten is ook een pluspunt.

Ik zelf heb geen ervaring met in de bergen rijden [met deze masjien] maar geloof wel dat dat wennen
is,.. zeker afdalend daar hij minder of geen motorrem heeft door de automaat.

Kortom,... een geweldige fiets.
 
Ik zelf heb geen ervaring met in de bergen rijden [met deze masjien] maar geloof wel dat dat wennen
is,.. zeker afdalend daar hij minder of geen motorrem heeft door de automaat.

Kortom,... een geweldige fiets.
De DCT (in ieder geval vanaf 2016) herkent hellingen en heeft zowel bergop als bergaf een aangepast schakelprogramma, waardoor er meer vermogen resp. meer motorrem zou moeten zijn.
 
hallo heren, is de oplossing om dit probleem te verhelpen al algemeen bekend?, mijn nc uit 2021 heeft nl exact hetzelfde probleem.
Hi, ik vroeg vorige week nog aan de dealer hoever ze waren ermee. Honda is er nog mee bezig en zegt bijna een oplossing te hebben. Ik heb sinds die video het uitvallen niet zo heel vaak meer meegemaakt. Wat ik nu wel vaak heb is dat de toeren nog wel wegvallen maar net net niet afslaat, nog steeds uitermate vervelend...

Het is trouwens een goed idee om je dealer te informeren erover en wellicht een video te maken ervan ;)
 
De DCT (in ieder geval vanaf 2016) herkent hellingen en heeft zowel bergop als bergaf een aangepast schakelprogramma, waardoor er meer vermogen resp. meer motorrem zou moeten zijn.
Mijn 2015 heb ik nieuw gekocht in 2016 en daardoor heeft hijzelf (denk ik) voor een half aangepast schakelprogramma gekozen. Bergop registreert hij wel de helling en schakelt dus duidelijk later op, maar bergaf geheel niet. Tijdens mijn eerste keer bergaf (gas geheel dicht) was er nul motorrem en werd er zelfs rap opgeschakeld, met spontaan zweet op de rug. Sindsdien gaat hij op M zodra het bergachtig wordt.
Eigenlijk staat hij sowieso op M als ik wil spelen en op S als ik relaxt wil rondtuffen. D gebruik ik nooit.

@Jenkins : Prachtige plaatjes heb je geschoten!
Ik weet niet hoeveel dagen je trip was, maar bood de frunk genoeg ruimte voor je bagage? Ofwel je reist altijd licht, ofwel neem ik altijd teveel mee. ;)
 
Vraagje over de nc750. Ik zit al een tijdje te overwegen er een te kopen, voor zowel plezier als woonwerk.

Ik neig heel erg naar de 750S. Ben niet zo gek groot, en heb wat minder met de allroad achtige motoren vandaar.

Nu heeft het internet mij verteld dat er in 2016 nog een facelift is geweest. Ander dashboard, uitlaat, led-lampen. Is er verder nog veel veranderd? En is het de moeite waard een occasion te zoeken van rond de 5500 van net na de facelift, of is eentje van 2 jaar ouder en 1000 euro minder eigenlijk weinig anders?

Het moet denk ik wel eentje zonder DCT worden trouwens
 
@Jenkins : Prachtige plaatjes heb je geschoten!
Ik weet niet hoeveel dagen je trip was, maar bood de frunk genoeg ruimte voor je bagage? Ofwel je reist altijd licht, ofwel neem ik altijd teveel mee. ;)
Hihihi, thanks.
Ik reis inderdaad graag zo licht mogelijk.
Gewoon uittellen hoeveel ondergoed, en sokken, een minimum aan t-shirts en 1 spijkerbroek, hele platte en lichte schoenen. En dan wat ik noodzakelijk acht. Extra paar handschoenen, regenpak, functioneel ondergoed, tandenborstel, kleintje tandpasta, deo, scheerapparaatje en nog wat gereedschap.

Ik was 5 overnachtingen, 6 dagen onderweg. Naast dat kleine 6-liter tasje achterop had ik nog een tanktas van 18 liters. Samen was dat meer dan genoeg bergruimte.
Zelfs nog ruimte over om wat souvenirs mee te nemen.
Die tanktas had ik trouwens bewust hoog opgestapeld. Zo kon ik lange afstanden relaxed liggend daarop afleggen.
Echt heel erg prettig reizen zo.
 
Ik heb de originele kofferset (3-delig) en die is tot nu toe waterdicht gebleken. Waardevolle dingen zou je voor de zekerheid kunnen inpakken.......
Ik kan inmiddels bevestigen dat de koffers goed waterdicht zijn. Van het weekend terug gekomen van een 3000 km tripje naar Frankrijk. Door de Jura, Alpen, Ardeche, Chevennen en door de Auvergne en Morvan weer terug. Zaterdags (het F1 weekend van Spa) door de Ardennen kwam het werkelijk met bakken naar beneden. De rest van de week (op één buitje na) gelukkig droog gehad.
Mijn eerste flinke trip met de NC is me goed bevallen, alhoewel er ook wel een paar minpuntjes waren. Vooral op de snelweg blijft het zadel een bron van ergenis. De Bridgestone A41 banden bevielen goed, alhoewel het voorwiel wel af en toe wat wegdribbelt in de bocht als het wegdek nat en hobbelig is. Het display is slecht afleesbaar in de regen en als de zon erop staat (met m'n zonnevizier dicht). Het was even wennen aan de matige motorrem in de bergen, maar niet verder opschakelen dan z'n drie (of eventueel twee) lost dat probleem wel op :) en dan rijdt het ook veel relaxter. De frunk is superhandig onderweg, je blijft er spul in duwen.
Het verbruik was 1:30.5 over 3100 km. Bijzonder mooi, want ik heb het gas er flink op gehad. Geen enkele tankbeurt was het verbruik lager dan 1:29

Route des 3 Lacs.jpg
 
Vraagje over de nc750. Ik zit al een tijdje te overwegen er een te kopen, voor zowel plezier als woonwerk.

Ik neig heel erg naar de 750S. Ben niet zo gek groot, en heb wat minder met de allroad achtige motoren vandaar.

Nu heeft het internet mij verteld dat er in 2016 nog een facelift is geweest. Ander dashboard, uitlaat, led-lampen. Is er verder nog veel veranderd? En is het de moeite waard een occasion te zoeken van rond de 5500 van net na de facelift, of is eentje van 2 jaar ouder en 1000 euro minder eigenlijk weinig anders?

Het moet denk ik wel eentje zonder DCT worden trouwens

De NC750 '16 is inderdaad een andere uitlaat en ledlampen, verders is er niet heel veel veranderd ten opzichte van 2014/2015
Let wel, veel eerder word het een NC700 en dat is toch wel 50cc minder (ruw weg, werkelijkheid wat minder)

Van wat ik begrepen heb is er bij de '17 model weer wat bij gekomen...
Thans tussen mijn (manueel) NC750x '16 en '18 is er ergens een overstap geweest naar "ride by wire" en de daarbij behorende mogelijkheid voor "rij modus" -> regen/droog en traction control....
Gezien de X en de S hetzelfde zijn met uitzondering van de kappen om het zo maar te zeggen... zal dat ook daarvoor wel gelden....
Although, when you assume you make an ass out of you and me... it's even in the word... ass-u-me...
 
Ik was sowieso wel van plan te kijken voor de 750 en niet de 700. Dank voor de info zover.

Ride by wire, of dat een goed of slecht ding is laat ik even in het midden, kan ook weer gevoeliger zijn voor defecten denk ik dan altijd. Maar ja, dan moet ik ook bij mijn carberateur NTV blijven die je nog kan repareren met een doppenset en een JIS schroevendraaier :-P
 
Hi, ik vroeg vorige week nog aan de dealer hoever ze waren ermee. Honda is er nog mee bezig en zegt bijna een oplossing te hebben. Ik heb sinds die video het uitvallen niet zo heel vaak meer meegemaakt. Wat ik nu wel vaak heb is dat de toeren nog wel wegvallen maar net net niet afslaat, nog steeds uitermate vervelend...

Het is trouwens een goed idee om je dealer te informeren erover en wellicht een video te maken ervan ;)
Heb ook zojuist van mn dealer vernomen dat het probleem bekend is. Zodra er een oplossing bekend is, zullen alle eigenaren via RDD worden opgeroepen om contact op te nemen met de betreffende dealers voor reparatie.
bij mij komt het probleem steeds vaker voor, heel irritant voor mijzelf ed medeweggebruikers, je staat immers met je motor veelal vooraan he. Ook bij koude motor altijd ff inhouden. Bij stoplicht geef ik nu beetje meer gas, meer toeren zodat hij niet zo snel afslaat. Hoop snel op de oplossing, want zo kan je niet jaren doorsukkelen.
 
Fijn om te horen dat Honda het probleem erkent en dat ze werken aan een oplossing.
Ken wel merken die liever zo lang mogelijk ontkennen en klantjes afschepen!
 
Inmiddels een kleine 400 km gereden en heel tevreden, maar ik vind hem zo fel, dat ik wat onrustig rijd vanaf stilstand. Ik heb in het menu daarom vandaag de regenmodus ingesteld en ben hier meer tevreden over. Zijn er NC-rijders die dit herkennen? Het gaat overigens om een 2021-model.
 
Klopt, behoord bij bovenstaand probleem, rijd bij koude motor schokkerig weg. Is bij nat wegdek op kleine rotondes ronduit gevaarlijk. Kennelijk faliekant iets mis met het 2021 model, als je het mij vraagt softwarematig.
 
De Euro5-norm lijkt voor meer problemen te zorgen dan gehoopt.
Maar dat zou voor een fabrikant toch niet zo moeilijk moeten zijn om dat er uit te krijgen? Kwestie van aanpassen van de gasrespons “onderin”.
Vooral niet nalaten om bij je dealer te blijven klagen en aandring op een oplossing. Kan de dealer niks aan doen dat de software nog niet is doorontwikkeld.
Maar hij is nu eenmaal je aanspreekpunt in zo’n kwesties.
En lijkt me de enige manier om een oplossing voor af te dwingen.
 
Na jaren twijfel ,uitstel en Buikschuivers en mede de leeftijd (lees Wijsheid) de 2016 750 x DCT aangeschaft.
Bevalt goed zitten de upgrades al op Adventure pakket van Honda /Zadel/voorspatbord verlenging/achter brug spatbord en zelf radiateur cover geplaatst.

minpunten:
De knipper en claxon knopjes plaats mede doordat ik meerdere motoren bezit elke keer weer zoeken.
Zat te zoeken om de claxon en onderste Flipper te wisselen zodat het weer normaal te gebruiken is.

Ik had ook begrepen door de vaak verkeerde bediening (toeteren i.p.v richting aan geven) het Claxon geluid niveau bijna niet te horen is.(slim!)
Worden dus ook vervangen deze claxon.
Misschien nog een Tanktas dan is die helemaal af.
 
Wie heeft de Honda mist-/ ledverlichting en weet hoe je de hoogte daarvan afstelt?
Mijn Honda dealer heeft ze heel netjes gemonteerd, maar gaf op mijn vraag aan dat ik er verder niets aan moest verstellen. Echter, de lichtbundel reikt hooguit 8 a 10 m voor de motor. Dat is wel heel kort. De dimlichtbundel heb ik afgesteld op ca 50 m. Zelfs dan heb je geen risico op verblinding van tegenliggers.
 
Wie heeft de Honda mist-/ ledverlichting en weet hoe je de hoogte daarvan afstelt?
Mijn Honda dealer heeft ze heel netjes gemonteerd, maar gaf op mijn vraag aan dat ik er verder niets aan moest verstellen. Echter, de lichtbundel reikt hooguit 8 a 10 m voor de motor. Dat is wel heel kort. De dimlichtbundel heb ik afgesteld op ca 50 m. Zelfs dan heb je geen risico op verblinding van tegenliggers.

Achter op de modules zit een imbus, die draai je er af, dan kan het kapje er af. vervolgens kan je bij het "stel-mechanisme"

(Zie attachment voor de handleiding)
 

Bijlagen

  • 20151223203747_1445.pdf
    4,7 MB · Weergaven: 22
Terug
Bovenaan Onderaan