Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Nieuwe set besteld, ga 'm er zelf op leggen... DID 112/17/39 (DCT set) op mijn Manueel...
Met de 39 tandwiel achter zou ik iets meer ruimte in de top moeten krijgen ten koste van wat optrek-snelheid...
Voor zover ik het goed heb begrepen....
2 schakels minder zou als het goed is ook geen probleem moeten zijn want 4 tanden minder op achter tandwiel dus omtrek is kleiner....
Mocht het klinken niet lukken heb ik voor de zekerheid nog een "visje" mee besteld, dan kan ik nog naar een garage rijden xD.
Gearing Commander ⚙ is wel een leuke website om te bekijken wat bepaalde tandwielverhoudingen doen. Zo zou het toerental bij 130km/h met je nieuwe verhouding ongeveer 400 t.p.m. lager liggen dan origineel.
 
Goedemiddag!
Ik heb een NC700X uiit 2013 en wil graag een USB aansluiting toevoegen aan mijn motor voor mijn telefoon (navigatie).
Hebben jullie dit al eens gedaan? Hebben jullie hem dan in de "bak" of ergens bij het stuur gemonteerd? En hoe gemakkelijk is het e.e.a. aan te sluiten?
Alvast bedankt!
 
Goedemiddag!
Ik heb een NC700X uiit 2013 en wil graag een USB aansluiting toevoegen aan mijn motor voor mijn telefoon (navigatie).
Hebben jullie dit al eens gedaan? Hebben jullie hem dan in de "bak" of ergens bij het stuur gemonteerd? En hoe gemakkelijk is het e.e.a. aan te sluiten?
Alvast bedankt!

Ik heb er geen relais, maar wel een zekering tussen gestoken, een 12V aansluiting (sigarettenaansteker) voor de auto, zodat je daar ook een elektrische pomp ofzo kan aansluiten. Zit in de bak met een knop aan het stuur, en een 12v usb lader er tussen. Kabeltje gaat gewoon door de frunk heen via de "gasket".
Daarbij heb ik ook nog een schakelbare USB hub geïnstalleerd voor een USB LED stripje om de frunk te verlichten :)
Gewoon 2 oogjes, 1 schakelaar, 1 zekering en een paar draadjes aansluiten ;)
 
Goedemiddag!
Ik heb een NC700X uiit 2013 en wil graag een USB aansluiting toevoegen aan mijn motor voor mijn telefoon (navigatie).
Hebben jullie dit al eens gedaan? Hebben jullie hem dan in de "bak" of ergens bij het stuur gemonteerd? En hoe gemakkelijk is het e.e.a. aan te sluiten?
Alvast bedankt!

Ik heb zowel de mistlampen als een 12 volt aansluiting op het contact geschakeld via een relais.
In de zekeringskast zit een accesoires zekering.. daar heb ik een aftapzekering ingestoken en die schakelt nu de relais.
 
Ik begrijp dat jij het op je NC hebt, bevalt het ??
Ik heb een manuele NC, dus het is standaard voetschakelen voor mij, ik heb geen ervaring met de DCT omdat die ook wat meer PK heeft dan de manuele :)
Gewoon een linkje naar de shop waar ik alles kan vinden voor mijn NC ;)
 
Ik had de voetschakelaar op mijn NC. Het voelde als een normale voetschakelaar wat betreft de klik en weerstand. Verder hoef je uiteraard niet te koppelen en zal de dct wanneer je vergeet terug te schakelen dit toch zelf gaan doen. Ik vond het wel handig want schakelen met de voet is een automatisme, niet dat ik het veel gebruikt heb.
 
Laatst bewerkt:
Ketting set is binnen....

Dus ik vrolijk naar m'n motor toe, front sprocket cover eraf gehaald, achter wiel geblokkeerd...

Dop 14 erbij gepakt om de front-sprocket bout los te draaien.... Nope, geen beweging in te krijgen.
Ringsleutel 14 erbij gepakt en een hamertje. voorspanning erop en zachtjes tikken met de hamer, nog steeds geen beweging.
Iemand een idee voor ik iets sloop wat niet gesloopt mag worden....
Zou het liefst dit zelf opgelost krijgen maar ik vrees dat ik toch met mijn ketting setje bij een motor zaak ga moeten aankloppen en vragen of zij de wissel voor mij kunnen doen.

Als ik mijn front sprocket zie... en de schakels die vast zitten, is het setje wel aan vervanging toe.... (achter ziet er dan wel weer redelijk uit)
 
Ketting set is binnen....

Dus ik vrolijk naar m'n motor toe, front sprocket cover eraf gehaald, achter wiel geblokkeerd...

Dop 14 erbij gepakt om de front-sprocket bout los te draaien.... Nope, geen beweging in te krijgen.
Ringsleutel 14 erbij gepakt en een hamertje. voorspanning erop en zachtjes tikken met de hamer, nog steeds geen beweging.
Iemand een idee voor ik iets sloop wat niet gesloopt mag worden....
Zou het liefst dit zelf opgelost krijgen maar ik vrees dat ik toch met mijn ketting setje bij een motor zaak ga moeten aankloppen en vragen of zij de wissel voor mij kunnen doen.

Als ik mijn front sprocket zie... en de schakels die vast zitten, is het setje wel aan vervanging toe.... (achter ziet er dan wel weer redelijk uit)
Boutje hoort maar met 57Nm vast te zitten, ik kon hem zo los draaien met een ratel.
Probeer een T stuk met een goede dop en een verlengstuk op je t stuk een pijp ofzo dan gewoon rustig linksom los draaien.

Had het zelfde met kertingset voortandwiel is wel een beetje versleten, ketting heel erg en achtertandwiel ging.

Achtertandwiel moeren heb ik trouwens als eerst los gehaald, rem er op (+handrem) en moeren los gedraaid met ketting alles nog vast.
 
Boutje hoort maar met 57Nm vast te zitten, ik kon hem zo los draaien met een ratel.
Probeer een T stuk met een goede dop en een verlengstuk op je t stuk een pijp ofzo dan gewoon rustig linksom los draaien.

Ik heb behoorlijk wat kracht reeds uitgeoefend....
Kon 'm terwijl ie in z'n 1 stond en achter wiel niet geblokkeerd met dop/ringsleutel doordraaien... Ja, tegen de klok in, links om.
Ook nog een goedkope dop gesloopt toen ik wel 't wiel geblokkeerd had. (beter dat de dop stripte dan de bout rond werd)

Vrees dat een of andere stagiair toen ie nog in onderhoud stond de laatste keer 'm te vast heeft gezet of zo...
Kan ook niet terug naar die garage want ze zijn begin dit jaar gestopt.

Mnjah deze week maar voorzichtig rijden en vrijdag na werk bij een garage in de buurt langs (Bikeservicebas of Motoport veldhoven)
en kijken of zij mijn mee genomen ketting-set erop willen leggen voor mij.....

-Edit:
Motor even goed warm gereden dat de bout ook warm aan voelde....
Nope nog steeds vast.... toen ik mijn cilinder koppen doordraaide tijdens het kleppen stellen heb ik minder kracht hoeven uit te oefenen...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb behoorlijk wat kracht reeds uitgeoefend....
Kon 'm terwijl ie in z'n 1 stond en achter wiel niet geblokkeerd met dop/ringsleutel doordraaien... Ja, tegen de klok in, links om.
Ook nog een goedkope dop gesloopt toen ik wel 't wiel geblokkeerd had. (beter dat de dop stripte dan de bout rond werd)

Vrees dat een of andere stagiair toen ie nog in onderhoud stond de laatste keer 'm te vast heeft gezet of zo...
Kan ook niet terug naar die garage want ze zijn begin dit jaar gestopt.

Mnjah deze week maar voorzichtig rijden en vrijdag na werk bij een garage in de buurt langs (Bikeservicebas of Motoport veldhoven)
en kijken of zij mijn mee genomen ketting-set erop willen leggen voor mij.....

-Edit:
Motor even goed warm gereden dat de bout ook warm aan voelde....
Nope nog steeds vast.... toen ik mijn cilinder koppen doordraaide tijdens het kleppen stellen heb ik minder kracht hoeven uit te oefenen...
Mmm dat is klote, kijken of iemand met een slag sleutel de bout los krijgt zou alleen heel voorzichtig zijn.
Ook kans dat ze de verkeerd locktite hebben gebruikt dan zou je de bout eerst moeten verwarmen met een pit en dan proberen.
 
Ik ben sinds ongeveer een half jaar eigenaar van een handgeschakelde NC750X uit 2014 met ~9500 km op de teller. Deze zomer kreeg ik last van de volgende problemen:
  • Zwaar schakelen bij de lagere versnellingen
  • Nagenoeg onmogelijk om de neutraal te vinden met warme motor, beetje gas geven en dan opnieuw proberen geeft iets verlichting
  • Met warme motor en de koppeling helemaal ingeknepen in eerste versnelling en alsnog opgeduwd worden
In eerste instantie verdacht ik zelf de spanning op de koppelingskabel en kettingspanning. Deze beide gecontroleerd en afgesteld (de koppelingshendel ook weer teruggwisseld naar de originele i.p.v. aftermarket), helaas niet de oorzaak. Bij controle van het oliepeil bleek er teveel olie in het blok te zitten. Hierop het oliepeil verlaagd tot acceptabel niveau, ook niet de oorzaak.

Ongeveer 3 weken terug is de motor terug geweest naast de garage. Hier is de koppeling uit elkaar geweest, schoon gemaakt en voorzien van olie weer in elkaar gezet. Dit bood zeker verbetering, tot deze week. Ik merk dat bovenstaande problemen weer terug beginnen te keren. Iemand ervaring met vergelijkbare problemen?

Na wat zoeken kwam ik op het volgende topic van onze westerburen: Clutch problem. Het probleem lijkt te maken te hebben met de koppelingsplaten die niet goed los komen. In het 2016 model zijn diverse aanpassingen gedaan aan de koppeling, o.a. het koppelingscenter en de hefboom zijn gewijzigd. Zover ik kan zien zijn de rest van de onderdelen volgens www.bike-parts-honda.com hetzelfde. Zou het mogelijk zijn om de 2016 onderdelen te retrofitten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Neutraal vinden schijnt een Honda ding te zijn, thans dat werd mij verteld toen ik in de eerste 3 maanden ofzo aan het klooien was, 1, 2, 1, 2 en steeds net voorbij neutraal schieten....
Heb ik tegenwoordig nagenoeg geen last van.... maar ik heb genoeg Km's gemaakt op de mijne dat ik het bijna kan dromen nu.

Verders, geen ervaring met wat jij mee maakt, maar ja... 2016 model...
 
Beste NC 750 X 750 cc rijders

Iemand die me namelijk kan helpen met meten van de breedte van de N C 750 X 750 cc ? Hiermee bedoel ik niet het stuur , want volgens de standaard afmetingen zou dit 84 cm bedragen , het stuur zou namelijk schuin geplaatst worden indien ik deze motor zou aankopen ( model 2018 ) om te plaatsen in de garage evenwijdig naast de auto , daar waar vroeger de Yamaha FJR stond geplaatst ( zonder zijkoffers ) die moesten er telkens afgenomen worden door plaatsgebrek , daarmee ik graag zou weten welk deel van de NC Honda X 750 cc het breedste is in cm , en klopt het verbruik die Honda aangeeft van 3.5 liter per 100 km ? Of zitten jullie daar serieus boven , ik ben namelijk een rustige rijder , maar die nog steeds plezier beleefd aan het motor rijden , en wa betreft onderhoud , de gewone kosten bedoel ik dan als olie verversen , oliefilter en weet ik veel , valt dit best mee ? En zijn er bepaalde mankementen bij deze motor die zeker in de gaten gehouden moeten worden zoals ik las in dit forum : eventueel problemen met de koppeling en koppelingsplaten , alsook het moeilijk in neutrale stand krijgen , hoe zit het ook met de ketting en tandwielen , wanneer moeten deze vervangen worden , ik reed namelijk voorheen met een Yamaha FJR met cardan , maar wil het nu iets rustiger aandoen door mijn leeftijd , alvast bedankt voor de antwoorden die eraan komen .

Met vriendelijke groeten Panky
 
Beste NC 750 X 750 cc rijders

Iemand die me namelijk kan helpen met meten van de breedte van de N C 750 X 750 cc ? Hiermee bedoel ik niet het stuur , want volgens de standaard afmetingen zou dit 84 cm bedragen , het stuur zou namelijk schuin geplaatst worden indien ik deze motor zou aankopen ( model 2018 ) om te plaatsen in de garage evenwijdig naast de auto , daar waar vroeger de Yamaha FJR stond geplaatst ( zonder zijkoffers ) die moesten er telkens afgenomen worden door plaatsgebrek , daarmee ik graag zou weten welk deel van de NC Honda X 750 cc het breedste is in cm , en klopt het verbruik die Honda aangeeft van 3.5 liter per 100 km ? Of zitten jullie daar serieus boven , ik ben namelijk een rustige rijder , maar die nog steeds plezier beleefd aan het motor rijden , en wa betreft onderhoud , de gewone kosten bedoel ik dan als olie verversen , oliefilter en weet ik veel , valt dit best mee ? En zijn er bepaalde mankementen bij deze motor die zeker in de gaten gehouden moeten worden zoals ik las in dit forum : eventueel problemen met de koppeling en koppelingsplaten , alsook het moeilijk in neutrale stand krijgen , hoe zit het ook met de ketting en tandwielen , wanneer moeten deze vervangen worden , ik reed namelijk voorheen met een Yamaha FJR met cardan , maar wil het nu iets rustiger aandoen door mijn leeftijd , alvast bedankt voor de antwoorden die eraan komen .

Met vriendelijke groeten Panky

Breedste stuk zal de kofferset zijn of je frunk. (opmeten kan ik morgen ofzo wel even doen, nu niet.)
Verbruik zit in je rechter pols, ik kan 2.6 per 100Km rijden (een hele tank "leeg rijdend", 13,5L en dan met moeite bij de pomp komen, uitval in bochten)) en ik kan 16.6 per 100Km rijden.
Kosten is ook afhankelijk van waar je je onderhoud laat doen. de originele banden, kettingset enzo die zijn wel abominabel slecht en gaan heel kort mee, als je dan fatsoenlijk materiaal erop laat leggen dan gaat het gewoon normaal mee. (originele banden / ketting bij mij: minder dan 13.000 Km, nieuwe ketting: 35.000, nieuwe banden ~20.000Km)
Koppeling/koppelingsplaten totaal geen last van. nou ja, behalve dan dat ik ongeveer 1.000 Km slippende koppeling, toerenbegrenzer heb gedaan, dat ga je wel merken (bij iedere motor)
Moeilijk neutraal vinden, wellicht in het begin, ik heb hier helemaal geen last meer van.

Tandwiel/kettingset, als je zelf doet: ~180€
 
@Panky
Ik ben eventjes met mijn lintmeter naar mijn fiets gelopen: Het stuur(bij mij) staat schuin, op de pikkel, en die heb ik afgemeten op 94(!)cm.
De grootste breedte van de motor is de neppe tank, die is immers 54cm breed.

Het klopt ook van de 3.5 l/100km, zolang je geen aanpassingen maakt aan de motor zoals een ander uitlaatsysteem of filter.
Ik maak zelf 1 liter/26km op, en ik rij niet zo economisch.

Voor het periodiek onderhoud (olie, ketting smeren en spannen, oliefilter, controle koel-en remvloeistof-dus niet vervanging) kostte mij +-100€.
Het groter periodiek onderhoud (olie, filter, smeren, vervanging koel-en remvloeistof, ketting smeren en spannen+dus niet vervangen, en stellen van kleppen) kostte mij 460€.

Mankementen: in de voorbije 20 000km nog niets tegengekomen. Om in neutraal te raken heb ik geen problemen mee.
In de ketting zit er ook nog genoeg leven moet ik zeggen, goeie kwaliteit :)
 
@Panky
Ik ben eventjes met mijn lintmeter naar mijn fiets gelopen: Het stuur(bij mij) staat schuin, op de pikkel, en die heb ik afgemeten op 94(!)cm.
De grootste breedte van de motor is de neppe tank, die is immers 54cm breed.

Het klopt ook van de 3.5 l/100km, zolang je geen aanpassingen maakt aan de motor zoals een ander uitlaatsysteem of filter.
Ik maak zelf 1 liter/26km op, en ik rij niet zo economisch.

Voor het periodiek onderhoud (olie, ketting smeren en spannen, oliefilter, controle koel-en remvloeistof-dus niet vervanging) kostte mij +-100€.
Het groter periodiek onderhoud (olie, filter, smeren, vervanging koel-en remvloeistof, ketting smeren en spannen+dus niet vervangen, en stellen van kleppen) kostte mij 460€.

Mankementen: in de voorbije 20 000km nog niets tegengekomen. Om in neutraal te raken heb ik geen problemen mee.
In de ketting zit er ook nog genoeg leven moet ik zeggen, goeie kwaliteit :)

Die 54cm klopt wel, maar dan steekt je uitlaat ook nog zo'n 12cm uit van de neptank, dus daar moet je ook nog rekening mee houden, met zijkoffers zal de motor nog iets breeder worden.

Stuur is ook niet het breedste punt de spiegels steken nog iets uit maar goed dat zal een 5cm extra zijn en die zitten hoog.

Betreft brandstof verbruik voor WW verkeer rijd is zo 1:28 a 1:27 ligt er aan hoeveel wind ik tegen heb. vakanties met het vrouwtje makkelijk 1:30 met een groep sportfietsen gaat het verbruik al snel naar de 1:26, echt jakken vind de NC niet leuk dan gaat die echt zuipen (betreft een DCT motor)

Onderhoud, de standard 2016 uitgeleverde dacht dunlopp banden waren bij mij met 3000km echt helemaal op (onder coulance een vergelijkbaare waarde van Honda gekregen), toen MPR4 er onder gezet die ging en denk ik 15.000km mee maar de voorband was eerder versleten dan achter vanwege de slechte voorvering van de motorfiets (andere vering voor is echt een aanrader is zo veel beter), deze vervangen voor Hyperpro's en banden vervangen,en rij nu al weer 12.000km zonder dat je maar iets aan de band ziet, gewoon netjes rond aan het slijten.
originele ketting heb ik bij 30.000km vervangen maar die was echt op, die had wel een 2000km eerder vervangen mogen worden.

Voor de rest gewoon onderhoud elke 12000km en vanwege dat ik een DCT bak rij nog een extra filtertje voor de bak, neutral problem ken ik niet vanwege DCT.

Mis soms wel een beetje vermogen met inhalen in het verkeer, maar het wend en je leert het wat anders inschatten.
 
Bedankt Okami_Xci en mick85 voor deze vlugge reacties en info , zijkoffers overweeg ik om deze aan te kopen , kunnen deze gemakkelijk afgenomen worden zoals bij mijn vorige FJR indien je deze heb ?
@ CDA441 bedoel jij dan indien uw voorwiel schuin staat , langs een muur in de garage dat jij van het stuurgewicht van het handvat links 94 cm meet tot aan de muur , ik bedoel rechte lijn gemeten van stuurgewicht tot aan de muur

Met vriendelijke groet Panky
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Okami_Xci en mick85 voor deze vlugge reacties en info , zijkoffers overweeg ik om deze aan te kopen , kunnen deze gemakkelijk afgenomen worden zoals bij mijn vorige FJR indien je deze heb ?
@ CDA bedoel jij dan indien uw voorwiel schuin staat , langs een muur in de garage dat jij van het stuurgewicht van het handvat links 94 cm meet tot aan de muur , ik bedoel rechte lijn gemeten van stuurgewicht tot aan de muur

Met vriendelijke groet Panky


Koffers zijn er zeer makkelijk af te halen, met de originele sleutel slot om, handvat omhoog klikken en koffer en schuin aftrekken, vind de beugels die op de motor gemonteerd zitten ook wel netjes ik heb er in ieder geval geen last van.

Ik heb het adventure pakket met zij en grote topkoffer (dacht 45l kunnen twee helmen in) (heel raar maar die topkoffer kan weer niet met originele sleutel open)
Ik heb een een kleinere originele honda topkoffer er bij besteld en daar kan weer wel de originele sleutel in.
Rij voor ww met de kleine koffer (dacht 32l kan makkelijk een helm in)en eventueel vakantie, boodschappen, sollicitaties enz pak ik het grote setje met eventueel zijkofers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan