Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
2.244
89
Zit een beetje te spelen met het idee van een regelbare decat pipe..

Ik had een tijd een decat pipe gemonteerd.. erg mooi geluid, maar niet altijd "Gewenst" zoals op langere stukken snelweg/elke dag woonwerk verkeer of 7 uur 's ochtends als de halve buurt nog slaapt. Hoe mooi zou dan een "Regelbaar" systeem zijn dat je naar gelang in kan stellen?

Zit naar de mogelijkheden te kijken om een decat pijp te kopen, en hier een klep in te laten lassen.. deze kan je dan open/dicht zetten om het uitlaatgeluid harder/zachter te maken. Dr. Jekkil & Mr. Hyde heeft dit soort systemen ook al.. maar hier hangen absurd hoge prijskaartjes aan, je kan dan met een knopje de uitlaat op standen "Zacht / Harder / Hard" zetten..

Dus zoals onderstaand ( elektronisch )



Of met de hand bediend



Het idee:



Wat denken jullie hiervan?, en heeft er iemand ervaring met het knutselen van een soortgelijk systeem?
 

=iii=<

Die hard MF'er
21 sep 2010
981
60
Het merendeel van de medemensen (inclusief ondergetekende) ergert zich mateloos aan motoren die nog meer kabaal maken dan ze onaangepast al doen. Dat is precies de reden dat we op bepaalde leuke plekken niet meer welkom zijn. Denk daar eerst even aan voordat je gaat knutselen...
 

DJ.Verhulst

MF veteraan
16 mrt 2004
36.315
104
Almelo
www.verhulst.biz
Het merendeel van de medemensen (inclusief ondergetekende) ergert zich mateloos aan motoren die nog meer kabaal maken dan ze onaangepast al doen. Dat is precies de reden dat we op bepaalde leuke plekken niet meer welkom zijn. Denk daar eerst even aan voordat je gaat knutselen...
ben het eens, een NC klinkt best aardig, met een Akra of andere pijp is het echt wel af als je iets meer wil, maar een kleppen systeem met een cut out word niet echt gewaardeerd door de buitenwacht en zal resulteren in nog meer afsluitingen.
we moeten de wegen delen met elkaar en dat betekend ook dat je soms niet alles kan doen waar je zin in heb.
 

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
2.244
89
Het is ook niet het cut-out systeem, want dat is gewoon straight pijp en een tractorgeluid :'), heb een tijd rondgereden met een decat.. was prima geluid en niet aso-hard.. maar met alleen slip-on zit de NC nog steeds onder de toegestane aantal db's. Zoek alleen een manier om dat geluid van de decat aan/uit te zetten en te kunnen schakelen hiertussen, db killer wil ik ook erin laten ten alle tijden.

Heb ooit een meting gedaan van de NC zonder catalysator, met aftermarket uitlaat, met DB killer erin. Hij gaf toen +-86db aan.

Ter vergelijking: Een R1200GS mag 93db produceren, een R1 99db.. Dan maakt de NC in vergelijking zelfs met Decat/Andere uitlaat nog steeds een koffiemolen geluid.
 
Laatst bewerkt:

Jeroen-15

MF'er
30 aug 2010
241
22
25
Wageningen
Zit een beetje te spelen met het idee van een regelbare decat pipe..

Ik had een tijd een decat pipe gemonteerd.. erg mooi geluid, maar niet altijd "Gewenst" zoals op langere stukken snelweg/elke dag woonwerk verkeer of 7 uur 's ochtends als de halve buurt nog slaapt. Hoe mooi zou dan een "Regelbaar" systeem zijn dat je naar gelang in kan stellen?

Zit naar de mogelijkheden te kijken om een decat pijp te kopen, en hier een klep in te laten lassen.. deze kan je dan open/dicht zetten om het uitlaatgeluid harder/zachter te maken. Dr. Jekkil & Mr. Hyde heeft dit soort systemen ook al.. maar hier hangen absurd hoge prijskaartjes aan, je kan dan met een knopje de uitlaat op standen "Zacht / Harder / Hard" zetten..

Dus zoals onderstaand ( elektronisch )



Of met de hand bediend



Het idee:



Wat denken jullie hiervan?, en heeft er iemand ervaring met het knutselen van een soortgelijk systeem?
De bovenstaande (in 1 3/4") heb ik klaar liggen voor een bypass rond de einddemper in m'n auto. De servo en flens is een stuk groter dan ik verwachtte en op een NC zou je daar (met de versie ik heb) niet mee weg komen. Ik vermoed dat ze de buitenmaat van de flens hetzelfde hebben gehouden als van de 3" versie, dus het is vrij lomp uitgevoerd.

Die hand bediende versie ziet er een stuk gelikter uit.
Een aantal motoren is standaard voorzien van zo'n vlinderklep, waaronder een Hypermotard 821. Dus wellicht zou je daar zo'n klep vandaan kunnen halen.

Zonder demper (dus cut-out) vind ik een NC nergens naar klinken, maar een optionele decat met originele demper zou naar mijn inziens prima kunnen.
Hoe heb je het precies in gedachte? Wil je een bypass met klep langs de cat maken of de cat vervangen door een vlinderklep met een kleine doorlaat?
Voor dat eerste heb je weinig ruimte en de tweede optie lijkt mij een vrij grote invloed hebben op de gas dynamics van je uitlaat.
 

Jeroen-15

MF'er
30 aug 2010
241
22
25
Wageningen
Trouwens wie weet waar de korte staalkabel met omhulsel voor is die in de gereedschapset zit 🤔
Dat is om je helm aan op te hangen aan een haakje onder het passagierszadel.
De staalkabel lus je door je helm en door één van de twee ogen van de kabel. Het andere oog van de kabel kun je vervolgens aan het haakje hangen.

Het onderstaande is op een andere motor, maar het idee is hetzelfde;
CF019023-B1BC-48C0-8820-4FED2C5F36E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: DJ.Verhulst