Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Speling... nee, niet meer. Als ik 'm een milimeter inknijp begint 'ie al met ontkoppelen. Hij bedient ook wat zwaarder, naar m'n idee (dacht ook dat dat tussen m'n oren zat, want m'n hand werd 'n beetje lam gister).

Kan dat, dat 'ie plots ineens te strak staat? Want voorheen (voor gisteren) bediende alles gewoon prima. Ik heb de motor inmiddels al een jaar.
 
Speling... nee, niet meer. Als ik 'm een milimeter inknijp begint 'ie al met ontkoppelen. Hij bedient ook wat zwaarder, naar m'n idee (dacht ook dat dat tussen m'n oren zat, want m'n hand werd 'n beetje lam gister).

Kan dat, dat 'ie plots ineens te strak staat? Want voorheen (voor gisteren) bediende alles gewoon prima. Ik heb de motor inmiddels al een jaar.

Het zou niet mogen maar dat is inderdaad wel mogelijk... er zijn meer verhalen op internet over de koppelingskabel die standaard een rare hoek zou moeten maken... Waardoor dus ook de kabel "strakker" komt wanneer je het stuur helemaal naar links draait, echter dit merk ik zelf niet...

Controleer eens de stelschroef bij de koppelingshendel, of je die verder terug in kan draaien en je speling naar ~5mm kan terug zetten.
Overigens is het nog steeds mogelijk dat je koppelingsplaten nu verbrand zijn.

-Edit:
Even een foto gemaakt, deze speling voordat ie begint met ontkoppelen (andere kant van de kabel de hendel begint te trekken) wil je wel hebben.
1603707710703.png
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag mede NC-rijders,
Sinds september ben ik in het bezit van mijn A-rijbewijs en een Honda NC 700. Nu is het zo dat ik de vering achter wat aan de zachte kant vind. Als ik alleen rijd, veert de vering al redelijk snel in tot maximaal wanneer ik bijvoorbeeld over een drempel rijd. Wel is het zo dat ik vaak met 20 kilo bagage in mijn zijkoffers rijd. Zelf weeg ik 75 kilo. Nu is mijn vraag hoe ik de vering achter strakker kan zetten? Ik kan het niet zo vinden in de gebruikers handleiding. Het gaat om een NC700S uit 2012.
Groeten Niek
 
Goedemiddag mede NC-rijders,
Sinds september ben ik in het bezit van mijn A-rijbewijs en een Honda NC 700. Nu is het zo dat ik de vering achter wat aan de zachte kant vind. Als ik alleen rijd, veert de vering al redelijk snel in tot maximaal wanneer ik bijvoorbeeld over een drempel rijd. Wel is het zo dat ik vaak met 20 kilo bagage in mijn zijkoffers rijd. Zelf weeg ik 75 kilo. Nu is mijn vraag hoe ik de vering achter strakker kan zetten? Ik kan het niet zo vinden in de gebruikers handleiding. Het gaat om een NC700S uit 2012.
Groeten Niek

In het gereedschapssetje wat bij de motor hoort zit een haak en daarmee kan je de ring van de achter-schokdemper een standje strakker zetten.
Hiermee verhoog je (echter alleen) de veer-voorspanning... het zou kunnen dat de demper zelf lek is en/of de olie er al uit is...

Ik rij standaard met veel zooi in m'n zij-koffers en ben zelf ook zwaarder.
Voor zover ik 't merk kom ik alleen tot de maximum van de achter-demper wanneer ik heel snel over een drempel rij...
 
Beste Okami,

Ik moet ook toegeven dat ik misschien dan ook wel eens wat iets sneller dan toegestaan over de drempels rijd waar dat gebeurt. Moet ik verder nog dat kapje verwijderen dat de achterveer beschermd tegen opspattend vuil van het achterwiel, of is er een handige plek waar ik er bij kan?

Met vriendelijke groet,
Niek Okken
 
Beste Okami,

Ik moet ook toegeven dat ik misschien dan ook wel eens wat iets sneller dan toegestaan over de drempels rijd waar dat gebeurt. Moet ik verder nog dat kapje verwijderen dat de achterveer beschermd tegen opspattend vuil van het achterwiel, of is er een handige plek waar ik er bij kan?

Met vriendelijke groet,
Niek Okken

't "kapje" is aftermarket toegevoegd (vermoed ik), Het word nu wat moeilijk dus advies te geven hoe en of wat gezien er verschillende manieren zijn om 't vast te maken.
Standaard is de achterveer+demper vrij toegankelijk vanaf de achterkant als je over 't achterwiel je arm naar binnen steekt.
of via de zijkant als je de koffers eraf hebt, ik vermoed dus voor jou dat kapje verwijderen maar zeker kan ik niet zeggen zonder foto's...

Veer voorspanning verhogen zal niet heel veel toevoegen als je heel snel over de drempels gaat...
Overigens, als ik zittend snel(ler) over een drempel ga is de kans groter om 't maximum aan te tikken dan als ik staand erover ga en de drempel "opvang" met m'n benen.

Foto toegevoegd, je kan precies de ring kan zien net boven de zwarte veer waar je de haak-sleutel op zet om een andere 'stand' te kiezen.
En 't 'lipje' te zien waar sommigen een rubberen flap aan monteren om de veer te beschermen.
iJzjLq8.jpg
 
Goedemiddag mede NC-rijders,
Sinds september ben ik in het bezit van mijn A-rijbewijs en een Honda NC 700. Nu is het zo dat ik de vering achter wat aan de zachte kant vind. Als ik alleen rijd, veert de vering al redelijk snel in tot maximaal wanneer ik bijvoorbeeld over een drempel rijd. Wel is het zo dat ik vaak met 20 kilo bagage in mijn zijkoffers rijd. Zelf weeg ik 75 kilo. Nu is mijn vraag hoe ik de vering achter strakker kan zetten? Ik kan het niet zo vinden in de gebruikers handleiding. Het gaat om een NC700S uit 2012.
Groeten Niek
Gebruikershandleiding (best beknopt en overzichtelijk vind ik) en gereedschapssetje bieden toch echt wel uitkomst.
Standaard setting is 3 (van 7). Die setting gebruik ik altijd, ook met bagage.
Ik heb wel eens geëxperimenteerd met de setting, maar vind 4 al te strak en 2 te slap.
Bij mij veert hij in stand 3 hooguit enkel cms in al ik erop ga zitten en wordt de veerweg (voor mijn gevoel) maximaal 2/3 gebruikt.
De balans voor-achter is dan perfect.
Volgens mij is vanaf 2016 wel andere vering toegepast, zowel voor als achter.
 
Laatst bewerkt:
Het zou niet mogen maar dat is inderdaad wel mogelijk... er zijn meer verhalen op internet over de koppelingskabel die standaard een rare hoek zou moeten maken... Waardoor dus ook de kabel "strakker" komt wanneer je het stuur helemaal naar links draait, echter dit merk ik zelf niet...

Controleer eens de stelschroef bij de koppelingshendel, of je die verder terug in kan draaien en je speling naar ~5mm kan terug zetten.
Overigens is het nog steeds mogelijk dat je koppelingsplaten nu verbrand zijn.

Nou, gisteren gedropt bij de garage (lokale Honda dealer), en de beste man zei vrijwel gelijk dat hij inderdaad ook vermoedde dat het de kabel was. Hij zou dat gaan repareren, en er een stuk mee gaan rijden om even te oordelen over de staat van de koppelingsplaten.

Zo gezegd, zo gedaan, en hij heeft er vertrouwen in dat de koppelingsplaten niet beschadigd zijn. Ben helaas vandaag niet in gelegenheid om 'm op te pikken, maar dat komt morgen wel even.
 
Goedemiddag motor vrienden!

Ik heb even jullie wijsheid nodig.....
In de 'kofferbak' van mijn NC750x zit een klein doosje met daarop een knopje, deze is gekoppeld aan mijn accu en vanuit de accu loopt er een kabel naar mijn stuur, hieronder zie je de aansluiting die aan mijn stuur vast zit, heeft iemand enig idee wat het is?? De dealer kon het ook niet vertellen...

Motor.jpg


Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
 
Dat is geen standaard iets.. Dus kan vanalles zijn. Kan je eens een foto maken van het kastje / knopje?
 
Dit is het kleine doosje wat erbij zit. Na het indrukken van de zwarte knop gaat er een groen lampje branden op de knop, ik verwacht dus dat er dan spanning op de aansluiting staat aangezien ik niks anders merk aan de motor na het indrukken.

Wellicht iets van een navigatie aansluiting?

Motorknop.jpg
 
Dit is niet iets wat je zo kan kopen in de winkel.. heeft iemand zelf in elkaar gezet.
Als het verder geen functie heeft dan zou ik het in zijn totaliteit weghalen; je weet immers niet waar het voor dient / wat er in dat kastje zit.

Misschien even het kastje openmaken, kijken wat erin zit? Verder kabel volgen en kijken waar die naartoe gaat?
Als het een zelfgeknutseld ding is zonder zekering en het zit direct op de accu aangesloten dan wil je dat niet hebben op de motor.
 
Dag, ik heb een C-tek acculader, mag ik die acculader op de accu aansluiten terwijl de accu ook nog is aangesloten op de motor?
Of moet ik de accu eerst helemaal loskoppelen?
 
Dag, ik heb een C-tek acculader, mag ik die acculader op de accu aansluiten terwijl de accu ook nog is aangesloten op de motor?
Of moet ik de accu eerst helemaal loskoppelen?
Ja hoor dat mag, wel een zekering ertussen plaatsen. Ik heb bij mijn motor dit al jaren zo zitten zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan