Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Ik heb de motor wel bij een motorzaak gekocht, maar dit was geen Honda Dealer.
Is geloof ik een vrij universele haak...
Sowiezo altijd even langs gaan en zeggen dat ie mist... misschien hebben ze 'm wel gewoon liggen.

Zoek eens op dit Honda nummer: 89202KV0000
Dat nummer gaat naar een stiftsleutel? maar 't moet een haaksleutel? zijn... (nummer 7)

1604566362158.png


edit: Apart dat ze dat ding een stiftsleutel noemen op bike-parts....
 
Laatst bewerkt:
Waar dient gereedschapnr 11 voor? Vond dit gisteren in mijn gereedschapzakje maar kon niet plaatsen waarvoor je zoiets zou gebruiken. Dacht eerst dat die stuk was om dat die verbogen was...
 
Volgensmij zat bij mij nooit al het gereedschap meegeleverd.. ken de helft van die dingen niet :P
 
Hehe, eindelijk brengen ze de NC750X "Up to date" met de rest van de motoren van het moment.
Een iets wat agressievere styling.. vind hem wel mooi zo, lijkt een beetje op de CB500X.
 
NC750 2021:
https://www.nieuwsmotor.nl/persberichten/25663-alles-over-de-vernieuwde-2021-honda-nc750x
Ietsje meer power (+3KW)
EURO5
Throttle-By-Wire
Weer een iets hoger toeren limiet (+600rpm)
En nog wat leuke dingetjes
Mooi / interessant... helaas voorlopig geen geld voor... en m'n 2016 doet het nog prima eigenlijk...
Enige wat ik misschien mis maar nu met "TBW" mogelijk bij een volgende versie komt: cruisecontrol....
Misschien ergens in 2025 eens kijken voor een upgrade/vervanging.
 
Gelukkig is het totaalconcept ongewijzigd gebleven en hebben ze deze topper alleen maar verbeterd! Hopelijk het zadel ook......
 
Het 2021 model ziet er inderdaad stoerder uit.
De 2016-2019 vind ik totnutoe de mooiste, meest uitgebalanceerde. Op de 2019-2020 model vind ik de donkere panelen en wielen wel mooi maar daarmee vloekt het alukleurige pedalenframe. Ik snap niet waarom ze dat niet zwart hebben gespoten.

In het 2021 model zie ik zie nog steeds de bekende nadelen:
- slechte bescherming van de techniek tegen de elementen (kort spatbordje en 'naakte' radiator en monoveer),
- roestgevoelige stalen swingarm balkjes met een erg simpel kettingspansysteem,
- het lage niet verstelbare ruitje,
- hetzelfde zadel (mag vlakker)/ zadelhoogte (mag + 2 cm)?
- nog steeds geen middenbok?
- display verbeterd (zichtbaarheid kleuren overdag)?
 
Waarom ze niet gewoon de achterbrug pakken van de X-ADV / Integra.. zouden de kosten toch niet moeten zijn.
 
Het 2021 model ziet er inderdaad stoerder uit.
De 2016-2019 vind ik totnutoe de mooiste, meest uitgebalanceerde. Op de 2019-2020 model vind ik de donkere panelen en wielen wel mooi maar daarmee vloekt het alukleurige pedalenframe. Ik snap niet waarom ze dat niet zwart hebben gespoten.

In het 2021 model zie ik zie nog steeds de bekende nadelen:
- slechte bescherming van de techniek tegen de elementen (kort spatbordje en 'naakte' radiator en monoveer),
- roestgevoelige stalen swingarm balkjes met een erg simpel kettingspansysteem,
- het lage niet verstelbare ruitje,
- hetzelfde zadel (mag vlakker)/ zadelhoogte (mag + 2 cm)?
- nog steeds geen middenbok?
- display verbeterd (zichtbaarheid kleuren overdag)?
Middenbok is een (betaal)optie... (nog steeds)

Swing-arm en ketting-stel systeem ben ik het mee eens.

Spatbordje / naakte radiator... euh tsja zelfs een 3?x duurdere BMW S1000xr is de radiator naakt en heeft volgens mij ook een mono veer...
 
🤔 *droommodus*

NC750 2021 uiterlijk met....
X-ADV swingarm & (verstelbaar) windscherm.
TFT display (tft is toch beter te zien/lezen in licht dan LCD is mijn persoonlijke ervaring) (met telefoonkoppeling, apple car/android auto?)
Cruisecontrol op de Throttle by wire....
 
Dan heb je dus eigenlijk een mini africa twin.. Was er geen spraken van dat die in ontwikkeling is?
 
Brits Filmpje geeft duidelijkheid:
+ TFT display, cruisecontrol, iets meer bagageruimte, iets meer power, iets lichter
- lager zadel, minder veerweg, bestaande nadelen niet aangepakt (zie mijn eerdere post)

Een paar aanpassingen volg ik niet:
De looks zijn stoerder (lees meer all road) terwijl het een 100% straatmotor is geworden (laag zadel, 120 mm veerweg).
Dan de versnellingsbak, die nu heel mooi is gespatieerd, maar dat hebben ze aangepast (kortere 1, 2, 3 en langere 4, 5, 6). Ben benieuwd wat dat doet.

Zodra het kan ga ik proefrijden. Niet om er een aan te schaffen, maar ben zeker benieuwd.
 
Spatbordje / naakte radiator... euh tsja zelfs een 3?x duurdere BMW S1000xr is de radiator naakt en heeft volgens mij ook een mono veer...
Ik zie toch echt een hugger op de S1000xr die de monoveer beschermt en het lijkt dat de radiator achter gaaswerk zit...
 
Laatst bewerkt:
Brits Filmpje geeft duidelijkheid:
+ TFT display, cruisecontrol, iets meer bagageruimte, iets meer power, iets lichter
- lager zadel, minder veerweg, bestaande nadelen niet aangepakt (zie mijn eerdere post)

Een paar aanpassingen volg ik niet:
De looks zijn stoerder (lees meer all road) terwijl het een 100% straatmotor is geworden (laag zadel, 120 mm veerweg).
Dan de versnellingsbak, die nu heel mooi is gespatieerd, maar dat hebben ze aangepast (kortere 1, 2, 3 en langere 4, 5, 6). Ben benieuwd wat dat doet.

Zodra het kan ga ik proefrijden. Niet om er een aan te schaffen, maar ben zeker benieuwd.
Beter het filmpje kijken....
TFT is voor de X-ADV, de NC750 heeft nog steeds een LCD scherm.
En er word niks over cruisecontrol gezegd voor de NC750,
alleen dat 't nu "Ride/Throttle by wire" is... wat alleen zo ver betekend dat er geen directe kabel de gasklep bedient maar electronica.
 
ben aan het kijken naar vouwbalg / fork gaitors / voorvork poot beschermers op de honda nc 700x. Heeft iemand hier ervaring mee? en een adresje waar dit te verkrijgen is?
 
Gebruik deze voorvorkrubbers al jaren, zet ze iedere keer over naar de volgende motor.
De NC750X is de 5e fiets waar ze opzitten.
Samen hebben deze motoren meer dan 400.000 Km gereden, en in al die tijd geen lekke keerring gehad.

Maatvoetring is redelijk universeel, let alleen op de diameter voorvork is 41 mm.
Als ik op dit moment nieuwe nodig zou hebben, zou ik ze gewoon via Alie expres bestellen.
 
Laatst bewerkt:
ben aan het kijken naar vouwbalg / fork gaitors / voorvork poot beschermers op de honda nc 700x. Heeft iemand hier ervaring mee? en een adresje waar dit te verkrijgen is?
Die heb ik er zelf ook op zitten, en ze houden de binnenpoten prima schoon.
Deze heb ik vorig jaar aangeschaft; Triumph Bonneville T100 (2001 - 2013) Fork Gaiters Type 7

NC750 2021:
https://www.nieuwsmotor.nl/persberichten/25663-alles-over-de-vernieuwde-2021-honda-nc750x
Ietsje meer power (+3KW)
EURO5
Throttle-By-Wire
Weer een iets hoger toeren limiet (+600rpm)
En nog wat leuke dingetjes
Leuk, weer wat verbeteringen en ze hebben het redelijk simpel kunnen houden. Traction control is naar mijn mening overbodig op zo'n lichte motor, na 50.000km op de NC700XD flink aan het gas te hebben gehangen is het achterwiel mij nog niet voorbij gekomen. Hebben jullie daar andere ervaringen mee?
Persoonlijk had ik in plaats daarvan liever (standaard) cruise control gezien, maar dat zal in de volgende versies wel een optie worden.
Wel jammer dat de zadelhoogte en de bodemvrijheid zijn gezakt, dat is een van de redenen om de X boven de S te verkiezen.
 
Ik zie meer nadelen dan voordelen t.o.v. de 2016-2020 versie:

- 3 cm verlaagd (wat niet nodig was) door de veerweg 3 cm te verkorten.
- Kortere 1,2,3 -> lijkt mij onrustig rijden.
- TBW toegevoegd is goed, maar had het dan ingezet om cruise control te faciliteren, geen nutteloze Riding Modes.
- Subjectief: de styling vind ik juist minder geworden.

Een klein puntje wat ik zelf graag had gehad op mijn 2017 NC750X zijn die nieuwe led knipperlichten, da's toch een mooiere verschijning dan de tulpen die er nu op zitten :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan