Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

MADRacing zou er een moeten testen op de bank aan de diagnose stekker. Ik heb zelf geen DCT om te overbruggen.

Dus, wie met DCT rijdt er ff langs MADRacing? 😁
 
Hmmm wat mij nu net pas opvalt, pre 2016 had de NC750X boven aan in de kappen luchtkanalen, post 2016 niet meer.
Dat vind ik wel jammer, had zelf waarschijnlijk in die luchtkanalen (mits niet functioneel) mijn lichten willen verstoppen...
Zondag weer eens de kappen eraf halen en met karton wat spelen en een nieuw camera beugeltje ontwerpen....
 
Ik heb gisteren de onderste pijp van m'n Ixil Hyperlow dicht gestopt met een dB killer, en ik moet zeggen dat het wel een effect geeft van "het is luid, maar het is niet té luid" :')
Ook heb ik zo het gevoel dat de motort eindelijk eens harder wil trekken in hogere toeren, dus ik vind het héél erg vreemd dat ik plotseling een klein beetje meer koppel in 6de versnelling vanaf 130kmh heb d.m.v. de dB killer.
Toch iets met "terugslag" en "backpressure"? :')
 
Over het algemeen laten volledig open uitlaten (dus zonder DB-killer) wat vermogen/trekkracht liggen.
 
Heb even georiënteerd op verschillende topkoffers.. vond sommige niet echt mooie dragers hebben of ze staken erg ver uit als je er een topkoffer op hebt zitten.

Dus nu wordt het de SW-motech alu-rack in combinatie met de SW-motech Trax topkoffer (Waarschijnlijk de trax adventure)

Zal wel wat plaatjes posten als hij erop zit :)
 
Heb even georiënteerd op verschillende topkoffers.. vond sommige niet echt mooie dragers hebben of ze staken erg ver uit als je er een topkoffer op hebt zitten.

Dus nu wordt het de SW-motech alu-rack in combinatie met de SW-motech Trax topkoffer (Waarschijnlijk de trax adventure)

Zal wel wat plaatjes posten als hij erop zit :)

Heb het originele set met die actie bij de motor genomen die bevalt goed moet ik zeggen alles met je eigen contactsleutel te openen omdat ik een klijner Honda topkoffer voor ww er bij hebt genomen, de originele koffer van het pakket had net niet die optie maar een losse sleutel de zijkofers en een maat kleinere topkoffer weer wel.

Heb dus nu twee topkoffers (45l en dacht 25l)en zijkofers.
 
Heb het originele set met die actie bij de motor genomen die bevalt goed moet ik zeggen alles met je eigen contactsleutel te openen omdat ik een klijner Honda topkoffer voor ww er bij hebt genomen, de originele koffer van het pakket had net niet die optie maar een losse sleutel de zijkofers en een maat kleinere topkoffer weer wel.

Heb dus nu twee topkoffers (45l en dacht 25l)en zijkofers.

Nou bij mijn komt er geen topkoffert op. Heb er nu standaart de Givi zij beugels erop. En als ik de Givi zijtassen mee moet nemn hangt ik ze er zo aan.
Topkoffert is echt geen gezicht.
Tenzij je met vakantie gaat.
 
Nou bij mijn komt er geen topkoffert op. Heb er nu standaart de Givi zij beugels erop. En als ik de Givi zijtassen mee moet nemn hangt ik ze er zo aan.
Topkoffert is echt geen gezicht.
Tenzij je met vakantie gaat.

Daarom ook gekozen voor de Sw-motech.. als hij niet gemonteerd zit zie je alleen de beugel zitten.
Zal hem er vaker niet op hebben zitten dan wel :) , Maar het is toch handig als je bij een bezoek alles in de topkoffer/frunk kan gooien.
 
Een topkoffer heeft puur praktisch nut (idd voor een korte vakantie) want mooier wordt de NC er niet van. Vroeger had ik van Givi een Monolock, op de NC de veel stabielere Monokey. Goed koffertje ook en zelfs op hoge snelheid niet kwispelen, wat door de veel sterkere steunen en plaat komt. Waar ik vroeger de weekendtas met veel moeite rond de maximum belasting kon houden (3 kg), kan ik nu meenemen totdat 'ie vol zit (max 10 kg).
 
Vandaag eindelijk de olie ververst... Continue op de knieën gezeten want ik heb geen heftafel, maar heb daar ook geen ruimte voor helaas. De aftapbout zat wel erg vast, veel vaster dan volgens het boekje, maar met een "vuistje" toch voorzichtig los kunnen tikken. Olie was midden-donkerbruin (bijna 2 jaar oud) wat denk ik normaal is.
Oliefilter was wel makkelijk los te krijgen, het DCT-filter is het makkelijkst (goed bereikbaar) hoewel de veer snel in de oliebak kan vallen als je niet oplet (ik had hem).
Ik heb de aftapbout-ring (koper) en de O-ring van het DCT-filterdeksel vernieuwd, dit en de schroefdraden met verse olie ingesmeerd. Aftapbout en oliefilter aangedraaid met resp. 30 en 26 Nm volgens het werkplaathandboek van de NC700, maar dat zal voor de 750 niet anders zijn (correct me if I'm wrong).
Rustig aan de Castrol Power RS olie er in gegoten en vanaf de derde liter steeds het niveau gepeild. Uiteindelijk niveau op maximaal bij ongeveer 3,4 liter (klopt ook volgens het handboek). Toen even stationair laten lopen, geluisterd naar de mechanische geluiden en naderhand gecontroleerd op eventuele druppels. Geen druppels of vettigheid gevonden waar dat niet hoort.

Op zich vond ik het niet moeilijk en kende de stappen uit het hoofd, maar door de voor mij vermoeiende houding (reuma) en de onwennigheid van mijn eerste stukje technisch basisonderhoud, heb ik van begin tot eind er toch zo'n 2,5 uur over gedaan. De Gedore momentsleutel werkt wel superfijn, geeft ook een duidelijke klik als het aandraaimoment bereikt is.

Verbruikt aan onderdelen en olie zo'n 50 Euro.
 
Rustig aan de Castrol Power RS olie er in gegoten en vanaf de derde liter steeds het niveau gepeild. Uiteindelijk niveau op maximaal bij ongeveer 3,4 liter (klopt ook volgens het handboek).

Controleer nog even in warme toestand of er niet teveel olie in zit. Mijn 750x laat alleen warm max-niveau op het staafje zien, koud zit die er duidelijk onder.
 
Controleer nog even in warme toestand of er niet teveel olie in zit. Mijn 750x laat alleen warm max-niveau op het staafje zien, koud zit die er duidelijk onder.

Je moet altijd met een warme motor pijlen (5min na rijden) en meestal stokje los op draad leggen dus niet er in schroeven.
 
Je moet altijd met een warme motor pijlen (5min na rijden) en meestal stokje los op draad leggen dus niet er in schroeven.

Is mij bewust, maar Mister_RP schreef dat die tijdens het olie verversen op max-niveau heeft gevuld, dat zal dan waarschijnlijk teveel van het goeie zijn...
 
Vandaag eindelijk de olie ververst... Continue op de knieën gezeten want ik heb geen heftafel, maar heb daar ook geen ruimte voor helaas. De aftapbout zat wel erg vast, veel vaster dan volgens het boekje, maar met een "vuistje" toch voorzichtig los kunnen tikken. Olie was midden-donkerbruin (bijna 2 jaar oud) wat denk ik normaal is.
Oliefilter was wel makkelijk los te krijgen, het DCT-filter is het makkelijkst (goed bereikbaar) hoewel de veer snel in de oliebak kan vallen als je niet oplet (ik had hem).
Ik heb de aftapbout-ring (koper) en de O-ring van het DCT-filterdeksel vernieuwd, dit en de schroefdraden met verse olie ingesmeerd. Aftapbout en oliefilter aangedraaid met resp. 30 en 26 Nm volgens het werkplaathandboek van de NC700, maar dat zal voor de 750 niet anders zijn (correct me if I'm wrong).
Rustig aan de Castrol Power RS olie er in gegoten en vanaf de derde liter steeds het niveau gepeild. Uiteindelijk niveau op maximaal bij ongeveer 3,4 liter (klopt ook volgens het handboek). Toen even stationair laten lopen, geluisterd naar de mechanische geluiden en naderhand gecontroleerd op eventuele druppels. Geen druppels of vettigheid gevonden waar dat niet hoort.

Op zich vond ik het niet moeilijk en kende de stappen uit het hoofd, maar door de voor mij vermoeiende houding (reuma) en de onwennigheid van mijn eerste stukje technisch basisonderhoud, heb ik van begin tot eind er toch zo'n 2,5 uur over gedaan. De Gedore momentsleutel werkt wel superfijn, geeft ook een duidelijke klik als het aandraaimoment bereikt is.

Verbruikt aan onderdelen en olie zo'n 50 Euro.

Zeer goed gedaan. :t . Valt idd niet mee als je een beperking hebt.
En gewoon rustig aan doen en als het niet ging dan dag later proberen. Goed zo.
 
Wat betreft oliepeilen, stokje idd niet indraaien (staat zo in het boek).

Ik peil altijd de olie in koude toestand, meestal vlak voordat ik ga rijden.
Ik wist niet dat ik na een olieverversing toch het blok even moet laten draaien en na een paar minuten weer peilen en zo nodig bijvullen tot max. Naar mijn idee zit er dan toch teveel olie in?

Blauwetulp15, bedankt voor je compliment.
 
Wat betreft oliepeilen, stokje idd niet indraaien (staat zo in het boek).

Ik peil altijd de olie in koude toestand, meestal vlak voordat ik ga rijden.
Ik wist niet dat ik na een olieverversing toch het blok even moet laten draaien en na een paar minuten weer peilen en zo nodig bijvullen tot max. Naar mijn idee zit er dan toch teveel olie in?

Na het warmlopen gaat die niet minder, maar meer laten zien. Het olie zet behoorlijk uit.
Ik heb namelijk ook eerst tijdens olie verversen tot max gevuld en dan later zo gemeten als het hoort (Motor warm, enkele minuten wachten, dan stokje erin zonder indraaien) en dan was de peil duidelijk boven max!

Dus als je altijd in koude toestand meet, dan moet die onder max, waarschijnlijk meer rond de middenstand staan, anders zit er teveel in.

Ga het best een keer warm meten en dan de volgende ochtend kijken wat de "echte" max in koude toestand is. Dan kan ja daar even een extrastreep bij krassen...
 
Nope, De motor horizontaal zetten. De hellingshoek op de zijstandaard is erg variabel en daarmee je meten oliepeil dus ook.
 
Vandaag eindelijk de olie ververst... Continue op de knieën gezeten want ik heb geen heftafel, maar heb daar ook geen ruimte voor helaas. De aftapbout zat wel erg vast, veel vaster dan volgens het boekje, maar met een "vuistje" toch voorzichtig los kunnen tikken. Olie was midden-donkerbruin (bijna 2 jaar oud) wat denk ik normaal is.
Oliefilter was wel makkelijk los te krijgen, het DCT-filter is het makkelijkst (goed bereikbaar) hoewel de veer snel in de oliebak kan vallen als je niet oplet (ik had hem).
Ik heb de aftapbout-ring (koper) en de O-ring van het DCT-filterdeksel vernieuwd, dit en de schroefdraden met verse olie ingesmeerd. Aftapbout en oliefilter aangedraaid met resp. 30 en 26 Nm volgens het werkplaathandboek van de NC700, maar dat zal voor de 750 niet anders zijn (correct me if I'm wrong).
Rustig aan de Castrol Power RS olie er in gegoten en vanaf de derde liter steeds het niveau gepeild. Uiteindelijk niveau op maximaal bij ongeveer 3,4 liter (klopt ook volgens het handboek). Toen even stationair laten lopen, geluisterd naar de mechanische geluiden en naderhand gecontroleerd op eventuele druppels. Geen druppels of vettigheid gevonden waar dat niet hoort.

Op zich vond ik het niet moeilijk en kende de stappen uit het hoofd, maar door de voor mij vermoeiende houding (reuma) en de onwennigheid van mijn eerste stukje technisch basisonderhoud, heb ik van begin tot eind er toch zo'n 2,5 uur over gedaan. De Gedore momentsleutel werkt wel superfijn, geeft ook een duidelijke klik als het aandraaimoment bereikt is.

Verbruikt aan onderdelen en olie zo'n 50 Euro.


Goed gedaan hoor. En voor €50,- is niet veel geld.
 
Vandaag wilde ik een paar uurtjes rijden, heb gestart maar zag het motormanagementlampje branden en heb 'm weer uit gezet. Na een paar minuten olie gepeild maar zag geen olie aan het stokje. Toen bijgevuld tot halverwege en weer gestart, lampje was uit en bleef uit.
Vervolgens gaan rijden en geen problemen gehad, het blok liep als een zonnetje, ook geen vreemde geluiden of iets dergelijks.

Eerst even laten lopen voordat er gepeild wordt, staat idd zo beschreven in het boekje.

Misschien dat na de olieverversing (vullen tot max) er toch niet genoeg olie in het blok zit omdat alle oliekanalen en filters nog leeg zijn.

Hoe dan ook, na de rit klopt het peil nog steeds. Weer wat geleerd.
 
Oja, de extra lampjes lijken mijn beoogde doel prima te halen: eerder opgemerkt worden.
Vanaf ongeveer 20 meter voor de motor zijn de lampen al niet meer te missen (ooghoogte staand) en vormen met de koplamp een opvallend driehoekprofiel.
Tijdens mijn rit vond ik dat opvallend veel auto's meer afstand hielden tot de middenstreep, en kruisend verkeer langer wachtte totdat ik gepasseerd was dan normaal.
Volgend weekend met de club naar het Sauerland, dus ben benieuwd of ik daar hetzelfde ga ervaren.
 
Vandaag wilde ik een paar uurtjes rijden, heb gestart maar zag het motormanagementlampje branden en heb 'm weer uit gezet. Na een paar minuten olie gepeild maar zag geen olie aan het stokje. Toen bijgevuld tot halverwege en weer gestart, lampje was uit en bleef uit.
Vervolgens gaan rijden en geen problemen gehad, het blok liep als een zonnetje, ook geen vreemde geluiden of iets dergelijks.

Eerst even laten lopen voordat er gepeild wordt, staat idd zo beschreven in het boekje.

Misschien dat na de olieverversing (vullen tot max) er toch niet genoeg olie in het blok zit omdat alle oliekanalen en filters nog leeg zijn.

Hoe dan ook, na de rit klopt het peil nog steeds. Weer wat geleerd.
Oliefilter vervangen is altijd een beetje extra olie wat in het blok opgenomen wordt na starten 1e keer. Bij een manueel blok al, denk dat de DCT nog wel wat extra opneemt als het blok helemaal leeg is geweest ;)
 
De extra lampen zijn vanuit veiligheidsoogpunt ook zinvol.
Doordat je nu meerdere lampen hebt branden kan een andere weggebruiker, zeker in het donker, de afstand tot jou en hoe snel je nadert, beter inschatten.
 
Ik heb gewoon de knipperlichten aan de voorkant door de versie van het batmobiel (Vultus) vervangen. Zien hetzelfde uit als de knipperlichten van de NCx, maar daar komen lampjes met twee draaden in en ze werken als stadslicht/positie lampjes.

Was even wat gedoe met de kabels, stekker is hetzelfde, maar je moet twee kabels switchen en uiteraard stroom van het originele stadslicht afpakken en splitsen.

Maar ben er blij mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan