Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Nog een anderhalve week vakantie en dan op zondag met de nc700x voor het eerst naar het werk. Zondags vertrek en donderdag weer terug. Zit me nu al te verheugen.
 
Het is weer een tijd geleden dat ik dit forum heb bezocht (feb 2019) en aangezien er weer veel gebeurd is sinds dat moment, dacht ik dat het wel weer leuk is voor een update over mijzelf.
Mijn longontsteking heeft t/m maart geduurd, waarna ik mijn zoekactiviteiten naar een baan om vrachtwagenchauffeur te worden heb voortgezet. Via diverse connecties ben ik bij een detacheringsbureau in Tiel op gesprek geweest, een week later had ik een sollicitatie bij een groothandel in biologische producten in Geldermalsen en twee dagen later begon mijn eerste werkdag. De bedoeling was dat ik deels als routeplanner op kantoor en deels chauffeurswerk ging doen. Door de hectiek op kantoor en het tekort aan chauffeurs, heb ik vrijwel de gehele proeftijd als chauffeur in de bezorgdienst gewerkt. Rijden met een kleine bakwagen voor gekoeld vervoer voor het bezorgen van boodschappen bij voornamelijk particuliere klanten. Vrij intensief werk met leuk klantcontact, met een redelijke mate van vrijheid en genoeg verantwoordelijkheid. Misschien iets te zwaar qua lichamelijke belasting en uithoudingsvermogen (reuma en longfibrose) maar aan de andere kant was het mijn eigen keus om te zien of ik het kon volhouden. Na 3 weken volgde het beoordelingsgesprek en het beviel uitstekend vanuit beide kanten. Daarna volgden 3 weken vakantie in midden-Noorwegen...

Na de vakantie had ik mijn eerste theorie-examen (Verkeer & Techniek) voor het vrachtwagenrijbewijs, waarvoor ik glansrijk slaagde. Daarna werd ik ingezet als bijrijder op de vrachtwagen, waar ik alles leerde over het laden, stuwen en lossen van de meestal zware rolcontainers met AGF, DKW en zuivelproducten. Tegelijkertijd kon ik van meerdere chauffeurs een beetje de kijk- & stuurtechniek afkijken en zodoende ook de gevaarlijke situaties ervaren waarmee men vooral in de grote steden wordt geconfronteerd. Een uitstekende leerschool voor wanneer ik straks zelf mag gaan rijden.
Ondertussen merkte ik duidelijk dat mijn spieren sterker werden en het uithoudingsvermogen ook toenam. Op het DC zijn de rolcontainers vrij gemakkelijk rollend te krijgen, maar op de klantlocaties wordt het allemaal minder makkelijk: hobbelige bestrating, takjes/steentjes, aflopende trottoirs, hoge stoepranden, deurdrempels, dichtvallende deuren etc. Vaak zijn er bepaalde trucjes om de rolco's veilig bij de winkels binnen te krijgen, soms helpt alleen een flinke hoeveelheid spierkracht. Doorgewinterde chauffeurs nemen 2 rolco's tegelijk, ik doe het wat rustiger aan met 1 rolco per keer waardoor ik de maximale controle kan houden.

Begin juli had ik mijn tweede en derde theorie-examen (Administratie & Administratie Casus, beide voor Code95) en ook hiervoor ben ik met dikke negens geslaagd. Twee weken later had ik m'n eerste rijles en dat was natuurlijk ontzettend gaaf, ook al kostte het schakelen (12-bak) wat moeite door de combinatie van range (hoog/laag) en splitter (halve/hele versnellingen). Best verwarrend en al helemaal als je "even snel" wilt terugschakelen. Veel rijscholen hebben alleen nog maar automaten rijden, maar ik moet dus "old school" roeren. Inmiddels heb ik 8 uur les gehad en zowel mijn instructeur als ikzelf zijn best tevreden.

Eind juli heb ik helaas een bedrijfsongelukje gehad: linkerbeen geplet door een gekantelde zuivelkar. Te zwaar geladen en bovendien verkeerd beladen (maar dat zie je niet vooraf) waardoor het zwaartepunt te hoog was en - ondanks een extra mankracht om een stoep op te komen - ging het dus alsnog plat. Gelukkig droeg ik veiligheidsschoenen anders was mijn voet ongetwijfeld gebroken... Het eerste adres van mijn route in de snikhitte, heb door de adrenaline in het lijf wel m'n rit voltooid, maar waarschijnlijk had ik dat beter niet moeten doen. Gevolg is een zwaar gekneusd onderbeen wat moeizaam geneest, vandaag begonnen aan een andere antibioticakuur omdat de eerste geen enkel effect had, nog steeds veel pijn bij staan/schuifelen, open wond is nu wel gesloten maar er zit nog veel vocht (gezwollen onderbeen, enkel en voet) dus ik draag ook 2 compressie-bandages. Ik ben er minimaal nog een week mee zoet. Natuurlijk moet alles goed genezen zodat het weer volledig belast kan worden, anders doe je meer kwaad dan goed.

Eind augustus staat de volgende 4 uur les + 2 praktijktoetsen gepland, ik mag hopen dat ik dan weer operationeel ben want het praktijkexamen (afrijden dus) is op 3 september...

Voor de rest gaat het best lekker zo. Ik geniet nog steeds van mijn 2015 750XD, nu 14000 kms op de teller, heb 'm in mei met een zeer vlotte clubrit tot 1:23 kunnen krijgen (kriskras door Flevoland achter een stel FJR1300's aan), hij doet alles prima maar klinkt wel iets te braaf. Misschien ooit toch nog eens een legale RVS absorptiedemper voor een leuk prijsje er op zetten...
 
Mijn nc 750x dtc uit 2017 heeft nieuwe tandwielen en ketting nodig. Na 20000 km helemaal op. Nieuw setje besteld wat erop komt. Dan heb ik mn oude setje over en deze wil ik gebruiken om er n poulie van te maken zodat ik n V-snaar erop kan monteren het zal wel ff zoeken naar n geschikte poulie zijn en wat werk maar ik wil van de ketting af. Wordt vervolgd.
 
Mijn nc 750x dtc uit 2017 heeft nieuwe tandwielen en ketting nodig. Na 20000 km helemaal op. Nieuw setje besteld wat erop komt. Dan heb ik mn oude setje over en deze wil ik gebruiken om er n poulie van te maken zodat ik n V-snaar erop kan monteren het zal wel ff zoeken naar n geschikte poulie zijn en wat werk maar ik wil van de ketting af. Wordt vervolgd.
Is het niet makkelijker te zoeken naar een belt-conversion-kit?
 
Mijn eerste post in deze thread, en ook op dit forum trouwens.
Fijn dat deze thread bestaat, erg informatief!

Ik ben en sinds mei 2019 in het bezit van rijbewijs A2 (ik ben 20 jaar oud) en heb sinds juli een jong gebruikte 2012 Honda NC700XA (5700km op de odo, nu ongeveer 7300km :)).

3g6rhqzcun731.jpg


Wat zit er op (heb hem zo gekocht):

Honda Originele Middenbok
Givi Engine Bar TN1111

Wat heb ik er mee gedaan:

Een Honda Wing tankpad erop geplakt

Wat ga ik er mee doen:

Een aantal keer de ketting gereinigd en gesmeerd de afgelopen 1300km, ben er nu al klaar mee, zelfs met een middenbok voor mij teveel gedoe iedere keer _O-
Dus ik heb een Tutoro Auto Chain Oiler besteld, deze wordt aangedreven door beweging van het reservoir en een speciale klep die alleen olie doorlaat als er beweging is. Daarnaast zit er een handmatig afstelbare klep op om de "drip-rate" mee af te stellen.

2. TUTORO AUTO - Kit 2 - Deluxe

Wat ik er (misschien) mee wil doen:

Radiator bescherming, is nu nogal open en bloot
Hugger, veel troep op de schokbreker bij rijden in vieze omstandigheden, regen e.d.
Zadel, huidige standaard zadel is niet erg comfortabel meer na een uur rijden
Windscherm, huidige lage windscherm is opzich prima voor korte ritjes, je zit eigenlijk met je torso/hoofd vol in de wind dus hebt niet veel last van turbulentie die wordt gecreerd door het schermpje

Zijn er nog mensen met ervaringen en/of tips/advies voor de NC?
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste post in deze thread, en ook op dit forum trouwens.
Fijn dat deze thread bestaat, erg informatief!

Ik ben en sinds mei 2019 in het bezit van rijbewijs A2 (ik ben 20 jaar oud) en heb sinds juli een jong gebruikte 2012 Honda NC700XA (5700km op de odo, nu ongeveer 7300km :)).

Bekijk bijlage 1418656

Wat zit er op (heb hem zo gekocht):

Honda Originele Middenbok
Givi Engine Bar TN1111

Wat heb ik er mee gedaan:

Een Honda Wing tankpad erop geplakt

Wat ga ik er mee doen:

Een aantal keer de ketting gereinigd en gesmeerd de afgelopen 1300km, ben er nu al klaar mee, zelf met een middenbok voor mij teveel gedoe iedere keer _O-
Dus ik heb een Tutoro Auto Chain Oiler besteld, deze wordt aangedreven door beweging van het reservoir en een speciale klep die alleen olie doorlaat als er beweging is en er zit een handmatig afstelbare klep op om de "drip-rate" mee af te stellen.

2. TUTORO AUTO - Kit 2 - Deluxe

Wat ik er (misschien) mee wil doen:

Radiator bescherming, is nu nogal open en bloot
Hugger, veel troep op de schokbreker bij rijden in vieze omstandigheden, regen e.d.
Zadel, huidige standaard zadel is niet erg comfortabel meer na een uur rijden
Windscherm, huidige lage windscherm is opzich prima voor korte ritjes, je zit eigenlijk met je torso/hoofd vol in de wind dus hebt niet veel last van turbulentie die wordt gecreerd door het schermpje

Zijn er nog mensen met ervaringen en/of tips/advies voor de NC?
Het zadel is niet erg comfortabel. Ik draag een fietsbroek, dat scheelt echt wel. Je moet ook zitvlees kweken. Ik heb nu veel minder last van het zadel. Verder is het een heerlijke motor met een rustgevend karakter. Heerlijk toeren met een superlaag verbruik. Ook met duo rijd ik vaak; gaat ook prima.
 
Het zadel is niet erg comfortabel. Ik draag een fietsbroek, dat scheelt echt wel. Je moet ook zitvlees kweken. Ik heb nu veel minder last van het zadel. Verder is het een heerlijke motor met een rustgevend karakter. Heerlijk toeren met een superlaag verbruik. Ook met duo rijd ik vaak; gaat ook prima.

Ja zekers, ik heb zelf gelest op de NC700S en vond dat een erg fijne motor om op te leren. Later ook andere mogelijkheden in het 35kW "allroad" segment geprobeerd waaronder een BMW G650GS en een CB500X, alleen beiden waren voor de prijs toch minder interessant.

Ik zie online veel lovende recenties voor de Seat Concepts kit voor het hoofdzadel voor de NC700X, je behoudt je eigen zadelpan en moet daar zelf de nieuwe foam en bekleding installeren, hoewel ik wel een meubelstoffeerder ken die dat voor mij kan doen :)

Honda (2012-19) NC700X-750X *Comfort*
 
Mocht je kijken naar radiatorbescherming, kijk even naar bruudt, zijn kwalitatief erg goed.

Yes, die had ik ook eerder gezien. De AltRider schijnt ook wel oke te zijn, verder is de R&G voor de helft gemonteerd met een tiewrap maar hoor daar ook geen slechte verhalen over verder.

De EvoTech is mogelijk ook een goede dacht ik:
EP Honda NC700X Radiator Guard 2011 - 2016
 
Ik heb in ieder geval een hoger scherm gehaald, werkt super op de snelweg.
 

Bijlagen

  • 7A3055E6-1BDF-4D49-9758-F29D83987D93.jpeg
    7A3055E6-1BDF-4D49-9758-F29D83987D93.jpeg
    137,5 KB · Weergaven: 24
Ik lees wel meer dat mensen een beschermer voor de radiator doen, is deze zo gevoelig voor schade dan??
 
Mijn eerste post in deze thread, en ook op dit forum trouwens.
Fijn dat deze thread bestaat, erg informatief!

Ik ben en sinds mei 2019 in het bezit van rijbewijs A2 (ik ben 20 jaar oud) en heb sinds juli een jong gebruikte 2012 Honda NC700XA (5700km op de odo, nu ongeveer 7300km :)).

Bekijk bijlage 1418656

Wat zit er op (heb hem zo gekocht):

Honda Originele Middenbok
Givi Engine Bar TN1111

Wat heb ik er mee gedaan:

Een Honda Wing tankpad erop geplakt

Wat ga ik er mee doen:

Een aantal keer de ketting gereinigd en gesmeerd de afgelopen 1300km, ben er nu al klaar mee, zelfs met een middenbok voor mij teveel gedoe iedere keer _O-
Dus ik heb een Tutoro Auto Chain Oiler besteld, deze wordt aangedreven door beweging van het reservoir en een speciale klep die alleen olie doorlaat als er beweging is. Daarnaast zit er een handmatig afstelbare klep op om de "drip-rate" mee af te stellen.

2. TUTORO AUTO - Kit 2 - Deluxe

Wat ik er (misschien) mee wil doen:

Radiator bescherming, is nu nogal open en bloot
Hugger, veel troep op de schokbreker bij rijden in vieze omstandigheden, regen e.d.
Zadel, huidige standaard zadel is niet erg comfortabel meer na een uur rijden
Windscherm, huidige lage windscherm is opzich prima voor korte ritjes, je zit eigenlijk met je torso/hoofd vol in de wind dus hebt niet veel last van turbulentie die wordt gecreerd door het schermpje

Zijn er nog mensen met ervaringen en/of tips/advies voor de NC?

De Tutoro moet je bij warm/koud weer wel steeds de driprate aanpassen. (ik heb 'm zelf ook)
Dit omdat de olie vloeibaarder/minder vloeibaar is afhankelijk van de temperatuur.
Rear-wheel hugger is zeker aan te raden, sinds ik de mijne heb is de achterbrug schoner en zit er geen zand meer om de achter-shock gekoekt.
Hoger scherm is wellicht niet beter, meer turbulentie lawaai op je oren mogelijk.
Zadel, na * uur, wellicht toch verstandig om even van de motor af te stappen en een pauze ergens te nemen.
(uit ervaring, na 5 uur aan een stuk op de motor met alleen een korte pauze om te tanken, was ik redelijk het gevoel in mijn benen kwijt waardoor ik een keer mis-stapte / omviel na een stop-streep-kruispunt.)
 
Ik heb in ieder geval een hoger scherm gehaald, werkt super op de snelweg.
Vind je dit een fijn schermpje?, erg afhankelijk van je lengte natuurlijk. Maar als je net ongelukkig iets erboven zit dan wil de gecreerde turbulentie precies op je helm terecht komen waardoor je er alleen maar meer last van hebt. Je kunt bij Givi/Puig hier wel een extra ruitje voor kopen voor erboven weet ik?
 
Ik lees wel meer dat mensen een beschermer voor de radiator doen, is deze zo gevoelig voor schade dan??
Als je op schone wegen rijdt is het in principe niet snel een probleem, alleen is een steentje met 120km/h tegen fragiele aluminium finnetjes snel funest. Een nieuwe radiator kost je zo honderden euro's terwijl een simpel radiator roostertje voor vijf tientjes het met gemak tegen zou moeten kunnen houden. Het is natuurlijk ook meer een dingetje voor "peace-of-mind".
 
De Tutoro moet je bij warm/koud weer wel steeds de driprate aanpassen. (ik heb 'm zelf ook)
Dit omdat de olie vloeibaarder/minder vloeibaar is afhankelijk van de temperatuur.
Rear-wheel hugger is zeker aan te raden, sinds ik de mijne heb is de achterbrug schoner en zit er geen zand meer om de achter-shock gekoekt.
Hoger scherm is wellicht niet beter, meer turbulentie lawaai op je oren mogelijk.
Zadel, na * uur, wellicht toch verstandig om even van de motor af te stappen en een pauze ergens te nemen.
(uit ervaring, na 5 uur aan een stuk op de motor met alleen een korte pauze om te tanken, was ik redelijk het gevoel in mijn benen kwijt waardoor ik een keer mis-stapte / omviel na een stop-streep-kruispunt.)
Yes, zoiets vernam ik ook, heeft ook te maken met welke viscociteit olie je gebruikt. Gebruik je de Tutoro of Scottoiler olie? Of generieke mineraalolie?
Welke hugger heb jij? Ik vind die van Givi (MG1109) wel netjes staan: MY MOTORCYCLE - HONDA NC700X-12--13--NC750X--NC750X-DCT-14--15 - MG1109 - Givi
Uiteraard helpt regelmatig stoppen wel met het zadel, maar toch vind ik het wel een harde zit?
 
Vind je dit een fijn schermpje?, erg afhankelijk van je lengte natuurlijk. Maar als je net ongelukkig iets erboven zit dan wil de gecreerde turbulentie precies op je helm terecht komen waardoor je er alleen maar meer last van hebt. Je kunt bij Givi/Puig hier wel een extra ruitje voor kopen voor erboven weet ik?
Ja, ik ben maar 1,77 en voldoet prima. Op de snelweg rijd ik met oordoppen op en dan heb ik persoonlijk geen last. Standaard scherm te veel druk met 130.
 
De Tutoro moet je bij warm/koud weer wel steeds de driprate aanpassen. (ik heb 'm zelf ook)
Dit omdat de olie vloeibaarder/minder vloeibaar is afhankelijk van de temperatuur.
Rear-wheel hugger is zeker aan te raden, sinds ik de mijne heb is de achterbrug schoner en zit er geen zand meer om de achter-shock gekoekt.
Hoger scherm is wellicht niet beter, meer turbulentie lawaai op je oren mogelijk.
Zadel, na * uur, wellicht toch verstandig om even van de motor af te stappen en een pauze ergens te nemen.
(uit ervaring, na 5 uur aan een stuk op de motor met alleen een korte pauze om te tanken, was ik redelijk het gevoel in mijn benen kwijt waardoor ik een keer mis-stapte / omviel na een stop-streep-kruispunt.)
Rearhugger is dus een goed idee, maar het zadel denk dat ieder zadel na 5 uur onafgebroken rijden pijn aan het achterste doet 🤣😂🤣
 
Yes, zoiets vernam ik ook, heeft ook te maken met welke viscociteit olie je gebruikt. Gebruik je de Tutoro of Scottoiler olie? Of generieke mineraalolie?
Welke hugger heb jij? Ik vind die van Givi (MG1109) wel netjes staan: MY MOTORCYCLE - HONDA NC700X-12--13--NC750X--NC750X-DCT-14--15 - MG1109 - Givi
Uiteraard helpt regelmatig stoppen wel met het zadel, maar toch vind ik het wel een harde zit?

Origineel de Tutoro gebruikt, maar die is dus erg temperatuur gevoelig. Alle vloeistoffen zijn dit opzich wel....
Heb uiteindelijk een eigen mengseltje gemaakt die ik met 1/2e slag meer/minder onder controle heb in zomer/winter.
(met de originele Tutoro olie moest ik meer draaien)

Wat betreft hugger:

Harde zit, tsja ik vind het wel mee vallen, dit is uiteindelijk meer persoonlijk...
zo ken ik zat mensen die goed op een houten stoel kunnen zitten voor lange duur... dat lukt mij dan weer niet.
 
Ik heb mijn zit wat zachtere schuim in gedaan. Merkbaar verschil en de achterzit is zachtere schuim in gekomen en richting voorzijde 3 cm hoger. Dit voorkomt grotendeels het naar voor schuiven van mn medepassagier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan