Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Heb je de verkeerde besteld, er zit een aantal schakels verschil tussen de wel en de niet DCT (even als de 700 en de 750) dit komt door andere tandwiel verhouding.

-edit:
16 of 17 tands voor en zo uit mijn hoofd: 38 of 41 of 43 tand achter...
heb een extra setje andere verhouding tandwielen liggen van de periode dat ik een beetje experimenteerde om te zien of ik de top van ~160Km/u wat kon verhogen voor als ik eens wilde doorgassen op de Duitse autobahn...


word ie dan niet lui en tam ??
 
word ie dan niet lui en tam ??
Valt mee! Heb 17 en 43 gedaan. Enige is dat 60km pu in zn 6 niet meer kan maar dat dat vanaf 75km pu pas lekker loopt. Daarentegen loopt ie in zn 5 natuurlijk rustiger bij die snelheden. Idem op de snelweg!
Verbruik is nog steeds rond de 1 op 30 dus top.

Ik ben er dus wel positief over.
 
Laatst bewerkt:
Iemand van hier? Hoe bevallen deze stuurmoffen en hoe makkelijk/moeilijk gingen ze erop?
 

Bijlagen

  • 20191127_131020.jpg
    20191127_131020.jpg
    326,1 KB · Weergaven: 34
Die heeft n schuiver gemaakt zo te zien

Tik achterop gehad lijkt me eerder... bij mijn schuiver was m'n achterbord nog heel...
Bij de auto die achterop klapte niet :)...
Bij m'n "vliegles" over een midden-berm toen ik verblind was waren alleen de velgen (en banden) aan gort.


word ie dan niet lui en tam ??
Valt mee! Heb 17 en 43 gedaan. Enige is dat 60km pu in zn 6 niet meer kan maar dat dat vanaf 75km pu pas lekker loopt. Daarentegen loopt ie in zn 5 natuurlijk rustiger bij die snelheden. Idem op de snelweg!
Verbruik is nog steeds rond de 1 op 30 dus top.

Ik ben er dus wel positief over.

De standaard voor een gewone hand-geschakelde NC750X (vanaf 2016) is 17 - 43.
Voor een 2016 DCT model is 17 - 39, DCT ketting is ook 2 schakels korter (112) dan voor de gewone (114 schakels) .
 
Laatst bewerkt:
Hoi, onder jouw berichten stat Honda XL125 twin '78.... Zover ik weet heeft Honda nooit een 125cc tweecylinder gemaakt, hoor graag!
Jazeker wel. De XL125v, een kleine Varadero. Maar ik ken ook geen Twin uit de 70-80's à 125cc. Ben ook wel benieuwd..
 
Hoi, onder jouw berichten stat Honda XL125 twin '78.... Zover ik weet heeft Honda nooit een 125cc tweecylinder gemaakt, hoor graag!

Hoi, dat is je goed opgevallen!
Honda heeft wel degelijk 125cc tweecilinders gemaakt. Naar mijn weten begon dat ‘66 met de CB125K1 en de CD125. Daarna is er nog een hele reeks CB125 twins geweest, waarbij de T2 volgens mij de laatste was.
Daarnaast hebben ze bij Honda nog wat gedaan met de kleine twins onder de CM125 en de eerder genoemde V-twin onder de Varadero.

Maar de oude (non-Varadero) XL is door Honda nooit uitgebracht met een twin blokje. Mijn ‘78 XL heb ik zelf ooit voorzien van een ‘78 CB125T2 blok, aangezien ik de XL destijds met een kapot blok (ingelopen nokkenas) heb gekocht.
Inmiddels heeft het CB125T2 blok onder m’n XL ruimte gemaakt voor een 1-pitter ‘15 CBF125 blok.
 
Even een vraagje aan iedereen met een handgeschakelde NC.
Wat is de koppelings-speling die jullie hanteren?

Heb het idee dat sinds de (een na) laatste keer dat mijn motor bij de garage (ivm ongeval) is geweest zij daar de speling anders hebben gezet....
Zoals de situatie nu is: is dat ik de koppeling ~3 mm in kan knijpen en dan zie ik het hendeltjebij de koppelingsdeksel wel bewegen....
Maar pas na die ~3mm lijkt het alsof het armpje "pas ergens tegenaan duwt"

Gezien bij het vorige ongeluk alleen de velgen kapot waren hebben zij die verwisselt maar de garage vermelde wel dat de koppeling er bijna door was...
Deze heb ik laatst vervangen en die waren idd best wel verbrand.... Ergens heb ik het vermoeden dat de koppeling-speling nu nog steeds niet goed staat..
 
Even een vraagje aan iedereen met een handgeschakelde NC.
Wat is de koppelings-speling die jullie hanteren?

Heb het idee dat sinds de (een na) laatste keer dat mijn motor bij de garage (ivm ongeval) is geweest zij daar de speling anders hebben gezet....
Zoals de situatie nu is: is dat ik de koppeling ~3 mm in kan knijpen en dan zie ik het hendeltjebij de koppelingsdeksel wel bewegen....
Maar pas na die ~3mm lijkt het alsof het armpje "pas ergens tegenaan duwt"

Gezien bij het vorige ongeluk alleen de velgen kapot waren hebben zij die verwisselt maar de garage vermelde wel dat de koppeling er bijna door was...
Deze heb ik laatst vervangen en die waren idd best wel verbrand.... Ergens heb ik het vermoeden dat de koppeling-speling nu nog steeds niet goed staat..

Heb er eigenlijk nooit op gelet.. bij mijn koppelingshendel zit 2-3mm speling voordat hij echt aan de kabel gaat trekken..
Dat het koppelingshendeltje bij de koppelingsdeksel beweegt is normaal.. daar zit ook wat speling op.. als ik heel licht m'n koppelingshendel intrek in die eerder genoemde speling van 2-3mm dan beweegt dat armpje ook in zijn speling.

Als er gewoon speling op beide zit.. dan moet het goed zijn toch? Wat gebeurt er als je de motor in z'n 1 zet.. wil hij dan naar voren kruipen uit zichzelf? (als je er niet op zit?).. dan denk ik dat de koppeling blijft trekken en dat is slecht.
 
Heb er eigenlijk nooit op gelet.. bij mijn koppelingshendel zit 2-3mm speling voordat hij echt aan de kabel gaat trekken..
Dat het koppelingshendeltje bij de koppelingsdeksel beweegt is normaal.. daar zit ook wat speling op.. als ik heel licht m'n koppelingshendel intrek in die eerder genoemde speling van 2-3mm dan beweegt dat armpje ook in zijn speling.

Als er gewoon speling op beide zit.. dan moet het goed zijn toch? Wat gebeurt er als je de motor in z'n 1 zet.. wil hij dan naar voren kruipen uit zichzelf? (als je er niet op zit?).. dan denk ik dat de koppeling blijft trekken en dat is slecht.

Koppelings set vervangen laatst en een kort ritje gemaakt maar er toen niet echt op gelet... Leek ok, maar heb wel voorzichtig gereden, want nieuwe set.
Daarna heb ik nog eens een ritje gemaakt maar toen er ook niet echt op gelet.
Sindsdien heb ik ook geen motor gereden (geen tijd/energie (gezondheids klachten nog steeds, niet aan ongeluk gerelateerd))

Dit was iets waar ik zo hier op het werk spontaan ineens aan denk, dus kan het ook zelf nog niet controleren tot ik vanavond thuis ben.
 
Zolang niet alles super strak staat is het prima.. het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon pech had met je koppelingsplaten set.
Misschien een setje slechte platen, of fout gemonteerd fabriek af?

De ketting van mijn NC was zo ook versleten bij 9000km.. (al 3x gesteld) en ik smeer zeer regelmatig..
Originele accu was ook al kapot na 1,5 jaar..

De Honda NC is een prima motor.. alleen er zitten wel wat "budget" dingen op..

Ze zouden vanuit Honda eingelijk een premium pakket moeten aanbieden..

In het geval van de NC:
- Aluminium stuur, verstelbaar
- Hogere ruit, verstelbaar
- Aluminium achterbrug
- Dubbele schijfremmen (net als op de a-twin)
- Betere verstelbare vering
- Een betere ketting (DID)
 
Gister even gespeeld met het "aangrijpmoment"....

Motor op de middenbok, in z'n 1, en koppeling vol in...
voetje zacht tegen de achter band & langzaam koppeling op laten komen
voelen wanneer de koppeling grijpt en de band begint met draaien ondanks je voetje.

Was ongeveer halverwege / ietsjes er voor.... dus dat staat prima....
Wel gemerkt dat er inderdaad lichte variatie is als je je stuur maximaal links/rechts hebt...
 
Volgens mij moet de koppelingshendel aan het uiteinde altijd ca 5 tot 10mm vrije slag hebben voordat-ie aangrijpt. 2-3mm lijkt mij erg (te) weinig. (Ik heb een xrv750 en een cb500).
 
Volgens mij moet de koppelingshendel aan het uiteinde altijd ca 5 tot 10mm vrije slag hebben voordat-ie aangrijpt. 2-3mm lijkt mij erg (te) weinig. (Ik heb een xrv750 en een cb500).

Defineer aangrijpt...
- Voordat je bij de koppelingsdeksel het hefboompje mee ziet bewegen?
- Voordat je voelt dat het hefboompje "ergens tegenaan begint te drukken"?

--Edit: En vanaf waar gemeten? welk uiteinde? er zit aan een voorwerp meerdere uiteinden.
Vanaf vrije kant hendel? of vanaf de kant waar de kabel in zit?
(ik heb met mijn ~2 a 3 mm over de kant van de kabel, dus daar gaat ie ~2 a 3 mm "open")

Ik heb nu het idee dat ik vanuit het "tractie" moment (zoals beschreven hier boven) ik de beste resultaat heb....
Koppeling vol in, en weerstand tegen de band, koppeling op laten komen en ongeveer bij halverwege vrij laten koppeling dat de band de weerstand overwint.
 
Ik bedoel aan het uiteinde van de hendel aan het stuur. Dus uiterst links aan de absolute buitenkant van de hendel. Daar waar het alu vaak een 'bol stuk' heeft.

(Dus niet aan de kabelkant van de hendel)
 
Jullie ook last ervan dat de originele sleutel begint te buigen door het open van het zadel en de opbergruimte? Heb nu een extra sleutel laten maken zonder chip waarmee ik deze open..
Sleutel vervangen met chip kost ca 80euro!

Mocht je last krijgen met de sleutel in het contact doen en 'aan' zetten, kijk even of de sleutel een beetje tordeert. Een pietsje is al genoeg om dit te veroorzaken.
 
Jep, daar heb ik ook af en toe last van..
Ook heb ik nog geen NC700 gezien waarbij de sleutel niet licht getordeerd is, ik vraag me af hoe het met de 750's zit.
Het komt overigens niet alleen door het slot van de bergruimtes, maar ook doordat de cilinder van het contactslot uit twee delen bestaat die los van elkaar kunnen roteren.
Wanneer de sleutel in het contact moeizaam draait raad ik je aan om niet teveel kracht te zetten, maar er met beleid wat aan te friemelen.

Ik heb een keer een ex-lesmotor (NC700S '12, 38.000km) gehad waarbij de sleutel (halverwege de kam) in het contactslot was afgebroken. Daarbij heb ik twee volle dagen en het nodige geduld nodig gehad om dat stukje sleutel er weer uit te krijgen.. In vergelijking met dat is het vervangen van een sleutel peanuts.
 
Terug
Bovenaan Onderaan