Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Beste mensen, vriend van mij heeft sinds een paar maanden rijbewijs en daarna een NC750X gekocht uit 2014.
Erg tevreden mee, maar vandaag was ie vergeten dat ie z'n schijfremslot rechts i.p.v. links had gedaan..
Oftewel.. heeft/weet er iemand een wit voorspatbord liggen voor een 750X uit 2014? ;)
 

Bijlagen

  • IMG-20200111-WA0000.jpg
    IMG-20200111-WA0000.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 23
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.

(Edit: voordat je zeg, Okami Xci, je fuelly geeft andere waarden aan, ja dat klopt,
dat is op een ander (korter) woon-werk traject waarbij ik aanzienlijk onzuiniger rij,
en met andere (wind vangende) zwaar beladen koffers)
maar als je naar de algemene statistieken gaat zie je dat 1 op 28 gemakkelijk te doen is:
Honda NC750X MPG - Actual MPG from 155 Honda NC750X owners
Ik zal in 2020 maar weer eens wat statistieken bij gaan houden)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)

36.000 * 0.19 = ~€6840

1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020

6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.

In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011

Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb

€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141

dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)

Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)

------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)
 
Beste mensen, vriend van mij heeft sinds een paar maanden rijbewijs en daarna een NC750X gekocht uit 2014.
Erg tevreden mee, maar vandaag was ie vergeten dat ie z'n schijfremslot rechts i.p.v. links had gedaan..
Oftewel.. heeft/weet er iemand een wit voorspatbord liggen voor een 750X uit 2014? ;)
 
Mijn eerste ergernis: de radiator en achterveer zitten na 250 km (over asfalt) onder de drek.
Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur en ga is z.s.m. oplossen.
Verder ben ik gisteren voor mijn plezier opgestapt (dat was lang geleden), het moet niet gekker worden!
 
Thanks Ruco!
Ik denk dat ik voor en achter een spatlap ga monteren (achter zit op de juiste plek een plastic lip waaraan ik een spatlap kan bevestigen).
Ben handig genoeg om dat voor weinig geld zelf mooi op te lossen.
 
Beste mensen, vriend van mij heeft sinds een paar maanden rijbewijs en daarna een NC750X gekocht uit 2014.
Erg tevreden mee, maar vandaag was ie vergeten dat ie z'n schijfremslot rechts i.p.v. links had gedaan..
Oftewel.. heeft/weet er iemand een wit voorspatbord liggen voor een 750X uit 2014? ;)
Je kunt deze spatborden ook prima repareren met een ABS mengsel , gemaakt van ABS snippers en MEK als oplosser. Dit vormt een soort lijm waarmee je deze ABS spatborden als nieuw kunt repareren. Al meerdere keren toegepast op mijn '94 GL1500

Wat me er aan doet denken dat ik mijn eigen spatbord ook nog moet repareren.....
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het remlicht van de NC750 een beetje karig en wil dat deze wat meer opvalt. Ik ben dus even kort op onderzoek uit gegaan of ik dit zelf mocht aanpassen.

in het wetboek kwam ik het volgende tegen:

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
l. één of twee extra remlichten;

Hierdoor ben ik even gaan knutselen met wat waterdichte 12-volt led strips. Het resultaat is als volgt:
1579382077315.png
1579382077315.png
 
Laatst bewerkt:
iemand interesse in valdoppen van puig
 

Bijlagen

  • IMG_20200119_151809.jpg
    IMG_20200119_151809.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20200119_151816.jpg
    IMG_20200119_151816.jpg
    57 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20200119_151821.jpg
    IMG_20200119_151821.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20200119_151832.jpg
    IMG_20200119_151832.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 10
Zo, mijn frunk modificatie werkt. Knopje mooi weg gewerkt en als motor op stuurslot staat is het knopje ook nog eens "verstopt"
1e keer na het aanzetten van contact had ik wel m'n hand op het knopje maar niet goed ingedrukt.

Heel gaaf! Toevallig een how to gemaakt ergens :?:t
 
Wie sleutelt wel eens aan de voorspanning van de achterveer?
In mijn gereedschap setje zit zo'n speciale grijper met los handvat, die ik gebruik.
Maar de getande ring waar die in grijpt krijg ik niet in beweging, sterker nog hij schiet er steeds af als ik veel kracht zet.
Wat doe ik verkeerd?
 
Wie sleutelt wel eens aan de voorspanning van de achterveer?
In mijn gereedschap setje zit zo'n speciale grijper met los handvat, die ik gebruik.
Maar de getande ring waar die in grijpt krijg ik niet in beweging, sterker nog hij schiet er steeds af als ik veel kracht zet.
Wat doe ik verkeerd?

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar toen ik de voorspanning van de veer (NC700X) heb versteld van minimale voorspanning (vorige eigenaar) naar maximale voorspanning (vol beladen 118L kofferset), heb ik de veer er onderuit gehaald. Dit was zo gepiept en zo kon ik de stelschroeven gemakkelijk volledig ronddraaien, zonder in het nauw te zitten werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan