Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Zit een beetje te spelen met het idee van een regelbare decat pipe..

Ik had een tijd een decat pipe gemonteerd.. erg mooi geluid, maar niet altijd "Gewenst" zoals op langere stukken snelweg/elke dag woonwerk verkeer of 7 uur 's ochtends als de halve buurt nog slaapt. Hoe mooi zou dan een "Regelbaar" systeem zijn dat je naar gelang in kan stellen?

Zit naar de mogelijkheden te kijken om een decat pijp te kopen, en hier een klep in te laten lassen.. deze kan je dan open/dicht zetten om het uitlaatgeluid harder/zachter te maken. Dr. Jekkil & Mr. Hyde heeft dit soort systemen ook al.. maar hier hangen absurd hoge prijskaartjes aan, je kan dan met een knopje de uitlaat op standen "Zacht / Harder / Hard" zetten..

Dus zoals onderstaand ( elektronisch )

sk-import-cut-out-kit-exhaust-controle-valve-electrisch-verstelbaar-57560-2-5-b2b.jpg


Of met de hand bediend

51vM%2Bo1z%2BNL.jpg


Het idee:

8add5958cb6753824f7c4bc7184d6fa5.png


Wat denken jullie hiervan?, en heeft er iemand ervaring met het knutselen van een soortgelijk systeem?
 
Het merendeel van de medemensen (inclusief ondergetekende) ergert zich mateloos aan motoren die nog meer kabaal maken dan ze onaangepast al doen. Dat is precies de reden dat we op bepaalde leuke plekken niet meer welkom zijn. Denk daar eerst even aan voordat je gaat knutselen...
 
Het merendeel van de medemensen (inclusief ondergetekende) ergert zich mateloos aan motoren die nog meer kabaal maken dan ze onaangepast al doen. Dat is precies de reden dat we op bepaalde leuke plekken niet meer welkom zijn. Denk daar eerst even aan voordat je gaat knutselen...

ben het eens, een NC klinkt best aardig, met een Akra of andere pijp is het echt wel af als je iets meer wil, maar een kleppen systeem met een cut out word niet echt gewaardeerd door de buitenwacht en zal resulteren in nog meer afsluitingen.
we moeten de wegen delen met elkaar en dat betekend ook dat je soms niet alles kan doen waar je zin in heb.
 
Het is ook niet het cut-out systeem, want dat is gewoon straight pijp en een tractorgeluid :'), heb een tijd rondgereden met een decat.. was prima geluid en niet aso-hard.. maar met alleen slip-on zit de NC nog steeds onder de toegestane aantal db's. Zoek alleen een manier om dat geluid van de decat aan/uit te zetten en te kunnen schakelen hiertussen, db killer wil ik ook erin laten ten alle tijden.

Heb ooit een meting gedaan van de NC zonder catalysator, met aftermarket uitlaat, met DB killer erin. Hij gaf toen +-86db aan.

Ter vergelijking: Een R1200GS mag 93db produceren, een R1 99db.. Dan maakt de NC in vergelijking zelfs met Decat/Andere uitlaat nog steeds een koffiemolen geluid.
 
Laatst bewerkt:
Zit een beetje te spelen met het idee van een regelbare decat pipe..

Ik had een tijd een decat pipe gemonteerd.. erg mooi geluid, maar niet altijd "Gewenst" zoals op langere stukken snelweg/elke dag woonwerk verkeer of 7 uur 's ochtends als de halve buurt nog slaapt. Hoe mooi zou dan een "Regelbaar" systeem zijn dat je naar gelang in kan stellen?

Zit naar de mogelijkheden te kijken om een decat pijp te kopen, en hier een klep in te laten lassen.. deze kan je dan open/dicht zetten om het uitlaatgeluid harder/zachter te maken. Dr. Jekkil & Mr. Hyde heeft dit soort systemen ook al.. maar hier hangen absurd hoge prijskaartjes aan, je kan dan met een knopje de uitlaat op standen "Zacht / Harder / Hard" zetten..

Dus zoals onderstaand ( elektronisch )

sk-import-cut-out-kit-exhaust-controle-valve-electrisch-verstelbaar-57560-2-5-b2b.jpg


Of met de hand bediend

51vM%2Bo1z%2BNL.jpg


Het idee:

8add5958cb6753824f7c4bc7184d6fa5.png


Wat denken jullie hiervan?, en heeft er iemand ervaring met het knutselen van een soortgelijk systeem?

De bovenstaande (in 1 3/4") heb ik klaar liggen voor een bypass rond de einddemper in m'n auto. De servo en flens is een stuk groter dan ik verwachtte en op een NC zou je daar (met de versie ik heb) niet mee weg komen. Ik vermoed dat ze de buitenmaat van de flens hetzelfde hebben gehouden als van de 3" versie, dus het is vrij lomp uitgevoerd.

Die hand bediende versie ziet er een stuk gelikter uit.
Een aantal motoren is standaard voorzien van zo'n vlinderklep, waaronder een Hypermotard 821. Dus wellicht zou je daar zo'n klep vandaan kunnen halen.

Zonder demper (dus cut-out) vind ik een NC nergens naar klinken, maar een optionele decat met originele demper zou naar mijn inziens prima kunnen.
Hoe heb je het precies in gedachte? Wil je een bypass met klep langs de cat maken of de cat vervangen door een vlinderklep met een kleine doorlaat?
Voor dat eerste heb je weinig ruimte en de tweede optie lijkt mij een vrij grote invloed hebben op de gas dynamics van je uitlaat.
 
Trouwens wie weet waar de korte staalkabel met omhulsel voor is die in de gereedschapset zit 🤔

Dat is om je helm aan op te hangen aan een haakje onder het passagierszadel.
De staalkabel lus je door je helm en door één van de twee ogen van de kabel. Het andere oog van de kabel kun je vervolgens aan het haakje hangen.

Het onderstaande is op een andere motor, maar het idee is hetzelfde;
CF019023-B1BC-48C0-8820-4FED2C5F36E8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat is om je helm aan op te hangen aan een haakje onder het passagierszadel.
De staalkabel lus je door je helm en door één van de twee ogen van de kabel. Het andere oog van de kabel kun je vervolgens aan het haakje hangen.

handig als je helm te groot is voor het bagage vak of als het vol is.
 
Dat is om je helm aan op te hangen aan een haakje onder het passagierszadel.
De staalkabel lus je door je helm en door één van de twee ogen van de kabel. Het andere oog van de kabel kun je vervolgens aan het haakje hangen.
Ok, :t
Ik heb het geprobeerd, en het zou passen, maar ik kieper het kabeltje wel ergens in de schuur neer.
Ik ben allergies voor krassen 😳
Wellicht dat ze in Azië en omstreken niet zo nauw kijken naar beschadigingen als hier😊, uhhh als ik.:$
 
Ok, :t
Ik heb het geprobeerd, en het zou passen, maar ik kieper het kabeltje wel ergens in de schuur neer.
Ik ben allergies voor krassen 😳
Wellicht dat ze in Azië en omstreken niet zo nauw kijken naar beschadigingen als hier😊, uhhh als ik.:$
Nooit je helm alleen buiten laten al eens gezien dat deze werd vol gepiest🤮en een gevuld met een milkshake😭🤯
 
Ja idd.. de NC blijft nog even. Heb nagemeten, en krijg de Twin dus gewoon niet in de garage :N

wat was je twijfel om de NC weg te doen, ook je lengte?
Ik ben 1,90m en ga een dezer dagen eens kijken naar een nc700x, benieuwd of dat wat zal passen...
 
De 700 is lager dan de 750
Ja klopt, daar zit als ik het goed heb 5mm verschil op. Wat makkelijk te verhelpen valt door het zadel vooraan wat hoger te plaatsen...
Ander voetsteuntjes of de originele wat lager zetten kan ook helpen denk ik?
 
Beide hebben 2 strippen onder het blok. Door die in te korten wordt hij hoger. Door langere te zetten wordt hij lager.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
De 700 is lager dan de 750

Onwaar, beide hebben een zithoogte van 830mm/32.7inch.
Een eventueel merkbaar verschil van beide modellen zal hem zitten in de afstelling van de veer voorspanningen.

wat was je twijfel om de NC weg te doen, ook je lengte?
Ik ben 1,90m en ga een dezer dagen eens kijken naar een nc700x, benieuwd of dat wat zal passen...

Ik ben 1,88 en na het zadel aan de voorkant 22mm opgehoogd te hebben (seat slope mod) vind ik zowel de zithoogte als het zitvlak van de NC700X erg comfortabel.
Het lager zetten van de originele voetsteunen is (zonder aftermarket onderdelen) niet mogelijk, lagere voetsteunen aanschaffen zou natuurlijk wel kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Onwaar, beide hebben een zithoogte van 830mm/32.7inch.
Een eventueel merkbaar verschil van beide modellen zal hem zitten in de afstelling van de veer voorspanningen.



Ik ben 1,88 en na het zadel aan de voorkant 22mm opgehoogd te hebben (seat slope mod) vind ik zowel de zithoogte als het zitvlak van de NC700X erg comfortabel.
Het lager zetten van de originele voetsteunen is (zonder aftermarket onderdelen) niet mogelijk, lagere voetsteunen aanschaffen zou natuurlijk wel kunnen.

bedankt voor de info! 22mm is al heel wat, kan je mij met een foto laten zien hoe je dat hebt gedaan?

voetsteunen lager zetten zou inderdaad wel wat onderdelen/knutselwerk nodig hebben.
 
bedankt voor de info! 22mm is al heel wat, kan je mij met een foto laten zien hoe je dat hebt gedaan?

voetsteunen lager zetten zou inderdaad wel wat onderdelen/knutselwerk nodig hebben.

Dat kan ik volgend weekend wel doen, tot die tijd zit ik in het buitenland.
Maar het komt neer op het volgende;

En daarbij is het natuurlijk volledig aan jezelf hoe net je het wilt maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Zoals ik mss al ergens geschreven heb, wil ik het stuur van de 750 S DCT enkele cm naar boven en achteren halen.
Ik heb tot nog toe alleen aan verhogers ( barback risers) gedacht. 🤔

Maar een andere optie zou mss een stuur van een X kunnen zijn, wat volgens mij hoger is.☺
Dit als dat de afstand van de buis in de klem tot waar het deel met de grips begint hoger/langer is.
Het stuur van de X is iig wel breder, wat geen probleem hoeft te zijn als het horizontale deel met de grips langer is dan bij de S.
Andere bijkomstigheid is wel dat de "bevestiging" van de stuurgewichten "los" in het stuur moeten zitten, zodat ze kunnen worden opgeschoven bij inkorten.

Dus als iemand zich geroepen voelt om een keer op te meten, evt, met foto? Laatste om ook een goed vergelijk te hebben bij opmeten.😊
 
Voordat je het stuur wisselt voor dat van een X, zou ik even het volgende overwegen.
Het stuur van de X is ca 83 cm breed, incl. gewichten. De spiegels maken hem ca 95 cm breed, wat onpraktisch en ook onnodig is (het zicht is meer dan goed).
Je kunt ze iets naar binnen schuiven, maar na 1 a 1,5 cm kom je dan de stuurbocht al tegen. Eindresultaat: 92,5 cm breed.
Dat is nog steeds een uitdaging bij filefilteren. Het stuur van de X zorgt dat je spiegels precies op de hoogte zitten van de spiegels van aannemersbusjes, waarvan sommige je toch al geen ruimte gunnen.
 
Voordat je het stuur wisselt voor dat van een X, zou ik even het volgende overwegen.
Het stuur van de X is ca 83 cm breed, incl. gewichten. De spiegels maken hem ca 95 cm breed, wat onpraktisch en ook onnodig is (het zicht is meer dan goed).
Je kunt ze iets naar binnen schuiven, maar na 1 a 1,5 cm kom je dan de stuurbocht al tegen. Eindresultaat: 92,5 cm breed.
Dat is nog steeds een uitdaging bij filefilteren. Het stuur van de X zorgt dat je spiegels precies op de hoogte zitten van de spiegels van aannemersbusjes, waarvan sommige je toch al geen ruimte gunnen.
Mijn idee was dan ook om het stuur in te korten, vandaar de vraag of de draadbussen waar de stuurgewichten mee vast getrokken zitten, los zitten of geklemd/gelast.
En daarom dus ook de vraag voor wat betreft de lengte van het horizontale stuk in de klemmen en van de grepen.
Als het stuur breder én hoger wordt, zijn de kabels en leidingen zonder meer te kort 🤔
 
Dat kan dus met maximaal 1 a 1,5 cm aan beide zijden, anders gaan de spiegels en knoppen niet meer passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan