Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3


The rumoured capacity hike to between 800cc and 850cc makes sense, as it will follow the pattern many other firms have followed while upgrading engines to meet Euro 5 emissions limits without losing performance, but the new Honda patents suggest that there’s much more to the forthcoming updates than a simple big-bore job. Instead there’s a completely new engine in the works.

Een NC800 of NC850 dus, ik ben heel benieuwd.
 
Geen NC 850, maar een Africa Twin 850, wordt her en der gezegd...
En als dat blok dan ook naar de NC kan, heeft Honda weer een mooie besparing te pakken.
Als er 1 blok al dicht bij Euro 5 zit is het de NC 750 wel, toch?
 
vandaag een andere “pijp” erop gezet.
Heerlijke roffel nu. Maar het valt me op dat hij zelfs zonder db killer nog erg stil is.
In D stand hoor je hem ietsje zwaarder, maar heel bescheiden. Op hogere toeren in m of s3 hoor je hem wel wat meer.
Maar het past voor mij precies! Ik heb echt geen behoefte aan kabaal, en ik wil het nog aangenaam houden voor de buren...
Gekocht op een 2e hands site. Is eigenlijk voor een NC700X maar past zonder probleem.
De homologatie is ook voor 700/750


D6F671DB-9C66-4315-A839-4815846F949E.jpeg
 
De NC klinkt en loopt het beste met alleen een slip-on

Als je ook de katalysator weghaalt dan;
- Motor klinkt ineens 2/3x zo hard, katalysator dempt verreweg het meeste geluid, is ook niet meer fijn rijden zoveel herrie.
- De motor gaat slechter lopen, start minder lekker op en idle is wat matig.
- Je hebt minder koppel onderin (waar het blok van de NC eigenlijk voor gemaakt is).

Heb een maand of 2-3 zonder katalysator rondgereden, toen de standaard bocht weer gemonteerd. Bovenstaande slecht lopen/koppel probleem zal wel op te lossen zijn door het tunen van de motor.. maar zoveel geld in een NC pompen vind ik weer overdreven. Heb nu alleen een Shark DSX-7 slip-on gemonteerd en ben tevreden.
 
ik vind het geluid mooi zo! Echt geen behoefte aan meer kabaal.
Een echte herrie pijp is niet meer van deze tijd, mijn mening. En word je ook helemaal tureluurs van op kangere stukken snelweg.
Bovendien is dit ook legaal, met de db killer dan wel.
Ik ben regelmatig in de eiffel, en daar wordt wel eens gecontroleerd. Dus perfecte oplossing!
 
De NC klinkt en loopt het beste met alleen een slip-on

Als je ook de katalysator weghaalt dan;
- Motor klinkt ineens 2/3x zo hard, katalysator dempt verreweg het meeste geluid, is ook niet meer fijn rijden zoveel herrie.
- De motor gaat slechter lopen, start minder lekker op en idle is wat matig.
- Je hebt minder koppel onderin (waar het blok van de NC eigenlijk voor gemaakt is).

Heb een maand of 2-3 zonder katalysator rondgereden, toen de standaard bocht weer gemonteerd. Bovenstaande slecht lopen/koppel probleem zal wel op te lossen zijn door het tunen van de motor.. maar zoveel geld in een NC pompen vind ik weer overdreven. Heb nu alleen een Shark DSX-7 slip-on gemonteerd en ben tevreden.

Hi Chris
dat ben ik niet met je eens, geluid 2 a 3x zo hard?, ja in combi met een open demper, ik rij de-cat en originele demper en het geluid is IETS dieper.
motor loopt er juist smoother van, veel minder stampen als je laag in toeren rijd en minder koppel merk ik ook niet omdat de demper meer tegendruk geeft als een katalysator.
maar ja ieder zijn ding
 
Hi Chris
dat ben ik niet met je eens, geluid 2 a 3x zo hard?, ja in combi met een open demper, ik rij de-cat en originele demper en het geluid is IETS dieper.
motor loopt er juist smoother van, veel minder stampen als je laag in toeren rijd en minder koppel merk ik ook niet omdat de demper meer tegendruk geeft als een katalysator.
maar ja ieder zijn ding

Ik heb de de-cat gebruikt in combinatie met een DSX-7 met de DB killer erin, hierbij is het geluid niet meer iets dieper maar ronduit hard.
De combinatie van standaard uitlaat met de-cat, daar heb ik geen ervaring mee.
 
Hallo allen! Sinds kort bezitter van een NC700X. Nu wil ik er graag navigatie op bouwen en heb al veel gezocht in diverse handleidingen en dit forum over hoe je de voeding aan moet sluiten. Er zit een optie/accessorie connector aan de linkerkant achter de kappen, deze wil ik graag gebruiken omdat er een geschakelde 12V op zit. Het relais en de zekering hiervoor heb ik nog niet, maar had al gezien dat die in het zekeringkastje kunnen. Bij het navigatiesysteem zit een kabel met twee aders, die ik op de connector wil aansluiten. Het mooiste is dat ik dat met een stekker dan doen die op die connector past. Ik kan alleen nergens vinden wat voor connector het is, het lijkt op Molex maar weet het niet zeker. Honda heeft ook een sub kabelboom die op de optie-connector past, maar dan heb je aan de andere kant weer stekkers waardoor je weer hetzelfde probleem hebt. Weet iemand wat het type van die 6 polige connector is?
 
Hallo allen! Sinds kort bezitter van een NC700X. Nu wil ik er graag navigatie op bouwen en heb al veel gezocht in diverse handleidingen en dit forum over hoe je de voeding aan moet sluiten. Er zit een optie/accessorie connector aan de linkerkant achter de kappen, deze wil ik graag gebruiken omdat er een geschakelde 12V op zit. Het relais en de zekering hiervoor heb ik nog niet, maar had al gezien dat die in het zekeringkastje kunnen. Bij het navigatiesysteem zit een kabel met twee aders, die ik op de connector wil aansluiten. Het mooiste is dat ik dat met een stekker dan doen die op die connector past. Ik kan alleen nergens vinden wat voor connector het is, het lijkt op Molex maar weet het niet zeker. Honda heeft ook een sub kabelboom die op de optie-connector past, maar dan heb je aan de andere kant weer stekkers waardoor je weer hetzelfde probleem hebt. Weet iemand wat het type van die 6 polige connector is?

Misschien dat je hier wat kan vinden;

https://www.easternbeaver.com/Main/Bike_Specific/HondaNC750/hondanc750.html
Stukje naar beneden scrollen en dan die "6p Aux connector", dat is hem toch?
 
Halleu allen,

Ik ben bezig met mijn rijbewijs en ook met het oriënteren naar motoren. De NC staat al lang op mijn lijstje met potentiële startersmotoren. Ik hoor veel goede verhalen over deze motor, maar wat ik ook veelal hoor is dat het een karakterloze saaie motor is, waar je zeer snel op uitgekeken bent. Ik ben wel benieuwd wat jullie mening is over deze uitspraak. :)

Alvast bedankt!
 
Halleu allen,

Ik ben bezig met mijn rijbewijs en ook met het oriënteren naar motoren. De NC staat al lang op mijn lijstje met potentiële startersmotoren. Ik hoor veel goede verhalen over deze motor, maar wat ik ook veelal hoor is dat het een karakterloze saaie motor is, waar je zeer snel op uitgekeken bent. Ik ben wel benieuwd wat jullie mening is over deze uitspraak. :)

Alvast bedankt!

Het is inderdaad niet de snelste.. meest flashy en vetste sportmotor die er te krijgen is.. (al vind ik mijn NC750X uit '16 erg mooi).
De NC reeks heeft voldoende koppel en meer dan voldoende power om mee te komen in het verkeer of buitenwegen. Daarbij komt er een mooie roffel uit het 2 cilinder motorblok als je er een andere uitlaat op zet. Bijkomend voordeel is het zeer lage brandstofverbruik en de Frunk.

Ik zou zeggen.. ga testrijden.
 
Ik hoor veel goede verhalen over deze motor, maar wat ik ook veelal hoor is dat het een karakterloze saaie motor is, waar je zeer snel op uitgekeken bent. Ik ben wel benieuwd wat jullie mening is over deze uitspraak.

Beste Colcap,

ik rij NC750X met DCT. Ik heb mijn rijbewijs sinds 3 maart dit jaar. Wat is karakterloos en wat is saai? Dat is wat je zelf beleefd aan een motor, dus heel individueel.
Ik heb mijn lessen gereden op een Suzuki SV650, maar vind mijn Honda veel pretiger rijden. Geen hoge toerentallen nodig want de motor heeft voldoende koppel. Hij is vlot weg, snel genoeg om in Nederland overal te rijden en voor mij comfortabel rechtop zitten achter mijn touringruit. En die automaat vind ik heerlijk. Als ik al een keer wil doortrekken dan schakel ik met 1 druk op de knop om naar de "sportstand", waardoor het schakelmoment op een hoger toerental ligt.
Ik zou zeggen, ga proefrijden op verschillende motoren en maak dan een keuze.

succes met je keuze, volg je hart want dat klopt.
 
Je zou bijna denken dat jullie tevreden zijn met de NC. :P:P
Ik ga zeker testrijden zodra ik mijn rijbewijs heb!
Ik ben zeker niet op zoek naar een flashy sportmotor, want ik wil wel dat hij functioneel is, dat ik er mee kan fun rijden en weekendjes pakken in de toekomst.
Ben erg benieuwd wat mijn ervaring zal zijn, maar ik kijk er naar uit na deze reacties. :Y*D

Kan nog wel even duren door die Corona zooi..._O-
 
Ik vind het wel een fijne motor eigenlijk. Ik rij er zo ongeveer 22000 km per jaar op en dat zijn helaas voornamelijk snelweg km's, maar hij is makkelijk in de omgang en je kunt er goed mee gooien en smijten als je dat wilt. Heb je een écht snelheidsgevoel bij het vol gas optrekken? Nee niet echt, dat heb ik meer op mijn GL1500, maar die heeft dan weer veel meer PK's en beduidend meer koppel, maar die gaat weer niet zo plat door de bocht ( Ik heb het geprobeerd!!)
 
Je zou bijna denken dat jullie tevreden zijn met de NC. :P:P
Ik ga zeker testrijden zodra ik mijn rijbewijs heb!
Ik ben zeker niet op zoek naar een flashy sportmotor, want ik wil wel dat hij functioneel is, dat ik er mee kan fun rijden en weekendjes pakken in de toekomst.
Ben erg benieuwd wat mijn ervaring zal zijn, maar ik kijk er naar uit na deze reacties. :Y*D

Kan nog wel even duren door die Corona zooi..._O-
Ik heb menig motor gehad maar geniet dubbel op de NC! Heb een 700x en vind het een heerlijke lichte gooi en smijt fiets. Weekendjes etc kunnen ook echt prima. Je hebt echt geen GS ofzo nodig om de wereld te bereizen. :]

Het dubbele zit erin dat ik elke keer weer lach bij het tanken! Binnendoor 1 op 32 red ik prima en non-stop snelweg zit ik rond de 1 op 29. Dat maakt het geheel nog leuker!

Heb het originele kontje vervangen zodat ie iets minder saai is. Want de keuze voor dat uitstekende ding kon mij niet bekoren _O-
 
Saai is een beleving, net als spannend of sportief (behalve als je een serieuze coureur op het circuit bent).
Motorrijden is van zichzelf al een spannende manier om je te verplaatsen, dat geldt zowel voor beginners als gevorderden. Waarom kiezen voor een motor die het rijden spannend en daardoor vermoeiend en gevaarlijk maakt? Ik heb er liever een die het rijden plezierig maakt.
Het is een lekkere alleskunner, die nergens voor terug deinst (toeren, reizen, snelweg, onverhard). En daarop raak ik voorlopig niet uitgekeken...
P.s. Het is sinds 1988 mijn derde, maar verreweg fijnste motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan