Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Even inhakend op snel vs saai.. is hier iemand die ookal eens op een cb500x heeft gereden?
Ik ben wat aan het kijken naar een opvolger voor mijn transalp 600. Die heeft 50pk en dat is voldoende, een 6e versnellings is daarbij wel wenselijk voor opmde snelweg maar die hebben beide motoren. Zowel de nc750x en cb500x lijken me waardige opvolgers, maar was wel benieuwd hoe iemand die een nc750 is gewend het rijden op een cb500x ervaart.
 
Hij is veel slanker dan zo’n robuuste Transalp. Ik blijf dat mooie motoren vinden. Toch snap ik je interesse wel.

Ik heb er niet op gereden, wel op gezeten, goed bekeken en overwogen. Hij is beter afgewerkt dan de NC: verstelbaar ruitje, fraaiere swingarmen, instelbare voor- en achtervering, beter beschermde radiator. Het is van dichtbij echt een serieuze motorfiets. De prestaties en het verbruik zijn vergelijkbaar, maar ik verwacht dat je daarvoor ietsje harder moet werken. Hoewel, in het terrein zal dat eerder andersom zijn. De zithoogte en de maat van het voorwiel zijn in de laatste serie van de 500 X vergroot. Dat heeft hem echt goed gedaan.

Mijn twijfel lag tussen een 2020 500 X of een 2016-2018 750 X DCT.
 
Laatst bewerkt:
Gelijkblijvende prestaties bij een slankere motor vind ik wel fijn voor allroad gebruik. Nu rij ik het meest op asfalt, zodoende oriënteer ik me voornamelijk op de NC750x, maar minder gewicht vind ik altijd prettig. En als de CB500x ookal voldoende is voor mij qua motorvermogen dan is dat wel verleidelijk. Maar kan me voorstellen dat de NC wat "meer" motor is en minder brommer. KTM heeft nu de 390 adventure. Superlicht en niet zoveel vermogen als mijn transalp, maar de helft aan CC`s dus ik denk dat dat toch qua rijgedrag (koppel) een groot verschil is.
 
Ik heb nu een TransAlp 650 maar de NX750X staat ook hoog op mijn lijstje als opvolger. Ik heb vorig jaar de NC voor 4 dagen gehuurd voor een trip naar de Vogezen. Dik 500km per dag en geen centje pijn, niet op de snelweg, niet binnendoor op de colletjes en zelfs op zand prima motor. De 500 heeft wel ongeveer hetzelfde vermogen maar draait flink meer toeren dat moet je wel liggen. Uiteindelijk is proefrijden toch het beste, persoonlijk zou ik voor de NC750X gaan dat is toch wel een heel goed concept en fijne motor.
 
Het voordeel van de 750 vind ik zijn super-bruikbare koppel. 68 Nm lijkt weinig, maar het is er vrijwel vanaf stationair tot zo'n 5000 tpm. Ze noemen het koppelkromme, maar hier is het een 'koppelvlakke'! 110 km/u is een aangename 3250 tpm.
 
Deze week krijg ik m'n K&N filter binnen.. als het mooi weer is gaan knutselen maar!
Kortom: Kleine verbouwing qua kappen om tot die luchtfilterbehuizing te komen.. met alle accessoires die ik heb gemonteerd :P
 
De 500 heeft wel ongeveer hetzelfde vermogen maar draait flink meer toeren dat moet je wel liggen.

Mweh.. niet echt. Dat vind ik het nadeel van de transalp op de snelweg dus. 500km/dag zonder centje pijn klinkt goed. Ik ga inderdaad eens op beide proefrijden, maar wel leuk om even wat ervaringen te lezen.
 
Mweh.. niet echt. Dat vind ik het nadeel van de transalp op de snelweg dus. 500km/dag zonder centje pijn klinkt goed. Ik ga inderdaad eens op beide proefrijden, maar wel leuk om even wat ervaringen te lezen.

Ik vind juist die lage toeren veel prettiger. Oja, het zadel is wel harder als bijvoorbeeld de TransAlp. Net als de voorvering en demping.
 
Mweh.. niet echt. Dat vind ik het nadeel van de transalp op de snelweg dus. 500km/dag zonder centje pijn klinkt goed. Ik ga inderdaad eens op beide proefrijden, maar wel leuk om even wat ervaringen te lezen.
Ik ben over alles 200% tevreden maar over het zadel niet 100% tevreden na 1,5u een houten kont wat niet prettig is als je weet dat je nog 1,5u moet zitten maar het is het enigste nadeel wat ik kan vinden.
 
Dagje huren dus.. misschien beter. Maar dan wel even op basis van een eerste indruk van een proefrit. Zadel is altijd persoonlijk. Op mijn Corbin zadel zit ik lang zo lekker niet dan op het hardere originele zadel..
 
Ik heb in de aanbieding; Een Shark-DSX 7 einddemper..
Verkeert in nette staat, inclusief bevestigingsmaterialen. Iemand interesse in deze mooie demper?

1030877d0c6752de6da3b9a105288fce.jpg


Heeft een heel klein putje aan de achterkant, is niet te zien bij montage.
9c3802efefa9614f4a6ab0a0d6c1407a.jpg
 
Mooie demper, waarom gaat ie weg? En hoe zit het met het "lawaai", kan je er bijvoorbeeld zonder zorgen in duitsland mee toeren ?
 
  • conisch uitlopende, elegante einddemper van rvs
  • krachtig geluid en high-performance
  • Materiaal: rvs zilveren of matzwarte coating, met carbon-eindkap
  • de klank en het volume kunnen worden aangepast door verwijdering van de dB-killer (niet toegestaan op de Duitse openbare weg)
  • Afmeting (hoogte x breedte x lengte mantel/totaal): 125 x 95 x 360/450 mm
  • met EG-BE-goedkeuring

    Zie ook;

    https://www.louis.nl/artikel/shark-...r_bike_id=3444&filter_article_number=10011548
    Gaat weg i.v.m aanschaf van een Bos demper, wilde toch een wat dieper geluid.. die demper is wat groter/langer.
 
Ik had laatst een vreemd voorval: kort na een pauzestop lichtte ineens tijdens het rijden het motormanagement op. Geen idee waarom want alle overige waarschuwingslampjes bleven uit, bedrijfstemperatuur mooi zoals altijd, motorblok draaide probleemloos, gasreactie ook heel responsief, geen vreemde geluiden of reuk... Ben uit voorzorg maar even gestopt, contact uitgezet, visuele check rondom gedaan, niets vreemds gevonden en daarna weer de motor gestart. Het MM-lampje doofde direct na het starten, zoals het hoort. De rest van de rit heeft het niet meer opgelicht.

Ook bij ritjes daarna niet meer het oplichtende lampje gehad. Wat zou het geweest kunnen zijn?...
 
Dat is ook bij mij een keer gebeurd tijden een rit, even gestopt en opnieuw gestart daarna niet meer voor gekomen.
Kon volgens de monteur geen kwaad.
 
Ik heb dit in de 4 jaar dat ik de NC750 heb twee keer gehad. Vlak na het starten gaat het check engine lampje aan, zet ik de motor even uit en aan, dan is alles weer prima.

Ik vraag me af wat de computer als fout detecteert.
 
Daar was ik ook nieuwsgierig naar, volgens de monteur zitten er enorm veel censors in en op onze motor, welke de oorzaak is was hem ook onduidelijk.
 
Hey NC-ers. ;)

Ik heb een NC700 - CTX in de DCT uitvoering voor erbij overgenomen.

Maar wat een leuk hebbedingetje is dat zeg, geeft je ook zowaar een beetje een chopper gevoel tijdens het rijden.

En DCT rijden is heel relax rijden, wel in de MT modes zodat je via de flippers toch ook nog zelf kan schakelen.

In de AT - D modes schakelt die wel erg snel door naar een hogere versnelling, en in de AT - S modes schakelt die net iets te laat door, is wel leuk als je inderdaad ff Sportief met dat “700 / 60“ blokkie wil gaan rijden, kan die toch ook nog aardig meekomen met de grote jongens.

In het begin maakte ik eerst een knijpbeweging met m’n linker hand, maar dat wordt steeds minder omdat de bediening van de flippers ook aan de linker zijde van het stuur zitten.

En bij het stoppen en stilstaan wil ik ook nog wel een koppeling in knijp beweging maken :P

AD94C220-A70E-47E0-ABDF-6D7CBAEECC8E.jpeg
 
Ja, zo zijn er de NC-S - naked, de NC-X - All Road, de NC-Integra - Scooter en de NC-CTX - chopper look a like.

Alle motor uitvoering zijn identiek en ook in DCT uitvoering verkrijgbaar.

De Integra en de CTX zijn alleen maar in de DCT uitvoering leverbaar.

Alle types, behalve de CTX, hebben ook al weer een tijdje een 750cc uitvoering.
 
Ik bedoel dus, omdat de CTX een ander frame heeft... dat het niet het "NC" platform is, maar een platform op zichzelf dat gebruik maakt van de NC motor...

-edit:
nog wat meer gegoogled, ja ok het is nauw verwant.. .maar een NC700-CTX bestaat niet... het is een CTX700
(zelfs op het plaatje staat er CTX op de tank... bij een NC7*0S/X staat er NC7*0)
 
Laatst bewerkt:
Hey NC-ers. ;)

Ik heb een NC700 - CTX in de DCT uitvoering voor erbij overgenomen.

Maar wat een leuk hebbedingetje is dat zeg, geeft je ook zowaar een beetje een chopper gevoel tijdens het rijden.

En DCT rijden is heel relax rijden, wel in de MT modes zodat je via de flippers toch ook nog zelf kan schakelen.

In de AT - D modes schakelt die wel erg snel door naar een hogere versnelling, en in de AT - S modes schakelt die net iets te laat door, is wel leuk als je inderdaad ff Sportief met dat “700 / 60“ blokkie wil gaan rijden, kan die toch ook nog aardig meekomen met de grote jongens.

In het begin maakte ik eerst een knijpbeweging met m’n linker hand, maar dat wordt steeds minder omdat de bediening van de flippers ook aan de linker zijde van het stuur zitten.

En bij het stoppen en stilstaan wil ik ook nog wel een koppeling in knijp beweging maken :P

Bekijk bijlage 1512080
Als je hem automatisch hebt staan kan je t ook beinvloeden met de flippers. Doe ik best heel veel. Vooral met ff snel inhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan