Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Klopt, het oude model is nu te duur. Door de marktwerking zullen 2020 modellen ook goedkoper verkocht worden verwacht ik. Ik zou er de hogere prijs niet voor betalen. Dit bedrijfsrisico wordt nu bij de dealers neergelegd die er niet in zijn geslaagd om hun 2020 modellen in 2020 aan de man/vrouw te brengen ;(
Oude model was inderdaad te duur. Ik kocht mijn vorige NC750x in 2019 nieuw voor €8740 (Voorjaarskorting) maar die prijs gold het hele jaar en ook in 2020. Desondanks stond de schowroom eind 2020 nog vol!
 
Het zou ook een beetje raar zijn om een 2020 model aan te schaffen.. als je voor minder een 2021 model hebt.
Wel gunstig voor de consument die nu voor een nieuwe NC aan het kijken is.
Een 2020 NC kost zomenteen dus 7800 euro?..
 
Oude model was inderdaad te duur. Ik kocht mijn vorige NC750x in 2019 nieuw voor €8740 (Voorjaarskorting) maar die prijs gold het hele jaar en ook in 2020. Desondanks stond de schowroom eind 2020 nog vol!
Snap ook wel dat mensen geen gloednieuwe NC kopen.. er zijn vaak zat ex-demo of gewoon modellen te vinden met hele lage kmstanden voor 2000 euro minder. Als je motoroccasion bekijkt staan er ook gewoon nog precies dezelfde modellen op als 6 maanden geleden. (Toen verkocht ik mijn NC.. dus weet nog ongeveer wat er voor vergelijkbare prijzen te koop stond)
 
Het zou ook een beetje raar zijn om een 2020 model aan te schaffen.. als je voor minder een 2021 model hebt.
Wel gunstig voor de consument die nu voor een nieuwe NC aan het kijken is.
Een 2020 NC kost zomenteen dus 7800 euro?..
Dat is maar de vraag. Ik was in december ‘20 bij een van de grotere Honda dealers en daar stonden 6à7 NC’s. Een week later waren ze allemaal weg. Die zijn in december echt niet verkocht!
Op zich is zo’n korting leuk als je een nieuwe motor wil kopen maar het heeft ook gevolgen voor de tweedehands markt, je krijgt er ook minder voor terug. Tevens wordt het prijsverschil tussen de CB500x en de NC750X wel erg klein.
 
Inderdaad is het prijsbeleid merkwaardig, maar ten opzichte van andere lichte-/middenklasse toermotoren is de NC 750 X nog steeds gunstig geprijsd.

Desondanks kan ik me wel redenen voorstellen om nu een nieuw 2020 model aan te schaffen: die heeft beter aansluitende versnellingsbakverhoudingen, een prettiger zithoogte (83 cm) en langere veerwegen (150 mm).

Ook in ander opzicht zie ik geen meerwaarde in het nieuwe model. Honda heeft nagelaten een paar voor de hand liggende zaken te verbeteren: bescherming monoveer en radiator tegen vuil en steenslag, degelijker en fraaiere achterbrug (zie X-ADV), verstelbaar ruitje (zie X-ADV).

Weet iemand trouwens of de X 2021 tevens de S 2020 vervangt? Dat kan het lage zadel en de korte veerwegen verklaren. Mocht dat zo zijn, dan hoop ik op een NC 750 Adventure Sports.
 
De S stond in 2020 volgens mij ook al niet meer in de prijslijst bij meneer Honda. Dus de nieuwe X zal dan idd de S ook vervangen.

Jammer, want ik vind de S de leukere motor.
 
Inderdaad is het prijsbeleid merkwaardig, maar ten opzichte van andere lichte-/middenklasse toermotoren is de NC 750 X nog steeds gunstig geprijsd.

Desondanks kan ik me wel redenen voorstellen om nu een nieuw 2020 model aan te schaffen: die heeft beter aansluitende versnellingsbakverhoudingen, een prettiger zithoogte (83 cm) en langere veerwegen (150 mm).

Ook in ander opzicht zie ik geen meerwaarde in het nieuwe model. Honda heeft nagelaten een paar voor de hand liggende zaken te verbeteren: bescherming monoveer en radiator tegen vuil en steenslag, degelijker en fraaiere achterbrug (zie X-ADV), verstelbaar ruitje (zie X-ADV).

Weet iemand trouwens of de X 2021 tevens de S 2020 vervangt? Dat kan het lage zadel en de korte veerwegen verklaren. Mocht dat zo zijn, dan hoop ik op een NC 750 Adventure Sports.
Je noemt precies de overwegingen en de argumenten die mij er toe bewogen hebben om nu een 2019 NC750X te kopen.
 
Klopt, het oude model is nu te duur. Door de marktwerking zullen 2020 modellen ook goedkoper verkocht worden verwacht ik. Ik zou er de hogere prijs niet voor betalen. Dit bedrijfsrisico wordt nu bij de dealers neergelegd die er niet in zijn geslaagd om hun 2020 modellen in 2020 aan de man te brengen
Ja. En dan hebben we het nog niet gehad over de euro 4 en euro 5 norm modellen.
 
Ja. En dan hebben we het nog niet gehad over de euro 4 en euro 5 norm modellen.
Ik denk dat de exclusieve Honda dealers hun voorraden teruggestuurd hebben. Honda kan ze wereldwijd verkopen. Bij de kleine dealers zullen er her en der nog wel een paar exemplaren te vinden zijn. Ik denk dat Honda daar wel een subsidie voor heeft, maar er zijn er niet veel meer. Mijn dealer wist eind vorig jaar al “dat er iets zou komen waar ik blij van zou worden“ dus ze hebben hun maatregelen kunnen treffen. Voor de euro normen gelden vaak lange overgangstermijnen. Helaas voor de dealer, van de nieuwe NC wordt ik niet blij😂
 
Ik denk dat de exclusieve Honda dealers hun voorraden teruggestuurd hebben. Honda kan ze wereldwijd verkopen. Bij de kleine dealers zullen er her en der nog wel een paar exemplaren te vinden zijn. Ik denk dat Honda daar wel een subsidie voor heeft, maar er zijn er niet veel meer. Mijn dealer wist eind vorig jaar al “dat er iets zou komen waar ik blij van zou worden“ dus ze hebben hun maatregelen kunnen treffen. Voor de euro normen gelden vaak lange overgangstermijnen. Helaas voor de dealer, van de nieuwe NC wordt ik niet blij😂
Voor zover ik weet mag geen enkele euro 4 norm motorfiets per 1-1-2021 als nieuw verkocht worden. Wel model 2020 (euro4) door dealer in december 2020 op kenteken gezet en dan met 0km op klok na 31-12-2020 verkopen. Vanaf moment dat kenteken is afgegeven begint wel de fabrieksgarantie af te tellen.....
 
Vandaag een setje Barkbusters Storm Handkappen gemonteerd. Erg degelijk materiaal en goede pasvorm.
alleen het verwijderen van de OEM stuurgewichtjes en de bevestiging daarvan binnen in het stuur is een crime.
Uiteindelijk heb ik de OEM stuurgewichtjes maar laten zitten en ook de 6mm boutjes ipv de 8 mm boutjes van Barkbusters
 
Wat vind je nu de fijnste motor die je ooit gereden hebt ?
Oei, dat is een lastige. Ik heb goede herinneringen aan de Yamaha Fazer 600, de Yamaha TDM 900. Ook de Honda CBF600S en de Honda CBF1000A. De CB500x die ik vorig jaar gereden heb was ook een bijzonder fijne fiets. Nu ik aan mijn 3e NC750X bezig ben moet ik zeggen dat dit een bijzondere motor is die fijn rijdt. Het kostte me wel veel tijd om er aan te wennen maar het ding geeft me rust. Oh ja, en die Honda CX500 dat was een juweeltje. Eén uit een bijzondere serie van 100à 200st gemaakt uit restantonderdelen in Japan. De klok was ook in het Japans. Die motor was zo mooi dat ik hem van de hand gedaan heb omdat ik er geen tijd voor had. Ik heb er bewust een liefhebber voor gezocht.
 
Haha, dat klopt. Ik kreeg bij een servicebeurt van Motoport Almere een VFR800 mee en ik had na een paar honderd meter zo’n kramp op dat ding dat ik ben omgekeerd. Ik kreeg toen een BMW F700 mee. Vorig jaar heb ik overwogen om een VFR 800 X Crossrunner te kopen, daar zit ik wel goed op. Maar deze motor was net verkocht toen ik in de showroom aankwam. Mooie motor maar je gaat lek aan het onderhoud.
 
Nou inmiddels bijna 2.000km gereden sinds de aanschaf van mijn NC750x, teller staat nu op +/- 15.000km.
Al met al ben ik erg tevreden! Wel vind ik de motor wat onrustig in z'n 6e versnelling, hebben meerdere mensen hier ervaring mee? Dit is mijn eerste motor dus ik ben nog erg onervaren op dit vlak!
Binnenkort gaat de motor naar motorcentrum Almere voor een controle beurt en het laten monteren van SW motech handkappen. Ben benieuwd of er iets uit gaat komen.. De motor staat altijd onder een hoes en regelmatig aan de acculader, ook na iedere rit even schoonmaken zodat het netjes blijft.... ben er erg zuinig op!
NC.jpg
 
Geen onrust in de 6e versnelling, maar mijn DCT schakelt ook tijdig terug. Wel boven de 2000 toeren houden in de 6e versnelling. Misschien in combinatie met de aftermarket uitlaat een onrustiger loop. Is wel mijn ervaring met aftermarket uitlaten op mijn vorige motoren.
 
Ik begrijp wat je bedoelt. Onder 3000 rpm voel je de motor pulseren. Dat kan geen kwaad, het wordt veroorzaakt door de 270graden krukas. Als het je erg stoort dan kun je een achtertandwiel monteren met 1 tand meer. Dat scheelt al een stuk en je blijft precies binnen de afwijking van de snelheidsmeter
 
Hey allen! Mijn NC 700X uit 2014 voelt als ik wat langer rijd een beetje klein aan. Niet gek misschien met mijn 1,93m. Ik ga dan wat ingezakt zitten en zou graag de afstand van mijn zadel tot de voetstepjes vergroten. Ik kan alleen geen hele duidelijke informatie vinden of dit mogelijk is. Iemand ervaring met bijvoorbeeld het zadel verhogen? Of bijvoorbeeld voetstepjes iets verlagen, een ander zadel?
 
Hey allen! Mijn NC 700X uit 2014 voelt als ik wat langer rijd een beetje klein aan. Niet gek misschien met mijn 1,93m. Ik ga dan wat ingezakt zitten en zou graag de afstand van mijn zadel tot de voetstepjes vergroten. Ik kan alleen geen hele duidelijke informatie vinden of dit mogelijk is. Iemand ervaring met bijvoorbeeld het zadel verhogen? Of bijvoorbeeld voetstepjes iets verlagen, een ander zadel?
Hoi Florian,
Er zijn 3 mogelijkheden om hier iets aan te doen.
1) Het naar voren aflopende zadel iets verhogen aan de voorkant. Je zit daarna beter en het is een klein beetje hoger. Zie deze link:
2) Gebruik een Airhawk kussen. Je zit dan nog beter en gelijk een stokje hoger Homepage | Airhawk of

SW-Motech TRAVELLER kussen SIK.00.410.10000/B Rider cushion​

3) Verlaag de voetsteunen met bv verstelbare voetsteunen van SW-motech (ION footrest kit Honda NC700X RC63 (11-14)) maar er zijn meer merken. Zie deze link
Misschien zijn er ook bedrijven die jouw zadel kunnen voorzien van een dikker polster.
 
Hoii! Dank voor de reactie. Ik had inderdaad dat filmpje gezien over het aflopende zadel maar ik wist niet zeker of dit er ook voor zorgde dat je hoger zat. Dit kan ik zeker gaan uitproberen! Een extra kussen zou niet mijn eerste keuze zijn maar is ook zeker een optie. Als iemand ook nog andere opties weet hoor ik het graag!
 
Hoii! Dank voor de reactie. Ik had inderdaad dat filmpje gezien over het aflopende zadel maar ik wist niet zeker of dit er ook voor zorgde dat je hoger zat. Dit kan ik zeker gaan uitproberen! Een extra kussen zou niet mijn eerste keuze zijn maar is ook zeker een optie. Als iemand ook nog andere opties weet hoor ik het graag!
Het zadel verhogen levert niet veel hoogteverschil op. Als je aan de voorkant 1 cm verhoogd dan levert dit maar 5mm gemiddeld op. De grootste winst wordt gehaald door verlaging van de voetsteunen. In het filmpje is dat 4cm en met de Sw Motech haal je Max. 1,5cm.
 
Nee ik was ook wel een beetje bang dat het zadelverhogen niet heel veel zal helpen. Voetsteunen verlagen heeft natuurlijk ook weer invloed op je bochtenwerk.. Het is gewoon enorm jammer dat de motor niet wat groter is haha, echter zat een andere zuinige allroad motor er niet in voor mijn budget
 
Terug
Bovenaan Onderaan