Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Hmmm.. jaloers op die verbruikscijfers. Ga ik toch wel een beetje mijn NC750X door missen 😅

Mijn R nine T doet 1:17/18 met wat geluk.. Misschien toch maar weer eens een NC750X aanschaffen puur als WW motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Hmmm.. jaloers op die verbruikscijfers. Ga ik toch wel een beetje mijn NC750X door missen 😅

Mijn R nine T doet 1:17/18 met wat geluk.. Misschien toch maar weer eens een NC750X aanschaffen puur als WW motor.

Ik zit met hetzelfde gevoel.
De africa twin is een geweldige motor, en ik rij er dagelijks met plezier mee maar als ik hier weer wat mee lees en die verbruikcijfers zie begin ik alweer te denken aan een NC750x :+
 
Hmmm.. jaloers op die verbruikscijfers. Ga ik toch wel een beetje mijn NC750X door missen 😅

Mijn R nine T doet 1:17/18 met wat geluk.. Misschien toch maar weer eens een NC750X aanschaffen puur als WW motor.
Hahaha, ik rij er ook WW mee... maar in die 12Km enkele reis heb ik zo veel verkeerslichten.... (die best vaak op rood staan)
dat met mijn vlot optrekken naar Vmax mijn verbruik op woon-werk route ongeveer 1 op 20 is _O-

O-) Zo af en toe rij ik dus ipv de kortste WW route... ook wel eens een een stuk "Om"....
dan is de enkele reis ongeveer 28Km.... en dan ligt mijn verbruik weer eerder richting de 1 op 28...
Maar ja, de reistijd is dan ook wel weer het dubbele....

2 werkgevers terug, toen moest ik nog (een jaartje) richting Uden.
Over de Snelweg: 36,8 Km... verbruik, 1 op ~23, 30 minuten rijden
Binnendoor: 37,7Km.... verbruik: 1 op 30, 50 minuten rijden.

Toen "verdiende" ik op m'n woon-werk kilometers, vooral omdat ik iedere week (i.v.m stijldansen) door België kwam en daar goedkoop kon tanken...
Alleen mjah, maakte ik er privé nog zo veel extra kilometers mee dat dat dan weer niks uit maakte....


Huidige status van mijn '16 NC750x
December 2016 met 1Km op de teller gekocht.
(2017): 1 jaar W-W (37,7Km enkel) (~19.600 Km) - Eindstand Km 1e jaar: 36.000+Km
(2018): 3/4e jaar W-W (11,5Km enkel) (~4500 Km) - Eindstand Km 2e jaar: ~50.000 Km
(2019): Toen een lease-auto gekregen en weinig motor gereden (geen W-W KM motor). Eindstand Km 3e jaar: ~59.000Km
(2020): Lease auto weer inleveren, vanuit huis werken/werkloos geworden (geen W-W KM motor)... Eindstand Km 4e jaar: ~77.000Km
(2021): Gisteren voor het tanken Km stand: 84.692Km, dit jaar niet hele lange afstand-ritjes in de planning staan...maar ook een "gezonder nacht-ritme" en dus ook geen nachtelijke ritjes (meer....)
 
Zojuist ook de DCT reset uitgevoerd. 1e keer na 20 minuten de motor uitgezet. Daarna de tweede poging ging het goed.
 
Een heel net verbruik lijkt me zo.
Het resetten brengt geen enkel risico met zich mee.
Op Youtube zijn daarvan veel instruct filmpjes te vinden.

HIER vind je een heldere stap-voor-stap film.
Als ik het goed heb onthouden werkt het als volgt: zorg voor warme motor, zet motor uit, houdt D vast en zet contact aan, wacht tot geel motorlampje uit gaat, druk dan DDNDN, start motor en wacht tot DNS aanduiding verdwijnt.
Bij mij kon ik daarna de versnellingsbak niet meer inschakelen. Heb ik weer, dacht ik. Vervolgens heb ik de motor uitgezet en opnieuw gestart. Gelukkig werkte dat en heeft hij nu een zeer soepele gasaanname en schakelgedrag. Dat heeft hij nooit gehad sinds hij in mijn bezit is (vanaf 7300 km, nu 17.500). Mijn (gespecialiseerde Honda-)dealer heeft die procedure volgens mij nooit gedaan.
 
Als ik het goed heb onthouden werkt het als volgt: zorg voor warme motor, zet motor uit, houdt D vast en zet contact aan, wacht tot geel motorlampje uit gaat, druk dan DDNDN, start motor en wacht tot DNS aanduiding verdwijnt.
Bij mij kon ik daarna de versnellingsbak niet meer inschakelen. Heb ik weer, dacht ik. Vervolgens heb ik de motor uitgezet en opnieuw gestart. Gelukkig werkte dat en heeft hij nu een zeer soepele gasaanname en schakelgedrag. Dat heeft hij nooit gehad sinds hij in mijn bezit is (vanaf 7300 km, nu 17.500). Mijn (gespecialiseerde Honda-)dealer heeft die procedure volgens mij nooit gedaan.
Als de machine na zo’n onbekende ingreep niet meteen doet wat je ervan verwacht… Bij mij zou ook het koude zweet uitbreken.
Maar top dat deze simpele en gratis truc toch zo goed werkt.
:)
 
Reset is nergens voor nodig als je nergens last van hebt, zonder aanleiding zal de dealer dat ook niet doen.
Het enige wat je doet is de opgebouwde historie van jouw aanpassingen in het schakelgedrag weer ongedaan maken.
De gasaanname wordt echter niet gerest, kan alleen met een andere mapping in je ECU.

DCT reset
Zet de motor in N en zet de motor uit.
- Druk de D knop in en hou ingedrukt terwijl je de sleutel naar "ON" zet, wacht tot het gele motor-symbool verdwijnt en laat dan pas de D los.
- Druk de volgende combinatie vlotjes achter elkaar: DDNDN.
- In het dashboard moet eerst de letter D en daarna nog de letter S verschijnen
- Start de motor zonder de gashendel aan te raken!
- Na een paar seconden moeten de D en de S weer uit gaan.
- Zet de motor uit. Klaar.


ECU reset
1) Accu loskoppelen en 30 minuten los laten
2) Accu aansluiten
3) Sleutel op "ON" positie
4) Start de motor zonder de gashendel aan te raken!
5) Laat de motor stationair draaien tot de fan aanslaat. Geen gas geven!
6) Zet de motor uit. Klaar.
 
Als de machine na zo’n onbekende ingreep niet meteen doet wat je ervan verwacht… Bij mij zou ook het koude zweet uitbreken.
Maar top dat deze simpele en gratis truc toch zo goed werkt.
:)
Ik kan een paniekmomentje niet ontkennen. Maar toen dacht ik aan een computer die vastloopt: afsluiten en opnieuw opstarten.
Reset is nergens voor nodig als je nergens last van hebt, zonder aanleiding zal de dealer dat ook niet doen.
Het enige wat je doet is de opgebouwde historie van jouw aanpassingen in het schakelgedrag weer ongedaan maken.
De gasaanname wordt echter niet gerest, kan alleen met een andere mapping in je ECU.

DCT reset
Zet de motor in N en zet de motor uit.
- Druk de D knop in en hou ingedrukt terwijl je de sleutel naar "ON" zet, wacht tot het gele motor-symbool verdwijnt en laat dan pas de D los.
- Druk de volgende combinatie vlotjes achter elkaar: DDNDN.
- In het dashboard moet eerst de letter D en daarna nog de letter S verschijnen
- Start de motor zonder de gashendel aan te raken!
- Na een paar seconden moeten de D en de S weer uit gaan.
- Zet de motor uit. Klaar.


ECU reset
1) Accu loskoppelen en 30 minuten los laten
2) Accu aansluiten
3) Sleutel op "ON" positie
4) Start de motor zonder de gashendel aan te raken!
5) Laat de motor stationair draaien tot de fan aanslaat. Geen gas geven!
6) Zet de motor uit. Klaar.
Ik neem van je aan dat de gasaanname niet verandert bij de DCT reset, maar toch pakt hij veel soepeler op.
 
Gisteren een mooie tour gedaan met een paar Belgische motormaten.
Het weer wat prima, tot ongeveer 16:00 uur. Toen vielen in Zeeland de eerste druppels. Niet zoveel als in Brabant en Limburg, gelukkig.

6A2C8446-F2A9-4A67-91D2-AD5F4CF3FB72.jpeg


Wat is het toch een fijn fietsje, vooral met de DCT!
Hoewel ik tegen de Daytona 675 weinig in te brengen heb, zodra die de gaskraan serieus open draait…
De eigenaar van de Tracer 900 GT vielen bijkans de ogen uit het hoofd toen ik hem na afloop van de rit zei, dat de mijne slechts de helft van het vermogen van de zijne heeft.

En ook het verbruik is bijna de helft…_O-
1D01E6AF-A8F4-4D54-96A3-0FFF64F1736B.jpeg

Op de snelweg, terug naar huis, telkens geprobeerd rond de toegestane snelheid te rijden.
Dat resulteerde in een verbruik van nog steeds aangename 4,2L/100km.
10429FE6-15FA-4B5C-BF45-0121055243A9.jpeg

In totaal 550 km. gereden. Was eigenlijk de eerste serieuze rit sinds ik deze motor heb. Was best wel gaar toen ik thuis was.
Maar…. Dikke *O*

24575111-7AA0-40DB-BFF0-F0DBACBED624.jpeg


FDEBEFF7-DDCB-4C28-8D96-57DFE689DCE5.jpeg
 
Dat komt door de lamme vertaling van stationair wat ook stilstaand betekend.
Stilstaand maar wel bij het aangegeven toerental van bijv. 3500 toeren en dan op 1m schuin achter de uitlaat.

Terwijl rijdend is bij het zelfde toerental maar dan 5-10m afstand. (exacte cijfers heb ik even niet paraat maar staan wel ergens op het forum)
Aha, bedankt. Het aangegeven toerental was ik even vergeten ja. 👍
 
...
Ook merk ik dat ie niet zo zuinig is maar dat ligt deels gewoon voornamelijk aan mijn rechter hand maar zelfs met redelijk rustig rijden red amper de 300km op een tank voordat het gaat knipperen. Is dat normaal?
...
Gefeliciteerd met je uitstekende keuze!
Het is vrij normaal volgens mij, dat tijdens de inrijperiode het benzineverbruik hoger is, zeker als je een pittige rijstijl er op nahoudt. Alles moet nog op elkaar inslijten en hoewel over de manier waarop je dat laat plaatsvinden, vele meningen bestaan, heb ik het advies van de fabrikant gevolgd (max tpm en belasting langzaam opgebouwd). Toen was mijn verbruik rond de 1 op 24 (eerste 1000 km) wat bij tellerstand 3000 was toegenomen tot 1 op 27 (vlotte rijstijl) en daarop is het blijven hangen, met uitschieters tot 1 op 31 in bijvoorbeeld Eifel en Sauerland. Overigens rij ik altijd solo met groot windscherm en topkoffer, maar of dat veel uitmaakt betwijfel ik.
Kortom, tenzij je meteen voluit bent gegaan, zou ik me geen zorgen maken over het verbruik.

Je DCT-probleem ken ik niet (ik heb model 2015) maar zou je klachten bij je dealer deponeren. Succes.
 
Vandaag teruggekomen van een weekendje Eifel/ Luxemburg. De Honda heeft meer dan zat power, om de bergwegen te kunnen trotseren! :Y:]
Goed te horen dat het vermogen genoeg is. Klopt ook.....als je het gas vol :] open
zou draaien hebbie genoeg power voor op de Wegen, binnendoor weggetjes of in de stad.
Je ken en mag toch nergens harder. en overal hebben ze afgelopen jaren voor voertuigen 'snelheid verminderde'
atributen neergelegd.
Nee joh...... met een motor met veel vermogen hebbie geen klote an vandaag de dag.
Ja leuk alleen als je de rijksweg opgaat en dan vol gas om daarna je gas bij de 100 km\uur weer
dicht te draaien. Thats it..... nou leuk,..... zit je met al dat niet bruikbare vermogen. 8)7
 
Goed te horen dat het vermogen genoeg is. Klopt ook.....als je het gas vol :] open
zou draaien hebbie genoeg power voor op de Wegen, binnendoor weggetjes of in de stad.
Je ken en mag toch nergens harder. en overal hebben ze afgelopen jaren voor voertuigen 'snelheid verminderde'
atributen neergelegd.
Nee joh...... met een motor met veel vermogen hebbie geen klote an vandaag de dag.
Ja leuk alleen als je de rijksweg opgaat en dan vol gas om daarna je gas bij de 100 km\uur weer
dicht te draaien. Thats it..... nou leuk,..... zit je met al dat niet bruikbare vermogen. 8)7
Precies, en als je met deze vol gas gaat, blijft het nog redelijk legaal ook! _O-_O-;)
 
Nou goed nieuws voor mij 😁 gister het probleem weer meegemaakt ala
op 0:23, video opgestuurd en gevraagd hoe ver ze waren bij Honda. Zojuist een mailtje ontvangen met dat Honda een oorzaak heeft gevonden en volgende week hoor ik hopelijk meer 😁

1627563637813.png
 
Laatst bewerkt:
Nou goed nieuws voor mij 😁 gister het probleem weer meegemaakt ala
op 0:23, video opgestuurd en gevraagd hoe ver ze waren bij Honda. Zojuist een mailtje ontvangen met dat Honda een oorzaak heeft gevonden en volgende week hoor ik hopelijk meer 😁

Bekijk bijlage 1659762
Wat goed dat je dit op video kon vastleggen!
Lijkt er op dat action camera’s voor de moderne consument bijna een must geworden is om hun klacht geloofwaardig over te brengen naar de handel.
 
Zooo, da's inderdaad een onacceptabel probleem te noemen, en onveilig ook.

Er schiet wat te binnen aangezien het in een rijmodus gebeurt. De oorzaak zou zomaar iets heel simpels kunnen zijn, maar misschien heb je dat allang uitgesloten: de jiffy-beveiliging. Een slecht relais of een iets te slappe veer?
 
Zooo, da's inderdaad een onacceptabel probleem te noemen, en onveilig ook.

Er schiet wat te binnen aangezien het in een rijmodus gebeurt. De oorzaak zou zomaar iets heel simpels kunnen zijn, maar misschien heb je dat allang uitgesloten: de jiffy-beveiliging. Een slecht relais of een iets te slappe veer?
hmm dan zou je denken dat het vaker en consequenter gebeurd. zover ik voel is ie niet zwakker dan mijn vorige motor (CB500X) maar zal er ff mee experimenteren! 😁
 
Jaaa heb hem gisteren opgehaald!
Nog maar een kleine rit (naar huis via een vriendin om hem te laten zien) kunnen maken.
Is wel even wennen, ben niet een hele grote vrouw (maar kan met beide voeten plat aan de grond, tenzij er een kuil is, dus goed opletten waar ik stop) en hiervoor had ik de Vulcan S wat met stoppen wel makkelijker maakt, maar de Honda rijd echt super geweldig en voor mijn gevoel een stuk lichter.
DSC_0613.jpg
 
Jaaa heb hem gisteren opgehaald!
Nog maar een kleine rit (naar huis via een vriendin om hem te laten zien) kunnen maken.
Is wel even wennen, ben niet een hele grote vrouw (maar kan met beide voeten plat aan de grond, tenzij er een kuil is, dus goed opletten waar ik stop) en hiervoor had ik de Vulcan S wat met stoppen wel makkelijker maakt, maar de Honda rijd echt super geweldig en voor mijn gevoel een stuk lichter.
Bekijk bijlage 1662527
Congrats!
En veel fijne en schrootvrije kilometers gewenst.
 
Jaaa heb hem gisteren opgehaald!
Nog maar een kleine rit (naar huis via een vriendin om hem te laten zien) kunnen maken.
Is wel even wennen, ben niet een hele grote vrouw (maar kan met beide voeten plat aan de grond, tenzij er een kuil is, dus goed opletten waar ik stop) en hiervoor had ik de Vulcan S wat met stoppen wel makkelijker maakt, maar de Honda rijd echt super geweldig en voor mijn gevoel een stuk lichter.
Bekijk bijlage 1662527
👍 Super leuk hoor. Heel veel plezier ga je van deze fiets krijgen.
Geniet van de km's en drive safely .:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan