Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Ik ben mij aan het oriënteren voor een goede woon-werk motor (100km/dag) en heb mijn oog laten vallen op een NC750X (zonder DCT). Het is de bedoeling om het hele jaar er mee te gaan rijden (behalve bij ijzel etc.).

- Heeft het model >2016 nog grote voordelen t.o.v. <2016?
- Hoe is de NC750X qua onderhoud? Goed zelf te doen?
- Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
- Wat voor gadgets zijn aan te raden voor het gebruik voor woon-werk het hele jaar door (handvatverwarming/koffers/etc.)
 
Zover ik weet heeft het model na 2016 LED verlichting. Best wel een groot voordeel. Wat betreft onderhoud kun je wel het een en ander op Youtube vinden. Luchtfilter vervangen is wel een klusje maar verder lijkt het allemaal niet zo spannend te zijn. De ketting is wel een nadeel als je cardan of riem gewend bent zoals ik maar de keuze van motoren met ketting is nu eenmaal veel groter en het onderhoud is ook wel te doen. Ik heb zelf een joekel van een topkoffer. Dat ding (Shad) is als een soort harmonica hoger en lager te maken. Onder het rijden zo plat mogelijk en in de stad, met de helmen erin, een stuk hoger. Mijn systeemhelm past helaas niet in de neptank maar mijn jethelm wel.

Gadgets, tja een ram mount voor navigatie, handkappen en handvatverwarming of verwarmde handschoenen. Ik heb zelf nog een hugger tegen het opspatten van troep van het achterwiel. Een verlenging van het voorspatbord ligt ook al klaar. Beiden van Ali voor weinig. En als je een versie met halogeen hebt ipv LED misschien een paar LED spotjes.
 
Ik ben mij aan het oriënteren voor een goede woon-werk motor (100km/dag) en heb mijn oog laten vallen op een NC750X (zonder DCT). Het is de bedoeling om het hele jaar er mee te gaan rijden (behalve bij ijzel etc.).

- Heeft het model >2016 nog grote voordelen t.o.v. <2016?
- Hoe is de NC750X qua onderhoud? Goed zelf te doen?
- Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
- Wat voor gadgets zijn aan te raden voor het gebruik voor woon-werk het hele jaar door (handvatverwarming/koffers/etc.)
Ik heb zelf een 2017 model (met DCT) voor woonwerk en heb hiervoor een 2014 model gehad.
De verschillen zijn niet echt groot De LED koplamp is een voordeel. (Weet uit ervaring hoe vervelend het is om midden in de nacht een defecte H4 lamp te hebben). Verder zijn de 3 DCT sportstanden een voordeel, maar dat is voor jou niet van toepassing.

Onderhoud is goed zelf te doen. Zorg wel dat je een wphb voor het losmaken van de kappen hebt. Sommige schroefjes zitten goed verstopt.
Kleppen stellen is gewoon boutje/moertje en met een beetje gepriegel kan het kleppendeksel net tussen de weggevouwen radiator en frame door. Luchtfilter vervang ik bij de eerste keer gelijk door een K&N, en dan na 50000 km schoonmaken.
Olie/olie filter, remmen en ketting is ook allemaal goed te doen.

Heb zelf geen grote defecten gehad. Het 2014 model had bij mij, een defecte benzine niveausensor. Dit is onder garantie vervangen.

Voor woon/werk heb ik de volgende aanpassingen:
Extefenda, rubber balgen als voorvorkbescherming, hogere ruit, handkappen, handvat verwarming, Tomtom mount, 12V aansluiting in trunk (continue aan accu dus ook geschikt voor acculader), comfort zadel, achterspatbord (hugger), grote topkoffer en smeersysteem op de ketting.
Zelf gebruik ik een Osco omdat ik graag zelf bepaal hoe vaak en wanneer ik smeer.

Zelf vindt ik het een prima woonwerkfiets, zuinig, goedkoop in gebruik, en betrouwbaar. Vindt het wel een saaie fiets om te rijden, maar voor de uitdagende kms heb ik ander speelgoed.:]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een goede woon-werk motor (100km/dag) en heb mijn oog laten vallen op een NC750X (zonder DCT). Het is de bedoeling om het hele jaar er mee te gaan rijden (behalve bij ijzel etc.).

- Heeft het model >2016 nog grote voordelen t.o.v. <2016?
- Hoe is de NC750X qua onderhoud? Goed zelf te doen?
- Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
- Wat voor gadgets zijn aan te raden voor het gebruik voor woon-werk het hele jaar door (handvatverwarming/koffers/etc.)
Voordeel vanaf 2016:
- betere vering,
- LED voor en achter,
- uiterlijk (vind ik).

Onderhoud:
Hij gaat elke 12.000 km naar de Honda-specialist. Dat kostte per beurt € 200 a 500 (incl. banden, kettingset etc). De mijne verslijt elke 15.000 km een voorband, de achterband haalt meer. De originele banden en kettingset hebben een korte levensduur (12.000 a 18.000 km).

Mijn extra's voor 'dagelijks' gebruik:
- middenbok (onmisbaar voor kettingonderhoud);
- adapter set en topkoffer Givi TRK46 (de frunk is voor slot, gereedschap, etc),
- beugelset en mistlampen Honda (vind ik onmisbaar in het donker),
- radiatorbeschermer;
- spatlappen voor en achter (bij de monoveer),
- toerscherm Puig (het 2016 scherm vind ik nog steeds te laag),
- handkappen,
- handvatverwarming,
- usb-aansluiting;
- smartphone steun,
- reflectie velg-striping en topkoffer,
- ....

Dit heeft bij elkaar zo'n € 2150 gekost (incl. uurloon).

Wat wens ik nog:
- cruise-control;
- bescherming afdichting vorkpoten.
 
Laatst bewerkt:
- Heeft het model >2016 nog grote voordelen t.o.v. <2016?
- Hoe is de NC750X qua onderhoud? Goed zelf te doen?
- Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
- Wat voor gadgets zijn aan te raden voor het gebruik voor woon-werk het hele jaar door (handvatverwarming/koffers/etc.)
- Naast de led verlichting iets hogere toeren mogelijk en veel uitgebreider display met custom kleurtjes enzo.
- Erg weinig onderhoud nodig. Zelf te doen: alleen als je durft, erg veel kappen loshalen om bij het luchtfilter te komen
- Spuit alles rond de achterbrug goed in met anticorrosie
- Juist wel DCT voor woonwerk. Kettingsmeersysteem! Neopreen hoes om de achterveer (shocktube). Misschien een topkoffer als je een laptop mee moet, die past meestal niet in de frunk. HVV sowieso maar in de winter zijn verwarmde handschoenen beter, en je wilt een andere kuipruit.

Een nieuwe NC750x gaat je bijna niet lukken dit jaar aangezien ze pas weer in oktober/november geleverd worden.
 
De DCT was voor mij de reden om voor een NC te gaan. Geweldig! Het past gewoon erg goed bij het karakter van het blok. Ah, en saai heb ik wel vaker gehoord maar het hangt een beetje van je vergelijkingsmateriaal af. Als je een Tuono heb staan vast wel maar voor mij was het al heel wat dat ik na jaren sukkelen weer op de motor kan en ik geniet nog van elke rit. Het blok heeft meer een chopper karakter en daar moet je van houden. Ik heb ooit een VX800 gehad en die heeft ook een vrij tam blok met aardig wat koppel alleen kreeg ik dat kreng niet door de bocht. Daar heeft de NC geen last van. Stuurt als een Honda, fijn en vertrouwd.
 
- Naast de led verlichting iets hogere toeren mogelijk en veel uitgebreider display met custom kleurtjes enzo.
Dat toerental ging per model 2018, herkenbaar aan de zwarte velgen, van max. toerental van 6600 naar 7500. Toen kreeg hij ook Traction Control.
De DCT was voor mij de reden om voor een NC te gaan. Geweldig! Het past gewoon erg goed bij het karakter van het blok. Ah, en saai heb ik wel vaker gehoord maar het hangt een beetje van je vergelijkingsmateriaal af. Als je een Tuono heb staan vast wel maar voor mij was het al heel wat dat ik na jaren sukkelen weer op de motor kan en ik geniet nog van elke rit. Het blok heeft meer een chopper karakter en daar moet je van houden. Ik heb ooit een VX800 gehad en die heeft ook een vrij tam blok met aardig wat koppel alleen kreeg ik dat kreng niet door de bocht. Daar heeft de NC geen last van. Stuurt als een Honda, fijn en vertrouwd.
Geheel mee eens. DCT vanaf 2016 is top, vooral door de betere keuze in schakelprogramma's.
 
Ik ben mij aan het oriënteren voor een goede woon-werk motor (100km/dag) en heb mijn oog laten vallen op een NC750X (zonder DCT). Het is de bedoeling om het hele jaar er mee te gaan rijden (behalve bij ijzel etc.).

- Heeft het model >2016 nog grote voordelen t.o.v. <2016?
- Hoe is de NC750X qua onderhoud? Goed zelf te doen?
- Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
- Wat voor gadgets zijn aan te raden voor het gebruik voor woon-werk het hele jaar door (handvatverwarming/koffers/etc.)

Zoals reeds vermeld:
Toerental, maar wat mensen even vergeten is dat er ik geloof na 2017 traction-control is bij gekomen (ook bij niet DCT)
en het gebeuren om is gegaan naar "ride-by-wire". Dus geen gas-kabel die breekt... maar elektronische storing mocht er iets zijn met je gas-hendel.

Voor 2016 nog geen led, 2016 is de overgang naar led maar nog niet full-led.
Onderhoud is goed zelf te doen, ik heb de mijne sinds December 2016, sinds 2018 volledig in eigen onderhoud.
En rij "iedere dag" (ook wel eens met ijzel en sneeuw O-))

Handvatverwarming is leuk maar beter verwarmde handschoenen, het is de buitenkant van je hand die koud word.... daar helpt hvv weinig tegen...
Sterker nog, indien je gore-tex handschoenen gebruikt dan jaag je met hvv het water (damp) de verkeerde kant op het membraam door...

Koffers zijn handig voor woon-werk als je je zooi ergens moet laten... het zorgt er ook voor dat je net wat makkelijker (meer) zooi mee kan nemen.

Het 2021/2022 model heeft een net iets groter ingebouwd opbergvak t.o.v. de voorgaande modellen
(accu is ook verplaatst naar ipv bij het stuur/luchtfilter naar net voor zadel, net andere kant van het opbergvak dus)
 
Allen dank voor de uitgebreide reacties!

- Qua bouwjaar ga ik kijken wat ik tegenkom en qua budget past. Wat ik er zo uit opmaak is dat er wel voordelen zijn bij een nieuwer model maar aangezien dit mijn eerste woonwerk fiets wordt moet ik wel wat te wensen over laten.
- Accessoires: Ik start met de onderhoudsaccessoires (ketting smeersysteem/bescherming vering/etc). Daarna wil ik gaan kijken naar comfort accessoires.
- Voor het onderhoud zal ik sowieso een wphb aanschaffen, idd erg handig.

Als eerst mijn SC33 fireblade verkopen, en dan eens gaan proefrijden.
 
Sinds afgelopen zaterdag een NC700X DCT van 2013, bevalt tot nu toe prima, eigenlijk veel beter dan je op basis van specificaties zou verwachten en de dct is geniaal.
Had ook nog op een 2018 750 gereden, maar vond het verschil in dct niet groot genoeg om er extra geld aan uit te geven, S1 schakelde nog steeds te laat naar mijn zin (en ik vond dat exemplaar niet al te best)

Er zat al een bagster zadel, leovince demper en handvatverwarming op.
Heb er ondertussen al chinese handkappen en een puig scherm (nog net iets te laag) op gezet.
Beenkleedje ligt ook klaar, maar wacht nog even op de valbeugels, kan ik m daar mooi aan knopen.
Verder zijn er nog afsteldingessen voor het ruitje onderweg, een spatbordverlenger en 'hugger', voorvorkhoezen, radiateurbeschermer, kettingsmeerdinges en vast nog wel wat zooi die ik vergeten ben.
En de 35KW restrictie haal ik er nog een keer uit als ik toch het luchtfilter ga vervangen (niet dat ie al te traag is, maja, gratis vermogen is altijd leuk)
NCX5.jpg
 
Broodje aap verhaal
Het is een membraam met microscopische openingen om damp er uit te laten, klein genoeg om druppels tegen te houden.
Als je je hvv heet genoeg zet, dan zet die vocht om in damp..... Broodje aap? nee, onwaarschijnlijk in veel situaties en sterk aan bepaalde voorwaarden te voldoen, ja.
 
Sorry, verkeerd geformuleerd: Theoretisch verhaal of "internetwaarheid".
Ik ken de theorie maar in de praktijk blijkt het eigenlijk niet voor te komen. Ook niet met zadelverwarming die echt een veel groter raak-oppervlakte heeft dan de hvv, warmer is en je echt in het water kunt zitten, echte Goretex blijft ook dan waterdicht.
 
Nou ja, ik kan me voorstellen dat als je met een dikke geisoleerde winterhandschoen een verwarmd handvat vastpakt dat dan de warmte-overdracht niet optimaal is. Een verwarmde handschoen met de verwarmingselementen aan de binnenkant lijkt logischerwijs beter. Anderzijds zit je dan wel altijd met een kabeltje aan je motor of met een accupakket. Dat heeft een verwarmd handvat dan weer niet en die kan zijn power rechtstreeks uit de boordaccu trekken en kan dus wat meer verstoken. Mogelijk genoeg om de slechtere warmte overdracht te compenseren. Ik spreek niet uit ervaring. Heb nu geen van beiden. Ik zorg ervoor dat ik deze koude tijden niet lang genoeg onderweg ben voor pijnlijke vingers. In het verleden wel eens handvatverwarming gehad maar nooit aangezet.... Tja, eigenwijs.
 
Nou ja, ik kan me voorstellen dat als je met een dikke geisoleerde winterhandschoen een verwarmd handvat vastpakt dat dan de warmte-overdracht niet optimaal is. Een verwarmde handschoen met de verwarmingselementen aan de binnenkant lijkt logischerwijs beter. Anderzijds zit je dan wel altijd met een kabeltje aan je motor of met een accupakket. Dat heeft een verwarmd handvat dan weer niet en die kan zijn power rechtstreeks uit de boordaccu trekken en kan dus wat meer verstoken. Mogelijk genoeg om de slechtere warmte overdracht te compenseren. Ik spreek niet uit ervaring. Heb nu geen van beiden. Ik zorg ervoor dat ik deze koude tijden niet lang genoeg onderweg ben voor pijnlijke vingers. In het verleden wel eens handvatverwarming gehad maar nooit aangezet.... Tja, eigenwijs.

Ik rij momenteel nog steeds met zomer handschoenen woon-werk....
Omdat m'n winter handschoenen voor mij op de verkeerde plek dik zijn... en t gevoel van m'n vingers net te veel beperken voor korte ritten.
Met originele handkappen heb ik nog steeds last van koude vingers, die moeten wat groter zijn om m'n handen uit de wind te houden...
Hvv zorgt er voor dat er wel wat gevoel over blijft zolang ik max 45 minuten bij > 5 graden rij... daarna moet ik even stoppen om ze weer wat warmer te krijgen.

Wat dat gore-tex betreft, mijn gore-tex winter handschoenen heb ik natte handen gehad van 't opwarmen bij 't motor-blok....
Handpalm kant nat, andere zijde droog.... en zeker weten niet naar binnen gelekt..
Dat is nog wat later gebeurt en dat voelde ik meteen bij m'n mouwen.
 
Zover ik weet heeft het model na 2016 LED verlichting. Best wel een groot voordeel. Wat betreft onderhoud kun je wel het een en ander op Youtube vinden. Luchtfilter vervangen is wel een klusje maar verder lijkt het allemaal niet zo spannend te zijn. De ketting is wel een nadeel als je cardan of riem gewend bent zoals ik maar de keuze van motoren met ketting is nu eenmaal veel groter en het onderhoud is ook wel te doen. Ik heb zelf een joekel van een topkoffer. Dat ding (Shad) is als een soort harmonica hoger en lager te maken. Onder het rijden zo plat mogelijk en in de stad, met de helmen erin, een stuk hoger. Mijn systeemhelm past helaas niet in de neptank maar mijn jethelm wel.

Gadgets, tja een ram mount voor navigatie, handkappen en handvatverwarming of verwarmde handschoenen. Ik heb zelf nog een hugger tegen het opspatten van troep van het achterwiel. Een verlenging van het voorspatbord ligt ook al klaar. Beiden van Ali voor weinig. En als je een versie met halogeen hebt ipv LED misschien een paar LED spotjes.
Dat cardan verhaal kom ik een beetje terug… net als een riem: niet onderhoudsarm. Ook hier moet gepeild, spanningscontrole, reiniging bij vervuiling enzo bij kijken. En zijn deze versleten, dan zijn de rapen gaar! Overige opmerkingen over de NC: ik vind het een heel slim ge-engineerde motor van Honda. Ergonomie, zuinigheid, comfort, gemak dragen in dit model bij. Nu eens niet high-power, maar bruikbaar vermogen en ‘bottom-torque’. LED is leuk, maar owee defect… 💰 H3/4 lamp werkt ook aardig. Suc6 met je keuze
 
Wat dat gore-tex betreft, mijn gore-tex winter handschoenen heb ik natte handen gehad van 't opwarmen bij 't motor-blok....
Handpalm kant nat, andere zijde droog.... en zeker weten niet naar binnen gelekt..
Dat is nog wat later gebeurt en dat voelde ik meteen bij m'n mouwen.
Maar dit is toch precies wat ik bedoel? Je gaat mensen voor iets waarschuwen wat in normaal gebruik niet voorkomt. Een motorblok is gewoon meer dan 100°C...
 
Maar dit is toch precies wat ik bedoel? Je gaat mensen voor iets waarschuwen wat in normaal gebruik niet voorkomt. Een motorblok is gewoon meer dan 100°C...
Defineer "normaal" gebruik.... alleen rijden wanneer het 20+ graden is en zonnig?

Met HVV verwarming rijden en blijkt dat het niet warm genoeg is dan ga je je handen bij een stop ergens anders aan warmen....
Zeker als je het hele jaar door woon-werk rijd. Afhankelijk van afstand kan er dus best voorkomen dat iemand denkt, laat ik m'n handen warmen aan de motor (bij de X kan je daar precies/net bij als je er op zit)

Handen warmen aan motorblok valt bij mij onder normaal gebruik... ondanks dat mijn woon-werk afstand dat niet nodig heeft...
Heb ik bij het rijlessen wel geleerd gekregen dat ik m'n vingers aan motorblok kon opwarmen bij het rijden.... (en met zomerhandschoenen bij -5 op een les-naked is dat ook nodig geweest)
 
zucht... hou toch op! Je loopt nu recht te lullen wat krom is.

Eerst zeg je dit:
[ indien je gore-tex handschoenen gebruikt dan jaag je met hvv het water (damp) de verkeerde kant op het membraam door... ]

Daarop reageer ik dat dat gewoon niet waar is en vervolgens kom je met aanvullende verhaaltjes om je gelijk te halen.
 

Verwarmde handschoenen in combinatie met handvatverwarming​

Wil je verwarmde handschoenen in combinatie met handvatverwarming gaan gebruiken, let dan op of er voor de motorhandschoenen Goretex gebruikt is. Goretex opent door warmte en laat vocht naar buiten in normale omstandigheden. Gebruik je handvatverwarming, dan keert het proces zich om en zal het water naar binnen laten.

bron:
En wie er gelijk heeft in deze discussie vind ik helemaal niet belangrijk. Het gaat er mij om dat het zeker geen broodje aap oid is. (een zoektocht in Google levert al snel resultaat op voor de zoekterm: handvatverwarming+gore tex...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan