Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

De oude accu, de nieuwe accu en een vette caravanaccu (115Ah) geprobeerd, werkte niet.
Daarna met dikke kabels (plus en min) direct op de startmotor geprobeerd, zelfde probleem. Vonkt wel goed dus strekt veel stroom.
Startmotor er uit gehaald en draait goed en snel, alleen zegt dat niet zoveel over of hij de kracht wel heeft om te draaien.
Als ie al een beetje draaien wil dan komt ie niet door de compressie. Lijkt alsof de startmotor toch niet helemaal lekker is.
Geen idee of dit probleem zomaar in 1 keer zonder waarschuwing kan voorkomen.
Iemand nog een tip of eventueel een testmotortje?
Oude accu ertussen, of direct op de caravan accu? Oude accu kan ook hoge interne weerstand hebben. En loop ook even alle contacten na, massakabel en dergelijke. Voor een NC heb ik nog geen stapel reserveonderdelen verzameld, dus daar kan ik je niet mee helpen helaas
 
Ik denk dat ik nu wel weet wat het probleem is. Het leek alsof de startmotor geen kracht genoeg had om door de compressie heen te draaien.
Maar als ik aan het vliegwiel draai, lijkt het of de motor in zijn versnelling staat. Echter, het is een DCT bak en de "N" brand in het display.
Daarom wil de startmotor het wel doen maar wordt tegengehouden door de DCT bak.
De motor is met mooi weer en een graadje of 20 gewoon draaiend in de garage gezet maar er lijkt nu dus iets te plakken.
Iemand hierover tips? Ik weet t niet meer.

Edit: nee dus, tis toch de compressie. Hij gaat naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:
dct reset:
  • Zijstandaard in en zit op de motor.
  • Start de motor
  • Selecteer N
  • Druk en houd ingedrukt de D knop en zet de motor uit.
  • Zet het contact weer aan
  • Wacht tot het gele motor symbool uit gaat
  • Dan snel de volgorde: DDNDN
  • De letters D en S verschijnen in het dashboard
  • Start de motor en wacht tot de S en D uitgaat
lastige is dat je hem niet kan starten B|
misschien een tijdje de accupool eraf laten en dan proberen!
 
Ik kan hem langszaam door de compressie draaien door een dopsleutel links aan het vliegwiel. Dan voel je ook als ie door de compressie komt dat ie soepel loopt. Met dikke draden rechtstreeks op de startmotor, zelf met een 115 ampere accu, heeft de startmotor geen kracht genoeg. Dan heb ik ook echt alles omzeilt. Startmotor uit elkaar gehaald en ziet er allemaal goed uit. Ik zou eigenlijk even een test-startmotor moeten hebben maar die heb ik niet.
 
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Aankomend weekend is proberen. Goed plan. Alles zit weer in elkaar zoals het hoort. Ben benieuwd.

Zonder bougies geprobeerd en maakte niets uit. Ik heb wel een gebruikte startmotor besteld maar het klopt gewoon niet. In kan mijn vinger er niet op leggen.
 
Laatst bewerkt:
Zonder bougies geprobeerd en maakte niets uit. Met de nieuwe en de oude accu.

Ik heb nu wel een gebruikte startmotor besteld maar het klopt gewoon niet. In kan mijn vinger er niet op leggen.
De startmotor drijft meteen het vliegwiel aan maar nu ik er over nadenk moet dat gedeelte vrij komen als de motor loopt anders draait de motor via het vliegwiel het startmotortje aan en dat hoort natuurlijk niet.

Zou het door de kou kunnen dat er iets blijft plakken waardoor de dct vast zit aan het vliegwiel en daardoor zoveel tegenwerkt waardoor de startmotor niet kan draaien? Dat zegt mijn gevoel maar ik weet niet hoe dat gedeelte in elkaar zit.

Edit: De "gear ratio control motor" zegt iemand dat wat en zou dit motortje het probleem kunnen veroorzaken dat het vliegwiel aan de startmotor niet in z'n vrij komt?
 
Laatst bewerkt:
Edit: De "gear ratio control motor" zegt iemand dat wat en zou dit motortje het probleem kunnen veroorzaken dat het vliegwiel aan de startmotor niet in z'n vrij komt?

DCT schakelt voor jou, dat zal een motortje o.i.d. zijn die de juiste versnelling moet kiezen.
Als de DCT brein niet zegt ik sta in Neutraal, dan krijg je 'm wss ook niet gestart.

Bij mijn handmatige:
jiffy in, neutraal kan ik motor starten zonder koppeling indrukken.
Jiffy in, 1e versnelling, start motor niet tenzij ik koppeling indruk.


Ik zelf zou denk ik je startmotor niet verdenken als ie los wel draait...
OBD aanprikken en uitlezen, kijken of er een foutcode is.
(Er is ook een methode waarbij je de connector op een bepaalde manier "kortsluit" dan gebruikt ie lampje(s) op dashboard om foutcode te "knipperen")
 
Een DCT motor kan je gewoon starten als de jiffy is uitgeklapt.
Een DCT motor kan je niet in versnelling laten staan,als je hem stil legt.
 
Een DCT motor kan je gewoon starten als de jiffy is uitgeklapt.
Een DCT motor kan je niet in versnelling laten staan,als je hem stil legt.
Volgens mij kan je hem wel uitzetten terwijl hij nog in de versnelling (1) staat, zodra je hem daarna weer aanzet gaat hij automatisch terug naar N. Als dat dan niet zou werken kan hij theoretisch in de versnelling staan en niet starten, dan kan je er ook niet mee lopen.
 
Als je stopt staat ie in zijn 1. Klap je dan de jiffy uit, valt motor stil, en staat hij in neutraal.
je kan hem voorruit en achteruit duwen. Daarom heeft ie ook een handrem.
 
Even alles op een rijtje:
Er staat een "N" in het display.
Je kan hem gewoon heen en weer rollen (heb ik ook zo'n 50 meter gedaan)
Je hoeft hem niet in zijn neutraal te zetten als je hem uit zet.
Zonder bougies draait de startmotor ook niet.
Volgens mij kan je de DCT gewoon met uitgeklapte jiffy starten. (weet ik niet 100 pct zeker, NC is van mijn vrouw)
Startrelay geeft een klik dus volgens de cdi mag ie gewoon starten maar startmotor is te slap of er zit iets vast.
Plus en min van de startmotor af gehaald en een accu met 115 ah aan boord en met dikke draden direct aan de motor kreeg hem niet rond.
Is gewoon rijdend in de garage gezet met een graadje of 20. Hierna is de accu in ruim een maand leeggeraakt door toch iets van sluipverbruik. Nu is het koud.
Grappig probleempje... Uitlezen is nu eigenlijk wel de enige optie, dan wordt de NC opgehaald en gerepareerd.
Maar eerst even het startmotortje proberen. Denk ook dat dat het niet is, maar wat dan he.....
 
Heb je de min van die 115ah accu rechtstreeks op de startmotor gezet of via het frame? In dat laatste geval zou er nog een slechte massa verbinding kunnen opspelen
 
Even alles op een rijtje:
Er staat een "N" in het display.
Je kan hem gewoon heen en weer rollen (heb ik ook zo'n 50 meter gedaan)
Je hoeft hem niet in zijn neutraal te zetten als je hem uit zet.
Zonder bougies draait de startmotor ook niet.
Volgens mij kan je de DCT gewoon met uitgeklapte jiffy starten. (weet ik niet 100 pct zeker, NC is van mijn vrouw)
Startrelay geeft een klik dus volgens de cdi mag ie gewoon starten maar startmotor is te slap of er zit iets vast.
Plus en min van de startmotor af gehaald en een accu met 115 ah aan boord en met dikke draden direct aan de motor kreeg hem niet rond.
Is gewoon rijdend in de garage gezet met een graadje of 20. Hierna is de accu in ruim een maand leeggeraakt door toch iets van sluipverbruik. Nu is het koud.
Grappig probleempje... Uitlezen is nu eigenlijk wel de enige optie, dan wordt de NC opgehaald en gerepareerd.
Maar eerst even het startmotortje proberen. Denk ook dat dat het niet is, maar wat dan he.....
Een DCT motor kan je gewoon starten als de jiffy is uitgeklapt.
Een DCT motor kan je niet in versnelling laten staan,als je hem stil legt.
 
Ja he, dacht ik ook.

Vandaag de startmotor monteren.
Werkt het niet dan weet ik zeker dat er iets vast of plakt in het motorblok en dan gaat ie naar de dealer. Laat ik nog weten vandaag.
 
Zoals een beetje verwacht startte de NC niet met de gebruikte startmotor maar nu wel met de zware accu. Waarom nu wel?
Paar kilometer gereden en een minuut later weet gestart....... Klik.
Niets dus. Gestart met de zware accu er bij en de motor laadt goed op. Conclusie, de accu is in ieder geval niet goed en opgestuurd.

Als de nieuwe accu (ander merk) terug komt, meteen proberen en later weer de originele startmotor er in zetten.
Het voelt nog niet goed. Het lijkt wel of de olie ook te dik is. Vooral omdat de vorige eigenaar (dit voorjaar hebben we de motor gekocht) zo specifiek vertelde over de olie die hij nu gebruikte. Maar we gaan door.
Hoe krijg ik het motorstoringslampje gereset bij deze motor?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe ronde van AliExpress onderdelen binnen. Als eerste de radiatorbeschermer a €17 incl verzending. Zit vast met 1 schroefje..de rest moet achter de radiator haken/klemmen. Niet geweldig uitgevoerd (erg los), dus zelf aangepast. Wat foam aan de achterkant geplakt om eventueel ratelen tegen te gaan. Nog wat gaas vinden om er achter te plaatsen.

thumbnail_IMG_1293.jpg
thumbnail_IMG_1167.jpg

Deze voorspatbord-verlenger a €3,06 incl verzending. Met enkel tape lijkt mij dit niet lang te blijven zitten. Zitten ook drie kunststof schroefjes bij. Nog geen zin/moed gehad om drie gaten door het originele spatbord te boren, dus vooralsnog ligt ie in de kast.
thumbnail_IMG_1166.jpg

Tankpad a €5. Niet slecht! Lekker dik en de nep-carbon-weave is niet erg opvallend.
thumbnail_IMG_1290.jpg
thumbnail_IMG_1291.jpg

Met het geld wat ik hiermee 'bespaard' heb, heb ik speciaal voor de NC750X een extra casual motorpak gekocht met o.a. een Bull-it motorjeans en Alpinestars J-6 sneakers. Met mijn 25min woon-werk verkeer met vaak max 80km/h is mijn textiel combi + lompe all-road laarzen best onhandig op kantoor. Het is exact onderstaande combinatie, die geheel toevallig zo samen ook geadverteerd wordt:

Schermafbeelding 2022-12-04 210651.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe krijg ik het motorstoringslampje gereset bij deze motor?

Zie thread op ander forum:
 
Nieuwe ronde van AliExpress onderdelen binnen. Als eerste de radiatorbeschermer a €17 incl verzending. Zit vast met 1 schroefje..de rest moet achter de radiator haken/klemmen. Niet geweldig uitgevoerd (erg los), dus zelf aangepast. Wat foam aan de achterkant geplakt om eventueel ratelen tegen te gaan. Nog wat gaas vinden om er achter te plaatsen.

Bekijk bijlage 1828246
Bekijk bijlage 1828245

Deze voorspatbord-verlenger a €3,06 incl verzending. Met enkel tape lijkt mij dit niet lang te blijven zitten. Zitten ook drie kunststof schroefjes bij. Nog geen zin/moed gehad om drie gaten door het originele spatbord te boren, dus vooralsnog ligt ie in de kast.
Bekijk bijlage 1828247

Tankpad a €5. Niet slecht! Lekker dik en de nep-carbon-weave is niet erg opvallend.
Bekijk bijlage 1828248
Bekijk bijlage 1828249

Met het geld wat ik hiermee 'bespaard' heb, heb ik speciaal voor de NC750X een extra casual motorpak gekocht met o.a. een Bull-it motorjeans en Alpinestars J-6 sneakers. Met mijn 25min woon-werk verkeer met vaak max 80km/h is mijn textiel combi + lompe all-road laarzen best onhandig op kantoor. Het is exact onderstaande combinatie, die geheel toevallig zo samen ook geadverteerd wordt:

Bekijk bijlage 1828252
Ik heb die radiator beschermer ook laatst gemonteerd, die haakjes werkt voor geen meter, dus maar voor de zekerheid 4 zwarte tie-wraps gebruikt, zie je amper en wel zeker vast.
1670228994428.png

Voorspatbord heb ik niet besteld, wel vorige week een ali achterspatbordje gemonteerd. Past redelijk, en met kleine modificatie ook best goed.
1670229012340.png
 
Die radiator protector heb ik ook. Werkt prima, maar vraagt inderdaad wat aanpassing voor rammelvrije werking. Na 3 jaar is hij wel wat verkleurd, waarschijnlijk door ingebrande beschermingsspray. Smelten jouw tiewraps niet (radiator wordt erg heet)?

Die spatborden voor en achter heb ik destijds gelijk gedaan, maar dan zelf geknutseld. Kwestie van 2 gaatjes boren in voorspatbord en randje boven de achterveer (alsof dat ervoor is gemaakt), rubber op maat snijden en rvs boutje-ringetje-moertje. Kosten: € 20.

P.s. Ik zie op de foto dat de officiële hugger alleen de monoveer beschermt en de rest net zo smerig maakt als bij mijn systeem het geval is.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe ronde van AliExpress onderdelen binnen. Als eerste de radiatorbeschermer a €17 incl verzending. Zit vast met 1 schroefje..de rest moet achter de radiator haken/klemmen. Niet geweldig uitgevoerd (erg los), dus zelf aangepast. Wat foam aan de achterkant geplakt om eventueel ratelen tegen te gaan. Nog wat gaas vinden om er achter te plaatsen.

Bekijk bijlage 1828246
Bekijk bijlage 1828245

Deze voorspatbord-verlenger a €3,06 incl verzending. Met enkel tape lijkt mij dit niet lang te blijven zitten. Zitten ook drie kunststof schroefjes bij. Nog geen zin/moed gehad om drie gaten door het originele spatbord te boren, dus vooralsnog ligt ie in de kast.
Bekijk bijlage 1828247

Tankpad a €5. Niet slecht! Lekker dik en de nep-carbon-weave is niet erg opvallend.
Bekijk bijlage 1828248
Bekijk bijlage 1828249

Met het geld wat ik hiermee 'bespaard' heb, heb ik speciaal voor de NC750X een extra casual motorpak gekocht met o.a. een Bull-it motorjeans en Alpinestars J-6 sneakers. Met mijn 25min woon-werk verkeer met vaak max 80km/h is mijn textiel combi + lompe all-road laarzen best onhandig op kantoor. Het is exact onderstaande combinatie, die geheel toevallig zo samen ook geadverteerd wordt:

Bekijk bijlage 1828252
Leuke accessoires erop, Top ...... Slim en op deze manier iets met qualiteit te
kopen qua motorkleding.
 
Die radiator protector heb ik ook. Werkt prima, maar vraagt inderdaad wat aanpassing voor rammelvrije werking. Na 3 jaar is hij wel wat verkleurd, waarschijnlijk door ingebrande beschermingsspray. Smelten jouw tiewraps niet (radiator wordt erg heet)?

Die spatborden voor en achter heb ik destijds gelijk gedaan, maar dan zelf geknutseld. Kwestie van 2 gaatjes boren in voorspatbord en randje boven de achterveer (alsof dat ervoor is gemaakt), rubber op maat snijden en rvs boutje-ringetje-moertje. Kosten: € 20.

P.s. Ik zie op de foto dat de officiële hugger alleen de monoveer beschermd en de rest net zo smerig maakt als bij mijn systeem het geval is.
Ik had niet gewassen voor het plaatsen van de hugger, maar ook na wassen, wordt het weer net zo smerig als op de foto. Wel blijft de monoveer redelijk schoon.

Tie-wraps zitten er nog gewoon op, zal eens kijken of ze al crispy worden of dat het wel meevalt qua temperatuur. Ik verwacht het niet eigenlijk, zit er alweer een paar maanden op
 
Terug
Bovenaan Onderaan