Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Gisteren heb ik mijn achtervering van stand 3 naar 2 (van 7!) gezet.

De nieuwe afstelling geeft naar mijn gevoel een paar voordelen:
- iets meer comfort/ betere balans met de voorvering;
- achter veert iets meer in, waardoor ik nauwelijks nog naar voren glijd op mij zadel (bekend euvel).

Ik rijd nooit met duo, heb wel vaak bagage in de topkoffer en soms heb ik losse bagage op de duo.
Deze afstelling blijkt dat, samen met mijn gewicht (ca 70 kg in motoroutfit) allemaal prima te verdragen.
Uiteraard heb ik even de koplamp en mistlampen bijgesteld.
 
Zolang ik de Honda rij controleer ik met de achterrem,ook in rotonde ed om de aandrijving strak te houden ivb met bokken bij teveel bruusk gasgeven.
moghuuu. Idd...... Vroeger leerde je al als je langzaam of stapvoets wilt rijden.... en hij rijd iets te hard in zijn eerst
, wat verschilt per motorfiets,.......dan rem je "bij" met je 8errem!!!!!!
 
Misschien wat olie of diesel.
Dat zie je soms niet liggen.
Maar kan wel je voor- of achterwiel in een fractie van een seconde onder je vandaan halen…?
Wie zal het weten,.....vind het altijd frappant dat mensen die hard en onbesuisd hard rijden etc etc weinig of niet vallen met hard door
de bochten scheuren en wij op een motor met maar 54 PK met zoiets vallen bij al uit een parkeervak te rijden.
Nou maakt het aantal PK"s niet alles uit maar toch?
 
Wie zal het weten,.....vind het altijd frappant dat mensen die hard en onbesuisd hard rijden etc etc weinig of niet vallen met hard door
de bochten scheuren en wij op een motor met maar 54 PK met zoiets vallen bij al uit een parkeervak te rijden.
Nou maakt het aantal PK"s niet alles uit maar toch?
Nee, áls viezigheid hier al een rol gespeeld zou hebben maakte het niet uit of dat met een 50 pk, of 150 pk fiets werd gedaan.
 
Ik heb even een praktisch vraagje over de NC750X / NC750S... Zijn van deze twee modellen de voorvorken identiek? Of is die van de NC750X iets langer dan de NC750S?

Zou iemand die een NC750X (2018 tot 2020> model) heeft de totale lengte op kunnen meten van de voorvork? Dus vanaf de onderkant tot de bovenkant. (hieronder een foto van de S, ik wil deze maat hebben van de X variant)

a370b9a1f82cf8fb1ae4c236242a111e.png
 
De x is 3 cm hoger dan de s (veerweg 15 versus 12 cm). Bij mijn x (2017) meet ik 85 cm. Volgens mij is 2016-2020 hetzelfde. Ben benieuwd waarom je dat wilt weten.
 
Ik heb even een praktisch vraagje over de NC750X / NC750S... Zijn van deze twee modellen de voorvorken identiek? Of is die van de NC750X iets langer dan de NC750S?

Zou iemand die een NC750X (2018 tot 2020> model) heeft de totale lengte op kunnen meten van de voorvork? Dus vanaf de onderkant tot de bovenkant. (hieronder een foto van de S, ik wil deze maat hebben van de X variant)

a370b9a1f82cf8fb1ae4c236242a111e.png
Ik kom op ca. 84,5 cm voor mijn NC750X DCT uit 2018
 
Bedankt @Biggest four en @40 kW powerrr
M'n zusje heeft een NC750S gekocht uit 2018; viel me op dat de voorpoten +-2-3cm doorgestoken waren naar boven. Wat hier de reden van is weet ik niet, stuurgedrag aanpassen? Dus wilde even checken of de voorvorken niet vervangen waren door het X model, blijkt niet het geval. Ik meet precies +-81cm.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is ’ie voor en achter verlaagd? Ik zou sowieso bij een NC 750 S niet alleen de voorkant laten zakken. Zelfs de 750 X leunt al best behoorlijk op zijn voorwiel, qua geometrie en gewichtsbalans.
 
Bedankt @Biggest four en @40 kW powerrr
M'n zusje heeft een NC750S gekocht uit 2018; viel me op dat de voorpoten +-2-3cm doorgestoken waren naar boven. Wat hier de reden van is weet ik niet, stuurgedrag aanpassen? Dus wilde even checken of de voorvorken niet vervangen waren door het X model, blijkt niet het geval. Ik meet precies +-81cm.
Het laten doorsteken van de voorpoten wordt gedaan om de motor vlotter te laten insturen.
2~3 cm is daarbij wel erg veel.
En dat bij een motor die nu niet moeilijk is in de handhaving…
 
Denk dat het is geweest om de zadelhoogte lager te krijgen.. Het rijd prima dus we laten het zo.
 
Wie van de NC 750 X DCT rijders heeft zelf de Garmin Zumo 550 gemonteerd.
Binnenkort krijg ik de Honda NC 750 X DCT en wil hierop mijn Zumo 550 monteren.
De Garmin komt van de FJR 1300 en moet zeggen dat het een heel drama was om deze zo te installeren dat je deze met de sleutel aan of uit kunt zetten.
Je moet bij de FJR veel plastic verwijderen ook om alle kabels die aan de Zumo 550 hangen weg te werken verder zit er in het midden van de kabels een blok die je overal doorheen moet drukken om goed te plaatsen.
Bij de Honda deauville kun je aan de linkervoorkant makkelijk stroom weg halen voor een navigatiesysteem ook een Garmin.
 
Wie van de NC 750 X DCT rijders heeft zelf de Garmin Zumo 550 gemonteerd.
Binnenkort krijg ik de Honda NC 750 X DCT en wil hierop mijn Zumo 550 monteren.
De Garmin komt van de FJR 1300 en moet zeggen dat het een heel drama was om deze zo te installeren dat je deze met de sleutel aan of uit kunt zetten.
Je moet bij de FJR veel plastic verwijderen ook om alle kabels die aan de Zumo 550 hangen weg te werken verder zit er in het midden van de kabels een blok die je overal doorheen moet drukken om goed te plaatsen.
Bij de Honda deauville kun je aan de linkervoorkant makkelijk stroom weg halen voor een navigatiesysteem ook een Garmin.
Sinds 2022 is er een healtech thunderbox uit.. Dat kastje sluit je aan direct op de accu en weet wanneer de motor niet meer aan staat (de laadspanning is dan immers weg) Hij schakelt dan alles wat erop aangesloten zit uit.

Heb hem zelf niet gebruikt en ook volgens de oude manier een relais op mijn NC750X gehangen toen ik die nog had.. maar de techniek gaat vooruit en zo'n healtech kastje lijkt mij de handigste oplossing.

Je kan dan gewoon de navigatie kabel naar de accu vissen (heel makkelijk) en hem daar aansluiten op dat healtech kastje (en eventueel andere 12 volt dingen in de toekomst)
 
De Honda NC is wel voorbereid op een geschakelde plus. Er is een setje beschikbaar bij de Honda dealer met een zekering en relais welke in de zekeringkast geprikt worden. Achter het kuipwerk (bij de NC750X links, bij de NC750S rechts) zit dan een accesoire stekker welke geschakelde + en constante + bevat. Wel een en ander aan kuipwerk demonteren, maar dat is met wat geduld en eventueel een youtube fimpje als voorbeeld goed te doen.

Er is wel vaker over gesproken in dit topic (daar heb ik ook de kennis vandaan), dus als je even zoekt moet je het wel terug kunnen vinden hier
 
Je zou toch denken dat bij nieuwe motoren er wel rekening mee is gehouden om een navigatie makkelijker aan te sluiten is.
De healtech thunderbox hou ik in gedachten.
Maar als de accessoire stekker er zit is mijn voorkeur hiervoor.
 
Daar is inderdaad ook door Honda over nagedacht. De Accessoires stekker + relais. Werkt ideaal. Ik knip zelf de stekkers eraf en dan solderen. Ga ik binnenkort ook weer bestellen voor de handvatverwarming en usb socket via het contact te kunnen schakelen, bestemd voor onze tweede NC.

Je woont helaas niet in de buurt, anders wou ik je er best mee helpen, mocht dat wenselijk zijn geweest.
 
Daar is inderdaad ook door Honda over nagedacht. De Accessoires stekker + relais. Werkt ideaal. Ik knip zelf de stekkers eraf en dan solderen. Ga ik binnenkort ook weer bestellen voor de handvatverwarming en usb socket via het contact te kunnen schakelen, bestemd voor onze tweede NC.

Je woont helaas niet in de buurt, anders wou ik je er best mee helpen, mocht dat wenselijk zijn geweest.
Ik heb de healtech thunderbox gemonteerd , werkt perfect hoef je niks voor te demonteren
 
Verder; als je geen kappen wilt demonteren dan kan je de volgende stappen volgen;
- Koop de Honda relais kit (zodat de accessoire stekker werkt)
- Koop een (mini) aftapzekering en steek die daar in de zekeringkast.. dan heb je zo geschakelde 12 volt direct naast de accu zonder iets te demonteren / veranderen aan bedrading. (Deze kan je dan gebruiken om een relais aan te sturen; hier moet je geen navigatie/lampen aan hangen direct)
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
De Honda NC is wel voorbereid op een geschakelde plus. Er is een setje beschikbaar bij de Honda dealer met een zekering en relais welke in de zekeringkast geprikt worden. Achter het kuipwerk (bij de NC750X links, bij de NC750S rechts) zit dan een accesoire stekker welke geschakelde + en constante + bevat. Wel een en ander aan kuipwerk demonteren, maar dat is met wat geduld en eventueel een youtube fimpje als voorbeeld goed te doen.

Er is wel vaker over gesproken in dit topic (daar heb ik ook de kennis vandaan), dus als je even zoekt moet je het wel terug kunnen vinden hier
Deze set heb ik vrijdag besteld bij de Honda dealer, inmiddels daar binnengekomen en mag hem ophalen. Staat in de catalogus als 2 van de 4/5 onderdelen van de mistlampen set. Hiervan de relais & zekering set + de subharnas set besteld. Waren €15 en €19.

Wil binnenkort toch het kuipwerk er af hebben en dan meteen 12V goed regelen ipv rechtstreeks van de accu. Dus USB lader in kofferbak, TomTom met contact geschakeld en ruimte voor mistlampen. Kan er evt destijds wel foto's van maken, mocht dat voor iemand hier boeiend zijn.

Moet nog wel uitzoeken welke connectoren ik kan gebruiken om op de drie uitgangen van het subharnas in te pluggen. Leek op de foto een Honda eigen connector.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Kijk, mooi, dan doe je het gelijk netjes. Heb ik ook gedaan. Handvatverwarming & frunk opener zitten er bij mij op. USB in de frunk juist permanent op de accu, met een schakelaartje ernaast, dan kan ik bij een korte stop ook mijn helm communicatie of telefoon opladen.

Wat betreft die stekkers aan de uitgangen van het subharnas, dat zijn inderdaad Honda eigen stekkers. Maar ik heb ze afgeknipt en eigen stekkertjes aangeknepen. Die kabel kost maar €15(?), en je knipt niet in de kabels van je motor zelf. Kan altijd nog een keer een nieuw subharnas kabeltje kopen, of als je de accesoires er weer afhaalt is je motor nog steeds origineel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Terug
Bovenaan Onderaan