Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Jep, boetes zijn niet min, niet alleen voor foutparkeren. Je wil geen snelheidsboete aan je broek, loopt in de paar honderd Euro's.
Gelukkig zelf niet meegemaakt, waarom zou ik me ook haasten in een land met zulke natuur? O-)
Hehe, herkenbaar. Betrapte me er paar keer op dat ik ver onder de max snelheid zat vanwege de omgeving. Ik ken iemand die in Stavanger woont en die heb ik destijds ook ontmoet in Kristiansand. Hij gaf aan dat veel parkeerplaatsen daar beheert worden door particuliere bedrijven die boetes kunnen uitschrijven als je daar niet betaald. Die bedragen zullen lager liggen dan de snelheidsovertredingen denk :9
 
Jep, boetes zijn niet min, niet alleen voor foutparkeren. Je wil geen snelheidsboete aan je broek, loopt in de paar honderd Euro's.
Gelukkig zelf niet meegemaakt, waarom zou ik me ook haasten in een land met zulke natuur? O-)
Omdat er ook hele mooie racebanen, ehhh, stuurmanswegen zijn :9
 
Je noemt dat gewoon "maar"...............???

Net even op de kaart gemeten.
Overtocht Hirtshals-Kristiansand is 130km Je noemt prijs van €140

Mijn referentie is overtocht Livorno-Bastia en dat is 116km
Hierbij ben je met de motor (beetje opletten welke overvaart) ca €55 kwijt.

Dus zoals ik 't zie is overtocht Skagerak best wel prijzig!

Edit: Hirtshals met een 'r'
Veerboten Kristiansand Hirtshals - Vergelijk tijden en prijzen

Even geen appels met pruimen vergelijken ! Het alternatief is omrijden, met een ferry Puttgarden/Rodby en nog een brug of ferry, en dan behoorlijk wat kilometers tot Oslo ( via Goteborg) En dat twee keer dus. Die overtocht van Hirtshals naar Kristiansand of Langesund is dus echt veel voordeliger als je naar/van Noorwegen wilt .
Nog een prijsvoorbeeld ,

 
Mijn insteek was vooral dat de prijs 'maar' werd genoemd. Vergeleken is dat dus echt niet zo goedkoop.
Hier zou je mss nog kunnen omrijden, wat idd duurder zal zijn.

Maar van Livorno naar Bastia heb je helemaal geen alternatief. Dan zou je moeten zwemmen.
Genoemde oude vieze boot daar, dat valt dan ook nog wel mee. Maar 'Who cares'?
Enige wat je wil is veilig 'aan de overkant' komen.
 
Hij gaf aan dat veel parkeerplaatsen daar beheert worden door particuliere bedrijven die boetes kunnen uitschrijven als je daar niet betaald.
Dat zijn een stelletje oplichters, parkeerautomaten alleen met Noorse teksten, kaartlezers doen het niet, alleen cash dus.

Na twee minuten reeds bekeurd, maar niemand gezien.

Na een paar weken mooie boete op de mat in Nederland, verstuurd vanuit Londen.GB
 
Juli/augustus vanaf grunn naar Noorwegen kost je met zijspan en 2 personen 780,- voor retour. Vanaf huis naar boot nog een stukkie dus afgerond 800,- via Hirsthals naar kristiansant kost t aan benzine, overnachten afgerond 350 enkele reis dus 700 retour.( uitgaande van 1:10 benzineprijs 2,00 en overnachting 50,-) Ga je via brug en zweden is het naar kristiansant duurder wegens omrijden en dus extra kms. Maar de vraag is dan van belang waar je in noorwegen wilt zijn naar kristansant "terug" rijdenis niet heel logisch dus zal ik ook niet berekenen. Conclusie Als je niet zeeziek word is de boot prima optie. Tis niet goedkoop maar wel aardig in verhouding.

als je t reizen binendoor doet verlengt dat het aantal kms aanzienelijk en dan gaat de vergelijking ook niet meer op.
 
Juli/augustus vanaf grunn naar Noorwegen kost je met zijspan en 2 personen 780,- voor retour. Vanaf huis naar boot nog een stukkie dus afgerond 800,- via Hirsthals naar kristiansant kost t aan benzine, overnachten afgerond 350 enkele reis dus 700 retour.( uitgaande van 1:10 benzineprijs 2,00 en overnachting 50,-) Ga je via brug en zweden is het naar kristiansant duurder wegens omrijden en dus extra kms. Maar de vraag is dan van belang waar je in noorwegen wilt zijn naar kristansant "terug" rijdenis niet heel logisch dus zal ik ook niet berekenen. Conclusie Als je niet zeeziek word is de boot prima optie. Tis niet goedkoop maar wel aardig in verhouding.

als je t reizen binendoor doet verlengt dat het aantal kms aanzienelijk en dan gaat de vergelijking ook niet meer op.
Ik weet niet op welke site jij kijkt, maar als ik Hirtshals/Kristiansand invoer in juni heen en in juni terug met een zijspan , en wel met een vaste datum, dan krijg ik 134 euro voor het retourtje. Ik denk wel aan zeg 1600 km tot Hirthals en terug, voor mij ongeveer 100 liter benzine dus 180 euro ( benzine in Denemarken is niet duur! ) , dan afgezien van overnachten komt de reis op 314 euro . Voor 400 euro kun je heel luxe slapen !!
En voor mij is de vakantie al begonnen, je kunt er ook een leuk ritje van maken , snelweg hoeft niet als je dat vervelend vindt
 
Voor sommigen begint de vakantie al op de hoek van de straat. Bij mij is dat pas als het 'mooi' wordt.
Daarom voordeel is idd dat wanneer je in de Eemshaven op de boot stapt dat vakantie is 'begonnen'. En da's maar 180km.

Als je eerst nog 800km naar Hirtshals moet rijden over de snelweg, dan is dat geen feestje.
Zo heel leuk rijden is het niet over de snelweg. Maar de snelwegen in DK en in noord-D lijken nog eens extra super-saai!

Paar jaar terug ben ik langs hele kust van DK gereden tot Hirtshals en tot kaap Grenen. Daar zitten zeker wel heel mooie stukken tussen.
Op terugweg ben ik vanaf Kolding over de snelweg naar huis gereden. Hoe erg wil je 't hebben?:X
 
Voor sommigen begint de vakantie al op de hoek van de straat. Bij mij is dat pas als het 'mooi' wordt.
Daarom voordeel is idd dat wanneer je in de Eemshaven op de boot stapt dat vakantie is 'begonnen'. En da's maar 180km.

Als je eerst nog 800km naar Hirtshals moet rijden over de snelweg, dan is dat geen feestje.
Zo heel leuk rijden is het niet over de snelweg. Maar de snelwegen in DK en in noord-D lijken nog eens extra super-saai!

Paar jaar terug ben ik langs hele kust van DK gereden tot Hirtshals en tot kaap Grenen. Daar zitten zeker wel heel mooie stukken tussen.
Op terugweg ben ik vanaf Kolding over de snelweg naar huis gereden. Hoe erg wil je 't hebben?:X
8km......:] _O-
 
Soms reis je om ergens te komen , soms om alleen maar te reizen. Ik heb familie aan de andere kant van de wereld, daarheen gaan is fijn maar 11 uur in een vliegtuig is verschrikkelijk. Dus vind ik honderden kilometers op de motor geen probleem als ik ergens heen wil om daarna pas het plezier van de bestemming te ervaren. Je kunt dan ook een beetje introspectie doen als je met je hoofd in de helm zit en je eigenlijk behalve het verkeer nergens op hoeft te letten, er is toch weinig moois te zien .
 
West Duitsland en Denemarken heb ik zo gezien en kan ik altijd zo heen. Als ik dan naar Noorwegen/Zweden wil wil ik daar ook gewoon zijn. De snelste/comfortabelste optie heeft dan de voorkeur.
 
Het is een prachtige optie, dagje Borkum kunnen we vanaf hier ook op de trapfiets doen.

Met de half acht boot zit je om negen uur op het terras aan de koffie.. :Y

 
Ik weet niet op welke site jij kijkt, maar als ik Hirtshals/Kristiansand invoer in juni heen en in juni terug met een zijspan , en wel met een vaste datum, dan krijg ik 134 euro voor het retourtje. Ik denk wel aan zeg 1600 km tot Hirthals en terug, voor mij ongeveer 100 liter benzine

Beetje appels en peren vergelijken. prijsen wisselen sterk per maand/periode. Verder red ik het met die 100l peut tot net over de helft. Prijsverschil is voor mij dus een stuk kleiner. En na tig keer noorwegen kan ik het stuk duitsland en denemarken best missen zowel snelweg als er naast. Die extra dagen kan ik nu in noorwegen of zweden besteden net hoe de wind waait (en dat is dan weer sterk afhankelijk van of ik of mijn vrouw kookt)
 
Het is een prachtige optie, dagje Borkum kunnen we vanaf hier ook op de trapfiets doen.
Ja, Borkum heb ik ook wel eens gedaan met de trapfiets naar de overkant.
Niet veel positief te melden over Noord-Duitsland maar dit eiland is (voor mij) een positieve uitzondering.
Ja zowaar, Borkum is, maar wel op een Duitse manier leuk!
Zouden die andere Inseln zoals Langeoog, Spiekeroog ook leuk zijn? Norderney wel eens gehoord is dat wel???
 
Juli/augustus vanaf grunn naar Noorwegen kost je met zijspan en 2 personen 780,- voor retour. Vanaf huis naar boot nog een stukkie dus afgerond 800,- via Hirsthals naar kristiansant kost t aan benzine, overnachten afgerond 350 enkele reis dus 700 retour.( uitgaande van 1:10 benzineprijs 2,00 en overnachting 50,-) Ga je via brug en zweden is het naar kristiansant duurder wegens omrijden en dus extra kms. Maar de vraag is dan van belang waar je in noorwegen wilt zijn naar kristansant "terug" rijdenis niet heel logisch dus zal ik ook niet berekenen. Conclusie Als je niet zeeziek word is de boot prima optie. Tis niet goedkoop maar wel aardig in verhouding.

als je t reizen binendoor doet verlengt dat het aantal kms aanzienelijk en dan gaat de vergelijking ook niet meer op.
Ik kom op €980 uit een retour met 2 pers kamer zonder raam en motor. Vind het toch aardig aan de prijs als ik gewoon naar Denemarken rijd ben ik goedkoper uit
 
Als je met twee bent zal dat inderdaad het geval zijn.

>Edit: had het verkeerd gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef maar 2 keer te tanken kan bijna 400 op een tank rijden de overtocht kost me dan €190 met een stoel erbij. Je moet wel iets meer dan 9uur over de snelweg das best pittig maar zo zou ik het wel doen. en anders pak ik wel een hotel op de helft. Kwa tijd ben ik ook nog sneller via Denemarken dan Groningen dan zit ik 2,5 uur op de motor en 18uur op de boor via Denemarken 3,5 uur op de boot en 9uur rijden. En dan ben ik dus nog goedkoper uit dan via Groningen.
 
Laatst bewerkt:
In de Franse Alpen is meestal 250 tot 300 km op een dag best te doen, Hoe zit dat in Noorwegen, blijf in het zuiden, (onder Trondheim) iedere dag wel een keer overvaren, en ben eigenlijk een cultuurbarbaar, ga geen dingen lopen te bekijken. Ben daar om te rijden en te genieten van de omgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
In de Franse Alpen is meestal 250 tot 300 km op een dag best te doen, Hoe zit dat in Noorwegen, blijf in het zuiden, (onder Trondheim) iedere dag wel een keer overvaren, en ben eigenlijk een cultuurbarbaar, ga geen dingen lopen te bekijken. Ben daar om te rijden en te genieten van de omgeving.
250-300km is best te doen. Gemiddelde snelheid die je in Noorwegen (over een hele dag gerekend) kan aanhouden ligt rond de 60km / u. Max snelheid is overal 80km/ (uitgez. enkele snelwegen). Je komt regelmatig door dorpen, daar is de max 50, soms 30. Als je achter een caravan of vrachtwagen hangt, gaat het ook al snel trager.
Ik reed vorig jaar gemiddeld 250km per dag en deed daar ongeveer 4-5 uur over. Rij-uren wel te verstaan, dus zonder de pauzes voor lunch, tanken, boodschappen en het obligate plasje. 8-)
 
Goedemiddag :W

Ik ben met de vaste groep aan het discussiëren waar de motortrip dit jaar naartoe gaat.
Noorwegen ben ik als knul met de ouders 2 x geweest en de omgeving is fantastisch weet ik.
Normaliter gaan wij richting Duitsland/Oostenrijk maar zelf heb ik nu weer is Noorwegen geopperd.

Zijn er mensen hier met ervaringen of tips in welke regio het beste te kijken ?
We zijn op zoek naar een huisje/chalet te huren voor een week en daar in de regio dagelijks een kilometer of 300 te rijden ongeveer.
Is Noorwegen hier een optie voor ? of is een doorreis een betere optie ?

In Oostenrijk hebben we verschillende passen in de buurt maar onbekend hoe dat zit in Noorwegen.
Hopelijk hebben jullie tips en zal de komende dagen is het topic hier doorlezen :z
 
Zijn er mensen hier met ervaringen of tips in welke regio het beste te kijken ?
Volgens mij heeft iemand anders een dergelijk vraag vorig jaar ook gesteld en daar is al uitgebreid op gereageerd. Je geeft al aan dat je nog gaat teruglezen, dan kom je het vanzelf tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan