Het grote Noorwegen topic! Deel 2

@ treebouncer. Ik vind je schema ambitieus ik zie dat je in 1 rit de Atlantis road, de Trollstigen en het Geiranger fjord gepland hebt.
waarom de laatste 2 dagen geen ritten meer?
Ervaring leert dat 350 km prima haalbaar is, maar de planning is enigszins ambitieus. De 2 overige dagen zijn gepland voor een rustdag ergens of voor reserve, mochten we een rit niet halen.
 
De boetes per 1februari 2023 in Noorwegen.

Boetetarief verkeersovertredingen vanaf en met 1 februari 2023
Snelheidsovertredingen (als de maximumsnelheid 60 km/u of lager is)

Zelfs 20 km/u over de limiet: NOK 7.800

Snelheidsovertredingen (als de maximumsnelheid 70 km/u of hoger is)

Zelfs 30 km/u over de limiet: NOK 12.100

Illegaal inhalen met een motorvoertuig

NOK 9.700

Te korte afstand tot de bestuurder ervoor

NOK 9.700

Het besturen van een motorvoertuig in strijd met verkeersborden

NOK 7.800

Verbod op het gebruik van elektronische apparatuur in motorvoertuigen

NOK 9.700

Bestuurder van een motorrijtuig die niet heeft voldaan aan de voorrangsplicht

NOK 9.700

Dat zijn forse bedragen. Zelf 4x geweest en gelukkig nooit een bekeuring gehad.
 
Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat de boetes ook netjes op de deurmat vallen. Kan even duren maar ze weten je te vinden. 2900nok voor 14km overschrijding. Met kosten voor internationale transactie erbij destijds (2016) zo'n 330 euro. Die deed wel een beetje pijn.
 
De boetes per 1februari 2023 in Noorwegen.

Boetetarief verkeersovertredingen vanaf en met 1 februari 2023
Snelheidsovertredingen (als de maximumsnelheid 60 km/u of lager is)

Zelfs 20 km/u over de limiet: NOK 7.800

Snelheidsovertredingen (als de maximumsnelheid 70 km/u of hoger is)

Zelfs 30 km/u over de limiet: NOK 12.100

Illegaal inhalen met een motorvoertuig

NOK 9.700

Te korte afstand tot de bestuurder ervoor

NOK 9.700

Het besturen van een motorvoertuig in strijd met verkeersborden

NOK 7.800

Verbod op het gebruik van elektronische apparatuur in motorvoertuigen

NOK 9.700

Bestuurder van een motorrijtuig die niet heeft voldaan aan de voorrangsplicht

NOK 9.700

Dat zijn forse bedragen. Zelf 4x geweest en gelukkig nooit een bekeuring gehad.
Gewoon relaxen en genieten. Noorwegen nodigt echt niet uit om te "scheuren " aldaar.
Alleen al de afkeurende reacties van de Noren als je iets of wat te hard rijdt......
 
Ik ben van plan om deze zomer met een vriend van me een Noorwegentour te doen. Ben nooit zo gericht geweest op Noorwegen of Scandinavië, maar de directe verbinding vanuit Eemshaven biedt ineens opties! Het zal grofweg een weekje Kristiansand / Bergen / Geiranger / Oslo / Kristiansand worden (27-7 op de boot heen, 3-8 op de boot terug). We zijn verwende prima donna's, dus hotels e.d. in plaats van kamperen - de overtocht is geboekt, de overnachtingen nog niet. Ik heb er in elk geval veel zin in!

Het idee:
Dag 1: Nijmegen - Eemshaven - Kristiansand
Dag 2: Kristiansand - Lysebotn
Dag 3: Lysebotn - Bergen
Dag 4: Bergen - Geiranger
Dag 5: Geiranger - North Atlantic Highway
Dag 6: Geiranger - Oslo
Dag 7: Oslo - Kristiansand
Dag 8: Kristiansand - Eemshaven - Nijmegen

De Google Maps routes zijn slechts richtlijnen, want in de zomer zijn de leukere routes natuurlijk pas open. Adviezen en tips die we zeker niet mogen negeren, zijn altijd welkom!
 
Ik dacht dat ik kort ging met 19 juni heen en 7 juli terug in NL. Ik neem duidelijk meer tijd, want ik blijf op de meeste plekken 3 nachten in dezelfde b&b.
 
Ik zou Bergen en Oslo schrappen. Ik ben deze zomer met de auto in Bergen geweest, maar met de motor zou ik er niet langs rijden.
De routes van AdjevE zijn volgens mij aanraders.
 
Ik zou Bergen en Oslo schrappen. Ik ben deze zomer met de auto in Bergen geweest, maar met de motor zou ik er niet langs rijden.
De routes van AdjevE zijn volgens mij aanraders.
Deze twee staan wel op mijn route. Hou je helemaal niet van steden of is er daar geen ene ruk te beleven?
 
Maarrrr, als je Oslo en Bergen nog nooit gezien hebt. Het is wel heel mooi.
Vigelandpark, operahouse, Viking museum (dicht tot 2026), Bryggen
Niet echt motorbestemmingen, maar wel mooi voor de afwisseling.
Net wat je wil, en in Noorwegen kan je eigenlijk niet verkeerd rijden. Alles is mooi. En als je achteraf wat gemist heb, dan ga je lekker nog een keer. En dat zit er dik in, want geheid dat je noorwee oploopt.

Wij gaan half augustus ook (weer). En idd de route van @AdjevE lijkt bijzonder verdacht wel inspiratie te zijn geweest.
 
Ik ben van plan om deze zomer met een vriend van me een Noorwegentour te doen. Ben nooit zo gericht geweest op Noorwegen of Scandinavië, maar de directe verbinding vanuit Eemshaven biedt ineens opties! Het zal grofweg een weekje Kristiansand / Bergen / Geiranger / Oslo / Kristiansand worden (27-7 op de boot heen, 3-8 op de boot terug). We zijn verwende prima donna's, dus hotels e.d. in plaats van kamperen - de overtocht is geboekt, de overnachtingen nog niet. Ik heb er in elk geval veel zin in!

Het idee:
Dag 1: Nijmegen - Eemshaven - Kristiansand
Dag 2: Kristiansand - Lysebotn
Dag 3: Lysebotn - Bergen
Dag 4: Bergen - Geiranger
Dag 5: Geiranger - North Atlantic Highway
Dag 6: Geiranger - Oslo
Dag 7: Oslo - Kristiansand
Dag 8: Kristiansand - Eemshaven - Nijmegen

De Google Maps routes zijn slechts richtlijnen, want in de zomer zijn de leukere routes natuurlijk pas open. Adviezen en tips die we zeker niet mogen negeren, zijn altijd welkom!
https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/4637030?mode=share
 
Deze twee staan wel op mijn route. Hou je helemaal niet van steden of is er daar geen ene ruk te beleven?
Vanuit Nordheimsund is het 75 km enkel naar Bergen (Niet supermooi)
je kan via een andere weg de reis verderzetten, maar dan mis je de mooie “13”.
In Bergen kan je je motor een dag in de parkeergarage zetten, en de stad te voet verkennen.
Dan rijdt ik liever een dag langs de fjorden.
 
Toch hier ook maar even mijn licht opsteken. Over 1.5 week gaan we naar Noorwegen (met zijn tweeen op 1 motor, inclusief freebird met kampeerspullen). Veerboot naar Kristiansand, 9 dagen zuid-Noorwegen, en dan via Denemarken weer naar huis.

Alleen veerboot heen is geboekt. Heb al van alles geprobeerd te lezen, ook een en ander in dit topic, maar iemand nog gouden tips om te rijden of zien?

Plan is niet elke dag verkassen, maar misschien 3 of 4 campings ofzo aan doen. Maar dat plan is so variabel als het weer en de zin van de dag.
 
Lysebotn, Lustrafjord en daar zou ik de Molden beklimmen :P
Flatdal ook erg mooi om te wandelen. En volgens mij moet je de pas van Aurland naar Leardal ook rijden. Die is zo mooi. Is in willekeurige volgorde. Veel plezier daar, wij gaan volgend jaar weer
Nog lang niet alles gezien:9~
 
20220910_152817.jpg
20220910_152725.jpg
Airbnb huisje bij Trine aan t Lustrafjord. Prachtige locatie, alleen een beetje dalen en klimmen om er te komen. Misschien is het nog vrij.
 
Paar nachten op Gryta Camping blijven en van daaruit de Gletsjers Briksdalsbreen en de Kjenndalsbreen bezoeken.
De 2 wegen naar deze gletsjers alleen al zijn fenomenaal
 
Ziet er allemaal zeker goed uit, kan niet wachten om te vertrekken.

Alleen vraag ik me een ding af. Hoever noordelijk zal ik gaan realistisch gezien in een dag of 9, zeker aangezien we niet elke dag heel de dag willen rijden / verkassen. Wat is realistsich op een dag daar? We denken meer om de dag verkassen ofzo
 
Ik heb elke dag daar tussen de 300 en 350 km gereden en dan moet je wel doorrijden. Uitgebreid iets bezichtigen zit er dan niet in. Bij slecht weer wordt dat wel wat minder. Hou ook rekening met de vele wegwerkzaamheden daar. Soms sta je 15 -20 minuten stil.
 
Ik heb elke dag daar tussen de 300 en 350 km gereden en dan moet je wel doorrijden. Uitgebreid iets bezichtigen zit er dan niet in. Bij slecht weer wordt dat wel wat minder. Hou ook rekening met de vele wegwerkzaamheden daar. Soms sta je 15 -20 minuten stil.
Goed om hier even mee te lezen zie ik al.... ik twijfelde om me dit jaar voor een groepsreis in te schrijven met rondreis door Zuid-Noorwegen. Ik zie inderdaad per dag routes rond de 300 km staan (zelfs 1 dag 360km :o), en kon me al niet voorstellen dat er dan voldoende tijd is om ergens wat langer te stoppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan