Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Vers van de pers:
Net terug van de Noordkaap, en door het bizarre weer, 1 graad , windkracht 8 en af en toe sneeuw op de weg en de extreem vele wegwerkzaamheden hebben we de Lofoten maar laten schieten, en gekozen voor de E45 naar het zuiden. ook daar veel werk aan de weg, tot een 7 kilometer lang stuk met scherp grof gravel. Voor allroaders wsch. heerlijk . voor toerders knap vervelend. In elk geval 1 lekke band opgelopen.
Dat noemen ze avontuur..., Maar wel naar je zin gehad?
 
Hoewel het weer niet steeds even goed was, sneeuwlaag op de tent en snoeiharde wind, hadden we het fantastisch.
De ferry naar Andenes: er waren forse golven en iedereen was ziek, kotsen. Wij hadden het allebei ook niet makkelijk, maar de havermoutkoekjes die we tijdens het wachten hadden gegeten zijn in Andenes aangekomen. Nou zeil ik vaak op zee op zo'n oude tweemaster en da's ook niet altijd feest.
We zijn met Martin Bril meegeweest van seasafariandenes.no. We zagen >200 grienden (pilot whales) maar geen potvissen. Het weer op de Lifoten was vrij aardig. We zijn er drie dagen blijven hangen (ff hotel gedaan om uit te rusten van de eerste 3500 km) De teller staat nu op 5500 km en gisteren reden we de Aursjovegen: 65 km onverharde bergweg met haarspeldbochten en onverlichte tunnels. En niet op een all road hè, maar op de k1600 en de vrouw op dr R1200R Prachtig gebied. Vandaag de Trollstigen. Schitterend weer hier trouwens, strakblauwe hemel!
 
Laatst bewerkt:
File ?! ... Wat is dat ?! ... Voor die vijf auto's die er rijden ;)
Nee, als je het rustig, beschaafd, met het nodige respect doet, kan het zelfs in Duitsland :+
Maar vijf auto's :? Jaja, ok, maar als die toevallig net alle vijf achter elkaar aan een verkeerslicht staan weet ik graag of ik erlangs kan/mag :P

Maar goed, nu weet ik het, als het het defensief doet kan het dus.
Dat het in D niet mag maar wel min of meer aanvaard wordt wist ik wel.
In F mag het ook niet, en toch doen ze het daar, en helemáál niet met respect :X

Maar goed, het gaat hier over Noorwegen. Ik besef wel dat eens je uit de stdelijke gebieden bent er van file amper sprake kan zijn, maar in de grootsteden misschien wel? Nu ja, de km's die je daar afmaalt tijdens een vakantie zullen maar een klein percentage uitmaken van je totaal :]
 
Grootstad-gebiedEN??? welke zijn er nog meer buiten Oslo dan? _O- .... de rest zijn allemaal dorpen :+
 
Grootstad-gebiedEN??? welke zijn er nog meer buiten Oslo dan? _O- .... de rest zijn allemaal dorpen :+
Ok :$ ... ik heb het begrepen :+

Wil er dolgraag eens naartoe met de motor, en door rijden tot het uiterste noorden. Mar eerst effe huisje verbouwen :')
 
De ferry naar Andenes: er waren forse golven en iedereen was ziek, kotsen. Wij hadden het allebei ook niet makkelijk, maar de havermoutkoekjes die we tijdens het wachten hadden gegeten zijn in Andenes aangekomen. Nou zeil ik vaak op zee op zo'n oude tweemaster en da's ook niet altijd feest.
Goed om te horen dat alles goed gaat. Sinds een paar jaar is op die ferry ook een mooi snel-afspansysteem voor motoren in gebruik. Daarvoor deed de schipper het zelf met spanbanden over de buddy en toen ik vroeg of hij die niet zo extreem vast wilde zetten (verwarmde buddy) kreeg ik de keus: heel strak of anders terug de wal op... Gelukkig deed de billen grill het nog. Hij had op zich wel een punt want het kan aardig tekeer gaan daar zoals Sphyrnidus net heeft beschreven. Dit is een van de weinige ferries die ik ken waar standaard kotszakjes hangen.
 
Op de boot van Moskenes naar Bodo waren ze ook..
Maar de motoren werden tegen de zijkant gezet, dwars op de vaarrichting en dan aan iedere kant een spanband. Ik legde gewoonte getrouw m'n helm op het stuur en vergat die dus. Achteraf een goede plek want hij stond nog op z'n plek bij aankomst, maar ik had de hele reis visioenen van een door het ruim rollende helm en vizier naar de kl*ten. Als ik het filmpje gemonteerd heb kan je zien hoe de boot tekeer ging, maar eerst nog een weekje genieten hier :)
 
Over een kleine maand vertrek ik ook. Een echt plan heb ik wel nog niet en ik ga ook niet al te ver noordelijk.
Enkele vraagjes: Kan je een tent overall kwijt? Hoe zit het met die chalets/hutjes?
 
F800 wat bedoel je precies? Je kan ip overal vrij kamperen. Campings zijn 120-200 kr (in het zuiden duurder dan in het noorden). Stuga's (hutjes) variëren van 350-800 voor 2-4 personen. Moet je wel je eigen beddengoed of slaapzak mee hebben want anders moet je dat er nog bij huren. Op de meeste campings is een keuken die je kan gebruiken. Douche's moet je meestal 5-10 kr voor betalen.
 
Kan je een tent overall kwijt?
Bedoel je wild kamperen?
Het allemansrecht in Scandinavië

In Zweden, Noorwegen en Finland geldt het zogenaamde allemansrecht. Dit is niet zozeer een wet maar meer een eeuwenoud recht waarmee je maximaal van de prachtige natuur kunt genieten.

Het allemansrecht houdt het volgende in:

1. Je mag overal een paar dagen met een tent kamperen. Als het land van iemand anders is dan moet je natuurlijk wel de eigenaar vragen.
2. Je mag over ieders land lopen zolang je de eigenaar maar niet hindert.
3. Als het niet specifiek verboden is mag je overal waar het geen kwaad kan een kampvuurtje maken. Op kale rotsen mag je geen vuurtje maken omdat de stenen dan kunnen barsten.
4. Je mag voor eigen gebruik paddenstoelen en bessen plukken.


bron en nog meer info: Vrij kamperen in Zweden, Noorwegen en Finland. Het allemansrecht van Scandinavië.
 
Vers van de pers:
Net terug van de Noordkaap, en door het bizarre weer, 1 graad , windkracht 8 en af en toe sneeuw op de weg en de extreem vele wegwerkzaamheden hebben we de Lofoten maar laten schieten, en gekozen voor de E45 naar het zuiden. ook daar veel werk aan de weg, tot een 7 kilometer lang stuk met scherp grof gravel. Voor allroaders wsch. heerlijk . voor toerders knap vervelend. In elk geval 1 lekke band opgelopen.
oke, had je berichten al gemist, op fb, jammer dat het weer niet mee werkte.
 
Voor degenen die het gemist hebben, onze Vlaamse vriend Peter aka Drummer, die hier ook actief is, en ook onderweg naar het noorden, heeft een blog:
De Noordkaap 2016
Vandaag hoopt hij aan te komen op de Noordkaap.
SAM_1858.JPG
 
Laatst bewerkt:
Volgende week hoop ik aan te komen op de kaap. Zit nu in Sint Petersburg, mooie stad om te bezoeken. Het weer is vandaag erg goed. Morgen steek ik de grens weer over en dan Finland in.
 
Net een half jaar studie in Goteborg afgerond, motor een maand geleden al opgehaald (kawasaki kz750 spectre) morgen maar eens op pad naar het noorden!
Als iemand toevallig dezelfde kant op rijdt hoor ik het wel!
 
Voor degenen die het gemist hebben, onze Vlaamse vriend Peter aka Drummer, die hier ook actief is, en ook onderweg naar het noorden, heeft een blog:
De Noordkaap 2016
Vandaag hoopt hij aan te komen op de Noordkaap.
[afbeelding]

Bedankt om deze ff te delen ;-)

Vandaag met precies 4000km op de klok aangekomen op de Noordkaap.
Zit nu in m'n hutje een beetje bij te lezen en straks nog blogje bijschrijven.
Vannacht rond 3hr rij ik nog even terug, ( zit maar 13km van de Kaap )om met de moto een foto te nemen aan de Bol.

grtz Drummer
 
Bedoel je wild kamperen?
Het allemansrecht in Scandinavië

In Zweden, Noorwegen en Finland geldt het zogenaamde allemansrecht. Dit is niet zozeer een wet maar meer een eeuwenoud recht waarmee je maximaal van de prachtige natuur kunt genieten.

Het allemansrecht houdt het volgende in:

1. Je mag overal een paar dagen met een tent kamperen. Als het land van iemand anders is dan moet je natuurlijk wel de eigenaar vragen.
2. Je mag over ieders land lopen zolang je de eigenaar maar niet hindert.
3. Als het niet specifiek verboden is mag je overal waar het geen kwaad kan een kampvuurtje maken. Op kale rotsen mag je geen vuurtje maken omdat de stenen dan kunnen barsten.
4. Je mag voor eigen gebruik paddenstoelen en bessen plukken.


bron en nog meer info: Vrij kamperen in Zweden, Noorwegen en Finland. Het allemansrecht van Scandinavië.

In dat dikgedrukte zit m wel vaak de kneep..... je weet het vaak niet...
 
ziet er goed uit! hij staat in de navigatie!
nog meer??
in noorwegen kom ik vanzelf wel aan mn trekken
Ik weet niet hoe noordelijk je wenst te gaan ... Maar richting Trondheim kun je (als je in oostelijk Noorwegen bent) ipv de E6 of RV30 de bergweg nemen van Brekka via Stugudalen naar Hell (de FV705). Je stijgt tot 900m. Hij is mij bijgebleven omdat ik hem deels door sneeuw gereden heb (eind april 2015) http://www.youtube.com/watch?v=hrtvAu8LM50... :]
 
Laatst bewerkt:
Ook maar eens melden hier. Zit momenteel rond het Lysefjord, even een dagje vanwege slecht weer op de camping blijven hangen. Ben nu 3,5 week onderweg, Noordkaap, Vesteralen, Lofoten, RV17, vrijwel alle touristische routes, Tindevegen, Aursjøvegen achter de rug. Super allemaal. Alle weersomstandigheden tussen sneeuw en +25 voorbij zien komen. Top!

Nog een paar dagen, vrijdag vanaf Kristiansand terug, zondag nog een tussenstop in Assen en dan weer naar huis.
 
Afgelopen maandag heb ik ook de Noordkaap bereikt. Gisteren het wandelpad nog gedaan. Kan niet anders zeggen dat ik de natuur er erg mooi vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan