Het grote Noorwegen topic! Deel 2

@Freewman.
Ga de eerste 2 weken van Juni of een week eerder. Dan zijn de passen wel open maar is er van toerisme nog weinig te merken
 
Ik had gisteren een Noorsa klant/vriend op bezoek.
Het is daar momenteel idioot warm..... Zeer uitzonderlijk voor Mei/Juni.
Ze maken zich wel zorgen over de ecologie.
 
Ik had gisteren een Noorsa klant/vriend op bezoek.
Het is daar momenteel idioot warm..... Zeer uitzonderlijk voor Mei/Juni.
Ze maken zich wel zorgen over de ecologie.

In Karasjok sprak ik een hele oude Sami man aan een kampvuur, en vroeg hem zijn mening over het broeikaseffect. Ik was er zo benieuwd naar omdat zij toch flinke veranderingen moeten hebben gezien en juist zoveel met de natuur leven.

Zijn reactie was dat het gewoon een 'golf' is, er komt nu een warmere periode aan, en daarna weer een koudere. Hij maakte zich er totaal niet druk om.

Dat had ik zelf niet verwacht.
 
Ik heb hetzelfde idee.
Wij mensen hebben er ongetwijfeld invloed op.
Als je bij de Jostedalsbreen gletcher bent. Zie je daar een bord met informatie over het terugtrekken van de gletcher.
Hierop is goed te zien dat de gletcher zich al terugtrok ver voordat de industriële revolutie begon (19e eeuw). In die periode woonden er ook veel minder mensen op deze aarde dan nu (amper 1 miljard tegen 6,5 miljard nu).

De periode 15e tot 19e eeuuw de kleine ijstijd genoemd omdat het toen gemiddeld kouder was dan nu. Dus ja, de gemiddelde temperatuur schommelt continu.

Ik kan mij er daarom ook te druk om maken.
 
Ach.. wij hebben in zweden en noorwegen ook temperaturen gehad van boven de 30 grd. Helemaal bovenin dus bij de poolcirkel. Ook toen, 30 jaar geleden ong. maakte ook niemand zich daar druk over aldaar. Wij maar verbaasd zijn en flink zweten in onze niet-ademende motorkleding, die bestond nog niet nl.
De daaropvolgende jaren was het zelfs tijdens hoogzomer amper 5 grd en stond smorgens het ijs op de tent en motoren.
Was ook normaal dus tja.
 
Laatst bewerkt:
Wij maar verbaasd zijn en flink zweten in onze niet-ademende motorkleding, die bestond nog niet nl.
Volgens mij wel, je had toen, 30 jaar geleden, ook leren motorkleding met eventueel een niet ademend regenpak of de klassieke "vetleren" Belstaff pakken.
 
Laatst bewerkt:
Foutje verkeerd topic.

Zit ook zoveel door te lezen :P voor vakantie naar Noorwegen
 
Laatst bewerkt:
Zal ongetwijfeld. Maar wat is hier de link met "het grote Noorwegen" topic?
Haha aangepast, je kan natuurlijk ook elektrisch rijden in Noorwegen.

Snap het eigenlijk ook niet. Heb de foto in het elektra topic gezet daar staat die dan ook snap niet hoe de tekst en foto hier kwam.
 
Laatst bewerkt:
Gister ben ik terug gekomen van mijn vakantie in zuid-west Noorwegen, wat een schitterend land! Zoveel wegen die mooi door de natuur slingeren langs beekjes, watervallen, bergen en noem maar op. Er is altijd wel wat moois te zien onderweg. Zelfs de wegen die ik soms 'moest' nemen om naar een bepaalde plek te gaan bleken vaak op zichzelf ook al heel erg mooi.

Alleen regio Bergen was het erg druk, veel file en het was bijna 30 graden. Niet lekker om te rijden. Maar ja Bergen staat bekend om zijn regen, dus ik was toch wel blij met het weer! Daar mag ik sowieso niet over klagen, in 13 dagen maar één keer een natte tent hoeven in te pakken.

Verder heb je op veel plekken echt het idee dat je de enige bent en kom je soms een uur lang bijna helemaal niemand tegen. Alleen de Gamle Strynefjellsvegen was nog deels gesloten, ik had gehoopt dat die door het warme weer al open zou zijn. Nu moest ik weer omkeren halverwege, maar dat geeft niks op zo'n mooie route :)

Ik heb ook een aantal wandelingen gedaan, naar Preikestolen, Kjeragbolten en de Buerbreen gletsjer. Die laatste is niet heel bekend, duurt maar zo'n 2.5 uur en is leuk om te doen!

Het stond voor mij al zo'n 10 jaar in de planning om te gaan en ik ben blij dat het er eindelijk van gekomen is. Als er nog iemand is die er over twijfelt... Gaan!
 
Volgens mij wel, je had toen, 30 jaar geleden, ook leren motorkleding met eventueel een niet ademend regenpak of de klassieke "vetleren" Belstaff pakken.

Uiteraard bestond dat maar ik bedoel hier natuurlijk die pakken met ....tex folie oid.
We zijn daarna vaak genoeg nog met leer onderweg geweest daar. Dat is prima met goed weer doch dat gehannes met regenpakken, wat we ook gedaan hebben, beviel niet zo goed want omslachtig, extra begage en motor minder goed bestuurbaar.
 
Gister ben ik terug gekomen van mijn vakantie in zuid-west Noorwegen, wat een schitterend land! Zoveel wegen die mooi door de natuur slingeren langs beekjes, watervallen, bergen en noem maar op. Er is altijd wel wat moois te zien onderweg. Zelfs de wegen die ik soms 'moest' nemen om naar een bepaalde plek te gaan bleken vaak op zichzelf ook al heel erg mooi.

Alleen regio Bergen was het erg druk, veel file en het was bijna 30 graden. Niet lekker om te rijden. Maar ja Bergen staat bekend om zijn regen, dus ik was toch wel blij met het weer! Daar mag ik sowieso niet over klagen, in 13 dagen maar één keer een natte tent hoeven in te pakken.

Verder heb je op veel plekken echt het idee dat je de enige bent en kom je soms een uur lang bijna helemaal niemand tegen. Alleen de Gamle Strynefjellsvegen was nog deels gesloten, ik had gehoopt dat die door het warme weer al open zou zijn. Nu moest ik weer omkeren halverwege, maar dat geeft niks op zo'n mooie route :)

Ik heb ook een aantal wandelingen gedaan, naar Preikestolen, Kjeragbolten en de Buerbreen gletsjer. Die laatste is niet heel bekend, duurt maar zo'n 2.5 uur en is leuk om te doen!

Het stond voor mij al zo'n 10 jaar in de planning om te gaan en ik ben blij dat het er eindelijk van gekomen is. Als er nog iemand is die er over twijfelt... Gaan!


Gaaf! Preikestolen vorig jaar ook gedaan. Kjerag zijn we langs gevaren en bij het beginpunt een bakkie koffie gedaan maar het was bij ons toen slecht weer (koud en mistig) dus ze stonden te controleren bij de start of er niet teveel mensen op slippertjes en gympen gingen lopen. Wij waren sowieso niet van plan om die te gaan doen.

Kjerag is ook best een flinke wandeling/klim toch? Ben je geoefend of niet? Hoe lang heb je erover gedaan?
 
Ja naar boven bij Kjerag was wel een behoorlijke klim. Duurde zo'n 5 uur en is wel een stukje zwaarder dan Preikestolen (3 uur ongeveer). Ik ben verder niet getraind, maar had wel goede wandelschoenen bij me en dat is wel nodig voor sommige gladde stukken. Het was nu ook erg mistig, dus ik heb wel op de steen gestaan op zo'n 1000m hoogte, maar op de foto's ben ik helaas amper te zien..

De weg er naartoe was de dag ervoor ook echt een ramp. Een graad of zes, zicht van maximaal 20 meter op sommige stukken en dan allemaal bochtjes en loslopende schapen op de weg. De volgende dag terug was de mist gelukkig aardig weggetrokken, want het is een mooi lekker slinger weggetje!
 
Ja naar boven bij Kjerag was wel een behoorlijke klim. Duurde zo'n 5 uur en is wel een stukje zwaarder dan Preikestolen (3 uur ongeveer). Ik ben verder niet getraind, maar had wel goede wandelschoenen bij me en dat is wel nodig voor sommige gladde stukken. Het was nu ook erg mistig, dus ik heb wel op de steen gestaan op zo'n 1000m hoogte, maar op de foto's ben ik helaas amper te zien..

De weg er naartoe was de dag ervoor ook echt een ramp. Een graad of zes, zicht van maximaal 20 meter op sommige stukken en dan allemaal bochtjes en loslopende schapen op de weg. De volgende dag terug was de mist gelukkig aardig weggetrokken, want het is een mooi lekker slinger weggetje!


Ja zonde is dat dan, die mist. Wij hadden met Preikestolen toen heel veel geluk dat het precies de mooiste dag van de week was. Zonnig en een graadje of 20, gewoon echt warm. Wij zijn toen om half 7 's ochtends begonnen met lopen (nog te laat eigenlijk maar nog wel lekker koel) en om kwart voor 9 stonden we boven. Voordat de hordes met Chinezen omhoog kwamen. Die kwamen we op de weg naar beneden allemaal tegen :/
 
Laatst bewerkt:
Kjerag is een mooie wandeling inderdaad! Verbaasde me er toen wel over hoeveel mensen onvoorbereid naar boven gingen. Ik kwam op de weg terug naar beneden een groepje “wandelaars” tegen die onderweg naar boven waren. Ze vroegen me of ze er al bijna waren. Naar schatting hadden ze net een kwart van de route gehad, maar ze geloofden me niet toen ik zei dat ze nog niet eens op de helft waren. Joh dan toch lekker niet, kom je vanzelf wel achter! Ik vond het zelf goed te doen maar ik loop ook redelijk veel. Maar op die steen gaan staan, nog geen vezel in mijn hele lijf die dat overwogen heeft :o
 
Heeuuuule grote droom van mij... Prachtig

Toch maar eens naartoe werken. Suzuki GSR 750 eruit en een mooie BMW GS oid erin.
 
Heeuuuule grote droom van mij... Prachtig

Toch maar eens naartoe werken. Suzuki GSR 750 eruit en een mooie BMW GS oid erin.
Dat kan prima op een GSR......afgelopen jaar nog op een Street Triple geweest.
 
Laatst bewerkt:
In Karasjok sprak ik een hele oude Sami man aan een kampvuur, en vroeg hem zijn mening over het broeikaseffect. Ik was er zo benieuwd naar omdat zij toch flinke veranderingen moeten hebben gezien en juist zoveel met de natuur leven.

Zijn reactie was dat het gewoon een 'golf' is, er komt nu een warmere periode aan, en daarna weer een koudere. Hij maakte zich er totaal niet druk om.

Dat had ik zelf niet verwacht.
Grappig om het eens van die kant te horen. Van iemand die het vanuit de praktijk beleeft. Ik heb het namelijk een keer met een hoogleraar geologie hierover gehad, en die vertelde eigenlijk hetzelfde. Maar dan vanuit een hele andere hoek natuurlijk. Mooi te zien dat zowel de theoretische kant als de praktische kant elkaar onderstrepen.
 
Om nog maar eens een blik Noorwegen open te trekken: ik vond het midden- en zuiden best tegenvallen. Het midden, door gebrek aan interessante natuur, en het zuiden vanwege de drukte en de toeristen. Oke, ik was er in de zomervakantie, maar toch.

Nee, doe mij dan absoluut maar het noorden: Lofoten en Finnmark. Ik heb een liefde voor verlaten gebieden, hoe meer ik het gevoel heb "in the middle of nowhere" te zijn, hoe beter. Dan voel ik me enorm 1 met de natuur. Ik denk dan ook met liefde terug aan het midden- en noorden van Zweden, ook al werd de natuur na een paar dagen veel van hetzelfde.

Meer mensen die zich hierin vinden?
 
Om nog maar eens een blik Noorwegen open te trekken: ik vond het midden- en zuiden best tegenvallen. Het midden, door gebrek aan interessante natuur, en het zuiden vanwege de drukte en de toeristen. Oke, ik was er in de zomervakantie, maar toch.

Nee, doe mij dan absoluut maar het noorden: Lofoten en Finnmark. Ik heb een liefde voor verlaten gebieden, hoe meer ik het gevoel heb "in the middle of nowhere" te zijn, hoe beter. Dan voel ik me enorm 1 met de natuur. Ik denk dan ook met liefde terug aan het midden- en noorden van Zweden, ook al werd de natuur na een paar dagen veel van hetzelfde.

Meer mensen die zich hierin vinden?


Wij zijn vanaf de Lofoten naar het zuiden gereden helemaal via de kustweg en de fjorden. Genoeg moois gezien hoor. Rondom Trondheim is niet niet zo interessant nee. Het Jotunheimen nationale Park ook prachtig! Het is maar net wat je midden noemt ;)

Lofoten idd geweldig mooi, maar het was niet zo dat je daar absoluut niemand tegen kwam en in the middle of nowhere was.
Ik voelde me wel heel klein toen we op een boot tussen de potvissen voeren :}
 
Meer mensen die zich hierin vinden?

Kan ik me zeker in vinden. Hoewel het zuiden en midden me wat betreft de natuur zeker niet tegenviel, was ik wel geschokt door de drukte, en dan was ik nog niet eens in het hoogseizoen. Geiranger was voor mij het absolute dieptepunt, 3 cruiseschepen tegelijk en het hele fjord hing vol met smog van die schepen. Wist niet hoe snel in daar weg moest.

Verder is het voor mij ook hoe ruiger en onbewoonder hoe beter. Heb ik vorig jaar op IJsland ook enorm van genoten. Volgende maand lekker een weekje wandelen in Lapland. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan