Het grote Noorwegen topic! Deel 2

het is maar net wat je zoekt en de route. Ben net terug van 8 dagen Noorwegen. Noordelijkste punt ongeveer Trolstiegen. Daar was het erg druk en ja Geiranger zeker ook met die vieze booten maar verder hele dagen bijna niemand gezien.

Geweldige vakantie gehad
 
Ik ben bijna in 1 rechte lijn van Kristiansund naar Lillehammer gereden (en dan niet over de E6 maar via de 29 en 27). Man ik dacht dat ik aan de terugweg was begonnen na via het Fjordengebied omhoog gereden te zijn, en dacht dat de mooie dingen zien wel klaar was. Maar niets was minder waar. Zooo mooi! De route liep via verschillende nationale parken en het was zo gaaf en rustig. Mooie natuurlijk en op de parkeerplaats bij de nationale parken na waar wel 4 of 5 auto’s geparkeerd stonden niemand tegen gekomen. (Juli vorig jaar)
Ik ben niet perse opzoek naar het alleen op de wereld gevoel. Maar dit was wel echt heel gaaf, gedeeltelijk omdat het zo onverwacht was denk ik maar toch...

full


Moet ik er wel bijzeggen dat ik ook niet noordelijker dat Kristiansund geweest ben, dus kan dat eigenlijk niet vergelijken...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben afgelopen jaar, begin juli naar de Noordkaap geweest en via Noorwegen langs de Fjorden omhoog gereden en via Zweden weer terug. Ik vond het niet echt druk. Op de toeristische plekken kon je uiteraard wel mensen verwachten, maar de kunst is om net voor de toeristenbussen aan te komen of als ze vertrekken ;) . Afijn. Het zuiden en midden van Noorwegen vond ik persoonlijk fijner om te rijden dan het noorden. Het noorden was ook zeker mooi, maar misschien omdat het weer in mijn aanwezige periode wat mild was, kwam het wat grauwer en saaier over. Over twee jaar in ieder geval weer terug om de Lofoten en het binnenland van Zweden verkennen!
 
Laatst bewerkt:
Om nog maar eens een blik Noorwegen open te trekken: ik vond het

Meer mensen die zich hierin vinden?

Gedeeltelijk wel. Scheelt ook wanneer je in deze regio's rijdt. Juni is meestal nog rustig. Ben nu ergens net onder het midden van Zweden. Prachtig weer en heel relaxed. Midsommer is weer voorbij en de rust weergekeerd. Veel plezier allemaal.
 
Nog een praktisch vraagje: Nemen jullie Kronen mee van thuis uit of wisselen jullie ter plekke uit.
Zijn er genoeg wissel mogelijkheden.
 
Gewoon pinnen bij een automaat.
Dan komen er vanzelf Kronen uit. ;)

Voor wat handgeld.

Winkels, hotels, veerboten kan je vaak gewoon pinnen.
 
Nog een praktisch vraagje: Nemen jullie Kronen mee van thuis uit of wisselen jullie ter plekke uit.
Zijn er genoeg wissel mogelijkheden.

Gewoon alles met bankpas betalen, neem een creditcard voor de zekerheid mee en je zit goed :)

Ik ben vorig jaar 2 weken in Noorwegen geweest, en heb geen kroon gezien :)
 
Kjerag is een mooie wandeling inderdaad! Verbaasde me er toen wel over hoeveel mensen onvoorbereid naar boven gingen. ..... Maar op die steen gaan staan, nog geen vezel in mijn hele lijf die dat overwogen heeft :o

Klopt Frazer, wij kwamen daar mensen tegen op badslippers (met tennissokken maar goed) Ongelooflijk! Ikzelf aan het einde van de wandeling stevig gezwikt, maar doordat ik stevige wandelschoenen aan had verder geen centje pijn.
Die steen zelf... dat was wel ff een klein momentje.. eerst met gezicht naar de kloof voor de foto (want daar stond vriendin lief) daarna omdraaien en de diepte inkijken, instant knikkende knieën :)
Maar het meest vervelende was het richeltje terug vanaf de steen. Dan moet je immers al die wachtende mensen passeren, en zij staan 'comfortabel' met hun rug tegen de wand!
 
Ik was er destijds ook nog vrij vroeg in het jaar, dus rondom die steen en op het pad er naartoe lag nog redelijk wat sneeuw. Voor zover mijn gevoel er nog niet zeker genoeg over was, deed het glibberen en glijden er naartoe de rest wel. Voor geen goud op dat ding :X
 
Nog een praktisch vraagje: Nemen jullie Kronen mee van thuis uit of wisselen jullie ter plekke uit.
Zijn er genoeg wissel mogelijkheden.

Ik neem tegenwoordig voor geen elk land met andere valuta vooraf nog geld mee, gewoon de eerste beste pinautomaat opzoeken en het komt zo uit de muur. Sowieso betaal ik het meeste met pin, maar voor de zekerheid neem ik altijd wel wat contant mee.
 
Ik heb 2 campings gehad waar je alleen cash kon betalen, wat handgeld is wat mij betreft altijd wel handig :Y


Overigens was het sanitair op de die campings ook van voor het pin-tijdperk :X
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je, maar ik maak me daar niet druk om: de ferry vaart dan toch al, ze kunnen je moeilijk overboord gooien :)
Heb zonder te overdrijven 3 weken Zweden/Noorwegen overleefd zonder ook maar een cent contant bij me gehad te hebben. Scheelt weer moeilijk met overgebleven lokale valuta naderhand ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daar ook wel een aantal campings gehad waarbij er helemaal geen beheerder was maar waar je gewoon geld in een brievenbus of geldkistje moest gooien, daar kwam ik zonder contant geld niet echt ver. Zelfde voor een aantal privéwegen waar je een paar kronen tol in een brievenbus moest gooien. Daar had ik als zuinige Hollander natuurlijk gewoon “gratis” gebruik van kunnen maken, maar zo zit ik dan weer niet in elkaar. Veel geld haal ik niet, maar een paar tientjes heb ik altijd wel achter de hand. Vlak voor de grens de tank weer even volgooien en je bent het zo weer kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Heb zonder te overdrijven 3 weken Zweden/Noorwegen overleefd zonder ook maar een cent contant bij me gehad te hebben. Scheelt weer moeilijk met overgebleven lokale valuta naderhand ;)

Haha precies dit.

Ik was vorig jaar 4 weken onderweg; Noorse kronen, Zweedse kronen, poolse Zloty, ik heb er allemaal niks van gezien :)

Wel uiteraard altijd even naar de wisselkoers kijken. Je wil niet omgerekend 400 euro betalen voor een sixpack bier :+
 
Wij zijn zondag terug gekomen, en toch echt 2 keer meegemaakt de de pin automaten dienst weigerde op zowel creditkaart en pinpas. Dan ben je met een lege tank wel blij dat je een paar kronen bij je hebt. (alhoewel bij 1 pomp de shop dicht zat)

Ook als je van gravelwegen houdt neem maar kronen mee, het meeste kost je tol, ze werken nog best veel met brievenbussen waar je de tol contant in moet doen.
full
 
Wij zijn zondag terug gekomen, en toch echt 2 keer meegemaakt de de pin automaten dienst weigerde op zowel creditkaart en pinpas. Dan ben je met een lege tank wel blij dat je een paar kronen bij je hebt. (alhoewel bij 1 pomp de shop dicht zat)

Ook als je van gravelwegen houdt neem maar kronen mee, het meeste kost je tol, ze werken nog best veel met brievenbussen waar je de tol contant in moet doen.[afbeelding]

Fan-tas-tische foto!

Ik heb slechts één keer een probleempje gehad; toen een snackbar geen internationaal pinapparaat bleek te hebben, verder geldt in Noorwegen "Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest" ;-)
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn zondag terug gekomen, en toch echt 2 keer meegemaakt de de pin automaten dienst weigerde op zowel creditkaart en pinpas. Dan ben je met een lege tank wel blij dat je een paar kronen bij je hebt. (alhoewel bij 1 pomp de shop dicht zat)

Ook als je van gravelwegen houdt neem maar kronen mee, het meeste kost je tol, ze werken nog best veel met brievenbussen waar je de tol contant in moet doen.[afbeelding]
Hele gave foto! :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een rondje rusland/noordkaap gedaan, maar wat is het stuk van de noordkaap tot aan de trollsteigen dodelijk saai pffffff
B
Heb de banden nog nooit zo vierkant gehad.
Met een bejaarden snelheid 1200 km overbruggen wat een ellende.
De onderste helft van noorwegen heeft wel uitdagende wegen waar je fantastisch kan rijden en de banden weer een beetje rond kan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan