Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Leuke filmpjes al weer geien. Dit jaar was het weer een stuk beter dan vorig jaar. Heb toen veel het regenpak aan moeten hebben maar heb daarom niet minder genoten.
Die filmpjes nodigen wel weer uit om nog een keer te gaan.
 
Nog een paar dagen en dan gaan wij ook weer voor 2,5week naar Noorwegen!
Super veel zin in.
Boot naar Göteburg, vanaf daar doorsteken richting de west kust en omhoog langs de fjorden naar Trondheim. Via het binnenland weer terug :] :]
 
Wij rijden woensdag van Oslo naar Aga. We hebben grofweg twee opties waar maar 11 min verschil in zit. Welke route zullen we nemen? Iemand tips om leuke dingen onderweg te zien?

2h7uzh.jpeg
 
Gewoon de blauwe route rijden
Voor Odda is de weg (rv13) iets smaller en drukker (Låtefossen), in Odda kun je op de foto met Thord Paulsen G.I.Y.F.
Op de E134, op de kaart ter hoogte van het Roldal skisenter, is het leuker om de oude weg te rijden in plaats van de tunnel.
 
Welke route zullen we nemen?
Ik zou de noordelijke route nemen. Volgens de Michelin kaart is die grotendeels "schilderachtig" (groene markering). Die markeringen stellen me zelden teleur. Een ander schilderachtig alternatief is vanaf Kongsberg omhoog naar Geilo via de 40 (Numedal).
Als je toch voor de zuidelijke kiest zou ik vanaf Kongsberg de 37 nemen naar Rjukan. Dat lijkt een wat rustigere weg, kun je de route weer hervatten bij Åmot (E 134). Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de input. We spraken vandaag een Noor en die tipte ons ook aan de noordelijke route te kiezen en onderweg te stoppen bij Vøringsfossen. Dat gaan we doen :)

Overigens bizar hoor, Oslo bezoeken en dan plus 30 graden :)
 
Dank voor de input. We spraken vandaag een Noor en die tipte ons ook aan de noordelijke route te kiezen en onderweg te stoppen bij Vøringsfossen. Dat gaan we doen :)

Overigens bizar hoor, Oslo bezoeken en dan plus 30 graden :)
Bovenlangs over de Hardangervidda. En daarna vorinfossen en de tunnels. Rondje over de hardangerbrug daarna is ook mooi.
 
Bovenlangs over de Hardangervidda. En daarna vorinfossen en de tunnels. Rondje over de hardangerbrug daarna is ook mooi.

Supermooi inderdaad. In Noorwegen komt er geen einde aan de mooie vergezichten. We gaan morgen de Husedalen lopen. De Trolltunga durf ik met mijn nog niet ingelopen schoenen nog niet aan.
 
Wij rijden woensdag van Oslo naar Aga. We hebben grofweg twee opties waar maar 11 min verschil in zit. Welke route zullen we nemen? Iemand tips om leuke dingen onderweg te zien?

[afbeelding]

Ik zie toevallig Rjukan op dat plaatje, ik was er langs gegaan:

standard_rjukan.jpg


Voor wie het nog niet gezien heeft: Heavy Water War op Netflix, speelt zich met name daar af. De enige plek waar in grote hoeveelheden toen zwaar water te krijgen was in Europa, en Hitler wilde zijn eerste atoombom ermee bouwen.
 
Ik was er ook wel benieuwd naar of die fabriek nog bestond. Vorig jaar ben ik helaas niet in de buurt geweest.
 
Een tijdje geleden heb ik wat informatie gezocht voor georganiseerde reizen naar de Noordkaap. Mij is toen aangeraden om gewoon zelf te gaan.

29 juli heb ik de Noordkaap bereikt en zeker geen spijt dat ik op eigen gelenheid gegaan ben. Fantastisch land en geweldige wegen.
 
Een tijdje geleden heb ik wat informatie gezocht voor georganiseerde reizen naar de Noordkaap. Mij is toen aangeraden om gewoon zelf te gaan.

29 juli heb ik de Noordkaap bereikt en zeker geen spijt dat ik op eigen gelenheid gegaan ben. Fantastisch land en geweldige wegen.

hey Kanarie.. Picture or it didnt happen.
 
Ik zie toevallig Rjukan op dat plaatje, ik was er langs gegaan:

standard_rjukan.jpg


Voor wie het nog niet gezien heeft: Heavy Water War op Netflix, speelt zich met name daar af. De enige plek waar in grote hoeveelheden toen zwaar water te krijgen was in Europa, en Hitler wilde zijn eerste atoombom ermee bouwen.

Ik quote mezelf hier even, vanwege dit nieuws:

Noorse 'Held van Telemark' overleden

Geen idee of Erwinn nog geweest is? Het gaat hier om het plaatje Rjukan, de fabriek staat iets verder in het veel kleinere Vemork.

Het lijkt me fantastisch om dit te bezoeken.
 
Yep heb inmiddels alweer besloten om terug te gaan naar de Noordkaap. Niet dat daar zoveel te doen is, maar het is voor mij toch wel een soort van bedevaartsoord geworden :)
 
Yep heb inmiddels alweer besloten om terug te gaan naar de Noordkaap. Niet dat daar zoveel te doen is, maar het is voor mij toch wel een soort van bedevaartsoord geworden :)

Bekend gevoel ja. De eerste keer dat ik er was moest je nog overvaren. De tweede keer ben ik gaan hiken naar de "echte" Noordkaap: de knivskjellodden. Tip: doe dit alleen als je echt fit bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan