Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Moet wel een gigantische beker zijn dan, als je hem kan vullen met koffie voor een jaar.......

Voor de espresso's.

1406847
 
Er zijn trouwens meer tankstationketens die deze mogelijkheid hebben, Statoil bijvoorbeeld ook. Zijn uiteraard niet uitwisselbaar met andere ketens.
 
Er zijn trouwens meer tankstationketens die deze mogelijkheid hebben, Statoil bijvoorbeeld ook. Zijn uiteraard niet uitwisselbaar met andere ketens.

Circle K = Statoil. Maar er zijn inderdaad ook andere ketens die deze thermobekers aanbieden. Wellicht omdat ik altijd met een half oog zocht naar Circle K, maar hier zijn wel de meeste tankstations van beschikbaar in Noorwegen.

Uiteindelijk lacht Circle K het hardst, want voor de koffie ging er natuurlijk ook een scheut benzine in de motor.
 
Ik wil in september 2,5 week door Scandinavië en de Baltische staten toeren en ik zit een beetje te twijfelen over of ik Kopenhagen en Oslo aan zal doen. Zijn die steden een beetje leuk/onderscheidend? Ik hoor wel leuke verhalen over Kopenhagen, maar meestal ben ik niet zo onder de indruk van grote (hoofd)steden. Ik vind het vaak te toeristisch, dus ben benieuwd of deze de moeite waard zijn.

Nog twee vragen:
- Ik dacht eraan om in hytter te slapen en ik lees hier regelmatig dat dat voor €40 per nacht wel moet lukken, maar ik zit wat te klikken in NorCamp en het lijkt eerder €60 per nacht te zijn voor de goedkoopste hutten op de betreffende campings. Is dat dan meer de norm en €40 een uitzondering? Ik neig misschien ook wel meer naar Airbnb, omdat het me een slaapzak meenemen zou schelen.
- Moet je op de binnenlandse veerboten in Noorwegen de motor vastsnoeren en in een ruim achterlaten of staat die gewoon op het dek zoals pondjes in Nederland? Hangt misschien ook wel van het traject af natuurlijk.
 
- Moet je op de binnenlandse veerboten in Noorwegen de motor vastsnoeren en in een ruim achterlaten of staat die gewoon op het dek zoals pondjes in Nederland? Hangt misschien ook wel van het traject af natuurlijk.

Hangt inderdaad van het traject af. De kortere overtochten duren soms maar 10 minuten ofzo. Die zijn redelijk te vergelijken met een pont in NL alleen wat groter. Daar blijft iedereen meestal bij zijn voertuig. Je hebt ook wel overtochten die meer dan een uur duren, dat zijn meestal ook wel vrij serieuze ferry's met soms zelfs 2 of 3 autodekken. Daar hebben ze binnen gewoon een wachtruimte en meestal ook wel een restaurant. Ik weet eigenlijk niet meer of je op die overtochten ook verplicht van het autodek af moet, maar de meesten doen het in ieder geval wel en wachten in het restaurant.

Motor vastzetten hangt er ook een beetje vanaf. In principe hoeft het niet, meestal zijn die overtochten door een vrij beschut fjord dus echt golven doet het niet. Ik deed het zelf altijd wel, omdat mijn motor op de zijstandaard erg rechtop staat en met bagage een behoorlijk hoog zwaartepunt heeft. Die valt dus vrij snel om. Ik had zelf gewoon twee spanbandjes die ik gebruikte, want op die ferry's hebben ze meestal niks. Het personeel geeft zelf ook aan dat het niet nodig is. Ik heb het een keer gehad dat er zelfs niet eens bevestigingspunten waren, toen heb ik hem aan de vrachtwagentrailer waar ik naast stond vastgezet. Niet echt helemaal vastsjorren hoor, maar net genoeg dat hij in ieder geval niet omvalt.
 
Prijs van de hytes klopt wel Het is hoogseizoen tot half september en dan is het iets minder.

Je staat gewoon op het dek op de binnenlandse veerboten, net als in Nederland. Alleen op zee worden ze vast gezet.
 
Wij hebben net een 3 weekse reis naar Noorwegen gemaakt. Op de fjorden hebben we maar 1 keer de motor vastgezet, was een groot fjord, waarbij het dek van de ferry naar de buitenkant afliep. De motoren stonden daar erg rechtop. Bij de andere grotere ferryovertochten hebben we ze niet vastgemaakt. Naar de Lofoten hebben we ze wel vastgezet, aan een ketting op het dek.

We moesten een paar keer het autodek verlaten, ik meen enkel wanneer het afgesloten ruimtes waren.

Hutten varieren een beetje in prijs, maar gemiddeld zaten ze rond de 60 a 70 euro of zo, voor een 2 persoonshut. De toeristischere plekken zijn natuurlijk duurder dan de minder toeristische.

We hebben Oslo ook aangedaan, maar dat vond ik persoonlijk minder boeiend. Ik zou er niet veel voor omrijden. Goteborg vond ik wat gezelliger aandoen met leuke straatjes en terrasjes.
 
Als je toch door de Baltische Staten gaat en je wil een grote stad bezoeken zou ik eerder voor kiezen voor Tallinn of Riga.

Stockholm is ook mooi, maar dat ligt waarschijnlijk niet op je route.
 
normaal gesproken wordt de motor niet vastgezet, en kun je gewoon bij je motor weggaan , een keer gehad dat het personeel van de ferry adviseerde om bij de motor te blijven omdat het best wel beetje ruige overtocht zou worden , hytes die ik gehad heb lagen zo rond de 40 a 50 euro een keer maar verder gaan zoeken bij trolstigen , vroegen daar 95 euro , 10 km verder gereden en een hyte gevonden voor 45 euro
 

Bijlagen

  • 1560979217783.jpg
    1560979217783.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20190622_200643.jpg
    IMG_20190622_200643.jpg
    328,5 KB · Weergaven: 43
  • 1561057553280.jpg
    1561057553280.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 32
Helder, dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik uiteindelijk voor Airbnb ga, omdat het me een slaapzak meenemen scheelt en ik dan ook wat meer in bewoond gebied terechtkom waardoor ik na aankomst nog een rondje kan lopen ergens.

Als je toch door de Baltische Staten gaat en je wil een grote stad bezoeken zou ik eerder voor kiezen voor Tallinn of Riga.

Stockholm is ook mooi, maar dat ligt waarschijnlijk niet op je route.
Ik hoef ze niet per se te zien, maar als ik enigszins in de buurt ben vind ik het wel leuk om even een kijkje te nemen. Ik vind grote (hoofd)steden alleen vaak teleurstellend - heel toeristisch en ook weer niet zo boeiend om te zien - vandaar de vraag :) Tallinn en Riga was ik ook al wel van plan om te bezoeken. Kan ik daaruit opmaken dat Vilnius dan weer niet zo boeiend is? In Stockholm ben ik trouwens al eens geweest, dus die hoeft niet meer.
 
Vanaf morgen 2 weken naar Noorwegen............ben benieuwd naar de positieve verhalen, kben nog niet eerder geweest.
O.a. via Oslo, Hemsedal, Loen, Olden, Geiranger, Balestrand Bergen en Geilo......in grote lijnen.

Erg mooi en duur zijn de meeste termen die ik hoor.
We gaan het meemaken. :t
 
Vanaf morgen 2 weken naar Noorwegen............ben benieuwd naar de positieve verhalen, kben nog niet eerder geweest.
O.a. via Oslo, Hemsedal, Loen, Olden, Geiranger, Balestrand Bergen en Geilo......in grote lijnen.

Erg mooi en duur zijn de meeste termen die ik hoor.
We gaan het meemaken. :t
Veel plezier!, het is er inderdaad ontzettend mooi. Hopelijk zijn de weergoden je goed gezind. Duur is maar wat je er wil doen, voornamelijk de luxe artikelen zijn duur. Dus als je de drank en sigaretten kan laten, is het best te doen.
 
Ook weer terug uit Noorwegen.

De reis ging via Oslo, Hemsedal, Loen, Olden, Geiranger, Balestrand Bergen en Geilo.....in grote lijnen.

Vanuit Kiel naar Goteborg (erg releaxte ferry incl. ondek-BBQ..... beter dan DFDS en P&O naar GB) en van daaruit naar Oslo……..dat gedeelte is mooi maar wat daarna komt is allemaal OH en AH.

De fjorden, gletchers, stroomversnellingen, watervallen, bergen, tunnels etc……….wat een indrukwekkend mooi land is Noorwegen.

Erg strakke wegen/asfalt en relaxte mensen………..wel erg afstandelijk, maar dat kan ook aan mijn persoonlijkheid/humor gelegen hebben. Veel contact krijg je niet met de locals imo.

Wel behoorlijk wat regen gehad de 1e week, maar het is er niet voor niets zo groen.

Mijn 1e hartverlamming ook overleeft nadat ik mijn 1e biertje besteld had……….12,50 voor een 0.4l pfffff.

Je merkt aan alles dat Noorwegen een stuk duurder is dan Nederland. Dit geldt ook voor fris, eten, hotels dus niet alleen bier/wijn.

Benzine is vergelijkbaar.



Een paar dagen Loen en dat is een fantastische omgeving om te verblijven en te rijden.

We zijn o.a. bij Geiranger fjord geweest, erg mooi en toeristisch…………en naar de Njordford.

Alleen de weg er naartoe is al geweldig mooi…..en stop halverwege even bij de Loen vallei waar 2 vloedgolven binnen 30 jaar tijd 2 dorpen verwoest hebben. (rotsblok ter hoogte van de Eifeltoren is daar in het meer gevallen)
Omgeving tussen Loen en Balestrand is puur genieten………..ook wetende dat vele van die gletchers over de bergen verbonden zijn met elkaar.

De 2e week zaten we in Bergen, de plaats waarvan men zegt dat daar de meeste regen valt…………..en idd, net daar hebben we geen drup gehad. Met 24 graden begon het al aardig warm te worden.

We hadden ons namelijk ingesteld op temperaturen zo rond de 10-15 graden……….en daar hadden we ons naar gekleed.

Met die lekkere temperaturen vielen me de erg mooie Noorse vrouwen ook op.

Erg drukke en leuke stad………..we hebben een wandeling naar het bergstationnetje gelopen, maar fock me, dat viel ff vies tegen. Zweet op de rug toen we 1½ uur later boven aankwamen.

Bergafwaarts toch maar het steile treintje gepakt.

Al met al een TOPvakantie gehad. :} :t



P1040005 - kopie.JPG
 
Erg strakke wegen/asfalt en relaxte mensen………..wel erg afstandelijk, maar dat kan ook aan mijn persoonlijkheid/humor gelegen hebben. Veel contact krijg je niet met de locals imo.

Dit ligt niet aan jou :). Mijn ouders hebben er zeker 5 jaar na emigratie over gedaan om "onderdeel vd gemeenschap" te zijn. Het is ook een gemeenschap, dus als je er eenmaal "in" zit is het juist een heel sociaal gebeuren waar je overal bij betrokken word. Mijn ouders stonden in het begin ook vreemd op te kijken dat er in de bossen gewoon apparatuur en hout ligt ter waarde van duizenden euro's, niemand komt er aan! Shovel met de sleutels in het contact _O- .

Gave reis gehad zo te zien, die staat ook nog op mijn bucket list, samen met de Isle of Man TT.
 
Ik ben inmiddels ook in Noorwegen geweest :) Het was onderdeel van een rondje (tegen de klok in) met Duitsland, Polen, Kaliningrad, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Zweden en Denemarken maar wel als hoofdmoot waar ik het meeste heb gereden.

Wat een prachtig en heerlijk motorrijland. En toch wel een enorme verademing na de landen ervoor. Die waren op zich niet verkeerd, maar het was toch wel veel rechtuit rijden en in Estland, Finland en Zweden behoorlijk koud en nat. Leuk om eens geweest te zijn, maar ik hoef er niet zo nodig nog eens naartoe. Wel wat leuke dingen gedaan nog. In Estland heb ik rallygereden (en meegereden met een professionele coureur) en geschoten met verschillende wapens op een schietbaan, en in Finland ben ik de poolcirkel overgestoken. En om Kaliningrad binnen te komen moest ik 1,5 uur bij de grensovergang staan terwijl mijn documenten aandachtig werden bekeken en ik allerlei formulieren in tweevoud in moest vullen.

Maar in Noorwegen begon de motorvakantie eigenlijk pas echt. Al meteen vanuit Zweden waren er bochten, veel en goede wegen, prachtige natuur en beter weer. Ik heb gereden over o.a. de Aursjøvegen, Trollstigen, Lysevegen en Tindevegen. Die laatste viel eigenlijk een beetje tegen, omdat ik daarvoor over de besneeuwde Sognefjellet (onderdeel van de fv55, waar de Tindevegen een zijweg van is) had gereden, wat ik eigenlijk indrukwekkender vond. Ik heb ook nog de Kjerag beklommen en ben met doodsangst op de steen gaan staan.

Een duur land natuurlijk, maar ik heb het naar mijn idee wel binnen de perken gehouden gehouden. Ik had van tevoren wat schappelijke dingen via Airbnb vastgelegd, eet uit een zakje/pakje en drink wel alcoholvrij als het een paar euro per blik scheelt.

Ik ga graag nog een keer terug naar Noorwegen. Ik wil ook nog een verslagje schrijven en een video maken, maar eerst de hoognodige wasjes draaien en naar de kapper *D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels ook in Noorwegen geweest :) Het was onderdeel van een rondje (tegen de klok in) met Duitsland, Polen, Kaliningrad, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Zweden en Denemarken maar wel als hoofdmoot waar ik het meeste heb gereden.

Wat een prachtig en heerlijk motorrijland. En toch wel een enorme verademing na de landen ervoor. Die waren op zich niet verkeerd, maar het was toch wel veel rechtuit rijden en in Estland, Finland en Zweden behoorlijk koud en nat. Leuk om eens geweest te zijn, maar ik hoef er niet zo nodig nog eens naartoe. Wel wat leuke dingen gedaan nog. In Estland heb ik rallygereden (en meegereden met een professionele coureur) en geschoten met verschillende wapens op een schietbaan, en in Finland ben ik de poolcirkel overgestoken. En om Kaliningrad binnen te komen moest ik 1,5 uur bij de grensovergang staan terwijl mijn documenten aandachtig werden bekeken en ik allerlei formulieren in tweevoud in moest vullen.

Maar in Noorwegen begon de motorvakantie eigenlijk pas echt. Al meteen vanuit Zweden waren er bochten, veel en goede wegen, prachtige natuur en beter weer. Ik heb gereden over o.a. de Aursjøvegen, Trollstigen, Lysevegen en Tindevegen. Die laatste viel eigenlijk een beetje tegen, omdat ik daarvoor over de besneeuwde Sognefjellet (onderdeel van de fv55, waar de Tindevegen een zijweg van is) had gereden, wat ik eigenlijk indrukwekkender vond.

Ik ga graag nog een keer terug naar Noorwegen. Ik wil ook nog een verslagje schrijven en een video maken, maar eerst de hoognodige wasjes draaien en naar de kapper *D
dit jaar in denemarken ,noorwegen,zweden geweest , noorwegen ga ik ook zeker nog een keer terug
 

Bijlagen

  • 1561136289248.jpg
    1561136289248.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 16
Die Kjerag :}
Nog niet misschien dat ik daar op ben gaan staan... Tijdje staan kijken, deed een meisje zelfs een handstand op die steen, helemaal knetter :o
 
Haha, ik heb het topic voor m'n reis aandachtig doorgelezen en heb je dat al stellig horen zeggen inderdaad. Ook bedankt voor de tip van de Knorr Spaghetteria ;) Ik kwam het tegen en heb gelijk een paar zakken in het koffer gegooid.

Ik vond dat ik het maar moest doen als ik er toch was, maar heel voorzichtig dus. Je moet je ook best in een bocht wringen om überhaupt in de positie te komen om op die steen te gaan staan. Je moet via een randje om een andere steen heen, waar dan nog wel een touwtje hangt als hulp. Volgens mij gaan er soms stemmen op om netten op te hangen bij de Kjeragbolten en de Trolltunga, maar de regering weigert dat omdat mensen dan nog gekkere dingen gaan doen. Valt wel wat voor te zeggen. Het maakt heel nederig en voorzichtig zo :)
 
Is wel wat voor te zeggen inderdaad, en voor zover ik weet zijn er niet vaak ongelukken gebeurd. Hoe dan ook, ik vind 2 meter op een keukentrap al vrij spannend :+
 
Naar de preikestolen is er een stukje wat best wel schuin loopt. Daar hangt alleen een stuk touw aan de bergwand waar je aan vast kunt houden. Best leuk en spannend!
 
Terug
Bovenaan Onderaan