Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Niet alleen dat, je komt heeeeeel veel gehuurde campers tegen
en zo rijden ze ook bang dat de remblokken te warm worden :')
ik zou de E45 oprijden en Noorwegen terug
anders om dan valt Zweden vies tegen
maar de E6 zoveel mogelijk mijden :Y
Vorig najaar waren er veel werkzaamheden, ten noorden van Oslo. Heel vervelend, zeker bij regen. En de omleidingen schoten ook niet echt op.
 
Vorig najaar waren er veel werkzaamheden, ten noorden van Oslo. Heel vervelend, zeker bij regen. En de omleidingen schoten ook niet echt op.

ja, dat is ook zoiets
had ‘n keer 50 km omleiding en op de Zumo was ik maar 10km verder 😁
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zover ik lees zijn de meeste in de verkeerde periode over de E6 gaan rijden. In 2017 vele stukken over de E6 gereden maar kan mij weinig van al dat "vele" verkeer herinneren. Dit was overigens begin juli 2017. Daargelaten dat het niet de meest mooie route naar boven of beneden is, hoeft men ook niet te denken dat het enkel maar colonne rijden is. Je zult die campers toch overal gaan tegenkomen daar waar het mooi en toeristisch is is mijn ervaring.
 
Vond Noorwegen geweldig mooi.................Noren zijn wel afstandelijk, maar wel erg relaxed.
Maar fock me, wat hebben Chinezen als ze in een bus aankomen, overal schijt aan.
Wat een onbeschoft en hondsbutraal volk is dat..........en dan heb ik het alleen nog maar over het ontbijt.
Nog erger dan Russen.
 
'( Gelukkig ben je die dingen na 0.3 sec voorbij. Helaas rijden ze vaak ook met enkelen tegelijk.
Bergop is het vaak eerder kruipen dan rijden wat ze doen..............:X
Moet je vooral doen
zeker bij een doorgetrokken streep
het is alsof ze op je wachten je wordt financieel uitgekleed :Y
 
Vond Noorwegen geweldig mooi.................Noren zijn wel afstandelijk, maar wel erg relaxed.
Maar fock me, wat hebben Chinezen als ze in een bus aankomen, overal schijt aan.
Wat een onbeschoft en hondsbutraal volk is dat..........en dan heb ik het alleen nog maar over het ontbijt.
Nog erger dan Russen.

ja, bizar volk
als ze op de pot zijn geweest dan kun je renoveren _O-
 
Moet je vooral doen
zeker bij een doorgetrokken streep
het is alsof ze op je wachten je wordt financieel uitgekleed :Y
Ik denk dat wanneer ik N uit rijd, dat ik 3 mnd last heb van een verkrampte rechter pols!

Vorig jaar in DK had ik daar ook al wel last van.
Lijkt daar wel alsof alle max snelheden 20kmh lager zijn dan hier. Gelukkig toen niet veel politie gezien.
Maar man-o-man wat rijden die Denen suf. Mijn oma van 93 gaat nog 5x sneller!
 
Ik denk dat wanneer ik N uit rijd, dat ik 3 mnd last heb van een verkrampte rechter pols!

Vorig jaar in DK had ik daar ook al wel last van.
Lijkt daar wel alsof alle max snelheden 20kmh lager zijn dan hier. Gelukkig toen niet veel politie gezien.
Maar man-o-man wat rijden die Denen suf. Mijn oma van 93 gaat nog 5x sneller!
Meeste Noren zijn ook niet snel op de weg. Wel hoffelijk daarentegen. Ook veel oog voor motorrijders, vindt je niet meer in veel landen.
 
t Is hier stil, Scandinavisch stil bijna. :-)
Ben volop reis naar Noordkaap aan het plannen en al veel nuttige info gevonden hier. Echter nog niet over de volgende reisroute naar Noordkaap:
Vanaf Narvik naar het Oosten via E10 naar Kiruna (Zweden), en dan zo Noord via E45 naar Jietanesvuoùma, (Finland), Oost via E8 naar Palojoensuu (grens Finland/Zweden), weer noord 93 naar Geaidnovouhppi (Noorwegen), oostwaarts via 92 naar Karasjok (Noorwegen) en zo weer noordwaarts via E6 naar Noordkaap.
Deze route vooral omdat ik op terugweg via de westkant van Noorwegen niet dezelfde route wil rijden.
Iemand hier ervaring mee of enige tips? Waarvoor alvast dank.
 
t Is hier stil, Scandinavisch stil bijna. :-)
Ben volop reis naar Noordkaap aan het plannen en al veel nuttige info gevonden hier. Echter nog niet over de volgende reisroute naar Noordkaap:
Vanaf Narvik naar het Oosten via E10 naar Kiruna (Zweden), en dan zo Noord via E45 naar Jietanesvuoùma, (Finland), Oost via E8 naar Palojoensuu (grens Finland/Zweden), weer noord 93 naar Geaidnovouhppi (Noorwegen), oostwaarts via 92 naar Karasjok (Noorwegen) en zo weer noordwaarts via E6 naar Noordkaap.
Deze route vooral omdat ik op terugweg via de westkant van Noorwegen niet dezelfde route wil rijden.
Iemand hier ervaring mee of enige tips? Waarvoor alvast dank.
voorlopig noorwegen gesloten voor alle toeristen sinds vandaag ivm corona
 
t Is hier stil, Scandinavisch stil bijna. :-)
Ben volop reis naar Noordkaap aan het plannen......................
Iemand hier ervaring mee of enige tips? Waarvoor alvast dank.
Ik heb wel een tip! Dit jaar in 2020 NIET gaan.
Ik had ook dit jaar plannen voor de Noordkaap. Alles staat nu 'on-hold'.
Volgend jaar weer een jaar................... Dit jaar zie ik wel wat ik ga doen. (maar iig NIET naar N)
 
t Is hier stil, Scandinavisch stil bijna. :-)
Ben volop reis naar Noordkaap aan het plannen en al veel nuttige info gevonden hier. Echter nog niet over de volgende reisroute naar Noordkaap:
Vanaf Narvik naar het Oosten via E10 naar Kiruna (Zweden), en dan zo Noord via E45 naar Jietanesvuoùma, (Finland), Oost via E8 naar Palojoensuu (grens Finland/Zweden), weer noord 93 naar Geaidnovouhppi (Noorwegen), oostwaarts via 92 naar Karasjok (Noorwegen) en zo weer noordwaarts via E6 naar Noordkaap.
Deze route vooral omdat ik op terugweg via de westkant van Noorwegen niet dezelfde route wil rijden.
Iemand hier ervaring mee of enige tips? Waarvoor alvast dank.

Je komt dus vanaf Narvik, en je gaat ook via Noorwegen weer terug?

Ik ben destijds via heel de E45 door Zweden omhoog gereden. Vanaf Kiruna ook het stuk wat jij hier boven omschrijft. Wat ik me kan herinneren vond ik het stuk tussen Kautokeino en Karasjok niet zo heel bijzonder, vooral erg kaal. Karasjok-Noordkaap was mooier, vooral vanaf Lakselv langs de kust.

Het stuk van Narvik naar Kiruna is mooi, vooral het stuk langs het Tornetraskmeer en het Abisko nationaal park. Mocht je daar wat tijd over hebben is het mooi om bij het Abisko turiststation de kabelbaan te nemen, prachtig uitzicht over het meer, het nationaal park en de Lapporten.

Kiruna is een tamelijk deprimerende stad, daar zou ik vooral met een grote boog omheen rijden.
 
Je komt dus vanaf Narvik, en je gaat ook via Noorwegen weer terug?

Ik ben destijds via heel de E45 door Zweden omhoog gereden. Vanaf Kiruna ook het stuk wat jij hier boven omschrijft. Wat ik me kan herinneren vond ik het stuk tussen Kautokeino en Karasjok niet zo heel bijzonder, vooral erg kaal. Karasjok-Noordkaap was mooier, vooral vanaf Lakselv langs de kust.

Het stuk van Narvik naar Kiruna is mooi, vooral het stuk langs het Tornetraskmeer en het Abisko nationaal park. Mocht je daar wat tijd over hebben is het mooi om bij het Abisko turiststation de kabelbaan te nemen, prachtig uitzicht over het meer, het nationaal park en de Lapporten.

Kiruna is een tamelijk deprimerende stad, daar zou ik vooral met een grote boog omheen rijden.

Ha, dankuwel ! Ben inderdaad zinnens via het westen van Noorwegen weer terug te reizen. Tweemaal dezelfde route rijden (Zuid/Noord en dan Noord/Zuid) zie ik niet zo zitten, vandaar dat ik alternatieven zoek.
Het ziet er dus naar uit dat van het mooie stuk niet kan genoten worden zonder door een wat minder fraai stuk te cruisen. Daar kan ik wel mee leven. Dacht er ook even aan om de grens Finaland/Sweden te volgen, dat lijkt wel wat. Op de kaart leek het eerst een rivier, maar kwam er dus achter dat het een grenslijn is.
Het plan is om 2e helft van mei richting noorden te vertrekken en zo rond eind juli terug deze kant op te komen. Met pensioen zijn heeft zo zijn voordelen. :-)
Alleszins bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.
 
Ik heb wel een tip! Dit jaar in 2020 NIET gaan.
Ik had ook dit jaar plannen voor de Noordkaap. Alles staat nu 'on-hold'.
Volgend jaar weer een jaar................... Dit jaar zie ik wel wat ik ga doen. (maar iig NIET naar N)

Jammer, dan kom ik je daar niet tegen. ;-)
 
Ha, dankuwel ! Ben inderdaad zinnens via het westen van Noorwegen weer terug te reizen. Tweemaal dezelfde route rijden (Zuid/Noord en dan Noord/Zuid) zie ik niet zo zitten, vandaar dat ik alternatieven zoek.

Hoe ga je heenweg tot Narvik rijden dan, want ik neem niet aan dat je reis daar begint?

Hou er trouwens wel rekening mee dat half mei in Noorwegen nog de nodige wegen afgesloten zijn wegens sneeuw.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ga je heenweg tot Narvik rijden dan, want ik neem niet aan dat je reis daar begint?

Hou er trouwens wel rekening mee dat half mei in Noorwegen nog de nodige wegen afgesloten zijn wegens sneeuw.

Ruwweg: Oslo->Lillehammer->Trondheim en zo verder naar het Noorden. Ik sta open voor andere suggesties.
Ik vertrek vanuit Brussel en ga onderweg nog wat vrienden opzoeken. EInd mei-begin juni zou ik in Noorwegen moeten aankomen.
Zoals ik al schreef neem ik er de tijd voor, een echt strakke planning hou ik daarom niet aan.
 
Tmanneke, leuk om te horen dat je enthousiast bent om naar het noorden te gaan maar de terechte opmerking van Frazer blijft nog wel overeind. Ik ben een keer begin juni vertrokken en heb in Lapland ook sneeuw gehad. Jij wilt nóg vroeger vertrekken. Je kunt geluk hebben...
 
Laatst bewerkt:
De doorgaande wegen zullen in principe gewoon open zijn, maar een aantal van die Turistvegen zijn waarschijnlijk nog niet open
Ruwweg: Oslo->Lillehammer->Trondheim en zo verder naar het Noorden. Ik sta open voor andere suggesties.
Ik vertrek vanuit Brussel en ga onderweg nog wat vrienden opzoeken. EInd mei-begin juni zou ik in Noorwegen moeten aankomen.
Zoals ik al schreef neem ik er de tijd voor, een echt strakke planning hou ik daarom niet aan.

Mooi plan!
Andere suggesties zijn er genoeg, wat niet wil zeggen dat die beter zijn dan die van jou. Wat de handigste route naar het noorden is hangt ook af van waar je begint, dus welke overtocht of brug je neemt. De meesten kiezen ervoor om door Zweden omhoog te rijden, via de E4 of de E45, dat is wat sneller dan door Noorwegen. De overtocht van bijvoorbeeld Kiel naar Gotenburg is ook goedkoper dan naar Oslo. Als je zowel door Noorwegen omhoog als omlaag gaat ontkom je er bijna niet aan om in sommige gebieden dezelfde route te volgen, omdat het land zo smal is.

Als je snel naar het Noorden wilt om vanaf daar op je gemak langs de Noorse kust weer af te zakken zou ik persoonlijk door Zweden omhoog gaan, maar als tijd geen rol speelt kan je ook wat toeristischer gaan.
 
In tijden van lockdown werkt niets zo ontspannend als een topreis uitstippelen. 8-)
De heen reis gaat in grote lijnen zo: Gotenborg, Lillehammer, Roros,Trondheim, Mo I rama, Narvik, via Zweden naar Karasjok en zo naar Noordkaap.
Ik overweeg nog Spitsbergen een bezoek te brengen, iemand daar ooit geweest? Er lijkt buiten de internationale zaadbank en de occasionele ijsbeer weinig te doen.
Wat gesloten wegen betreft: ik schat in Trondheim te zijn rond half juni (zoals eerder gemeld: ik neem de tijd). Van wat ik her en der (ook hier) zo lees zouden tegen die tijd de wegen toch ijsvrij moeten zijn.
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe. Ik heb er hoe langer hoe meer zin in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan