Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Advies gevraagd.
Wij, mijn vrouw en ik, willen eind juni volgend jaar voor zo'n 2 weken naar Noorwegen.
We rijden op 1 motor, Tiger Explorer met 3-delige kofferset, dus geen onbeperkte bagagemogelijkheden.
Met de boot naar Oslo en aansluitend een dag of 9 daar rondrijden.
Routes al jaren geleden gemaakt en nu moet het maar eens doorgaan.
We zijn gewoon om lekker te gaan rijden en als we er genoeg van hebben, dan zoeken we een hotel.
Meestal via Booking.com. Dit lukt eigenlijk altijd en bevalt ons goed.
Is dit voor Noorwegen ook goed te doen of is wat meer voorbereiding aan te bevelen?
En hoe zit het met de Hyttes, is beddegoed inbegrepen of moeten we dat ook meeslepen?
Waar moet ik verder nog op letten, oftewel tips, trucs en adviezen zijn zeer welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Omdat de afstanden in Noorwegen wat groter zijn dan hier.
Is het wel handig wat vooronderzoek te doen naar hotels.
 
Hangt een beetje van de periode af. Op campings kan je meestal gewoon arriveren en een hut nemen, maar in het hoogseizoen kan je best reserveren. Wat de hutten betreft: soms is er warm water en eigen toilet, soms niet. In het laatste geval moet je s nachts dus naar buiten en het centrale sanitair opzoeken. Je gevoeg dan maar effe buiten is lastig: het is immers heel de nacht licht waardoor je minder geneigd bent om effe achter de hut te gaan zitten (of staan). Meestal wel een kookgelegenheid aanwezig. Bedden: vaak stapelbedden met voldoende kussens en dekbedden,; maar geen lakens. Ik had zo'n bamboe vezel liner (kleine pakmaat, zeer licht) en dat voldeed prima. Steden liggen nogal ver uit elkaar, en als je van natuur houdt, zal je toch meer van campings afhankelijk zijn. Er zijn er voldoende, maar nogmaals, het hangt van het seizoen af. Juli/augustus zijn druk, mei/juni en September/oktober prima te doen. Corona tijden hebben wat drukte betreft ook zo zijn voordelen. Maar dat terzijde.
Nog een tip: neem een oogmasker mee: het is er vanaf juni heel de nacht licht, en dat maakt voldoende slaap vatten wel eens lastig. Onderschat het niet, 22 uren lucht per dag doet echt wel wat met je slaapritme.
En hou er rekening mee dat je gemiddelde snelheid per dag zo rond de 50km/u ligt.
Veel olezier met de voorbereiding alvast.
 
Advies gevraagd.
Wij, mijn vrouw en ik, willen eind juni volgend jaar voor zo'n 2 weken naar Noorwegen.
Waar moet ik verder nog ................................adviezen zijn zeer welkom.
Ik was een paar jaar geleden onderweg naar Noorwegen, maar moest halfweg terug naar huis.
Diezelfde reis zou ik afgelopen zomer alsnog gaan maken, maar toen kwam corona.
Plannen maken voor volgend jaar is mooi maar ga er van uit dat het ook dan niet door zal gaan. Nog steeds corona!

Ik heb mijn hele trip naar het noorden in concept al klaar, Maar ik verwacht dat ik die reis ook volgend jaar NIET zal gaan maken.
Intussen kijk ik naar mogelijkheden voor andere (buitenlandse?) bestemmingen. Mss wordt het niet meer dan een rondje Drenthe. (ook leuk)
Voorlopig verwacht ik voor volgend jaar nog helemaal NIX!
 
Hier wat links voor Noorwegen.

Routes door Noorwegen

Afhankelijk v/h seizoen kun je de gok wel nemen om een trekkershut te nemen, veelal te vinden op bungalowparken of plaatsen.
Als ik het goed heb mag je wild kamperen aldaar.

Mooi land, al eens met de auto geweest en rond getrokken (3 locaties). Maar ga er beslist nog eens heen met de motor.
 
Advies gevraagd.
Wij, mijn vrouw en ik, willen eind juni volgend jaar voor zo'n 2 weken naar Noorwegen.
We rijden op 1 motor, Tiger Explorer met 3-delige kofferset, dus geen onbeperkte bagagemogelijkheden.
Met de boot naar Oslo en aansluitend een dag of 9 daar rondrijden.
Routes al jaren geleden gemaakt en nu moet het maar eens doorgaan.
We zijn gewoon om lekker te gaan rijden en als we er genoeg van hebben, dan zoeken we een hotel.
Meestal via Booking.com. Dit lukt eigenlijk altijd en bevalt ons goed.
Is dit voor Noorwegen ook goed te doen of is wat meer voorbereiding aan te bevelen?
En hoe zit het met de Hyttes, is beddegoed inbegrepen of moeten we dat ook meeslepen?
Waar moet ik verder nog op letten, oftewel tips, trucs en adviezen zijn zeer welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Wij zijn vorig jaar met 2 personen op één motor naar de noordkaap gereden. Normaal gesproken boeken we niks van te voren, om juist de vrijheid te hebben. We camperen niet, dus boeken alleen hotels. In Noorwegen hebben we dit echter vooraf gepland. Er zijn (vooral in het Noorden) niet veel hotels. Hierdoor hadden we combinaties van Hutten (met eigen WC en Douche) en hotels. We zijn destijds heel juli daar geweest, het hoogseizoen dus.
 
Volgend jaar staan de Lofoten op het wenslijstje. EWrvaring met airbnb is goed, maar wees erop voorbereid dat bnb eigenaren een foto van je ID willen hebben voordat ze goedkeuring geven. Het is handig om dat even eerst te doen, als je met helm op en handschoenen aan dit wilt doen is het wat lastig, zeker na een dag rijden. Hotels zijn soms peperduur en eten is echt prijzig, schrik niet van 10euro voor een biertje en 25 euro voor een hamburger , in hotels tenminste. Hytter zijn prima, ik neem in elk gevak wel een slaapzak mee, dan ben je niet afhankelijk van dekens of lakens.
 
Met 2 personen op 1 motor 2 weken op pad.
En dan ook nog beddengoed mee....
Dan wordt dat wel een uitdaging met de bagage.

Een paar jaar terug ook een trip gemaakt door Zuid noorwegen.
En overnacht in hotels , hostels en vakantiehuisjes.
Ook een keer overnacht in een universiteits campus.
De kamers werden in de zomer door studenten als hotelkamers.

Dan heb je aan een lakenzak(of gebruik een dekbedhoes) genoeg.
 
Met 2 personen op 1 motor 2 weken op pad.
En dan ook nog beddengoed mee....
Dan wordt dat wel een uitdaging met de bagage.
Vooral de kunst van het weglaten denk ik. Ik zou het waarschijnlijk ook niet kunnen, maar ik ben vaak genoeg stellen op één motor tegengekomen die ook nog een complete kampeeruitrusting mee hadden. Dan moet beddengoed ook wel lukken.
 
Afgelopen zomer ontzettend veel koppels op één motor tegengekomen, niet één die kampeerde. Wel overnachten op campings in hutten. En dat is stukken goedkoper dan hotels. Aangezien er op die campings praktisch altijd een koopgelegenheid is, hoef je die spullen ook niet mee te nemen. Ik verwende mezelf in de weekends met resaurantbezoek, voor de rest kookte ik altijd zelf. En wat de prijzen daarvan betreft: het is in supermarkten niet zoveel duurder dan in België of Nederland. Ook het (laag alcoholisch) bier is er te doen. Voor de zwaardere bieren of wijnen en voor gedistilleerd moet je naar die speciale winkels. En daar swingen de prijzen wel de pan uit.
Tip: neem nooit meer dan voor 1 dag eten mee. Het is verbazingwekkend hoeveel plaats je zo bespaart in je koffers. Heb dat door scha en schande geleerd. 8-) Als je perse alle dagen een lekker bakje koffie wil, raad ik zo'n Italiaans koffiepotje aan. Werd ik elke ochtend erg gelukkig van. *D
 
Ik was een paar jaar geleden onderweg naar Noorwegen, maar moest halfweg terug naar huis.
Diezelfde reis zou ik afgelopen zomer alsnog gaan maken, maar toen kwam corona.
Plannen maken voor volgend jaar is mooi maar ga er van uit dat het ook dan niet door zal gaan. Nog steeds corona!

Ik heb mijn hele trip naar het noorden in concept al klaar, Maar ik verwacht dat ik die reis ook volgend jaar NIET zal gaan maken.
Intussen kijk ik naar mogelijkheden voor andere (buitenlandse?) bestemmingen. Mss wordt het niet meer dan een rondje Drenthe. (ook leuk)
Voorlopig verwacht ik voor volgend jaar nog helemaal NIX!
He mister @mean-machine , misschien is het toch prettiger als je wel uitkijkt naar zo'n mooie reis? Het klopt hoor: als je nix verwacht, kan er ook nix tegenvallen. Maar niets verwachten is toch maar saai. Corona heeft mij niet tegengehouden vorig jaar, en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Ik heb, binnen alle wettelijke grenzen en met de nodige voorzichtigheid een top reis gehad. En zo te lezen op dit forum, was ik niet de enige. Dus ik zeg: gaan met die banaan. En weet je wat? Als je gaat volgende zomer, zoek ik je daar op en trakteer ik op een lekker biertje bij het kampvuur. Als dat niet doorgaat, heb je enkel maar een gratis biertje gemist, dat lijkt mij niet onoverkomelijk. Wat denk je daar van? *D
 
Vorig jaar ging het niet om de welbekende reden. Dit overigens wel goed in de gaten houden, dan is twee weken niet de moeite, denk ik.

Reisadvies Noorwegen | Ministerie van Buitenlandse Zaken​

Laatst gewijzigd op: 15-08-2020 | Nog steeds geldig op: 04-11-2020
Noorwegen heeft besloten per 15 augustus opnieuw reisbeperkingen in te stellen voor reizigers uit Nederland omdat het aantal besmettingen in Nederland is toegenomen. Bij aankomst in Noorwegen geldt voor reizigers uit Nederland een strikte thuisquarantaine periode van 10 dagen op een vooraf vastgesteld adres. Men moet kunnen aantonen op welk Noors adres men tijdens de quarantaine periode verblijft. Mensen die dit niet kunnen aantonen, kan toegang tot Noorwegen geweigerd worden. De kleurcode van het land is daarom aangepast van ‘geel’ (let op: veiligheidsrisico’s) naar ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). Als u vanuit Noorwegen terugkomt in Nederland hoeft u NIET in thuisquarantaine te gaan. Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland. Zie voor meer informatie de rubriek ‘Veiligheidsrisico’s en ‘Coronavirus’.
 
He mister @mean-machine , misschien is het toch prettiger als je wel uitkijkt naar zo'n mooie reis? Het klopt hoor: als je nix verwacht, kan er ook nix tegenvallen. Maar niets verwachten is toch maar saai. Corona heeft mij niet tegengehouden vorig jaar, en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Ik heb, binnen alle wettelijke grenzen en met de nodige voorzichtigheid een top reis gehad. En zo te lezen op dit forum, was ik niet de enige. Dus ik zeg: gaan met die banaan. En weet je wat? Als je gaat volgende zomer, zoek ik je daar op en trakteer ik op een lekker biertje bij het kampvuur. Als dat niet doorgaat, heb je enkel maar een gratis biertje gemist, dat lijkt mij niet onoverkomelijk. Wat denk je daar van? *D
Op zich geen slechte gedachte om TOCH WEL te gaan.
Voor Noorwegen is dat wrs nog wel te doen. Maar ik wil de trip naar het noorden combineren met ook Rusland(Kola) en Baltische landen.
Voor Rusland geldt (denk ik) dat je er nu echt beter NIET kan zijn met corona!

Maar denk niet dat ik ga zitten huilen als Norge niet gaat gebeuren. Ik heb nu al enkele alternatieven die ook een bezoek waard zijn.
Bijv: Marche (I)- Albanië/ Bosnië- Schotland-Tsjechië en als het echt niet mag/kan dan ben ik ook tevreden met genoemd Drenthe.
 
We hadden dit jaar Spanje (vliegtuig/motor) en GB (veerboot/motor) gepland en ondanks dat GB onze voorkeur heeft, zitten we niet te wachten op de krappe gangen en slechte ventilatie van de veerboot in covid-tijd.
Dan schat ik het vliegtuig nog veiliger in, ook omdat je max. 2½ uur in het vliegtuig zit en op de boot al gauw tussen de 9 en 15 uur.
 
Volgend jaar staan de Lofoten op het wenslijstje. EWrvaring met airbnb is goed, maar wees erop voorbereid dat bnb eigenaren een foto van je ID willen hebben voordat ze goedkeuring geven. Het is handig om dat even eerst te doen, als je met helm op en handschoenen aan dit wilt doen is het wat lastig, zeker na een dag rijden. Hotels zijn soms peperduur en eten is echt prijzig, schrik niet van 10euro voor een biertje en 25 euro voor een hamburger , in hotels tenminste. Hytter zijn prima, ik neem in elk gevak wel een slaapzak mee, dan ben je niet afhankelijk van dekens of lakens.
Zelfs de McDonalds is er duur :-)
Kan mij nog herinneren dat wij van Gotenborg naar Lillehammer reden 's middag trek kregen en snel ff een hapje wilden eten en direct weer door.
Was toen nog in guldens, maar een simpele McMenu (frites, hamburger en milkshake) was daar toen al DFL 15...
Noorwegen is qua boodschappen wat duurder als hier, maar drank en vlees is echt duur (in tegenstelling tot bv. Tsjechië, waar groente duur is en vlees ontzettend goedkoop).
Beperken van bagage, keuze maken wat je mee wilt nemen; daar de helft van en dit nogmaals doen. Dat is voldoende.
Thermo ondergoed meenemen of speciale buitensport shirts, is snel uit te spoelen en razendsnel droog (zeker in de zomer).
Lakenzak is een aanrader, altijd schoon, geen gedoe met beddegoed huren.
 
Het is nu wel een cross-post met het noorkaap topic maar toch ook interessant voor wie het nog niet gezien heeft Itchy Boots met haar serie over scandinavie en ijsland;
 
Als ik dat zo zie, motor + passagiers + belading, dan vraag ik me af of het maximaal toelaatbare gewicht niet wordt overschreden...
Ik heb Greg en Melanie ontmoet bij Geiranger, gewoon leuke mensen met een aparte kijk op het leven. Ze hebben alles verkocht en reizen samen de wereld door. Ik heb niet de indruk dat ze zich echt veel zorgen maken over max. belasting volgens voorschriften, maar ze zullen vast wel wat extra's aan de vering en schokbreker hebben gedaan. Als je zo de wereld rondtrekt, zoek je vrijheid en geen regeltjes. Kijk maar even op hun website met reisverslagen. Echt de moeite waard op dit forum.
 
Zelfs de McDonalds is er duur :-)
Kan mij nog herinneren dat wij van Gotenborg naar Lillehammer reden 's middag trek kregen en snel ff een hapje wilden eten en direct weer door.
Was toen nog in guldens, maar een simpele McMenu (frites, hamburger en milkshake) was daar toen al DFL 15...
Noorwegen is qua boodschappen wat duurder als hier, maar drank en vlees is echt duur (in tegenstelling tot bv. Tsjechië, waar groente duur is en vlees ontzettend goedkoop).
Beperken van bagage, keuze maken wat je mee wilt nemen; daar de helft van en dit nogmaals doen. Dat is voldoende.
Thermo ondergoed meenemen of speciale buitensport shirts, is snel uit te spoelen en razendsnel droog (zeker in de zomer).
Lakenzak is een aanrader, altijd schoon, geen gedoe met beddegoed huren.
Als je kampeert, dan kun je in de supermarkt je slag slaan. Aldi en Lidl zijn er wel , en goed te doen. Koffie etc, bij de pomp door een metalen koffiebeker te kopen, dan krijg je bij Statoil overal gratis koffie als je de beker gaat vullen.
 
Als je kampeert, dan kun je in de supermarkt je slag slaan. Aldi en Lidl zijn er wel , en goed te doen. Koffie etc, bij de pomp door een metalen koffiebeker te kopen, dan krijg je bij Statoil overal gratis koffie als je de beker gaat vullen.
Was daar destijds met de auto en racefiets, en kon daar voor enkele dagen eten meenemen. Op de motor zou ik enkel het noodzakelijke meenemen als water (water in Noorwegen is helder en drinkbaar, maar zou het toch koken op een benzinebrander (geen gas). Reden voor benzine, is overal verkrijgbaar itt de bekende blauwe bolletjes). Wat zakjes droge soep (met water aanlengen) of pasta.
Goede tip, van de koffie. Heb je als theeleut helaas niets aan ;-)
 
Koffie is idd goede tip. :t

Blauwe cartouches niet overal verkrijgbaar, zelfs in Italië er wel eens naar moeten zoeken.
Steeds minder locaties waar Gaz wordt verkocht. Vroeger in F struikelde je bijna over de verkooppunten met Camping Gaz.

Gas heeft een ander nadeel waar je bij kou last van zou kunnen hebben. Als temp te laag dan bevriest de sproeierkop en vlam gaat dan sputteren.
Daarom heb ik nu ook een Coleman (via Marktplaats) waar benzine uit de tank ook in kan. (mbv handpompje uit te zuigen)
Bijkomend voordeel is de veel fellere vlam van de Coleman. Pannetje water is in paar tellen heet.

Vwb water uit de natuur zijn we veel te bang!
Tijdens bergsport dronken we altijd water gewoon uit een stroompje. Nooit ziek van geweest.
Vooral belangrijk dat je er op let dat er hoger op de berg geen vee graast. Uitwerpselen van die beesten maakt je ziek.
En die heel enkele gems die daar zit heb je nauwelijks/ geen last van.
 
In Scandinavië kan je in bijna (bijna!) elk benzinestation Primus gas kopen. Dat werkt onder de meeste omstandigheden erg goed. Ik heb dit jaar zo'n brandertje gekocht waar beide systemen op werken (camping gaz en primus, en zowel bajonet als schroefaansluiting). Erg handig als je ook richting Frankrijk gaat waar primus moeilijker te krijgen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan