Het grote Noorwegen topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
Veel gelezen heb ik over reizen naar en in Noorwegen. Veelal losse verhalen links en rechts.
Zelf zijn we in 2009 in Noorwegen geweest en hebben een mooie route gereden die ik overigens gewoon van internet haalde en ietwat aangepast heb. Wat een prachtige ervaring was die reis. Wellicht gaan we dit jaar weer.

Eenieder die gek is op Noorwegen, er woont of het reizen ernaartoe alsook reizen in of door Noorwegen geweldig vind, een vakantie wil plannen of aan het plannen is..........
Deel het met ons in dit topic!

grtz T
 
Laatst bewerkt:
Howdy Bounce en andere MF-ers,

Ben nieuw op MF, heb nog niet alle topics kunnen lezen, dus excuses als ik in het verkeerde topic zit.

zijn van plan om volgende jaar, 2011, met drie man naar de Noordkaap te rijden. Mijn matjes zijn
van mening dat we dit binnen twee weken moeten kunnen rijden.
Is het reeel om dit "tourtochtje" binnen twee weken af te raffelen of zeggen jullie dat het verstandiger is om 3 weken te pakken. Alle info is welkom.
 
Howdy Bounce en andere MF-ers,

Ben nieuw op MF, heb nog niet alle topics kunnen lezen, dus excuses als ik in het verkeerde topic zit.

zijn van plan om volgende jaar, 2011, met drie man naar de Noordkaap te rijden. Mijn matjes zijn
van mening dat we dit binnen twee weken moeten kunnen rijden.
Is het reeel om dit "tourtochtje" binnen twee weken af te raffelen of zeggen jullie dat het verstandiger is om 3 weken te pakken. Alle info is welkom.
Ga je puur voor de Noordkaap: 2 weken is meer dan genoeg.

Wil je echter wat meer zien (Lofoten, misschien naar de Russische grens in het uiterste noordoosten, RV17, Lysebotn, Hardangervidda, Geiranger, Trollstigenroute om eens wat hoogtepunten te noemen) moet je zeker 3 weken pakken. Zit namelijk een flinke tocht aan vast voordat je eenmaal in Noorwegen bent natuurlijk...
 
Howdy Tauplitz,

is inderdaad hoofdzaak om Noordkaap te doen. Moeten ook nog afzonderlijk met de familia's op vakantie, dus zal wel 2 weken gaan worden.

Wat hebben jullie gedaan met overnachtigingen? Hotels, herberg, boshut, camping, tentje in het bos? Hebben jullie dit vooraf vanuit Nederland geregeld of zijn jullie gewoon gaan rijden en dan kijken waar je uitkomt en daar gaan zoeken? Zo hebben mijn maatje en ik dat gedaan in de USA in 2006. Maar denk dat de USA en Noorwegen klein beetje verschillen........

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
 
Howdy Tauplitz,

is inderdaad hoofdzaak om Noordkaap te doen. Moeten ook nog afzonderlijk met de familia's op vakantie, dus zal wel 2 weken gaan worden.

Wat hebben jullie gedaan met overnachtigingen? Hotels, herberg, boshut, camping, tentje in het bos? Hebben jullie dit vooraf vanuit Nederland geregeld of zijn jullie gewoon gaan rijden en dan kijken waar je uitkomt en daar gaan zoeken? Zo hebben mijn maatje en ik dat gedaan in de USA in 2006. Maar denk dat de USA en Noorwegen klein beetje verschillen........

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
Ligt helemaal aan wat je zelf wilt en wanneer je gaat... Buiten het seizoen kan je prima terecht op de trekkershutten op campings etc. In het hoogseizoen zijn die zo weg, evenals hotelkamers langs de toeristische trekpleisters. Plaats op campings is er altijd wel, in zowel voor-, hoofd- als naseizoen.

Qua routes... Zet wat hoogtepunten op een kaart die jullie willen zien, en maak er een logische route van :) Als je toch in dat land bent, wil je wat zien... De Noordkaap zelf valt tegen schijnt in vergelijking met de verwachtingen die het oproept (ben er zelf nooit geweest, zo ver, helaas...). Dus daarom zou ik zeker wat meer gaan zien dan alleen de Noordkaap. Even in overleg met je vrienden dus :)
 
Een opsomming van de bekendste trekpleisters in Noorwegen staan op een site die ik vrij recent pas ontdekte. www.visitnorway.nl
Misschien leuk om eens te checken. Ik heb voor dit zomer ook alweer een paar avondjes zitten klooien op de laptop om een mooie route in elkaar te knutselen. Is volgens mij alweer aardig gelukt.
Heb van verschillende sites de nodige info gehaald. Zoeken op google of altavista met als trefwoorden motorreis Noorwegen brengt je al vrij ver.
 
Volg dit topic met zeer veel aandacht - Wij gaan namelijk begin juli naar Noorwegen.
Buiten het seizoen kan je prima terecht op de trekkershutten op campings etc. In het hoogseizoen zijn die zo weg, evenals hotelkamers langs de toeristische trekpleisters.

Hmmm. :? Ik vermoed dat eerste helft van juli "hoogseizoen" is? Dan ziet het er naar uit dat ik tóch op voorhand best hutten vastleg. '( Jammer - had graag de vrijheid gehouden om route aan te passen als het weer tegenvalt. Maar geen bed is ook niet leuk.

Bedankt voor alle tips hier. :W
 
Howdy Tauplitz en Bouncer,

wat verstaan jullie onder hoogseizoen? Wij waren van plan om laatst mei of begin juni te gaan.
Dan heb je kennelijk minder last van muggen, is de meeste sneeuw weg van de wegen en zijn de temperaturen aangenaam.

Wat zijn de kosten voor overnachtingen in een hut, hotel of camping?
 
Howdy Tauplitz en Bouncer,

wat verstaan jullie onder hoogseizoen? Wij waren van plan om laatst mei of begin juni te gaan.
Dan heb je kennelijk minder last van muggen, is de meeste sneeuw weg van de wegen en zijn de temperaturen aangenaam.

Wat zijn de kosten voor overnachtingen in een hut, hotel of camping?

ik ga in juni met men schoonbroer en zen gehuurde trike zuid-noorwegen aandoen.
van die muggen heb je gelijk. de sneeuw valt te bezien op welke banen dat je gaat.
de meeste zijn vanaf juni vrij gemaakt, maar in mei kan je nog voor gesloten barelen staan.
ben 3jaar en 5jaar geleden ook geweest en de prijzen vd meeste hutten liggen tss de 35 en 70 euro per 4pers/nacht. reserveren is in die periode ook absoluut niet nodig.campings zijn op de zelfde plaatsen als de trekkerhutten en kosten meestal tss15-30euro.hotels mag je toch wel op een minimum van 70-80euro/pers/nacht rekenen. ik heb hier ook nog ergens hierover een topic die ik tegen dan wel terug leven inblaas.
grtz
tom

ps; eindelijk een noorwegen-topic (dit land verdiende dit al langer) *O*
 
Laatst bewerkt:
Overnachtingen kosten inderdaad tussen de 30 en 70 euro per nacht in de hytter. Dan is niet gezegd dat de duurste ook de beste is. Vanaf juni kun je eigenlijk bijna overal terecht zo is ons verteld. Veel plezier in juni!
 
Ik moet trouwens even meedelen dat wij vorig jaar juni helemaal geen last van muggen gehad hebben. Is dus heel goed te doen.
 
Ik ga dit jaar, 2010, via Polen-Litouwen-Letland-Estland-Finland naar de Nordkapp en via de fjordenkust weer naar richting huis.
Ik verheug me in Noorwegen erg op de Lofoten en het zuidwesten.
http://www.fjordnorway.com

Heeft iemand ervaring met wildkamperen in Noorwegen en omgeving?
 
Howdy iedereen,

GLS, laat even weten waar je dat Noorwegen-topic hebt staan, ga ik even kijken.

Wat kunnen jullie vertellen over de doorgaande wegen? Heb begrepen dat de E-wegen net zoals in Europa de snelwegen zijn en dus goed geasfalteerd zijn. Echter voor snelwegen ga je niet naar Noorwegen.
Zag in een Promotor "de verborgen wegen" in Noorwegen en dat deze wegen voornamelijk uit een soort gravel bestaan. Hoe zijn de rest van de wegen, gravel, asfalt, klinkers?

krijg komende zaterdag mijn K1200GT, incl Zumo 550. Staan uiteraard de POI's in met de tankstations. Hoe zit het daarmee? dien je de dagtrips uit te zetten aan de hand van tankstations in de buurt of valt dat wel mee? Lijkt me geen ideale situatie om daar zonder prut te komen staan.

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
 
Wij gaan met 4 man de 2e week van Juli naar Zweden en Noorwegen. We zijn van plan om de boot van Kiel naar Goteborg te pakken, daar avondje feesten en dan via Oslo door te rijden naar zuid Noorwegen om een dag of 5 mooie routes te rijden. We waren van plan om gebruik te gaan maken van trekkerhutten, wie weet of dat te doen is zonder te boeken midden Juli?
Is de route Gotenborg - Oslo een beetje mooi te rijden? of kan je `t beste gewoon de snelste route rijden?
 
Howdy Julez,

kwam zojuist op www.noorwegen.org. Stond een topic over trektochten en het reserveren van hutten. Laatste bericht was van maart 2009. Daarin vertelde men dat de Zweden rond medio juli vakantie hebben ( dus hoogseizoen ) en dat de Zweden dan zelf kennelijk ook graag in een hutje gaan zitten met de familie.
Kennelijk verdient reserveren de voorkeur, of rond 16;00 uur op de eindbestemming zij van die dag en dan een hutje gaan zoeken

JJ75

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
 
Vorig jaar 2 weken in Noorwegen geweest. Zie het fotoverslag op dit forum.

Uitstekend bevallen, dus tijdens de komende grote schoolvakantie gaan we op weg naar de Noordkaap. Het plan is Duitsland via Hamburg, Denemarken, Zweden en dan halverwege door naar Noorwegen. Van de Noordkaap terug via Finland, de Baltische staten: Estland, Letland, en Lithouwen. Daarna via Polen en Duitsland weer terug. We hopen er tussen de 35 en 38 dagen over te doen. Gemiddeld niet meer 350km per dag, op een 3 tal snelweg dagen van 500 a 600km na. 2 dagen rijden en vervolgens 1 dag niet rijden.

route-concept01.jpg


Her en der verblijven we bij kennissen, maar meestal in jeugdherbergen. Die probeer ik vooraf zoveel mogelijk als POI in de navigatie te zetten.
 
Laatst bewerkt:
respect!

38 dagen touren, waanzinnig! Zoveel vakantiedagen over? zeg het maar leraar of ambtenaar?

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
 
Gave fotoreportage trouwens.

hoop dat ik dat over een jaar of 8 ook met mijn kleine bink kan gaan maken.
Had hij voorheen al zitvlees gekweekt bij papa achter op de motor?
Volgens mij het ultieme vader-zoon-gevoel!

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
 
Uitstekend bevallen, dus tijdens de komende grote schoolvakantie gaan we op weg naar de Noordkaap. Het plan is Duitsland via Hamburg, Denemarken, Zweden en dan halverwege door naar Noorwegen. Van de Noordkaap terug via Finland, de Baltische staten: Estland, Letland, en Lithouwen. Daarna via Polen en Duitsland weer terug. We hopen er tussen de 35 en 38 dagen over te doen. Gemiddeld niet meer 350km per dag, op een 3 tal snelweg dagen van 500 a 600km na. 2 dagen rijden en vervolgens 1 dag niet rijden.

Heb ongeveer het zelfde plan. Ik maak het rondje tegen de klok in, mn omdat ik voor het gedeelte in Polen en de Baltische landen de overnachtingen wil plannen en-of boeken. Ook denk ik dat Finland erg vlak en uitgestrekt is na Noorwegen. Ik zal geen saai zeggen, want na de alpen is de terugweg door het Zwartewoud ook niet zo spannend.
Ik reken voor de ongeveer 10000 km vier weken met een dag of twee uitloop.
 
respect!

38 dagen touren, waanzinnig! Zoveel vakantiedagen over? zeg het maar leraar of ambtenaar?

ICT, de afgelopen jaren veel weekend en avondwerk gehad. En ik heb niet te klagen over het aantal vakantiedagen. Maar de werkgever wil het stuwmeer aan vakantiedagen terug dringen. (Mij best!)

Sinds zijn 6e zit hij achterop. Op zijn 8ste zijn we voor het eerst naar Disney in Frankrijk geweest. En het afgelopen jaar was hij 10 toen we naar Noorwegen gingen. Voor zijn 6e alleen korte ritjes op vakantie op 250cc scooters. De een is wat sneller dan de ander, goed bij de steuntjes kunnen is uiteraard vereist, maar ook of een kind zijn aandacht er er bij kan houden. Een communicatieset is dan ook zeker aan te bevelen.

Het was inderdaad erg leuk. Kinderen van die leeftijd zijn gemakkelijk te vermaken. Stenen gooien in de rivier is al een hele attractie en alles is spannend. Veerboten, watervallen, en steeds in afwisselende omgevingen overnachten. Een hoop lol gehad samen.

Ik hoop dus weer op een hele leuke en bijzondere vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Heb ongeveer het zelfde plan. Ik maak het rondje tegen de klok in, mn omdat ik voor het gedeelte in Polen en de Baltische landen de overnachtingen wil plannen en-of boeken. Ook denk ik dat Finland erg vlak en uitgestrekt is na Noorwegen. Ik zal geen saai zeggen, want na de alpen is de terugweg door het Zwartewoud ook niet zo spannend.
Ik reken voor de ongeveer 10000 km vier weken met een dag of twee uitloop.

Dan moeten we elkaar halverwege dus tegenkomen. Als we dan afspreken effe te stoppen dan heb ik vast wel wat nuttige tips voor je, en jij uiteraard voor mij! *D

Ik heb kennisen in Noorwegen en daar wil ik als eerste heen omdat die dan ook vakantie hebben. Vandaar met de klok mee. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, Noorwegen zal veel indrukwekkender zijn dan Finland.
 
Howdy iedereen,

GLS, laat even weten waar je dat Noorwegen-topic hebt staan, ga ik even kijken.

Wat kunnen jullie vertellen over de doorgaande wegen? Heb begrepen dat de E-wegen net zoals in Europa de snelwegen zijn en dus goed geasfalteerd zijn. Echter voor snelwegen ga je niet naar Noorwegen.
Zag in een Promotor "de verborgen wegen" in Noorwegen en dat deze wegen voornamelijk uit een soort gravel bestaan. Hoe zijn de rest van de wegen, gravel, asfalt, klinkers?

krijg komende zaterdag mijn K1200GT, incl Zumo 550. Staan uiteraard de POI's in met de tankstations. Hoe zit het daarmee? dien je de dagtrips uit te zetten aan de hand van tankstations in de buurt of valt dat wel mee? Lijkt me geen ideale situatie om daar zonder prut te komen staan.

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT

dat noorwegen topic aktiveer ik wel wanneer er iets over mijn reis evolueert, is trouwens niet zo relevant hier.

de wegen zijn op de meeste plaatsten zeer goed, met af en toe een kapotgevroren baan. gravel kom je ook wel tegen
tanken, je zou toch moeten zien dat je voor je de laatste 100km uit je tank perst? je een tank gevonden hebt.
en als je gierig (of gewoon prijsbewust) bent, de volgende tip; tanken id buurt van de grotere steden is 10-20cent goedkoper wegens concurrentie.

grtz
tom
 
Howdy GLS,

kijk dat zij de tips! thanks
Als ik het goed zag is Kees via de tolbrug van denemarken naar Zweden gereden. Of was dit een oversteek per ferry?

Diverse mensen die iets op interet hebben gezet over een reis naar de noordkaap, zijn per ferry van Denemarken naar Kristiansand in Noorwegen gegaan. waarom heb jij, kees, voor de oversteek naar Zweden gekozen via de tolbrug?

JJ

Kawasaki GPZ 500S
Suzuki GSX750F
BMW K1200GT
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan