Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
45.612
22
46
Zuid-Holland
#4
Gelijk maar door naar de tip van het jaar.

Bij de meeste Actions nog verkrijgbaar: Valvoline 5W40 volsynthetische olie met JASO MA2 op de fles, prijs per liter €4,99.

En een batch daarvoor of daarna is in principe ook geen probleem. (Gebruik op eigen risico dus :P )
Vandaag naar Valvoline gebeld voor opheldering.
Men zei dat de formulering van de All-Climate 5W40 nooit is veranderd.
Het vermelden van een specificatie kost geld.
De JASO-MA2 wordt nu niet meer vermeld om kosten te besparen.
Blijft nog steeds geschikt voor motoren met natte plaat koppeling, zo werd mij verzekerd.
 
Laatst bewerkt:
7 sep 2012
175
1
#5
Olie olie olie, geen motorolievraag maar voorvorkolie bij mij (zie ook http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28585818#28585818):

Ik heb mij een set ohlin veren gekocht voor de voorvork van mijn msx sf.
Weet iemand of hier per se ohlin olie in moet, want deze ben ik er vergeten bijkopen en is rondom mij niet te vinden?
Er is blijkbaar een verschil ook.

Er bestaan de volgende twee soorten:

Ohlins 01309-01 Road and Track Fork Oil 19cst at 40°C -> zou 5W zijn.
Ohlins 01309-01 Road and Track Fork Oil 40cst at 40°C -> zou 10W zijn.

Ik weeg zelf boven de 80kg en ga dus de 6.0 N/mm 68000-05 -veer steken.
Is er dan een bepaalde viscositeit dat ik zeker moet kiezen, ik ben nogal nieuw in voorvorkolie... :)

Ik heb het ook gevraagd aan de shop waar ik het gekocht heb maar deze zijn nogal lauw in al hun antwoorden.
Ze vertelden mij dat het aangeraden is om Ohlin olie te gebruiken omdat deze 19v is. (ik veronderstel dus 5W)
Maar indien ik daar niet kan aangeraken ik misschien een 7.5W of een 10W kan kiezen...

Weet iemand raad?
 

halflive

MF veteraan
9 apr 2004
25.107
22
Purmerend
Bezoek Site
#6
Je hebt je dempers of cartridges toch niet vervangen? De viscositeit van de olie heeft invloed op de demping. De veren zijn stom metaal, daarvoor maakt de olie niet uit.
De veren zijn als het goed is wel op jouw gewicht geselecteerd.
Gewoon de olie en hoeveelheid van de fabrikant van je motor/vork aanhouden dus.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
12.973
29
26
Amsterdam
#7
:^

Je zou kunnen spelen met de luchtkamer en de viscositeit, maar tenzij je een vork met cartridge hebt valt er weinig eer aan te behalen.
 
7 sep 2012
175
1
#8

halflive

MF veteraan
9 apr 2004
25.107
22
Purmerend
Bezoek Site
#10
Ik begrijp uit de plaatjes dat ook de demper vervangen wordt. Dan zou ik de viscositeit aanhouden die Ohlins aanbeveelt. Het merk maakt niet zoveel uit. Je moet wel een single grade hebben.
 
Laatst bewerkt:
7 sep 2012
175
1
#11
Er zitten dus geen cartridge veren op een msx zoals ik begrepen heb nadat ik mij wat meer verdiept heb in het onderwerp.
Maar aangezien de hele set vervangen wordt veronderstel ik wel dat dit toch een stuk beter zal rijden. Maar als ik eerlijk ben zal ik al tevreden zijn als hij gewoon niet meer tot het eind gaat

Dus jij zegt de viscositeit aanhouden die Ohlin aanbeveelt? Maar dan vraag ik mij nog steeds af of dit wel dik genoeg zal zijn.. hmm ik zou eigenlijk een testrit willen doen met een msx met ohlins met de 19v om te weten of dat al goed genoeg is.
Ik heb geen zin om het te doen en dan alles terug uit elkaar te halen en nieuwe olie te zoeken en te kopen... ^^
 
26 feb 2009
4.883
11
Den Haag
#12
Je hebt je dempers of cartridges toch niet vervangen? De viscositeit van de olie heeft invloed op de demping. De veren zijn stom metaal, daarvoor maakt de olie niet uit.
De veren zijn als het goed is wel op jouw gewicht geselecteerd.
Gewoon de olie en hoeveelheid van de fabrikant van je motor/vork aanhouden dus.
Niet persé. Hij heeft er andere veren in zitten dan fabriek af. Hierdoor kan de beschikbare ruimte, bij het exact aantal ml olie volgens het WPH, afnemen. Dus met andere veren dan origineel gaat dat niet altijd op. Ik heb op mn SV bijvoorbeeld progressieve veren van Hyperpro. In mijn geval moet er iets minder olie in de vork dan volgens het wph. Anders zou de luchtkamer bij mij wat te klein zijn.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
45.612
22
46
Zuid-Holland
#17
Ok, ik zal zien wat het geeft. Kostte maar 10,5€ in vergelijking met de 35€ van Ohlin olie..
Ik heb wel eens in stereo met een motormaatje de voorvorkkeerringen vervangen.
Hij had de gouden fles en ik de rode.



Voor zover we konden zien kwam alleen het etiket van een andere leverancier. ;)
Edit. volgens mij zat er een groene of blauwe kleurstof in de TechnoFlex olie.
 
Laatst bewerkt:

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
45.612
22
46
Zuid-Holland
#21
Voor zover je het kon zien.
Sorry, we hebben het niet geproefd. _O-



En ook geen testlab in huis op het praktisch te testen, optisch zagen we alleen een kleurstof in de TechnoFlex olie.
Beide motorfietsen doen het nog. :+

De conclusie is per persoon anders, dus moet iedereen zelf weten.
 
Laatst bewerkt: