Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^

En als je het zelf doet heb je vijf beurtjes voor de prijs van één. :)

Elk jaar twee tot vier keer verversen is bij mij eerder regel dan uitzondering.
Deels met je eens, ik doe het ook 2x per jaar.
En als je dan groot inkoopt kost het niet zo veel.
Maar kan me voorstellen dat als het niet zo vaak nodig is je het combineert met een beurt bij de dealer.
En het geknoei thuis niet hebt.
 
Merk weet ik niet meer, afgevuld vanneen 60 liter vat waar enkel de specs op stonden, best mogelijk dat het een gerecycled blend is geweest,
Tot nu toe deed die olie altijd wat hij moest, maar op één maand 2 vastlopers zet me toch aan het denken, maar wanneer weet je dat je met betrouwbare olie zit?

(De motor (GS) en de auto gaan naar garage voor hun beurt, dit ging over de Mash fifty van de zoon (waar nu een nieuw blok in zit) en een 11 pk Honda motor van een zitmaaier, motor is ook voor de schroot😟)
 
Ik hoor regelmatig verhalen over het wisselen van gradatie en het dan niet terug kunnen keren naar dunnere olie.

Bijv. er gaat 5W30 in en bij 20.000 km op 10W40 zou je niet terug kunnen.

Iemand enig idee of dit waar is en dan vooral ook waarom?
 
theorie: bij een as die versleten is zit er meer speling op dan een nieuwe as. Door wat dikkere olie te gebruiken vul je die ruimte beter op omdat die minder makkelijk wordt weggedrukt dan dunne olie.
Ik heb een LARO uit 76. Om dezelfde reden zit daar standaard dikkere olie in dan bij bijvoorbeeld een nieuwe auto.
Klinkt dat logisch?

Klinkt logisch, maar helaas werkt dit niet altijd. Een te hoge viscositeit heeft als gevolg dat de olie tussen de loopvlakken wordt geperst buiten het gebied waar het oorspronkelijk voor ontworpen was. Daardoor een hogere thermische belasting met als gevolg dat de viscositeit nog harder naar beneden gaat dan de "oorspronkelijke" olie.

Het kan wel werken, maar dat is echt trial & error. Veel gemaakte fout is dat men een nog dikkere olie probeert na dat een eerste dikkere olie niet werkt, wat uiteraard het bovengenoemde effect versterkt.
 
Deze man heeft een mooi praatje, maar waar zijn de feiten en technische onderbouwing? Zijn betoog of mineraal of synthetisch beter is of welke olie in een bak moet. Man man wat een dwaas. Volgens deze expert mag motorolie in een versnellingsbak.......:z
Nee hoor, dat beweert hij helemaal niet. Dat beweren de olieproducenten zelf en ik vermoed dat die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zie ook niet in waarom zoiets niet mogelijk zou zijn. Wij gebruikten vroeger bijvoorbeeld een specifieke motorolie als hydrauliekolie bij onze graafmachines en dat ging prima.
 
En dat geldt voor veel meer producten die door een andere fabrikant gemaakt worden, maar dan nog wel altijd onder de product eisen van dat merkt waaronder het verkocht word. Maar de Action heeft helemaal geen eigenmerk motorolie in de schappen liggen.......de action heeft überhaupt geen eigenmerk producten dus die vlieger gaat al helemaal niet op. Action verkoopt onder andere A-merken voor een veel goedkopere prijs omdat ze groot inkopen en dat heeft helemaal niets met de kwaliteit van doen.

Zonder daar een waardeoordeel te hangen; hoe weet jij dat? Heb jij contacten bij Action?

En nu niet gelijk reageren dat ik alle wijsheid via Google verkrijg, een narcistisch irritant mannetje ben, fantasieverhalen schrijf en gaan strooien met mijn voornaam via een privébericht om proberen te intimideren. Ook op bovenstaande via een privebericht hoef je te niet reageren, PB’s doe ik niet aan.

Kom nu eens met een onderbouwing en feiten. Ik bedoel; op zich heb je een punt dat ik in theorie alles via Google kan verkrijgen. Maar in de afgelopen 16 jaar op MF had ik dan wel heeeeeeel veel moeten Googlen.

Wie ben je? Zit je in de smeermiddelenbranche? Heb je een technische achtergrond? Waarom heb je zo’n diepgewortelde provocerende andere mening zonder onderbouwing? Schreeuwen kan iedereen, maar waar is jouw bijdrage met onderbouwing?

Het is wel degelijk het geval dat sommige blenders A, B, C kwaliteit hanteren of batches met een grotere bandbreedte op bepaalde specs als B kwaliteit in de markt zetten.

Of dat voor Action ook zo is weet ik niet, ik weet wel hoe Blenders werken. Waarom ik dat weet? Omdat ik veel Blenders ken en regelmatig bezoek. En tsjaaaa, dat laatste is Internet en fora, daar kan ik over liegen.

Maar over jou weten we niks. Dus de lijnen staan open……….
 
Vanuit mijn werk heb ik "dagelijks" te maken met tribologische systemen voor automotive toepassingen en kan meegeven dat het gebruik van de voorgeschreven viscositeit niet onderschat mag worden. In de "race" om CO2 terug te dringen is men bij differentiëlen, transmissies, kleppentrein, cilinders/zuigers steeds dunneren olie gaan testen, toepassen en voorschrijven. Dunnere olie heeft echter als nadeel dat deze "minder draagkracht" creëert tussen de bewegende delen en daardoor minder slijtagebescherming biedt. Dat probeert men dan weer op te heffen door onderdelen slijtvaster te maken (lagere R waarden en/of het verhogen van de hardheid en/of het toepassen van coatings met lagere wrijvingsweerstanden).
De olie vormt samen met de bewegende delen een tribologisch systeem. Alles is op elkaar afgestemd. Ruwheid, hardheid, toleranties van de onderdelen, viscositeit, samenstelling van de olie etc...
Conclusie: houdt je aan de voorgeschreven viscositeit voor jouw type motor. De onderdelen in je blok zijn daarop getest. Onderschat dat niet. Dus niet zomaar meegaan met de adviezen van anderen, of nadoen wat hun doen....
Verder is het zo dat olie uit zichzelf nauwelijks verouderd. Het is het aantal draaiuren/km dat bepalend is voor vervanging. (hoofdzakelijk door vervuiling / micro slijtage).
 
Laatst bewerkt:
Om weer bij olie te blijven. Ik vroeg me af of het bezwaarlijk is om 2 merken motorolie te mengen.
Moet binnenkort 2.6 liter olie verversen en heb 2 liter Eurol semisyntheet 10w40 Jaso MA2 staan.
Er zit nu Motul 5100 10w40 in, die wil dus verversen met die 2 liter Eurol en dan 0,6 liter Motul.
De ene "deskundige" zegt : mag gerust!
De andere "deskundige" zegt : nooit doet!
Wie heeft gelijk?
Gaat om een oude Honda, maar nog perfecte, uit de 90er jaren.
(moet toch wel een beetje op de kosten letten)
allebei semisyntheet?
 
Gelijk maar door naar de tip van het jaar.

Bij de meeste Actions nog verkrijgbaar: Valvoline 5W40 volsynthetische olie met JASO MA2 op de fles, prijs per liter €4,99.

En een batch daarvoor of daarna is in principe ook geen probleem. (Gebruik op eigen risico dus :P )
Vandaag naar Valvoline gebeld voor opheldering.
Men zei dat de formulering van de All-Climate 5W40 nooit is veranderd.
Het vermelden van een specificatie kost geld.
De JASO-MA2 wordt nu niet meer vermeld om kosten te besparen.
Blijft nog steeds geschikt voor motoren met natte plaat koppeling, zo werd mij verzekerd.
 
Laatst bewerkt:
Olie olie olie, geen motorolievraag maar voorvorkolie bij mij (zie ook http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28585818#28585818):

Ik heb mij een set ohlin veren gekocht voor de voorvork van mijn msx sf.
Weet iemand of hier per se ohlin olie in moet, want deze ben ik er vergeten bijkopen en is rondom mij niet te vinden?
Er is blijkbaar een verschil ook.

Er bestaan de volgende twee soorten:

Ohlins 01309-01 Road and Track Fork Oil 19cst at 40°C -> zou 5W zijn.
Ohlins 01309-01 Road and Track Fork Oil 40cst at 40°C -> zou 10W zijn.

Ik weeg zelf boven de 80kg en ga dus de 6.0 N/mm 68000-05 -veer steken.
Is er dan een bepaalde viscositeit dat ik zeker moet kiezen, ik ben nogal nieuw in voorvorkolie... :)

Ik heb het ook gevraagd aan de shop waar ik het gekocht heb maar deze zijn nogal lauw in al hun antwoorden.
Ze vertelden mij dat het aangeraden is om Ohlin olie te gebruiken omdat deze 19v is. (ik veronderstel dus 5W)
Maar indien ik daar niet kan aangeraken ik misschien een 7.5W of een 10W kan kiezen...

Weet iemand raad?
 
Je hebt je dempers of cartridges toch niet vervangen? De viscositeit van de olie heeft invloed op de demping. De veren zijn stom metaal, daarvoor maakt de olie niet uit.
De veren zijn als het goed is wel op jouw gewicht geselecteerd.
Gewoon de olie en hoeveelheid van de fabrikant van je motor/vork aanhouden dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan