Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
weer even een echt olievraagje tussendoor ;)
Ik ben op dit moment mijn motor aan het inrijden met een minerale olie (Motul 5000 10W40) maar wil straks na het inrijden overschakelen naar een goede vol synthetische olie. Motul 7100 ligt dan aardig voor de hand, maar putoline n tech pro r+ lijkt me ook een uitstekende.
Iemand ervaringen en/of opmerkingen bij de laatste optie?
Voor het geld moet die Putoline wel fantastisch zijn :X

Denk dat je er weinig voordeel uit haalt met een straatmotor...
 
Deze olie word ook nog om een andere reden gebruikt ipv multigrade. Singelgrade olie is veel stabieler op piek belasting .
Ik heb voor enkele jaren geleden eens Castrol XXL Sae 40 gebruikt in een Honda Deauville 700 uit 2006, motor liep er perfect en zeer mooi mee, schakelde vloeiend.
Waarom ik sae 40 gebruikte in die motor, hij ging toch weg en ik had het nog liggen voor een oude tractor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor enkele jaren geleden eens Castrol XXL Sae 40 gebruikt in een Honda Deauville 700 uit 2006, motor liep er perfect zeer mooi mee, schakelde vloeiend.
Waarom ik sae 40 gebruikte in die motor, hij ging toch weg en ik had het nog liggen voor een oude tractor.
Haha je beschrijft precies de reden waarom ik als eerste ff de olie ververs als ik een motor koop 😂
 
Overigens is deze castrol xxl olie speciaal voor de wat oudere motorfiets gemaakt....
"It is also recommended for many single and multi-cylinder pre-1970 classic motorcycle engines under road andcompetition conditions"

Dat kun je wel stellen ja
Als ik een relatief jonge tweedehands motor koop zou ik eigenlijk niet snel verwachten dat iemand er een SAE40 mineraal heeft ingegooid.
Mja als ik bij een particulier een motor koop gooi ik er ook altijd nieuwe olie in, geen verkeerde keuze dus. :9
 
"It is also recommended for many single and multi-cylinder pre-1970 classic motorcycle engines under road andcompetition conditions"

Dat kun je wel stellen ja
Als ik een relatief jonge tweedehands motor koop zou ik eigenlijk niet snel verwachten dat iemand er een SAE40 mineraal heeft ingegooid.
Mja als ik bij een particulier een motor koop gooi ik er ook altijd nieuwe olie in, geen verkeerde keuze dus. :9
Als ik het wist zou ik direct weglopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Nee, buitensporige acties moeten onderbouwd worden. Die van jou dus.
Je hebt dus geen redenen en roept maar iets dus....beetje jammer.
Waarom zou een monograde sae 40 slecht zijn wanneer je alleen met mooi en met temperaturen boven de 15 graden Celsius motor rijd.....ik zou het niet weten.
Wanneer je het hele jaar doorrijd met tempersturen van min 5 tot plus 30 graden Celsius, dan ben je beter af zijn met een multigrade olie.
 
Je hebt dus geen redenen en roept maar iets dus....beetje jammer.
Waarom zou een monograde sae 40 slecht zijn wanneer je alleen met mooi en met temperaturen boven de 15 graden Celsius motor rijd.....ik zou het niet weten.
Wanneer je het hele jaar doorrijd met tempersturen van min 5 tot plus 30 graden Celsius, dan ben je beter af zijn met een multigrade olie.
Sae 40 is stroop als de motor koud is.
Dikke olie = slechte/verminderde smering.
En wie weet welke additieven er wel of niet in zitten
 
Stroop....dat valt wel mee hoor. Menig 15w50 olie is dikker in koude toestand.
Ik snap eigenlijk deze discussie niet. Er hebben bij de betreffende motorfietsfabrikanten heel slimme ingenieurs uitgevogeld wat de beste dikte is voor de betreffende fiets, en dan ga je lekker eigenwijs er iets anders in flikkeren.............
Dat je verschilt over het merk kan ik me indenken maar die specs zijn toch niet voor niets verzonnen????
 
Je hebt dus geen redenen en roept maar iets dus....beetje jammer.
Waarom zou een monograde sae 40 slecht zijn wanneer je alleen met mooi en met temperaturen boven de 15 graden Celsius motor rijd.....ik zou het niet weten.
Wanneer je het hele jaar doorrijd met tempersturen van min 5 tot plus 30 graden Celsius, dan ben je beter af zijn met een multigrade olie.
Je bent niet een beetje eigenwijs zeg,..in een redelijk moderne motorfiets gooi jij olie die daar totaal niet voor geschikt is, je weet dat ook want je doet het uit "zuinigheid" of gemakzucht want je had die olie toch, daarna verkoop je de motor. Ach olie is olie, ik heb nog een fles arachideolie staan,..
 
Ik snap eigenlijk deze discussie niet. Er hebben bij de betreffende motorfietsfabrikanten heel slimme ingenieurs uitgevogeld wat de beste dikte is voor de betreffende fiets, en dan ga je lekker eigenwijs er iets anders in flikkeren.............
Dat je verschilt over het merk kan ik me indenken maar die specs zijn toch niet voor niets verzonnen????
Hahahahaha, jij hebt dit grote olie topic helemaal begrepen.. 👍🤓
 
Je bent niet een beetje eigenwijs zeg,..in een redelijk moderne motorfiets gooi jij olie die daar totaal niet voor geschikt is, je weet dat ook want je doet het uit "zuinigheid" of gemakzucht want je had die olie toch, daarna verkoop je de motor. Ach olie is olie, ik heb nog een fles arachideolie staan,..
Zuinigheid....ikke.. hahaha
Maar het blijft een leuk topic dit olie gezwets....iedereen is professor hier.👨‍🏫
 
Terug
Bovenaan Onderaan