Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt dus geen redenen en roept maar iets dus....beetje jammer.
Waarom zou een monograde sae 40 slecht zijn wanneer je alleen met mooi en met temperaturen boven de 15 graden Celsius motor rijd.....ik zou het niet weten.
Wanneer je het hele jaar doorrijd met tempersturen van min 5 tot plus 30 graden Celsius, dan ben je beter af zijn met een multigrade olie.
Dat blijf je houden: de een is goed ingelicht en de ander lult uit zijn nek. Niets aan te doen.:X
 
ik weet heel goed waarom dit beter is , als jij je daar ook een wijs in maakt weet jij het ook.
Door je antwoord hieronder denk ik dat je het niet weet....
Single grade is "stabieler" omdat het over het algemeen geen viscosity modifiers in zitten die "geknipt" kunnen worden.
De smeerfilm van een Single grade is niet sterker dan een multigrade, dat hangt van veel meer andere factoren af.
Singelgrade wordt vooral gebruikt in de industrie omdat het goedkoper en voorspelbaarder is. ( en goed genoeg voor meeste toepassingen)

Even iets met koud start wat is een koude start hier in nederland. het is nooit koud en is zelfs geen winter meer.
Een koude start = een start waarbij de olie niet op bedrijfstemperatuur is. (bedrijfstemperatuur = temperatuur waarbij de oliedruk stabiel is/blijft)
 
Castrol XXL40: 155mm²/s bij 40 graden, 14,89mm²/s bij 100 graden
Castrol 10W40: 98mm²/s bij 40 graden, 14,00mm²/s bij 100 graden

Ben geen olieexpert maar je kunt wel na gaan dat een koude start niet leuk is voor een motorfiets waar SAE40 is in geplempt terwijl die 10W40 hoort te hebben. Gewoon veels te dikke olie bij koude starts, zo'n motorblok gaat er gewoon eerder aan door overmatig slijtage als die nog koud is. Gewoon erin gooien wat de fabrikant voorschrijft of beter.
 
Castrol XXL40: 155mm²/s bij 40 graden, 14,89mm²/s bij 100 graden
Castrol 10W40: 98mm²/s bij 40 graden, 14,00mm²/s bij 100 graden

Ben geen olieexpert maar je kunt wel na gaan dat een koude start niet leuk is voor een motorfiets waar SAE40 is in geplempt terwijl die 10W40 hoort te hebben. Gewoon veels te dikke olie bij koude starts, zo'n motorblok gaat er gewoon eerder aan door overmatig slijtage als die nog koud is. Gewoon erin gooien wat de fabrikant voorschrijft of beter.
En vergeet de dopes niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan