• Hallo,

    Je ziet deze melding omdat je onze banners blokkeert. Motor-Forum kan alleen maar bestaan dankzij inkomsten uit advertenties. Vandaar ons verzoek om Motor-Forum te "whitelisten" in je bannerblocker.

Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
2.803
22
Nederland
#52
Waarom denk je dat vrachtwagens zo lang mee gaan en ontzettend veel km's op de teller zetten.
Omdat ze daarop ontworpen zijn?

Denk dat je het prima kunt proberen hoor, schijnt (iig in de Amerikaanse) ook geen moly in te zitten dus je koppeling zal niet slippen. Maar volgens mij hoef je hier niet speciaal dat spul te kopen gezien het net zo duur is als normale motorfiets olie
Is een stuk goedkoper.
Waar? Ben alleen nog maar 5L voor 30 euro tegengekomen, daarvoor heb je ook motorfietsolie met een merkje erop (Ok, een litertje minder).
 

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.106
11
65
Bezoek Site
#58
Ik heb een Transalp die wat olie verbruikt, er zit nu halfsyntheet 10w40 in. Zou een iets dikkere olie het proberen waard zijn? Ik snap dat dat de smeereigenschappen niet ten goede komt, maar elke olie zou ik dan kunnen proberen?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
13.621
154
56
Den Haag
#69
Lekkerder schakelen vanaf huis of merk je later in de rit nog verschil? ;)

Is je Duc lucht of watergekoeld?
Het is een moderne uit 2016, Hyperstrada 939, watergekoeld. Met vorst werd het schakelen wel beter tijdens de rit. Er zit ook een oliekoeler op, die heb ik niet afgeplakt.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.128
127
46
Zuid-Holland
#72
Het is een moderne uit 2016, Hyperstrada 939, watergekoeld. Met vorst werd het schakelen wel beter tijdens de rit. Er zit ook een oliekoeler op, die heb ik niet afgeplakt.
Ok, ik dacht (idd) aan een stokoude luchtgekoelde Duc met veel kilometers. :$ :t

De vorige winter had ik mijn Raptor 1000 wel voorzichtig afgeplakt.
Anders schakelen nooit gemerkt trouwens. :)


 

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
2.803
22
Nederland
#73
Dat is toch een koopje lijkt me ?Onbekend merkje lijkt me, geen Shell.
Vind het niet bijzonder goedkoop, je hebt o.a Eurol, Castrol en ook Shell voor rond de 30 euro een 4L flacon met 10W40 motorfiets olie. Vooral Eurol is vaak wel scherp voor 'merk' olie.

Ik heb een Transalp die wat olie verbruikt, er zit nu halfsyntheet 10w40 in. Zou een iets dikkere olie het proberen waard zijn? Ik snap dat dat de smeereigenschappen niet ten goede komt, maar elke olie zou ik dan kunnen proberen?
Je kan het proberen (TransAlp lust bijna alles wel :9), heb dit in m'n handleiding van de TDM staan: