Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er staat me en olie test bij begin jaren 80 in een van de nederlandse motorbladen. BelRay kwam daar toen als grote winnaar uit. Heb de test nooit ergens terug kunnen vinden. Ze deden toen een test en een as tussen 2 vormige stukken metaal, dit werd toen ondergedompeld in de olie en getest tot hoeveel druk de boel bleef draaien. falex test noemden ze het volgens mij.
Helaas nooit meer teruggevonden, en internet hadden we niet.
 
Ik heb al vaak gezocht naar een recente (motorfiets-) olietest van de meest bekende merken. Bij een betrouwbaar instituut/bedrijf, in ieder geval niet uitgevoerd in een Poolse schuur (ongetwijfeld met de beste bedoelingen) met een tooltje van Aliexpress of een boer uit Nebraska die probeert hoe lang zijn grasmaaier blijft lopen op honing ipv olie (wel prima als vermaak verder :) ).

Zo’n test vind je dus niet. Je kunt je ook afvragen of er wel zoiets is als “de beste olie”. De echte supersmerende oliën mogen niet in de meeste motorfietsen, dus die vallen al af. De dunne oliën zijn brandstofbesparend, maar veroorzaken wellicht iets meer slijtage. Moeilijk om een oordeel te vellen lijkt me.
Die test is er wel Wat zijn API / JASO / ACEA normen?
 
Ik heb pas een video gezien over olie ( Baxter)
En die had er best verstandige dingen over te zeggen
Als er allemaal kogel of naald lagers in zitten is het iets minder kritisch
Maar als alles draait op glijlagers zelfs gewoon zonder busjes maar direct in het aluminium dan kun je je beter precies aan de olie houden ( qua dikte ) wat de fabrikant voor schrijft
 
Ik heb pas een video gezien over olie ( Baxter)
En die had er best verstandige dingen over te zeggen
Als er allemaal kogel of naald lagers in zitten is het iets minder kritisch
Maar als alles draait op glijlagers zelfs gewoon zonder busjes maar direct in het aluminium dan kun je je beter precies aan de olie houden ( qua dikte ) wat de fabrikant voor schrijft
Je wilt dus een olie die een sterke film heeft zodat je aluminium lagers beschermd zijn. En in datzelfde carter wil je een olie die tussen de koppelingsplaten weggedrukt kan worden. Oh ja, en dan moet hij dat zowel koud als warm doen.
 
Natuurlijk zijn er veel verschillen in de oliën,maar ik ben al wat ouder en vroeger had je hier in Hilversum een zaak waar ze Ham olie verkochten ,goedkope olie dus
Deze zaak heeft iedereen uitgedaagd om met bewijs te komen dat deze olie slecht was ,dat bewijs is er nooit gekomen
 
Dat heb ik met Techno, alleen dan test ik 12 maanden per jaar.
Ook goed, en al stuk gelopen... :?

Altijd prijs cq raak agv internet......_O-

Mijn VFR heeft al dik 70k achter de kiezen geen onderhoudsgeschiedenis dus wie wat voor merken olie dat ding in zijn eerst 10 jaar gezien heeft, nu Motul 5100. Omdat de plaatselijk motorzaak dat in zijn assortiment heeft, en ik ga geen diepgaande marktonderzoek uitvoeren ahv commentaren/testen op internet, wat een flauwekul en de motorzaak lacht zich kapot....

Bovendien loopt hij nog super smeuïge rond en probleemloos tot aan 12k omw/min...en nu staat uit te rusten en vd winter een keer schone olie erop.
 
Had je met de 6 de versnelling 888 geen problemen? pitting? Weet nog dat Biggelaar ook VR1 van Valvoline voorschreef? Die VR olie staat ook bovenaan die lijst van Poolski!
*D
Yep, in den beginne zegmaar 2005-2010 maar maar daarna is hij toentertijd overgeschakeld op een andere merk olie, merk weet ik niet meer, en de laatste jaren Motorex omdat ik hem laat onderhouden in Zwolle.
 
Dat zijn... normen. De allergoedkoopste Action-olie voldoet aan een van deze normen, de allerduurste Motul ook. Toch zit er vast verschil tussen, waarbij ik niet weet wat precies. Daarvoor zou een test leuk zijn.
"Een test?" !!

Trek je beurs maar open. Je praat zo over 15-25K aan testen wil je een motorolie goed testen. En dan nog; kies je voor een olie met een lange interval met goed reinigend vermogen of kies je een korte interval waarbij een smeerfilm b.v. veel sterker is? Kies je voor wat mindere reinigende eigenschappen maar wel een olie die sneller ontlucht en daarom minder lucht vasthoudt? En mogen de milieuregels overboord en ga je voor de best technisch presterende olie of ben je fucked vanwege milieuregeltjes?

Een test zegt 0,0. Een batterij van testen voor een specifiek type motor(blok) maakt het dat je een conclusie kan trekken.
 
@RSV31 Ja een test, zo moeilijk is dat toch niet? Er hoeft van mij niet 1 winnaar uit te komen. Je geeft zelf al de punten aan waarop getest kan worden. Zo kun je ook wasmachines testen. De een is goed hierin, maar kost wat meer energie of maakt iets meer geluid, etc. Zo ingewikkeld is dat niet en je kunt dan zelf kiezen welke punten voor jou belangrijk zijn.
En dat het wat kost, dat is waarom ik graag een deskundige test zie ipv 6 flesjes in een vriezer, die door 6 PVC buisjes worden gegoten en daarna in een oude roestige grasmaaier worden gekieperd.
 
@Bramb0 Ik denk dat hij bedoelt, dat "een" (=1) test, bij lange na niet volstaat om vast te stellen hoe een olie presteert.
Kijk naaar een band: Je kan wel testen hoe de grip in droge omstandigheden is, maar dat zegt niets over de levensduur, de natte grip, het geluid, en al helemaal niets over iets subjectiefs als gevoel.
Je moet dus meerdere testen doen, en dan kan je een matrix maken waarin je de diverse eigenschappen uitzet.

En dan zal je zien, dat de ene olie het heel goed doet op smerende eigenschappen, maar niet zo lang meegaat, of meer residu achter laat, of het verbruik van het voertuig laat stijgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan