Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.946
4.192
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is eigenlijk de reden dat je sommige motoren (bv F800) warm moet peilen? Warm of koud, de olie zal toch eerst terug moeten zakken.
Motoren met een dry sump peil je altijd met warme motor,want die peil je in de olietank i.p.v. in het carter.
Als die stil staan kan de olie stilaan weglekken uit de tank naar het carter,en peil je dus verkeerd bij een koude motor.
Geen idee of een F800 een dry sump heeft.
Ook wel sneu om er dan pas achter te komen dat het peil veel te laag is.
Je peilt die best gewoon na een rit,zo deed ik dat toch altijd.
Eerst laten warm draaien om te peilen is wat idioot.
 
Hoe komt het toch dat tegenwoordig Motul zo populair is? Bijna alle dealers hebben deze nu . Vroeger in de 70 en 80 er jaren was dit merk vrijwel onbekend en was het Castrol. En BelRay en Valvoline. Is dat nou gewoon een gevolg van de succesvolle marketing van Motul, of is dit merk dan zoveel beter. Of kijken de dealers wat het beste verkoopt met de hoogste winst?

is de mens dan zo,n kuddedier die anderen alleen maar na-aapt. .?
 
Laatst bewerkt:
Hoe komt het toch dat tegenwoordig Motul zo populair is? Bijna alle dealers hebben deze nu . Vroeger in de 70 en 80 er jaren was dit merk vrijwel onbekend en was het Castrol. En BelRay en Valvoline. Is dat nou gewoon een gevolg van de succesvolle marketing van Motul, of is dit merk dan zoveel beter. Of kijken de dealers wat het beste verkoopt met de hoogste winst?
In mijn geval Ik heb nu toevallig Motul, maar ook Putoline gehad, Castrol etc.
Enige voorwaarde welke ik heb is dat het naar mijn idee een goede olie moet zijn.

Voor een dealer zal er inderdaad mogelijk meer aan een bekend gemaakt verdiend worden als een minder bekend merk, logisch ook als het bekender is wordt het sowieso al beter verkocht.
is de mens dan zo,n kuddedier die anderen alleen maar na-aapt. .?
Ja overwegend wel.
 
Hoe komt het toch dat tegenwoordig Motul zo populair is? Bijna alle dealers hebben deze nu . Vroeger in de 70 en 80 er jaren was dit merk vrijwel onbekend en was het Castrol. En BelRay en Valvoline. Is dat nou gewoon een gevolg van de succesvolle marketing van Motul, of is dit merk dan zoveel beter. Of kijken de dealers wat het beste verkoopt met de hoogste winst?

is de mens dan zo,n kuddedier die anderen alleen maar na-aapt. .?
Eind jaren negentig had ik een TL1000R die een 'back-torque' koppeling met kinderziektes had.
De gebruikers van zeer betrouwbare bron rapporteerden een feilloos werkend systeem met Mötul.
Ook bij andere motorfietsen turfde ik weinig tot geen gezeur, dit in tegenstelling 'slipperdeslip' bij andere merken.
Ik bleef naast een willekeur (in de X+1 oude fietsen supermarkt olie) in de TLR ook Shell Advance gebruiken.
Wel sterkere veren gemonteerd.
Het merk zaadje is in mijn hoofd gaan groeien.
Vorig jaar een redelijk grote inkoop gedaan -voor een particulier- van Mötul 7100.
Ik zag het voordelig voorbij komen.
Twaalf liter meen ik.
Heb er nu drie fietsen mee rijden.

De bron van kennis is misschien bekend.
Motor-Forum.nl
Het moet dus wel goed spul zijn. :+ :+
 
Vraagje.
Geadviseerd word 10W50.
Maar ik heb nog 20ltr 10W60.
Dan overtreft toch de 10W60?
Dus altijd beter?
Beiden zijn volsyntheet.
Is het voor de winterfiets? :+
Voor als de motor erg heet wordt/circuit zou je overtreffen kunnen zeggen.
Maar het is natuurlijk niets anders dan een andere specificatie.
In mijn S1000RR moet 5W40. O-)
 
Die 60 wordt idd in de cross/enduro gebruikt, waar het blokje flink moet werken. Als de olie te dik blijft is er minder flow.
Je moet warme landen bezoeken met steile klimmetjes dan is de olie te rechtvaardigen 😇 imho.
 
Het is voor mijn 500exc 1pitter.
Blok is urenblok maar ik rij er offroad vakantie mee.
Ik denk beter zeg niet dat het zo is.
Maar mijn idee overtreft de 10W60.
Hij dekt groter bereik af toch?
Het meetpunt is de bedrijfstemperatuur.
Voor het gemak houden ze precies 100°C aan.
Je ziet in de grafiek dat jouw olie dus een lagere viscositeit heeft dan de voorgeschreven olie.
De vraag is in hoeverre lagers en andere onderdelen daar last van hebben.
PSX_20220504_160059.jpg

PSX_20220504_160026.jpg

De viscositeit bij bedrijfstemperatuur is wel hetzelfde als het tweede getal van de oliespecificatie gelijk is.

Ik zou persoonlijk de olie ook gebruiken.
Maar het is jouw motor, dus eigen beslissing en risico. ;)
In mijn motor heb ik 10W50 inplaats van 5W40.
Die gebruik ik alleen in de zomer.
Er is een ander werkpaard voor het hele jaar. O-)
 
Het is voor mijn 500exc 1pitter.
Blok is urenblok maar ik rij er offroad vakantie mee.
Ik denk beter zeg niet dat het zo is.
Maar mijn idee overtreft de 10W60.
Hij dekt groter bereik af toch?
Het is geen kwestie van overtreffen. Dit is olie die bij bedrijfstemperatuur dikker is (60) dan de olie die is voorgeschreven (50).

Voor mijn motor is 10W30 voorgeschreven, ik gebruik 10W40 vanwege de betere verkrijgbaarheid.
En navraag bij de merkdealer leert dat ook zij een iets dikkere olie gebruiken dan voorgeschreven. Verklaring was dat zij een iets betere smeerfilm belangrijker vinden dan een fractie lager brandstofverbruik.

@Worldbeater is me net voor zie ik :)
 
Voor mijn motor is 10W30 voorgeschreven, ik gebruik 10W40 vanwege de betere verkrijgbaarheid.
En navraag bij de merkdealer leert dat ook zij een iets dikkere olie gebruiken dan voorgeschreven. Verklaring was dat zij een iets betere smeerfilm belangrijker vinden dan een fractie lager brandstofverbruik.
Ik heb een Honda CBR250R gehad met 10W30 voorgeschreven. :?
Kende dat hele bereik niet.
Er kwam 5W40 in.. fris blokje met lage kilometerstand van 2.500 kilometer .
Lekker vloeibaar met starten, ietsje dikker en beschermd bij het vele snelweg gebruik.
Moderne auto's hebben ook een lage viscositeit voor laag verbruik/emissie eisen.
Maar de duurzaamheid telt dan minder.
Dat is hier natuurlijk niet het geval tussen W50 en W60. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan