Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zijn vooral bedrijven die hun smeerolie laten analyseren, met als doel een langere verversingstermijn, en uitstel van inspecties. Als je de olie ververst volgens de aanbevolen termijn is analyse overbodig.
Volledig eens, meermaals stalen opgestuurd van olie van schroefcompressoren van een Vries installatie op amoniak, hier spraken (want plant is weg) over een jaarlijks verbruik van enkele 1000 liters per jaar.
Ooit ook olie laten 'regenereren', dat was geen succes, die "vloog" door de compressor het systeem in vaardoor veel aftap en verstopte sneller de filters.
(En insiders weten dat een filter vervangen bij een NH3 compressr geen pretje is.)
 
Natuurlijk kan dat!
De olie komt lekker op bedrijfstemperatuur, dus risico op vocht heb je niet, en zo lang er niet te veel woestijnzand is die het luchtfilter zou passeren is er geen vuiltje in de olie.
Olie kan best meer dan wat voorgeschreven is.
(En dat heb ik van die industriële testen, deze onderzoekers vertelden me dat merendeel van motorolie "amper" gebruikt wordt weggegooid.)
 
Het gaat dus niet om het risico.
Maar hoe lang ik met dezelfde olie kan rijden.
Rij een ktm 500exc urenblok.
Na 1 dag crossen filter en olie vervangen.
Maar ik cross niet ik rij er off road vakanties mee.
Dus 14 dagen is dus 14 oliewissels.
Nog niet misschien natuurlijk.
Maar tja hoe lang dan wel?
3000km?
Allemaal reuze intresssant om te weten hoe je olie eraan toe is.
 
Hi allen, vraagje uit pure onwetendheid en interesse uit puur eigenbelang voor motor behoud, ik heb in de Varadero Motul 300v, gewoon straat gebruik 600km per week..
Maar heb nu een beetje stress omdat ik heb gelezen dat deze olie na 3000 km vervangen moet worden ..ja dat is komende dinsdag, maar is dat ook zo?
Kan deze olie echt maar zo kort mee?
De Motul is een dubbel Ester, deze degenereren wat sneller dan een PAO/ Ester.
Verder een goed product.
Maar elke 3000 km verversen is een beetje erg snel, je kan makkelijk tussen de 6 en 10.000 km aanhouden.
Motorex Topspeed 10w40 zou een betere keuze kunnen zijn.
Deze olie voldoet aan alle specs die op de fles staan na 15.000 km, als enige van alle bekende merken.
 
Bij veel kijkglaasjes kijk je door een laagje van 1 mm olie naar een glimmend plaatje. Dat ziet er lange tijd geel of lichtbruin uit.
Laat je het in een bak lopen, dan heb je de neiging om het aan Volker Stevin te verkopen voor de nieuwe toplaag van de A4.
🤩
En iets vaker wisselen is misschien niet (veel) beter voor het blok, wel voor je gemoedsrust. Ik vind het in ieder geval wel een lollig klusje, soort aromatherapie :+
😍
 
Als iemand nog behoeft heeft om zijn gemoets rust af te kopen omtrend onnodig teveel en extra olie te wisselen die kunnen een pb sturen daar zal ik het bedrag aangeven die je kan storten op mijn rekening nr.
Hierna krijg je een a4 met gemoed rustende verklaring dat je weer gerust door laat rijden met je goede gesmeerde vette olie in je brommerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor regelmatig verhalen over het wisselen van gradatie en het dan niet terug kunnen keren naar dunnere olie.

Bijv. er gaat 5W30 in en bij 20.000 km op 10W40 zou je niet terug kunnen.

Iemand enig idee of dit waar is en dan vooral ook waarom?
 
Nee gewoon 1000cc 3 cilindertje,staat nu inmiddels 132000km op.
Een collega van me had een VFR 750 en heeft z,n olie er 20000km in laten zitten,kwam er wel uit als zwarte bagger.
Bij mijn Ducati was het volgens schema 15.000 km. De olie werd wel zwart, maar dat schijnt niet erg te zijn. Ik hoefde niet bij te vullen.
 
Welk risico?
Als ik me laat adviseren door mensen die er dagdagelijks professioneel mee bezig zijn?

Ik doelde uiteraard op de berichten om olie verversen uit te stellen. Dat advies vragen geen risico geeft snap ik.

Km's door de fabrikant opgegeven aanhouden of jaarlijks verversen als je minder rijdt.

Olie verversen kost een paar tientjes dus waarom zou je überhaupt willen uitstellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan