Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doelde uiteraard op de berichten om olie verversen uit te stellen. Dat advies vragen geen risico geeft snap ik.

Km's door de fabrikant opgegeven aanhouden of jaarlijks verversen als je minder rijdt.

Olie verversen kost een paar tientjes dus waarom zou je überhaupt willen uitstellen?
Als je 1000 km per week rijdt bijvoorbeeld.
 
Ik doelde uiteraard op de berichten om olie verversen uit te stellen. Dat advies vragen geen risico geeft snap ik.

Km's door de fabrikant opgegeven aanhouden of jaarlijks verversen als je minder rijdt.

Olie verversen kost een paar tientjes dus waarom zou je überhaupt willen uitstellen?
20 euro vind ik wel heel erg goedkoop, Action olie…… :?
 
Ok ik zal het anders omschrijven:

Enige tientjes 🤣

Als voorbeeld neem ik Motul 5100 (andere merken zijn natuurlijk net zo goed). Daar loopt bijna elke motor goed op.

4 liter a 29,75.
Waarom dan uitstellen.
Ik snap niet hoor. Dan laat je je motor toch niet draaien op zwarte drap met een steeds lager wordene viscositeit die bovendien vol vocht zit van afgelopen winter? 🤔
 
Ik doelde uiteraard op de berichten om olie verversen uit te stellen. Dat advies vragen geen risico geeft snap ik.

Km's door de fabrikant opgegeven aanhouden of jaarlijks verversen als je minder rijdt.

Olie verversen kost een paar tientjes dus waarom zou je überhaupt willen uitstellen?
Gewoon omdat het kan en beter is voor het milieu :Y
 
Ik hoor regelmatig verhalen over het wisselen van gradatie en het dan niet terug kunnen keren naar dunnere olie.

Bijv. er gaat 5W30 in en bij 20.000 km op 10W40 zou je niet terug kunnen.

Iemand enig idee of dit waar is en dan vooral ook waarom?
Onzin.
Er lopen veel techneuten hier rond.
Een motorblok in ontworpen voor een viscositeit.
Olie heeft een seallaag, het je een frisse motor en de fabrikant schrijft een 5 W 40 olie voor doe er dan niet een dikkere olie in, omdat het olieverbruik zou minderen😱.
Krukasen bigendlagers hebben een fabrieksspeling, net als de cilinder en zuiger speling.
Is deze gemaakt voor een dunne olie dan is dat daarvoor ontworpen.
Doe je een dikkere olie in, dan is de kans groot dat de seallaag dikker is dan wat de fabrikant heeft bedacht.
De kans dat je geen goede smeerfilm hebt op de lagers en cilinder/zuiger.
Gebruik je dunnere olie dan voorgeschreven, dan is de seallaag weer te dun, dus ook te weinig smering.

Het is allemaal niet zo moeilijk.
 
Je kunt een 20 jaar oude, versleten motor waarvan de teller al enkele malen is teruggedraaid of vervangen, en die door tientallen kortstondige eigenaars moedwillig verkracht is, uiteraard niet vergelijken met een nieuw gekochte motor, die op tijd onderhoud krijgt en waar de eigenaar zuinig op is en met gevoel en verstand op rijdt. Tot zover het olieverbruik.
 
20 euro vind ik wel heel erg goedkoop, Action olie…… :?
Action verkoopt olie van het merk Valvoline, zowel synthetisch als mineraal voor een eurootje of vier de liter en daar is volgens mij niks mis mee.
Niet geschikt voor motoren met een natte koppeling, maar ik gebruik het in de auto's en dat loopt prachtig.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor regelmatig verhalen over het wisselen van gradatie en het dan niet terug kunnen keren naar dunnere olie.

Bijv. er gaat 5W30 in en bij 20.000 km op 10W40 zou je niet terug kunnen.

Iemand enig idee of dit waar is en dan vooral ook waarom?
Broodje aap.
Ik wissel bij de auto halfjaarlijks van 0w30 (winter) naar 0w40 in de zomer.
Geen olieverbruik en nog nooit oliegerelateerde problemen gehad. (Ik rij +-30k kilometers per jaar)
Mijn Yamaha heeft in 22.000 km geen druppel olie verbruikt.
Niet overdrijven eh...
Elk blok verbruikt iets van olie.
Je kunt een 20 jaar oude, versleten motor waarvan de teller al enkele malen is teruggedraaid of vervangen, en die door tientallen kortstondige eigenaars moedwillig verkracht is, uiteraard niet vergelijken met een nieuw gekochte motor, die op tijd onderhoud krijgt en waar de eigenaar zuinig op is en met gevoel en verstand op rijdt. Tot zover het olieverbruik.
Mn yamaha (met hetzelfde blok) had na 44k kilometers en ongeveer evenveel circuitdagen (+-40) ook geen zichtbaar olieverbruik.
En zuinig op het motorblok was ik ook niet echt, eens de motor (olie) warm was ging het gas er regelmatig volledig op tot 10.500 toeren en de quickshifter werd ook dagelijks gebruikt .
Het is gewoon een goed blok, die cp3.
 
Waarom zou je dat doen? Elk half jaar wisselen van 0W30 naar 0W40? Wat een onzin…
Mn olie interval komt net uit net voor de winter en net voor de zomer.
De smering in de winter is ideaal met de 0w30, auto draait koud ook vlotter rond op de startmotor.
In de zomer wordt de auto zwaar belast, dus die w40 is ongeveer even dik als die w30 in de winter.
Vanaf volgende oliewissel wordt het altijd 0w30 omdat deze auto daar voor gemaakt is en het gemakkelijker te bestellen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan