Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet om onaardig te zijn: hoor je wel wat je zegt ?
De aanvangsviscositeit van zowel de 0W30 als de 0W40 is identiek, dat makkelijker starten zit tussen je oren.
Die 40 zal altijd iets dikker zijn dan de 30 als beide op bedrijfstemperatuur zijn.
Dat zit dus tussen je oren (2x)

Vervolgens word het in de toekomst altijd 0W30 omdat de auto (-motor) daarvoor gemaakt is. Dat had je dan gewoon vanaf het begin kunnen doen.
( ik denk dat je vag rijdt? Mijn tdi rijdt vanaf de 250 k met 0W30, zomer en winter, ook als die hard moet werken, en staat inmiddels op 525k, en verbruikt 1 ltr/15000, dus gewoon 0W30 gebruiken, tis niet voor niks een MULTIgrade)
 
Niet om onaardig te zijn: hoor je wel wat je zegt ?
De aanvangsviscositeit van zowel de 0W30 als de 0W40 is identiek, dat makkelijker starten zit tussen je oren.
Die 40 zal altijd iets dikker zijn dan de 30 als beide op bedrijfstemperatuur zijn.
Dat zit dus tussen je oren (2x)

Vervolgens word het in de toekomst altijd 0W30 omdat de auto (-motor) daarvoor gemaakt is. Dat had je dan gewoon vanaf het begin kunnen doen.
( ik denk dat je vag rijdt? Mijn tdi rijdt vanaf de 250 k met 0W30, zomer en winter, ook als die hard moet werken, en staat inmiddels op 525k, en verbruikt 1 ltr/15000, dus gewoon 0W30 gebruiken, tis niet voor niks een MULTIgrade)
Zeker geen VAG, bah. :+
BMW, momenteel een 520d f11 LCI euro 6 met b47 motor.
Wat je zegt klopt niet helemaal, zie datasheets van de olie die ik gebruik. (Castrol edge.)
De 0w30 heeft een viscositeit van 72 centistokes bij 40 graden en de de 0w40 77 centistokes. (7procent dikker)
Bij 100 graden is dit 12.3 voor de W30 en 13.1 voor de w40. (6.5 procent dikker)
Bij 110 graden heb je dezelfde viscositeit voor de w40 als de w30 bij 100 graden.

In "de toekomst" is het 0w20.
Bmw schrijft 5w30 voor omdat de levensduur van 5w30 beter is dan 0w30. (Maar ik vervang de olie rond de 10-15k)
No offense maar ik denk dat jouw omschrijving van hard werken niet hetzelfde is als de mijne.
Mn vorige bmw verbruikte geen noemenswaardige olie, tussen de onderhouden door ging het meestal van max naar ergens rond midden/driekwart vol. (Op 10-15k interval, met eindstand van 245k kilometers)
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-05-16-06-09-58-49_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
    Screenshot_2022-05-16-06-09-58-49_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_2022-05-16-06-09-46-03_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
    Screenshot_2022-05-16-06-09-46-03_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 18
Zeker geen VAG, bah. :+
BMW, momenteel een 520d f11 LCI euro 6 met b47 motor.
Wat je zegt klopt niet helemaal, zie datasheets van de olie die ik gebruik. (Castrol edge.)
De 0w30 heeft een viscositeit van 72 centistokes bij 40 graden en de de 0w40 77 centistokes. (7procent dikker)
Bij 100 graden is dit 12.3 voor de W30 en 13.1 voor de w40. (6.5 procent dikker)
Bij 110 graden heb je dezelfde viscositeit voor de w40 als de w30 bij 100 graden.

In "de toekomst" is het 0w20.
Bmw schrijft 5w30 voor omdat de levensduur van 5w30 beter is dan 0w30. (Maar ik vervang de olie rond de 10-15k)
No offense maar ik denk dat jouw omschrijving van hard werken niet hetzelfde is als de mijne.
Mn vorige bmw verbruikte geen noemenswaardige olie, tussen de onderhouden door ging het meestal van max naar ergens rond midden/driekwart vol. (Op 10-15k interval, met eindstand van 245k kilometers)
BMW schrijft 5w30 voor omdat bij gebruik van een andere viscositeit de knipperlichten het niet meer doen 😀
 
Niet ergens testen te vinden van verschillende olieen?
Honderden op bv You Tube,hoe geloofwaardig die zijn dat is de vraag,meestal testen ze maar 1of 2 dingen,maar
een goede motorolie moet zoveel meer kunnen,gewoon een als goed bekent staand merk kopen,die van mij rijd al
zo,n 100000 km op Motul synthetisch ,olieverbruik is niet meetbaar tussen de 15000km oliewissels die ik aanhoud.
Verder heb ik nog meer merken gebruikt bij m,n vorige 104 motoren,Shell,Mobil1,BelRay,Silkolene,Castrol,er is geen van
die motoren kapot gegaan door de olie ,dus het maakt weinig uit wat je er in mikt zolang het een goed merk is.
Verder werkte ik vele jaren als monteur en kan me geen motorblok herinneren waar olie de oorzaak was van motorschade.
In de jaren 70 had mijn Honda 750 160000km gelopen op gewone Dynosaurus olie,dus ook toen deed de olie al z,n werk.
 
Laatst bewerkt:
:^

Zoals @RSV31 al vaak heeft verteld, een olietest heeft weinig nut om alle aspecten te laten zien, en een enkel oliesample verteld niet het hele verhaal.
Verschillende motorblokken, gebruik (circuit, openbare weg, winter/zomer, veel of weinig snelweg/stadsverkeer, vaak een koude start en korte ritten of altijd warmrijden, natte/droge koppeling, iedere rit in de toerenbegrenzer of juist teveel onder in toeren afknijpen) , een test zou enorm duur worden om grootschalig met alle variabelen op te zetten.
Dan moet je ook nog een serie blokken met dezelfde olie onder gelijke omstandigheden laten draaien. 8)7
En daar hebben de fabrikanten ook geen belang bij.

Motorrad heeft ook wel eens wat gepubliceerd waarbij experts het resultaat in de prullenbak smijten.
 
Laatst bewerkt:
:^

Zoals @RSV31 al vaak heeft verteld, een olietest heeft weinig nut om alle aspecten te laten zien, en een enkel oliesample verteld niet het hele verhaal.
Verschillende motorblokken, gebruik (circuit, openbare weg, winter/zomer, veel of weinig snelweg/stadsverkeer, vaak een koude start en korte ritten of altijd warmrijden, natte/droge koppeling, iedere rit in de toerenbegrenzer of juist teveel onder in toeren afknijpen) , een test zou enorm duur worden om grootschalig met alle variabelen op te zetten.
Dan moet je ook nog een serie blokken met dezelfde olie onder gelijke omstandigheden laten draaien. 8)7
En daar hebben de fabrikanten ook geen belang bij.

Motorrad heeft ook wel eens wat gepubliceerd waarbij experts het resultaat in de prullenbak smijten.
Er zijn wel uitgebreide olietesten te vinden,maar gedaan door een fabrikant en heel toevallig komt hun eigen olie er als beste uit,
lees je dan weer een andere test is die olie ineens niet meer zo goed,kortom het is allemaal geleuter en marketing,gewoon een goed merk gebruiken.
 
Er zijn wel uitgebreide olietesten te vinden,maar gedaan door een fabrikant en heel toevallig komt hun eigen olie er als beste uit,
lees je dan weer een andere test is die olie ineens niet meer zo goed,kortom het is allemaal geleuter en marketing,gewoon een goed merk gebruiken.
Onafhankelijk wilde ik er eerst ook nog in tikken. :t

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken / universiteiten in andere marktsegmenten worden ook vaak gesponsord door fabrikanten.
Wat is waarheid.. dat weet je zelfs niet met het dagelijkse nieuws. -O-
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Onafhankelijk wilde ik er eerst ook nog in tikken. :t

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken / universiteiten in andere marktsegmenten worden ook vaak gesponsord door fabrikanten.
Wat is waarheid.. dat weet je zelfs niet met het dagelijkse nieuws. -O-
Ja doe me aan amazing discoveries denken.He Mike het is geweldig,het werkt echt die ruimtevaart polymeren.😱:+
 
Toch heeft hij wel een punt dat het beter is vaker olie te verversen met goedkope olie dan synthetische er lang in te laten zitten
aangezien de dopes in olie al na een paar 1000km hun eigenschappen al gedeeltelijk verliezen en er altijd slijtage deeltjes en verbrandingsresten in de olie terecht zullen komen synthetisch of niet.Ik heb heel veel oliewissels gedaan bij motoren sommige
olie zag er niet uit helemaal grijs van de metaaldeeltjes,en dat was ook zo bij motoren die netjes op tijd hun beurten kregen.
 
Laatst bewerkt:
Toch heeft hij wel een punt dat het beter is vaker olie te verversen met goedkope olie dan synthetische er lang in te laten zitten
aangezien de dopes in olie al na een paar 1000km hun eigenschappen al gedeeltelijk verliezen en er altijd slijtage deeltjes en verbrandingsresten in de olie terecht zullen komen synthetisch of niet.Ik heb heel veel oliewissels gedaan bij motoren sommige
olie zag er niet uit helemaal grijs van de metaaldeeltjes,en dat was ook zo bij motoren die netjes op tijd hun beurten kregen.
Met je eerste zin ga ik akkoord.
Maar additieven die al na een paar duizend kilometers hun eigenschappen verliezen is gewoon lulkoek.

Olie grijs van de metaaldeeltjes en op tijd onderhoud?
Die motoren hadden dan geen oliefilter?(crossers)
Want anders is het blok gewoon versleten/oliefilter waarbij de bypass klep open staat.

Op het werk zijn we sinds 2j eindelijk overgeschakeld naar volsyntheet voor de grote motoren. (Van een halfsyntheet van total voorgeschreven door de fabrikant.)
Dit na zeer goede resultaten bij de kleinere (test)motoren. (Was nog mineraal olie)
Onderhoudsinterval is verlengd van 250u oliewissel, 500u oliefilter naar 4000u oliewissel en filter!
Bij de grotere motoren van 1000u naar 2000u met in beide gevallen langere levensduur, minder slijtage per draaiuur.
De stuk of 70 oliestalen die we genomen hebben wijzen ook op verbeterde smeereigenschappen, behouden langer hun viscositeit.
De volsyntheet kan ook veel meer vuil opvangen en houdt het blok ook properder. (bevestigd na meerdere revisies op verschillende motoren)
 
Met je eerste zin ga ik akkoord.
Maar additieven die al na een paar duizend kilometers hun eigenschappen verliezen is gewoon lulkoek.

Olie grijs van de metaaldeeltjes en op tijd onderhoud?
Die motoren hadden dan geen oliefilter?(crossers)
Want anders is het blok gewoon versleten/oliefilter waarbij de bypass klep open staat.

Op het werk zijn we sinds 2j eindelijk overgeschakeld naar volsyntheet voor de grote motoren. (Van een halfsyntheet van total voorgeschreven door de fabrikant.)
Dit na zeer goede resultaten bij de kleinere (test)motoren. (Was nog mineraal olie)
Onderhoudsinterval is verlengd van 250u oliewissel, 500u oliefilter naar 4000u oliewissel en filter!
Bij de grotere motoren van 1000u naar 2000u met in beide gevallen langere levensduur, minder slijtage per draaiuur.
De stuk of 70 oliestalen die we genomen hebben wijzen ook op verbeterde smeereigenschappen, behouden langer hun viscositeit.
De volsyntheet kan ook veel meer vuil opvangen en houdt het blok ook properder. (bevestigd na meerdere revisies op verschillende motoren)
We praten hier zeker over generatoren?
2000 draaiuren in autokilometers zal dan zo’n 100.000km zijn, bij 50km/u.
 
We praten hier zeker over generatoren?
2000 draaiuren in autokilometers zal dan zo’n 100.000km zijn, bij 50km/u.
Zoiets, een WKK.
Motor draait het grootste deel van z'n leven op 80-90% van z'n maximaal vermogen.
De olie interval het ook sterk af van de olietemperatuur.
Boven de 100 graden gaat het snel achteruit. (Per 10 graden extra ongeveer 20% kortere olieinterval)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan