Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was er inmiddels wel achter dat tweetaktolie en motorolie mekaar heel niet veel ontlopen. De nieuwe Castrol R40, dus de opvolger van de tweetaktmix olie R40 heet ook ineens 4T olie. Ik moet nog heel veel over de specifiekr oliesoorten leren. Ook dat SAE80 dun kan zijn, voor in de RD versnellingsbak maar ook SAE80 dik als stroop met cardsn dopes er in
Ik begreep dat ze vroeger ook gewone motorolie door de benzine deden in het Oostblok / Tsjechoslowakije / land of Jawa.
Er was geen andere olie voorhanden.
 
Ondertussen kan ik melden dat de gewone Valvoline 10W40 (@ Action) half synthetische olie de koppeling niet laat slippen in een gloednieuwe Yamaha.

Voorheen gebruikte ik de Valvoline 5W40 in tal van fietsen.
Ook op het circuit.. S1000R.. S1000RR.
Maar de volsyntheet had tot twee jaar geleden dan ook JASO MA2 op het etiket staan. :)
(Reden dat dit er niet meer op staat onbekend)
 
Ik heb 15 viercinder 4takten die beginnen waar de RD's eindigen. 9000 voor een RD tegen 12000 voor de 1000 cc's en 14000 voor de 600's. FZR 250: 18000 toeren
 
Ben je daar toevallig een linkje naar of een indicatie waar ik moet lezen? Ik ga namelijk niet het hele kantine topic doorspitten.

*edit
Gevonden, je hebt het antwoord daar gewoon gezet, ik dacht dat ik het hele topic moest doorspitten.
Dank!
 
Laatst bewerkt:
Kan jij als chemicus ons niet helpen met deze vraag? Of is dit weer een z.g.n. controlevraag om het niveau hier te peilen?
Ik heb vorige week wel een beetje ijzer toegevoegd, misschien ook wat sporen zink (hoop ik).
Het zeefje bij de wasmachine was verrroest.
En ik had die trechter nodig omdat mijn nieuwe Yamaha de vulopening zowat horizontaal heeft. 8)7
Snel vullen onder tijdsdruk en wegwezen. :')
 
Ondertussen kan ik melden dat de gewone Valvoline 10W40 (@ Action) half synthetische olie de koppeling niet laat slippen in een gloednieuwe Yamaha.

Voorheen gebruikte ik de Valvoline 5W40 in tal van fietsen.
Ook op het circuit.. S1000R.. S1000RR.
Maar de volsyntheet had tot twee jaar geleden dan ook JASO MA2 op het etiket staan. :)
(Reden dat dit er niet meer op staat onbekend)
Rij jij nu met deze olie? Zag hem net ook staan bij de ACtion, maar durfde het niet blindelings aan (Yamaha fz6). Hoewel volgens de service manual SEA10W-40 wordt aangegeven, kan dit gewoon?
 
Rij jij nu met deze olie? Zag hem net ook staan bij de ACtion, maar durfde het niet blindelings aan (Yamaha fz6). Hoewel volgens de service manual SEA10W-40 wordt aangegeven, kan dit gewoon?
Ik ben met mijn andere motorfietsen gestopt met de dunnere Valvoline 5W40 nadat de JASO MA2 van het etiket ging.
Maar die olie gebruikte ik dan ook in de CBR250R, S1000R en de S1000RR.
Die hebben 5W als voorgeschreven specificatie.

Nu een nieuw R3tje aan het inrijden en bij 420 km was de olie al pikzwart met grijze sluier.
Waarschijnlijk voornamelijk de nieuwe koppeling en nog wat blow-by door de nieuwe zuigerveren.

Ik heb Motul 5W40 en 10W50 staan, maar hier moet eerst even 10W40 in.
Na het inrijden stap ik over op 5W40. :Y

Vanochtend dus weer drie flessen Valvoline 10W40 gehaald (met filter =2,3 liter).
Ik had het glaasje nog niet gecheckt, en het is nu met bijna de dubbele stand gelukkig niet perse nodig.
Nieuwe foto.
PSX_20230130_115626.jpg

Dus ik laat het nog even een week of twee zo. :+

Bij mij slipt de koppeling niet, maar ben ook nog niet boven de 8.000 toeren geweest.
Heb er wel een quickshfter op, dus trek lekker sportief op met wat aanspraak op het koppel van het kleine blokje.
En neem nu geregeld op en afritten om een beetje door de bak te roeren en de toeren af te wisselen.

Pas na de 1.600 kilometer mag ik vol rijden. :]

En over je vraag..
Ik kan het niemand zomaar adviseren en garanderen om deze olie te gebruiken.
Er is geen keur dus officiële goedkeuring.
Use at will. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan