Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op het forum heb ik met regelmaat gelezen dat synthetische olie beter werkt voor het blok en de versnellingsbak dan half synthetische / minerale olie.
Als ik het goed begrepen heb vermindert dit wrijving: brandstof besparing, verminderd slijtage en versoepeld het schakelen.

Nou maakt de brandstof besparing mij niet zoveel uit maar als het slijtage voorkomt / vertraagt, voel ik er veel voor om binnenkort de olie (en filter) te wisselen.
Ik heb geen indicatie dat er iets mis is met het blok of de bak, maar voor de oude dame (1993) wil ik toch het beste.

Nu de vraag:
Kun je zomaar overstappen van minerale of half synthetische olie naar 100% synthetische olie?

Vanuit verschillende mensen heb ik begrepen dat dit problemen kan geven met seals en afdichtingen omdat deze niet altijd bestand zijn tegen synthetische olie als gevolg van de samenstelling van rubber.

Ook wordt wel eens gezegd dat door de grote reinigende werking lekkages kunnen ontstaan omdat afdichtingen kunnen gaan lekken omdat de vervuiling verdwijnt.
Die problemen zijn allang opgelost.
 
Gebruik de koppeling eigenlijk zelde , hoeft tegenwoordig niet meer
Rij je dan alleen circuit? :)

Ik heb op mijn andere motor ook een blipper, maar gebruik de koppeling nog genoeg.
Bij lage toerentallen werkt het überhaupt niet perfect.
En vanaf de eerste versnelling moet je sowieso ontkoppelen.
De koppeling draait natuurlijk de hele tijd in de olie.
Daar merk ik toch hoe de olie in een blok met een droge koppeling langer goed blijft.
De olie daar is altijd een spiegel.
Bij andere blokken is dat wat minder tot bijna dof.
Maar of de dopes nog goed zijn.. daar heb ik geen lab voor. ;)
 
Rij je dan alleen circuit? :)

Ik heb op mijn andere motor ook een blipper, maar gebruik de koppeling nog genoeg.
Bij lage toerentallen werkt het überhaupt niet perfect.
En vanaf de eerste versnelling moet je sowieso ontkoppelen.
De koppeling draait natuurlijk de hele tijd in de olie.
Daar merk ik toch hoe de olie in een blok met een droge koppeling langer goed blijft.
De olie daar is altijd een spiegel.
Bij andere blokken is dat wat minder tot bijna dof.
Maar of de dopes nog goed zijn.. daar heb ik geen lab voor. ;)
Nee mijn quickshifter werkt bij alle toerentallen , ik kan hem zelfs in zijn vrij zetten zonder koppeling , voor weg rijden gebruik ik hem
 
Heb in mijn CB500 met 55kkm Shell Advance gegooit. Nu 15kkm en 2 oliebeurtjes later nog geen probleem, verwacht ook geen probleem :9

In een moderne volsyntheet zit gewoon alles wat je motor nodig heeft.
 
Ik weet niet exact meer van wie het filmpje was, maar ik keek het op youtube, waarin uitgelegd werd dat bij de introductie van vol synthetische olie keerringen nog gemaakt werden met samenstelling X, wat wilde leiden tot lekkages, dat is kort na de introductie veranderd en nu zou het niet meer moeten gebeuren.

Ik denk dat het engineering explained was maar ik ben er niet zeker van :+
 
Nee mijn quickshifter werkt bij alle toerentallen , ik kan hem zelfs in zijn vrij zetten zonder koppeling , voor weg rijden gebruik ik hem
Is het dan niet stiekem een Honda NC750 met DCT systeem voorzien van Ducati stickers? :+

Ik kan mij niet voorstellen dat het zo goed werkt.
Op mijn S1000RR in ieder geval niet.
Misschien moet ik eens proefrijden. ;)
 
Koop ook gewoon waar het goedkoopst is, soms icm met olie voor de auto. CB krijgt Shell, andere motors meestal Motul omdat die wat meer smaakjes hebben (voor de KTM Motul 10W50 7100). Met de auto wissel ik heel vaak van merk (en auto..), laatst Total olie omdat ik bij misterauto bestelde en die zijn Frans. Ergo Total was lekker goedkoop. :9
 
Wellicht bij een verwaarloosde motor waarvan jaren geen olie is
Daar kunnen wel degelijk problemen optreden. Diegene die hier posten dat het allemaal onzin is leven in andere wereld.

Vuistregel:

altijd onderhoud gehad -> kans op problemen is minimaal

slecht/geen onderhoud -> vuil kan in een te kort tijdsbestek opgelost worden door een synthetische olie (met name ester gebaseerd)

Synthetisch is niet zaligmakend. Wanneer de temp niet te veel oploopt heeft een minerale olie een sterkere smeerfilm dan een synthetische olie

https://www.researchgate.net/public...aphthenic_Polyalphaolefin_and_Ester_Base_Oils
https://www.machinerylubrication.com/Read/586/viscosity-coefficient-bearing
Voor de sceptici: de temps genoemd in de onderzoeken zijn relatief laag. De vraag rijst dan wat de gemiddelde temp is van de bulkolie in een motorblok, wat de spreiding van de temperatuurdata is en de blootstellingsduur.
 
Laatst bewerkt:
[IMG alt="Coyote 69"]https://www.motor-forum.nl/cdn-cgi/mirage/c8ab87e75e1aca55bfda34febd4e5a0a4d0be84631a503cd524f42c79ffc0a0e/1280/data/avatars/m/265/265841.jpg?1674469163[/IMG]

Coyote 69

Rookie​

Gisteren om 10:19

Ik kwam op Youtube een video tegen waar "objectief" gekeken is naar de oliekwaliteit van verschillende motormerken na de eerste 1000 km na aanschaf van een nieuwe motor.​


Volgens de maker van deze video zijn eigenaren van verschillende merken nieuwe motoren gevraagd om de motorolie na de eerste 1000 km gebruik af te tappen. Deze oliën zijn vervolgens getest door een onafhankelijk laboratorium op slijpsel en andere vervuiling om zo te kijken welke merken de beste motoren fabriceren.

Leuk kijk- en discussievoer dus. Dit is het linkje naar de video.


Even een pruts quote uit een (onterecht naar mijn mening) gesloten topic.
Interessant verhaal, blijkbaar kan je aan de eerste olie zien hoe goed het in elkaar gezet is.
Grove delen is slecht gespoeld.
Midden is bramen, en zo.
Fijn is veel inloop slijtage.

Heb ik het zo goed?
Het heeft volgens mij niet zo veel met olie te maken, meer met bouw kwaliteit.
Dus het was geen zoveelste olie topic.
Maar omdat het hier heen gedirigeerd werd, dump ik mijn vraag ook maar hier.
Wat niet duidelijk is in het filmpje, is het protocol wat is gebruikt voor monstername. Voor zover in begrijp dmv aftappen) Ik begrijp dat de samples niet door de presentator zelf zijn genomen, dus zijn hele analyse en conclusie kan 1:1 de prullenbak in.
 
Daar kunnen wel degelijk problemen optreden. Diegene die hier posten dat het allemaal onzin is leven in andere wereld.

Vuistregel:

altijd onderhoud gehad -> kans op problemen is minimaal

slecht/geen onderhoud -> vuil kan in een te kort tijdsbestek opgelost worden door een synthetische olie (met name ester gebaseerd)

Synthetisch is niet zaligmakend. Wanneer de temp niet te veel oploopt heeft een minerale olie een sterkere smeerfilm dan een synthetische olie

https://www.researchgate.net/public...aphthenic_Polyalphaolefin_and_Ester_Base_Oils
https://www.machinerylubrication.com/Read/586/viscosity-coefficient-bearing
Voor de sceptici: de temps genoemd in de onderzoeken zijn relatief laag. De vraag rijst dan wat de gemiddelde temp is van de bulkolie in een motorblok, wat de spreiding van de temperatuurdata is en de blootstellingsduur.

Zojuist even door researchgate artikel gegaan. Ik begrijp niet waarom je zegt dat synthetisch niet zaligmakend is. Betere wetting properties en betere visco stabiliteit onder zowel thermische en druk variabiliteit. Daarnaast hebben de synthetische olien de hoogste dichtheid (meer olie per volume zou je kunnen zeggen in jip en janneke taal).

Van de sterkere smeerfilm voor minerale olie staat verder niks vermeldt. Dus hoe kom je daar bij?
Smering is in de basis gewoon (natuurkundig) afschuiving. Dus 'een sterkere smeerfilm' lijkt mij beste te meten met de dichtheid in die zin.

Kun je dst eens uitleggen?

En er staat letterlijk vermeldt dat vanwege de thermische eigenschappen naftalene olie kunnen zorgen voor verminderde efficientie van machines...
 
Terug
Bovenaan Onderaan