Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, ik ververs de olie zelf. Dus €41 voor 5L of €65 voor 4L is nogal een verschil
Op de rekening van mijn rode stond 3,4 liter motorex topspeed voor 64,84 incl. btw, dus bijna 20 euro per liter. Kan ik weer als mooiweerrijder 2 jaar vooruit… :]

Zit nog te dubben of ik voor de blauwe ook de winterbeurt laat uitvoeren, of een keer op de knieën hier in de garage zelf mijn handjes laat wapperen. En achterwiel eruit en naar een adresje in de buurt voor een nieuwe T32 band.
 
Tja, ik ververs de olie zelf. Dus €41 voor 5L of €65 voor 4L is nogal een verschil
Voor de Corona crisis was ik nog geen zestien euro kwijt voor 5W40 volsyntheet met een JASO MA2 keur.
€3,99 per liter.

Maar behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Een bekende reclame zin van dertig jaar geleden
. :+
 
Geloof jij dat het zuivere koffie is die duitse goedkope olieaanbieder ?
Welke specifieke aanbieder?

Als je het over Motoroel100.de hebt dan heb ik daar goede ervaringen mee.
Reeds acht jaar geleden kocht ik daar regelmatig Fúchs 10W60 olie totdat ze die niet meer mochten leveren.
Daarna nog vaak besteld, maar kwam met de Motul 300V en soms qua viscositeit niet meer uit.

Voor die tijd heb ik ook enkele jaren olie van Procycle / Louis gebruikt.
RSV31 toen nog op Assen ontmoet en over gesproken.
Toen ook uitstekend.

Onze lokale Eurol's, Vroamm's, MPM's en Techno olieën liften lekker mee bij een producent.
Roukema was enkele jaren geleden wel een olie met specs in de achterhoede.

De Valvoline is natuurlijk ook uit Nederland.
 
Welke specifieke aanbieder?

Als je het over Motoroel100.de hebt dan heb ik daar goede ervaringen mee.
Reeds acht jaar geleden kocht ik daar regelmatig Fúchs 10W60 olie totdat ze die niet meer mochten leveren.
Daarna nog vaak besteld, maar kwam met de Motul 300V en soms qua viscositeit niet meer uit.

Voor die tijd heb ik ook enkele jaren olie van Procycle / Louis gebruikt.
RSV31 toen nog op Assen ontmoet en over gesproken.
Toen ook uitstekend.

Onze lokale Eurol's, Vroamm's, MPM's en Techno olieën liften lekker mee bij een producent.
Roukema was enkele jaren geleden wel een olie met specs in de achterhoede.

De Valvoline is natuurlijk ook uit Nederland.
Motoroel.100 bedoel ik idd, bij hun heb ik Mobil 1 gekocht vond de olie bij aftappen toch wel slecht uitzien.
 
Motoroel.100 bedoel ik idd, bij hun heb ik Mobil 1 gekocht vond de olie bij aftappen toch wel slecht uitzien.
En je gebruikte dezelfde Mobil 1 al?
Is dit niet al enige jaren geleden?

Maar je had dus het idee dat het wel eens van een andere bron dan Mobil zou kunnen zijn. 8)7
Bij de Fuchs kreeg ik de excuses dat ze niet meer konden leveren.
Misschien is het dan toch ook partijenhandel.
Na al die jaren heb ik wel het idee dat ze een grote leverbetrouwbaarheid hebben. :Y
Ook altijd netjes antwoord op mijn vragen.
 
Zojuist even door researchgate artikel gegaan. Ik begrijp niet waarom je zegt dat synthetisch niet zaligmakend is. Betere wetting properties en betere visco stabiliteit onder zowel thermische en druk variabiliteit. Daarnaast hebben de synthetische olien de hoogste dichtheid (meer olie per volume zou je kunnen zeggen in jip en janneke taal).

Van de sterkere smeerfilm voor minerale olie staat verder niks vermeldt. Dus hoe kom je daar bij?
Smering is in de basis gewoon (natuurkundig) afschuiving. Dus 'een sterkere smeerfilm' lijkt mij beste te meten met de dichtheid in die zin.

Kun je dst eens uitleggen?

En er staat letterlijk vermeldt dat vanwege de thermische eigenschappen naftalene olie kunnen zorgen voor verminderde efficientie van machines...

Ahhhhhaaaa, de controlevragen met examen om het niveau te bepalen.

Zoals al eerder geschreven refereer ik wel degelijk aan de beperkende factor temperatuur. Wetting is overigens voor minerale olie op te lossen met additieven wat common practice is.

De druk-viscositeit coëfficiënt is in bepaalde gevallen voor een minerale olie hoger dan synthetische olie. Dit is een indicatie van het gewenste niet-Newtonische (afschuifverdikkend) gedrag.

Mijn punt is dat minerale olie ten onrechte als underdog wordt aangewezen wat mijn inziens niet altijd terecht is.

Eventuele problemen die ontstaan van switchen van minerale olie naar synthetische olie zijn volgens jouw onzin. Kan jij dat eens uitleggen?
 
Op de rekening van mijn rode stond 3,4 liter motorex topspeed voor 64,84 incl. btw, dus bijna 20 euro per liter. Kan ik weer als mooiweerrijder 2 jaar vooruit… :]

Zit nog te dubben of ik voor de blauwe ook de winterbeurt laat uitvoeren, of een keer op de knieën hier in de garage zelf mijn handjes laat wapperen. En achterwiel eruit en naar een adresje in de buurt voor een nieuwe T32 band.
Dat is dus ruim boven de adviesprijs van Motorex....
Ik zou toch even een babbeltje maken met de desbetreffende rekeningschrijver.
 
De motorzaken hebben natuurlijk +50 liter vaten.
Maar ze moeten ook wat verdienen. :)
Ik heb een motozaak en ben Motorex dealer.
Ik wil voor deze olie geen 20 Euro de liter rekenen, zelfs niet als losse liter verpakt. Dan is het € 15,50 per liter. In bulk nog goedkoper.
En ja, we moeten wat verdienen. Maar je hebt verdienen en je hebt iemand een poot uitdraaien.
 
Zo lang je motor in de garantie zit ga je voor de zekerheid maar naar een dealer die “wat” uitleggen als drie keer over de kop en dan voor het werk ook nog 80€
Garantie voorbij doe ik het zelf ,betere olie voor 10€ de liter
Ik ververste de olie tussen de officiële beurten en nam mijn eigen olie mee naar de BMW dealer.
Liever 10W50 dan 15W50, maar die hadden ze zelf niet.
De faktuur bleef gelijk, daar stond de voorgeschreven olie op. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan