Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jaren geleden kwam @kevinblade hier nog wel eens.
Die had het over speciale (naald?)lagers in een KTM waar Motorex op had ingespeeld.
Maar die heeft het reageren niet lang daarna ook opgegeven.
Kennis en forums gaan niet altijd samen

Ik zag ooit hoe Jan Thiel werd afgeblaft over tweetakttuning.
Beste voorbeeld ooit voor wie zijn palmares kent.
De forumleden hadden geen idee wie ze tegenover zich hadden. :') -O-
 
Jaren geleden kwam @kevinblade hier nog wel eens.
Die had het over speciale (naald?)lagers in een KTM waar Motorex op had ingespeeld.
Maar die heeft het reageren niet lang daarna ook opgegeven.
Kennis en forums gaan niet altijd samen

Ik zag ooit hoe Jan Thiel werd afgeblaft over tweetakttuning.
Beste voorbeeld ooit voor wie zijn palmares kent.
De forumleden hadden geen idee wie ze tegenover zich hadden. :') -O-
Geldt dat ook voor kogellagers ipv naaldlagers….. :? …..want de meeste motoren hebben (krukas) glijlagers.
 
En je gebruikte dezelfde Mobil 1 al?
Is dit niet al enige jaren geleden?

Maar je had dus het idee dat het wel eens van een andere bron dan Mobil zou kunnen zijn. 8)7
Bij de Fuchs kreeg ik de excuses dat ze niet meer konden leveren.
Misschien is het dan toch ook partijenhandel.
Na al die jaren heb ik wel het idee dat ze een grote leverbetrouwbaarheid hebben. :Y
Ook altijd netjes antwoord op mijn vragen.
Klopt is enige jaren geleden. Wat ik me afvraag, hoe komen ze aan die spullen wat moet de inkoopprijs wel niet zijn om het zo goedkoop te kunnen verkopen ?
 
Ondanks mijn zoektocht en het lezen van alle reacties in dit topic kom ik er niet uit.
Ik probeer mijn totale gebrek aan kennis van/over olie een beetje te verminderen met deze heldere en simpele vragen. (Wellicht ook handig voor de OP):
  • Als mijn boekje zegt 10W40, wat is dan het voordeel of nadeel van kiezen voor 5W40 of 10W50?
  • Wat zijn de voor- of nadelen van het overstappen van mineraal/semi naar volsynth bij motoren van 30 jaar of ouder?
  • Wat zijn de voor- of nadelen van een olie van Saito of Louis.nl t.o.v. Motul of Motorex bij "normaal" gebruik (geen circuitfietsen)?
En aparte vraag is even: als je bak lastiger schakelt, kies je dan voor een "dikkere" of een "dunnere" olie? Met mijn beperkte kennis is dat dus een hogere of een lagere waarde
 
Ik heb in de afgelopen 6 jaar Motorex TopSpeed 15w50 erin laten doen, motor is over de 30 jaar oude en is nog niet in de soep gelopen. Bovendien ga ik er vanuit dat motorzaak er verstand van heeft, ik iig niet.

Tis nu te koud om op de motor te rijden en de wat dikkere olie om te warmen.
 
Was dat niet iets met zilverhoudend oid ?
Klopt!! En dat was een issue van vijftien jaar geleden. Misschien wel een kwestie van iets minder goed maken. :+

The 2007 KTM 690 used silver-plated bearings, but the oil manufacturers weren’t informed. It soon became clear that the oils were stripping the plating off, leading to a lot of recalls. A new oil was quickly developed with Motorex that was safe for this engine, and was shipped with every new bike, before the plating process was dropped from later models. The 2008 models carried a warning in the owner’s manual, but it’s something worth knowing if you’re buying a used one around that age that hasn’t had the bearings replaced…
 
Klopt is enige jaren geleden. Wat ik me afvraag, hoe komen ze aan die spullen wat moet de inkoopprijs wel niet zijn om het zo goedkoop te kunnen verkopen ?
Even op Google Maps kijken hoe groot die toko is. :+
Ik heb het nog niet gedaan.
Misschien hebben ze wel veel afzet en goede contracten, groot collega bedrijf die een beetje internet er bij handelt ~ massa is kassa, nemen genoegen met lagere marges, etc. :?

Als ik in een motorzaak rond loop krijg ik rode oren van de prijzen. 8)7
 
Welke specifieke aanbieder?

Als je het over Motoroel100.de hebt dan heb ik daar goede ervaringen mee.
Reeds acht jaar geleden kocht ik daar regelmatig Fúchs 10W60 olie totdat ze die niet meer mochten leveren.
Daarna nog vaak besteld, maar kwam met de Motul 300V en soms qua viscositeit niet meer uit.

Voor die tijd heb ik ook enkele jaren olie van Procycle / Louis gebruikt.
RSV31 toen nog op Assen ontmoet en over gesproken.
Toen ook uitstekend.

Onze lokale Eurol's, Vroamm's, MPM's en Techno olieën liften lekker mee bij een producent.
Roukema was enkele jaren geleden wel een olie met specs in de achterhoede.

De Valvoline is natuurlijk ook uit Nederland.
Als er iemand in de Haagse regio woont, kunnen we een inkoop combi doen.

Scheelt een hoop 😊
 
Voor die tijd heb ik ook enkele jaren olie van Procycle / Louis gebruikt.
RSV31 toen nog op Assen ontmoet en over gesproken.
Toen ook uitstekend.

Onze lokale Eurol's, Vroamm's, MPM's en Techno olieën liften lekker mee bij een producent.
Roukema was enkele jaren geleden wel een olie met specs in de achterhoede.

De Valvoline is natuurlijk ook uit Nederland.
Dat kan ik beamen. Iets met een Stratus o.i.d. ;)

Ter info: Eurol formuleert zelf en besteed gedeeltelijk uit. Vrooam koopt in als private label, MPM formuleert zelf. Techno.....no clue want daar ken ik niemand.

Of het nu geheel eigen formulering is of een inkoopproduct onder private label is niet zo relevant. Ik zelf heb destijds Procycle uitvoerig op de pijnbank gelegd (benchmark: Amsoil) en kon niet anders dan de conclusie trekken dat Procycle prima olie is.

Aangezien ik een ouwe lul aan het worden ben en mijn kinderen oud genoeg zijn dat ze zelf rijden, wordt aankomend weekend de fiets van zoonlief geserviced......met Procycle olie
 
Ik heb een motozaak en ben Motorex dealer.
Ik wil voor deze olie geen 20 Euro de liter rekenen, zelfs niet als losse liter verpakt. Dan is het € 15,50 per liter. In bulk nog goedkoper.
En ja, we moeten wat verdienen. Maar je hebt verdienen en je hebt iemand een poot uitdraaien.

Margestructuur is voornamelijk interessant voor de producent. Daar worden de knaken serieus verdient. Reken op een factor 12 tot 15 vanaf kostprijs tot eindklant.
 
Ondanks mijn zoektocht en het lezen van alle reacties in dit topic kom ik er niet uit.
Ik probeer mijn totale gebrek aan kennis van/over olie een beetje te verminderen met deze heldere en simpele vragen. (Wellicht ook handig voor de OP):
  • Als mijn boekje zegt 10W40, wat is dan het voordeel of nadeel van kiezen voor 5W40 of 10W50?
  • Wat zijn de voor- of nadelen van het overstappen van mineraal/semi naar volsynth bij motoren van 30 jaar of ouder?
  • Wat zijn de voor- of nadelen van een olie van Saito of Louis.nl t.o.v. Motul of Motorex bij "normaal" gebruik (geen circuitfietsen)?
En aparte vraag is even: als je bak lastiger schakelt, kies je dan voor een "dikkere" of een "dunnere" olie? Met mijn beperkte kennis is dat dus een hogere of een lagere waarde
Zoveel meningen, maar niemand die een antwoord durft te geven?
 
Zoveel meningen, maar niemand die een antwoord durft te geven?
Een motor is gebouwd met bepaalde toleranties
En verschillende lagers
Als de fabrikant een bepaalde olie voorschrijft ( dikte ) heeft ie daar een reden voor
Zou daar niet van afwijken omdat iemand op een forum daar iets over zegt
Of het moet iemand zijn met echt veel technische kennis en ervaring met een bepaald merk
Of je dure of goedkope olie gebruikt moet je zelf weten , ik gebruik motul liefst zo goedkoop mogelijk aangeschaft want voor 10€ per verversing ga ik geen risico lopen
Jou motor zal wat je keuze ook is niet in ontploffen als je er genoeg olie in hebt zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan